MARKETING SLUŽEB 3. Produkt ve službách Ing. Ondřej Mikšík PEM Termíny prezentací Ø13.4.2022 Ø20.4.2022 Ø27.4.2022 Ø4.5.2022 Produkt Øcokoliv, co může být nabídnuté na trhu k uspokojení potřeb nebo přání. ØZahrnuje: Ømateriální věci (automobily, knihy), Øslužby (kadeřnictví, koncerty), Øosoby (umělecké a sportovní výkony), Ømísta (Hawai, Benátky), Ømyšlenky (plánování rodiny, život bez drog). Základné úrovně produktu ØJádro produktu – užitek. ØZákladní produkt – kvalita, design, styl, obal, balení, označení, varianty vyhotovení. ØRozšířený produkt – instalace, bezplatný dovoz, opravy, záruky. C:\Users\Veronika\Desktop\images.jpg Produktový systém & mix ›Produktový systém – skupina příbuzných výrobků, jejichž funkce a použití jsou podobné nebo společné. › Produktový mix – soubor všech výrobků a položek, které může určitý prodejce poskytnout zákazníkovi. Produktový mix Øsortiment výrobků Ømá určitou šířku, délku, hloubku a složení: ØŠířka – kolik různých výrobkových řad podnik produkuje. ØDélka – celkový počet položek výrobkových řad. ØHloubka – kolik variant výrobku je nabízených v každé výrobkové řade. ØKonzistence PM – těsnost vazeb mezi jednotlivými výrobními řadami, jejich finálním použitím, výrobními požadavky, distribučními cestami a jinými požadavky. Příklad – šířka, délka, hloubka – teplé nápoje ČAJ KÁVA Zelený – sypaný; balený Standard – silná; jemná Černý Exclusive Ovocný – lesní směs; brusinky C:\Users\Veronika\Desktop\14309.jpg C:\Users\Veronika\Desktop\zeleny-caj-1396960968-6b4cf2fe.jpg Šířka 2 Délka 8 Hloubka 5 + 3 5 Produktově & Marketingově orientovaná firma ØProduktově orientovaná firma: ØProdukt = manifestace svých zdrojů a schopností využít je. ØMarketingově orientovaná firma: ØProdukt = prostředek, který uspokojí potřeby a přání zákazníků. › Životný cyklus produktu ØZavádění – relativně vysoké náklady na výzkum, zisky jsou malé, nízký objem prodeje. ØRůst – roste objem prodeje produktu, roste zisk, na trh vstupují konkurenti, snaha o zdokonalení výrobku a rozšiřování distribuční sítě, o co nejdelší udržení prudkého tempa růstu trhu. ØZralost – růst prodeje začíná zpomalovat, stabilizace zisku, potřeba obnovy růstu prodeje. ØÚpadek – pokles prodeje. Ø C:\Users\Veronika\Desktop\Snímka.PNG Recyklus Økřivka sezónních výrobků Øfáze růstu se pravidelně opakuje › › ØPříklad: ›Poptávka po zahradních bazénech se pravidelně zvyšuje v jarním období. S přicházející zimou klesá a je udržovaný jen po dobu výprodejových akcií. Během zimy je minimální. C:\Users\Veronika\Desktop\Snímka.PNG Cross-selling & Up-selling ØCross-selling – aktivity, jejichž účelem je navýšit celkovou objednávku zákazníka doporučením souvisejícího produktu. Ø ØUp-selling – snaha předat dražší řešení zákazníkova problému. Vývoj nového produktu ØKanibalizace značek – soupeření mezi jednotlivými značkami, baleními produktu stejné firmy, v kterém jedna z nich není úspěšná. ØMarketingová úmrtnost – některé produkty jsou použitelné jen do určité doby, potom si je spotřebitel nekoupí, protože je už nebude potřebovat. ØAnsoffova matice Ø ØKdyž je určitý produkt na stávajícím trhu na konci svého životního cyklu a podnik se rozhoduje, jak dál. ØTržní penetrace nepřipadá v úvahu z důvodu stáří produktu, takže zůstávají tři možnosti. ØPodnik se nakonec rozhodne vsadit na inovaci produktu (strategie rozvoje produktu), protože s ní již dříve několikrát uspěl, a uvede nový produkt na stávající trh. Ansoffova matice Design Thinking Archetypy ØJakési představy v myslích nás všech. Jsou to postavy, které máme zakódované v sobě a jejichž význam je nám blízký. ØZ pohledu značek (produktů) jde o spojující článek mezi motivací zákazníka ke koupi a samotným prodejem výrobku. ØArchetypální branding je o hledání smyslu ve zmateném světě propagace značek. ØSuperman à Klasický představitel archetypu Hrdiny. ØChce ukázat své mistrovství, zachránit svět, nebojí se riskovat. Dokazuje svoji hodnotu pomocí svého jednání. Chce zlepšit svět. Ø ØPředstavitel značky archetypu Hrdiny à Nike. ØZnačka tyto vlastnosti konzistentně komunikuje světu a tedy podvědomě platí i pro její fanoušky. Prostě to udělej! Neboj se toho! Budeš hrdina! ØTvůrce: vytvářet něco nového (stabilita) ØPečovatel: starat se o druhé (stabilita) ØVládce: řídit (stabilita) ØKlaun: mít se dobře (sounáležitost) ØJeden z nás: být v pohodě (sounáležitost) ØMilenec: nalézat a dávat lásku (sounáležitost) ØHrdina: chovat se odvážně (riziko) ØPsanec: porušovat pravidla (riziko) ØKouzelník: vytvářet proměnu (riziko) ØNeviňátko: uchovávat nebo obnovovat víru (nezávislost) ØObjevitel: zachovávat si nezávislost (nezávislost) ØMudrc: pochopit svůj svět (nezávislost) Hezký zbytek dne!J