Analýza odvětví, trhu, konkurence, dodavatelů Jak realizovat analýzy a hodnocení prostředí? Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu •Hlavně se jich nebát, poskytují základní rámec znalostí o prostředí, konkurenci, zákazníkovi a trhu. • •Bez těchto znalostí nelze podnikat…. • •Čím jsou analýzy preciznější, detailnější a podnikatel/ka ví, co chce zjistit, tak to jsou zásadní data, které může přetavit do podoby konkurenční výhody! • •Odfláknuté analýzy neposkytují relevantní zjištění a mohou vést k nesprávným rozhodnutím = neefektivní investice a utrácení peněz. • • 6. Jak na analýzy? csvukrs •Odvětví/sektor – významné je si uvědomit a stanovit externí faktory (makroprostředí), které mají vliv na vaše podnikání, které mají dopady, které musíte znát a umět na ně reagovat. Častou chybou je např. uvádět míru nezaměstnanosti v regionu, otázkou je jak mě to může ovlivnit? –Charakter sektoru/odvětví (dynamika, trendy), vycházet z dat, statistik, apod. –Analýza makrookolí (PEST analýza) •Trh –Velikost trhu (počet uživatelů, objem tržeb, budoucí vývoj) – jedná se zásadní informace pro velikost vašeho potencionálního trhu (max. hodnot a očekávaných vašich segmentů a zákazníků). Důležité je si uvědomit potenciál růstu do budoucna (aby segmenty nestagnovaly a počty zákazníků klesají) –Příležitosti na trhu (SWOT analýza) – častou chybou je nezohlednění interní vs. externích faktorů. Položte si otázku k čemu vám slouží výsledky této analýzy? Jak je mohu využít pro formulování strategie? –Konkrétní segmenty pro zacílení – zde proces STP –Bariéry vstupu na trh – existují? Pokud ne, tak zde bude silný konkurenční boj…. (např. omezení kapitálové, legislativní, monopolní, výhradní zastoupení, odbornost, zkušenost, know-how…) 6. Analýza odvětví a trhu csvukrs •Analýza zákazníků – zásadní otázkou je: Jak ji provést? Je pro mě důležitá? ANO, je, protože zákazník generuje budoucí marže a NIKDO JINÝ! • –Popis potencionálního zákazníka/cílové skupiny (věk, oblast, pohlaví, vzdělání, odvětví, zájem) –Potřeby/problémy potencionálního zákazníka –Vzorce chování potencionálního zákazníka –Reálné touhy zákazníků (produkt, který chce zákazník, ne který je ideální podle výrobce) –Zákaznický důvod upřednostnění společnosti před konkurencí –Uživatel produktu (zákazník nakoupí, uživatel užívá) 6. Analýza zákazníků csvukrs •Analýza konkurence – vhodné aplikovat např. formou benchmarkingu, kdy si zvolíte vámi sledované kritéria, jim přiřadíte hodnoty (váhy) a srovnáváte se s nejlepším v oboru nebo přímými konkurenty apod. Výstupem je znalost detailního prostředí konkurence! • –Srovnání s konkurencí (standard v sektoru) –Přímá/nepřímá konkurence –Potencionální konkurence –Hrozby od konkurence –Nejsilnější hráči v odvětví (pozice společnosti proti nim) –Positioning společnosti –Faktory úspěchu –Konkurenční výhoda (udržitelnost, unikátnost, doba opsání výhody konkurencí) 6. Analýza konkurence csvukrs •Analýza dodavatelů (také distributorů) – zde je možno opět využít benchmarkingu, chci znát možnosti dodavatelů, podmínky smluv, ceny, kvalitu dodávek, spolehlivost, reference, flexibilitu v logistice apod. Umožní vám pochopit také potřebu dodavatele (jeho marže, výhody, spolupráce dlouhodobá apod.) –Infrastruktura – –Chování dodavatelů – –Dodavatelská síť – –Diverzifikace dodavatelské sítě – –Strategičtí dodavatelé 6. Analýza dodavatelů csvukrs …………. …………. …………. Dotazy a diskuse J Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz