Marketing služeb Produkt a cena ve službách Ing. Ondřej Mikšík 16.3.2022 •Úrovně produktu •Šířka, hloubka a délka sortimentu •Cyklus a recyklus •Cross-selling a Up-selling •Cena ve službách •Tvorba ceny •Marketingové cenové strategie •Metody tvorby cen Náplň semináře csvukrs Úrovně produktu Produkt – cestovní pojištění; horské kolo csvukrs Šířka 3 Hloubka 3; 6; 4 Délka 13 Šířka, hloubka a délka sortimentu Alkoholické nápoje Šířka 4 Hloubka 2; 2; 3; 1 Délka 8 Bankovní produkty csvukrs •Jaké jsou fáze životního cyklu produktů? • • •Co je to recyklus? Cyklus a recyklus csvukrs •Cross-selling – uveďte příklad • • • •Up-selling – uveďte příklad • Cross-selling vs. Up-selling Obsah obrázku jídlo, svačina, sendvič Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku jídlo, interiér, svačina, hrníček Popis byl vytvořen automaticky csvukrs •Peněžní částka za službu, případně souhrn všech hodnot, které zákazník vymění za vlastnictví nebo užívání služby • •Příklad ceny služeb – poplatky, školné, nájemné, kurzovné, pojistné, úroky z úvěru apod. Cena ve službách csvukrs •Tři přístupy k tvorbě ceny: –Hledisko ekonoma • cena jako rovnovážná, musí vyhovovat poptávajícím a nabízejícím –Postoj účetního •obsahuje nejen náklady podílející se na produkci, ale do ceny je zahrnuta také požadovaná míra zisku –Hledisko marketingu •vytvořena dialogovým přístupem à zohledňuje náklady, cenu konkurence a především cenu požadovanou zákazníky Tvorba ceny csvukrs •Cenové strategie související s produktovou strategií –Strategie nízkých cen –Strategie vysokých cen –Kombinovaná strategie •Strategie v etapě zavádění výrobku na trh –Strategie smetánkové ceny – vysoká cena unikátních nových služeb –Penetrační strategie Marketingové cenové strategie I csvukrs •Strategie vztahu cena – kvalita • Marketingové cenové strategie II csvukrs •Ostatní cenové strategie –Strategie cenové diferenciace – různá cena pro různé segmenty trhu –Strategie cenového soutěžení – využíváme soupeření mezi konkurenčními podniky Marketingové cenové strategie III csvukrs •Objektivně stanovené ceny –Možnost stanovit fixní poplatek za služby, nebo hodinovou sazbu a násobit tento poplatek počtem spotřebovaných služeb (mytí, stříhání, foukání a barvení vlasů) nebo počtem odpracovaných hodin (konzultace atd.); nutné znát ceny konkurentů •Subjektivní stanovení ceny –Objektivně stanovené ceny nutno upravit na základě vnímání hodnoty zákazníkem, aby pro něj byly přijatelné Metody tvorby cen I csvukrs •Nákladové metody tvorby ceny •Metody tvorby ceny orientované na konkurenci –Tvorba ceny z cen konkurence – následování cen konkurence –Ceny podle zvyklostí – respektujeme ustálený cenový rozsah na určitém trhu –Diferencované ceny – různé ceny pro různé segmenty –Ceny podle hodnoty užívání – ceny podle odhadu hodnoty přisuzované službě zákazníky –Psychologické ceny – působící na psychologii zákazníka –Pravděpodobnost uzavření kontraktu –Ceny ze zahraničních cenových relací • Metody tvorby cen II csvukrs •Metody tvorby cen orientované na zákazníka – vychází z názoru zákazníka –Metoda přímého hodnocení – dotazování respondentů na adekvátní ceny –Metoda bodového hodnocení – respondenti stanovují cenu služby pomocí bodů –Podrobnější bodová metoda – respondenti bodují jednotlivé charakteristiky služby –Test cenové citlivosti – dotazování na optimální cenu pomocí čtyř standardně stanovených otázek • Metody tvorby cen III csvukrs Děkuji za pozornost J