Produkt/služba Tým Tvorba Value Proposition Canvas – hodnotový canvas Přemýšlet jako potencionální zákazník – mapa empatie zákazníka Tvorba týmu projektu podnikatelského plánu Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu 1. Produkt/služba •Úspěšnost podnikání kriticky závisí na nabízené službě nebo produktu. Úspěšnost produktu/služby zase závisí na míře saturace potřeb trhu. Základní otázkou je, jaký problém je řešen a co to přinese zákazníkům, jak se splní jejich potřeba. Nemusí se vždy jednat o revoluční objev, ale stačí být efektivnější, inovativní ve smyslu kvalitnějšího provedení. • •Problém, který podnikání řeší je většinou problémem lidským, na jeho řešení se musí nazírat empaticky a zákaznickou optikou. Tento typ přemýšlení může generovat i nové nápady, mnoho úspěšných produktů vzniklo z původně vedlejších produktů a nahradilo ty hlavní. Dobré řešení poskytuje zákazníkům užitek, zvyšuje jejich kvalitu života a po této zkušenosti se mohou stát loajální ke společnosti. Obecně platí, že obyčejný nápad neobyčejně provedený je úspěšnější než neobyčejný nápad obyčejně provedený. • •Tato část není jen o strohém popisu produktu/služby, ale právě i o popsání problému a jeho řešení (proč, jak, kdy, kde). I když půjde o popis technologického produktu, neměl by se používat žargon či příliš odborná terminologie. Tato skutečnost by mohla negativně působit zejména na potencionální investory, kteří nemají dostatečně hlubokou znalost konkrétního odvětví. Psát tedy jednoduše, a srozumitelně. Pro popsání produktů nebo jejich portfolia je možné pomoci si tabulkou (např. matice BCG, benchmarking a podobně), podrobnější materiál jako kresby nebo technické specifikace jsou vhodné do přílohy podnikatelského plánu. 6. Produkt/služba csvukrs Produkt/služba - jednotlivé body, které by neměly být vynechány: • Popis služby/produktu –Vyjmenovat a popsat produkty/služby (hlavní rysy) –Vylepšení dosavadních služeb nebo zcela nový objev –Potřeba a problémy na trhu –Saturování potřeba a výhody pro zákazníka –Zpětná vazba od zákazníků –Zákazníkovo důvod pro koupi –Budoucí produkty (strategie do budoucna, stádium vývoje a vztah mezi vývojem a potřebou trhů) • Konkurenční srovnání –Obecné srovnání produktů s konkurencí –Silné a slabé stránky produktů –Specifické rysy (odlišení se od konkurence) –Unikátnost a konkurenční výhoda (cena, kvalita, služby) •Technologie (pouze u projektů v kontaktu s technologií) –Technologické produkty –Technologie zasahující produkt (výrobní procesy) –Technologie jako zdroj konkurenční výhody –Zabezpečení (patenty, licence, užitné vzory) 6. Produkt/služba csvukrs Produkt/služba – můžete využít přístup Value Proposition Canvas (VPC) – –Je relativně snadná a efektivní technika, která vám umožní rozklíčovat (později také designovat, testovat a spravovat) reálné potřeby vašich zákazníků. Pomůže vám nalézt vhodné produkty/služby, které máte danému zákazníkovi nabídnout a zároveň poukáže na slabiny každé z vámi nabízených služeb/produktů. – –VPC se můžete dívat jako na nástroj, který vám pomůže vytvořit zadání. Pomůže vám ověřit si vaše hypotézy toho, co vaše zákazníky trápí, co potřebují. Při tvorbě vašeho VPC schématu využijete veškeré stávající znalosti, které máte o svých zákaznících. Produkt/služba csvukrs Produkt/služba csvukrs Customer Profile Pravá část diagramu se nazývá Customer Profile. Věnuje se tedy vašemu zákazníkovi a popisuje jeho Job(s), Pains a Gains. Job(s) Definují jednotlivé úkoly, problémy nebo potřeby, které vaši zákazníci řeší. Ať už ve svém profesním nebo soukromém životě. Pains Popisují jaké obavy (obtíže) mají zákazníci před, během, ale i po plnění jednotlivých Job(s). Mohou se týkat technických problémů, negativních emocí apod. Gains Zaznamenávají touhy, výstupy a benefity, které zákazníci očekávají. Může to být např. příjemné uživatelské prostředí nové aplikace, ušetření nákladů apod. Produkt/služba csvukrs Value Map Na levé straně diagramu je zobrazena tzv. Value Map, tedy seznam toho, co nabízíte svým zákazníkům. Skládá se z Product Servises, Pain Relivers a Gain Creators. Product servises Product servises je seznam vašich služeb/produktů, které pomáhají zdárně vyřešit jednotlivé Job(s) vašeho zákazníka. Pain Relivers Pain Relivers popisují způsoby, kterými lze eliminovat jednotlivé Pain(s) vašeho zákazníka. Gain Creators Gain Creators doslova definují, jak vaše služby/produkty naplní očekávané Gains, které vaši zákazníci mají. Produkt/služba csvukrs Produkt/služba https://miro.medium.com/max/2086/1*1BXTokttYN9hlrJtlLfE3w.png csvukrs Z pohledu zabezpečení realizace je velice významný tým (jednotlivec, skupina, tým spolupracovníků, zakladatelů apod.) V úvodních úvahách o složení je nutné promyslet a zvážit: •Organizační struktura celého projektu (PP) – struktura řízení, formální/neformální, leadership, delegování atd. • •Personální zajištění realizace podnikatelské činnosti (kdo, co a jak bude provádět a podílet se na konkrétních činnostech) • •Vymezit kompetence pracovních míst a jejich obsazení (odborné, znalostní, osobní apod.) • •Mzdové náklady a možnost optimalizace personálních zdrojů (forma odměny, zapojení členů týmu apod.) Tým csvukrs …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz