Mezinárodní marketing – mezinárodní marketingová strategie Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. Mezinárodní marketing •1 Proces STP. • •2 Strategie na mezinárodních trzích. Obsah přednášky csvukrs •Kvůli světové finanční krizi redukce značek – ze 1600 na 400 (např. Algida, Rama, Lipton, Dove, Signal, Axe, Savo, Domestos). •Strategie pro Indonésii – nepoužívat „one-size-fits-all“, ale přitom být v 95 % domácností – extrémně náročné, ale nese ovoce dlouhodobě. Např. prodej kondicionérů ve městě Makafar, kde je hlavním problémem vliv mořské soli. •Indie – „lidé perou většinou v ruce a je nedostatek vody, proto v rámci inovací chtěla společnost Unilever vyřešit problém s několikanásobným mácháním, kdy pro vyplachování musela být použita až 4 vědra vody. Lidé jsou spokojeni tehdy, když v prádle nebudou žádné mydlinky (bublinky), protože to znamená, že je prádlo čisté, to se dá zařídit jednoduchou změnou v přísadě (anti-pěna), tady však nastává problém, když to naopak nepění vůbec, lidé nevěří, že prádlo bude čisté.“ Unilever •Fáze procesu STP tvoří segmenting, targeting a positioning. • •Segmentace (definice kritérií segmentace, profilu segmentu, posouzení atraktivnosti segmentu). •Výběr cílové skupiny (targeting). •Tvorba pozice (definování požadovaného umístění produktu, značky v myslích zákazníků). 1 Proces STP csvukrs •Segmentace - rozčlenění trhu do tržních segmentů na základě segmentačních kritérií. • •Cílem segmentace je vysledovat zásadní rozdíly mezi segmenty a na základě toho přizpůsobit nástroje marketingového mixu. • •Vlastnosti dobrého segmentu: – Vnitřně homogenní. – Heterogenní navenek. – Dostatečně velký. – Měřitelnost, dostupnost, vhodnost. A. Segmentace C:\Users\Libor\Desktop\segmentation.jpg csvukrs •Segment podle demografických, geografických a sociálních faktorů. V případě demografie se zaměřila na příjmy v jednotlivých částech Brazílie. Geograficky si rozčlenili Brazílii na severovýchodní a jižní část a podle sociální typologie rozčlenili lidi na segment využívající pračku, ti tak vidí v pracích prášcích přínos, a druhou část, která považuje prášek na praní za zbytečný. Tady se dostává na řadu možnost jak prodeje pracích prostředků, tak prodej mýdel na praní v ruce. Vydali se cestou pracích prostředků, se kterými mají dlouholetou zkušenost. •Využít vlastní značku, nebo odkoupit místní již známou značku? Po výzkumu rozhodnutí odkoupit stávající značku na Brazilském trhu - Minerva, která je stálicí od roku 1971. V současné době je tato značka již přejmenována na BRILHANTE. •Unilever se rozhodl umístit značku do povědomí lidí tak, že bude cílit na zobrazení jejích funkcí – vůni, která vyvolá emoce a kvalitou v odstraňování skvrn. Cílem byla také snaha přesvědčit své zákazníky, že prací prášek je lepší volbou než prací mýdla. Segmentace Unilever pro Brazílii csvukrs •Můžeme provést obecnou segmentaci trhu v rámci EU/světa - kulturní dimenze/geografická/jazyková blízkost: –Rakousko, Německo, Švýcarsko, Itálie, Velká Británie, Irsko – velmi bohaté anglosasky a německy hovořící evropské země, celkem jde o 205 mil. zákazníků. –Belgie, Francie, Řecko, Portugalsko, Španělsko – především románské země s typickým charakterem místních obyvatel, momentálně v krizi, celkem jde o 180 mil. zákazníků. –Dánsko, Švédsko, Finsko, Nizozemsko, Norko –skandinávské země, velmi vyspělé ekonomiky a nároční (specifičtí) spotřebitelé, celkem jde o 40 mil. zákazníků. EU makroregiony csvukrs •Geografická - region, velikost zemí, velikost měst, hustota obyvatel, klima, atd. •Demografická - věk, pohlaví, velikost rodiny, fáze životního cyklu rodiny, příjem, povolání, vzdělání, náboženské vyznání, rasa, národnost, atd. •Psychografická - společenská třída, životní styl, osobnost, atd. •Behaviorální - nákupní příležitost (pravidelný nákup, zvláštní příležitost), očekávaný užitek (kvalita, servis, úspora), uživatelský status (neuživatelé, bývalí uživatelé, potenciální uživatelé, nezkušení uživatelé, pravidelní uživatelé), frekvence užívání (zřídka, středně často, často), loajalita (žádná, střední, silná, absolutní), připravenost ke koupi (neznalí produktu, uvědomující si existenci produktu, informovaní, zaujatí možností koupě, přející si koupit, rozhodnutí koupit), postoj k produktu (nadšený, kladný, indiferentní, negativní, nepřátelský), atd. Segmentační kritéria csvukrs Ikea - segmenty •„Living alone“ – mladí lidé od 20 do 30 let, kteří se začínají stavět na vlastní nohy, nemohou si dovolit utrácet a tak zejména jim je určen levnější sortiment. •„Living together“ – lidé žijící se svými partnery v jedné domácnosti, kteří ještě nezaložili rodinu, nebo je děti již opustili, mají již vyšší příjmy, nejsou nijak omezováni a mohou si dovolit dražší výrobky. •„Living with children“ – Ikea Family - rodiny s malými dětmi, kterým se nevyplatí kupovat drahý nábytek, který by děti mohly poškodit, musí svoje obydlí přizpůsobit věku a počtu dětí. Děti také rychle rostou, mění svoje požadavky na styl a vybavení svých pokojíčků a právě proto jsou pro tento segment zákazníků určeny levnější varianty výrobků. V obchodních domech Ikea je pro děti připraven dětský koutek, ve speciálním oddělení si mohou vyzkoušet hračky a je pro ně připravené i speciální menu v Ikea restauraci. •„B2B“ - Ikea Business - vybavení pro kanceláře, obchody pohostinství, pracovny atd. Segmentace na mezinárodních trzích •Existují globální segmenty, které najdeme v každé zemi – segmenty teenagerů (cca 12-18), mladých (cca 19-25). Dalším globálním segmentem jsou průkopníci (střední vrstva, vzdělaní), podnikatelé (bohatí, cestují, záliba v pohodlí a luxusu). •Hlavním úkolem segmentace podniku v mezinárodním marketingu je nalézt vhodnou segmentační základnu. Cílem je získat natolik velký segment, který bude atraktivní pro zvolenou nosnou podnikatelskou aktivitu (produkt). •Hybridní segmentace – nevytváříme perfektně definované segmenty pro každý trh, ale spojujeme více kritérií dohromady – přesněji definované segmenty. Subway – jednička ve fast-foodech (45 000 restaurací, franchising) •Cílový segment 16-39 let, chtějí žít zdravě – jíst zdravě, jsou aktivní = nemají čas vařit. •USA – junk-food je levnější, Subway nabízí kvalitnější produkty za lehce vyšší ceny – kampaně o ztrátě váhy – ve většině kampaní rýpou do hamburgeru a hranolek, místo koly dostanete vodu. •UK – junk-food je dražší, než v USA, Subway proto má stejné ceny. Nabízí tedy zdravější alternativu, která není dražší. Lidé nejsou tak obézní, proto neřeší každou kalorii – nabídka cookies a chipsů, místo koly klidně džus. •ČR – začátky, doteď funguje jen 20 restaurací, nejasný positioning – spotřebitelé mají řadu levnějších a zdravějších alternativ – čekají od fast-foodu něco jiného, než Subway nabízí. •Zaměření na jeden segment (jeden produkt – jeden segment). •Selektivní specializace (více produktů - několik segmentů). •Výrobková specializace (jeden produkt – několik segmentů). •Tržní specializace (více produktů – jeden segment). •Plné pokrytí trhu (více produktů – všechny segmenty). B. Výběr cílových skupin csvukrs •Kosmetika pro širokou veřejnost - značka Maybelline, Garnier, Softsheen-Carlson – trh B2C, 15-60 let, příjmy nižší až střední, vzdělání ZŠ a SŠ. •Luxusní kosmetika - značka Lancome, Ralph Lauren, Diesel – trh B2C, 30-60 let, příjmy střední až vysoké, vzdělání SŠ a VŠ. •Dermatologická kosmetika - značka Vichy, La Roche-Possay, Skin Ceuticals – trh B2C, 15-60 let, příjmy vysoké, vzdělání VŠ. •Profesionální kosmetika – značka Redken, Kérastase, Matrix – trh B2B, malé a střední firmy, kosmetické a kadeřnické salony. Targeting L'Oréal – 4 hlavní segmenty csvukrs •Dále se provede rozdělení na muže, ženy a děti. Dalším kritériem společnosti Baťa v mezinárodním prostředí je příjem dílčích segmentů. Kritérium úrovně solventnosti je samozřejmě důležitým prvkem v rozhodování managementu při dalších krocích procesu STP. Ovšem přesná čísla znají pravděpodobně jen marketingoví analytici na daných trzích. •Jako poslední kritérium můžeme uvést rozdělení obyvatelstva dle behaviorálních kritérií. Kde Baťa vychází z chování lidí a jejich životního stylu, který se projevuje také charakteristickým oblékáním. Baťa boty.jpg csvukrs •První fáze - makroanalýza slouží pro rychlé posouzení a zredukování souboru všech zemí (segmentu zemí) na soubor možných příležitostí. Země se analyzují podle vybraných kritérií, která zahrnují základní makroekonomické údaje, politické, legislativní a kulturně sociální prostředí zemí a geografické faktory. •Ve druhé fázi - analýze trhu se vytváří soubor zemí, tzv. pravděpodobných příležitostí. Ze souboru možných zemí vyloučíme podle zvolených kritérií (velikost trhu, vývoj a trendy trhu, bariéry vstupu apod.) nejméně vhodné kandidáty, to je země, které buď nesplňují předem stanovené požadavky, nebo které se ve srovnání s ostatními trhy umístily nejhůře. Výběr cílového trhu 1 csvukrs •Třetím krokem je provedení mikroanalýzy trhu z pohledu firmy, tj. analýza konkurence, její struktury a síly, problémy vstupu na trh, náklady spojené se vstupem a celková náročnost operací (finanční, časová, na pracovní sílu, distribuční náklady apod.). Analyzuje se potenciální zisk a také riziko ztráty a návratnost investic. Provedení třetího kroku umožnuje identifikovat tzv. předpokládané příležitosti. •Čtvrtým krokem je analýza cílového trhu z pohledu produktu. To znamená, že se analyzují produkty z pohledu jejich přijetí daným trhem, velikost trhu pro daný produkt a jeho možný růst. Dále se analyzuje nutnost a míra adaptace (přizpůsobení produktu podmínkám trhu) nebo možnost akceptace standardizovaného produktu. Analýza marketingové strategie konkurence a konkurenční produkty zejména z hlediska cenové politiky, uplatňované konkurencí na cílových segmentech zákazníků. Výsledkem tohoto kroku je skupina vybraných zemí, připadne pouze určitá jedna konkrétní země (trh). Výběr cílového trhu 2 csvukrs •Kulturní segmentace – 2 vegetariánské prodejny v Indii na tradičních poutních místech. •Sociálně-demografická segmentace – Čína jako největší země – 200 nových restaurací ročně. •Psychografická segmentace – v roce 2012 proběhla Rakouskem vlna zájmu o asijská jídla – pouze v tomto roce prodávány asijské varianty pokrmů. •Všechny globální fast-food řetězce používají formu franchisingu – výhodné, ale postupně se objevují problémy s kvalitou, odklonem od strategie firmy. •Positioning v řadě zemí vázne – vstupují jako globální značky, přinášejí chtěnou americkou kulturu – později bráno jako odpad (v USA je McDonald nejlevnější a nejhorší). Snaha neustále se odlišovat/přizpůsobovat portfoliem (diverzifikační růstová strategie). McDonald´s csvukrs §„Místo ve vědomí, v myslích zákazníků“, jež má produkt ve vztahu ke konkurenčnímu produktu. §Umístění produktu, značky, firmy do asociačních schémat. §Vytvoření image výrobku nebo značky a umístění do podvědomí zákazníků (Volvo, Duracell, Mercedes, Wash and Go). §Grafické zobrazení pomocí pozičních map. •V mezinárodním marketingu mohou firmy používat jednotný globální positioning (úspory z rozsahu, globální strategie), anebo ho přizpůsobovat podle specifik jednotlivých trhů (pokud jsou odlišnosti velké a přinese nám to výhodu, můžeme také „nechtěně“ dosáhnout). C. Positioning (tvorba pozice) csvukrs Klasické cvičení na poziční mapu csvukrs Poziční mapa s pomocí hvězdice csvukrs §Odlišení výrobku - výkon, životnost, design, spolehlivost. §Odlišení služeb - dodací a platební podmínky, instalace, poradenství, kvalifikovaný a ochotný personál. •Při stanovení mezinárodního positioningu je zapotřebí zohlednit tři základní faktory: –1) Objektivní charakteristiky výrobku (technické parametry, užitné vlastnosti, trvanlivost, apod.). –2) Očekávání zahraničních spotřebitelů (velmi důležitý faktor, který souvisí s vnímáním země původu zboží a se vztahem spotřebitelů k mezinárodním značkám). –3) Postavení konkurence na zahraničním trhu (podíl na trhu tuzemských a zahranicních firem a jejich strategie). Způsoby tvorby pozice csvukrs §Marketingová komunikace: §P.R. – positioning společnosti. §Reklama – positioning výrobku. §Osobní prodej. §Kvalita našich produktů/služeb. § §Repositioning – změna vnímání stávajícího positioningu. § Nástroje tvorby pozice C:\Users\Libor\Desktop\Brand-Positioning-021.jpg Stejný cílový trh Změna cílového trhu Stejné vlastnosti produktu Image repositioning Tržní repositioning Změna vlastností produktu Produktový repositioning Celkový repositioning csvukrs •Positioning výrobkový, založený na specifických vlastnostech produktu (například baterie značky Duracell, které mají dlouhou životnost). •Positioning zaměřený na životní styl (například bioprodukty). •Positioning podle spotřební příležitosti (např.. Den zamilovaných 14. únor – Sv. Valentýn). •Positioning zaměřený na mimořádnou kvalitu produktu (například automobily značky Mercedes). •Positioning zaměřený na vybraný segment uživatelů (například čokolády Kinder Bueno, jsou zaměřeny na segment žen-matek, kterým je tento výrobek představen jako obzvláště vhodný pro jejich děti, protože obsahuje mléčnou náplň a to je zdravé pro správný vývoj dětí). •Tuzemský positioning, tam kde je to vhodné např. z politických důvodů, důvodů tradice nebo u zemí, které upřednostňují své tuzemské výrobce. Základní druhy positioningu Zdroj: http://www.zshk.cz/files/technikysberudat2.pdf •„Škoda, Simply Clever“, což v překladu znamená „Škoda, jednoduše chytře“. Tento slogan říká svým současným i potenciálním zákazníkům, že vyrábí auta jednoduše, jejich výbava a kvalita odpovídá luxusním světovým značkám vozů a cenově se co nejvíce snaží přiblížit běžným spotřebitelům. Positioning Škody a portfolia Coca Coly •Česká firma vyvážející sklo – „Designová svítidla a instalace propojující sklo, křišťál a moderní technologie bodují v Dubaji a ve velkém si je objednávají i Číňané do nových obchodních center, zdobí však také luxusní hotely v Paříži i ve Spojených státech.“ – možnost odlišit se od konkurence designem. •Číňané berou podepsanou smlouvu jen jako začátek debaty. Obchodní vztahy založeny na osobní důvěře. Odvolávat se na písemnou smlouvu = urážka. „Číňané mají jinou mentalitu, buď si na ni zvyknete a přizpůsobíte se, nebo se vám nebude dařit.“ •Vyjednávání – „Komunikace v Číně je opakem německého přístupu. Němci říkají věci na rovinu, občas dost bez obalu. Jdou rovnou k věci. Než se v Číně dostanete k nějakému konkrétnímu závěru, uplynou tři hodiny a vypije se spousta alkoholu. Číňané vše rádi řeší hodně osobně a v přátelské atmosféře, ale člověk se musí mít stále na pozoru.“ „čím vyšší nasadí cenu, tím výše při vyjednávání skončí. První nástřel částky je pouze impulzem k diskusi.“ Čína – jiná mentalita Zdroj: http://byznys.ihned.cz/c1-63975770-pro-cinany-neni-smlouva-nic-rika-majitel-ceske-firmy-lasvit-leon -jakimic?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed •Strategické plánování je proces tvorby a udržování strategické rovnováhy mezi cíli a možnostmi organizace ve vztahu k měnícím se tržním příležitostem. •Cílem strat. mkt. plánování je stanovení koncepce mezinárodního podnikání ve střednědobém a dlouhodobém horizontu (směřování aktivit podniku do geografických zón s růstovým potenciálem, vyčíslit investice, spojené se vstupem na nové trhy, harmonizace výrobní a obchodní aktivity v jednotlivých zemích a zajištění jejich souladu s očekávaným vývojem poptávky a stanovení marketingových cílů a nákladů. •Plánování probíhá obvykle na 3 úrovních: Dlouhodobé a střednědobé plánování je realizováno na celopodnikové úrovni a na úrovni jednotlivých podnikatelských jednotek (aktivit), operativní plánování je nejčastěji realizováno na úrovni jednotlivých značek . 2 Strategické marketingové plánování •Outperform - využití potenciálu v kategoriích: –aktivním řízením portfolia maximalizace ziskového potenciálu, –posilováním svých předních značek (Loctite, Persil, Schwarzkopf), –uváděním úspěšných inovací na trh novinky vždy přilákají zákazníka, –zaměřením se na zákazníky a spotřebitele přinést jim pocit luxusu. •Globalize - zaměření na regiony s vysokým potenciálem. Vyšší investice do značek a snižování nákladů je orientace firmy Henkel na globální trhy, která má vést k získání čelních pozic a následně přinést firmě ziskovost. •Simplify - řízení provozní dokonalosti. Firma plánuje rozšířit e-sourcing a snížit dodavatele o 40% a tím snížit náklady a zároveň optimalizovat globální stopu firemních procesů. •Inspire - posílení globálního týmu. Zaměření se na leadership, rozvoj talentů a diverzitu. Strategie Henkel – 4 oblasti csvukrs Proces strategického řízení Vize, mise Analýza prostředí Strategické cíle Formulace strategie § generování strategie § analýza alternativ § výběr optimální strategie Implementace strategie § organizační struktura § firemní kultura § motivační systém § plány § alokace zdrojů § informační systém Hodnocení a kontrola •Společnost L'Oréal založena 1909, 1910 na pultech obchodů v Itálii. V Rakousku 1911 a v Nizozemsku v roce 1913. •1957 vstup na trh Spojených států amerických. Formou výhradního obchodního zastoupení prostřednictvím firmy Cosmatics for Hair. O dva roky později vstupuje L'Oréal i na trh Brazílie, prostřednictvím převzetí brazilské společnost FAPROCO. •Asijský trh 1983, v japonském Tokiu zřídila výzkumné a vývojové centrum, aby přizpůsobila své výrobky asijskému trhu a specifickým požadavkům a potřebám spotřebitelů v Japonsku. Pozice upevněna 1996 převzetím značky Maybelline. Tato akvizice usnadnila vstup na čínský trh, kde měla Maybelline jednu továrnu a vyráběná kosmetika byla značně oblíbená. •1998 získala společnost americkou značku SoftSheen, jejíž produkty byly zaměřené na péči o vlasy pro tzv. etnické typy vlasů, zejména pro segment Afričanů a Afroameričanů. Díky získanému know-how společnost v roce 2000 rozšiřuje působení i na africký trh. •Krátce po akvizici SoftSheen L'Oréal převzal společnost Carson, jejíž postavení na africkém trhu je velice významné, a upevňuje tak svou pozici v péči o etnické typy vlasů. L'Oréal – strategie – růst přes akvizice! Zdroj: Kozel, 2011, str. 157 •Střednědobý strat. mkt. plán -by měl předcházet proces segmentace trhů a proces výběru cílového trhu. Marketingové cíle jsou zakotveny v realizačních plánech, které jsou vypracovány pro jednotlivé vybrané podnikatelské aktivity a tržní segmenty (země). Cíle střední úrovně plánování: (zvýšení rentability, růst podílu na trhu apod.). Plánované aktivity je nutné úspěšně realizovat a plnění plánovaných cílů kontrolovat. •Krátkodobý-operativní mkt. plán ( konkrétní cíle pro jednotlivé značky a pro každý trh zvlášť, mkt. strategie -intenzivního růstu , externí (integrační) růstová strategie nebo diverzifikační růstová strategie, positioning), následuje realizace a kontrola).. Středně a krátkodobé plány Zdroj: Bednarčík, 2013, s. 54. Kozel, 2011, str. 157 •Toto rozhodnutí je stěžejním strategickým rozhodnutím podniku. •Výběrem nosných aktivit, které budou na mezinárodních trzích rozvíjeny, se podnik chce jasně odlišit od konkurence. •Praktickým nástrojem pro vyhodnocení optimálních podnikatelských aktivit pro daný trh nebo segment jsou tzv. portfoliové analýzy. •Výsledek analýz slouží jako podklad pro rozhodnutí, které aktivity jsou považovány za neperspektivní, případně jsou v rozporu s novým posláním firmy. Tyto aktivity pak budou buďto utlumovány nebo zcela vyloučeny pro nasazení v dané zemi. Výběr nosných aktivit Zdroj: Kozel, 2011, str. 157 •Globální společnost – globální produkty – ale přece se lokálně velmi odlišují. Snaha vytvořit tzv. „3rd place“ mezi domovem a prací. •Kavárna na Squirrel Hill v USA - silná židovská komunita. Ve spolupráci s místním rabínem seznam košer produktů, a současně upravila svoji nabídku tak, aby plně vyhovovala židovským zákazníkům. •Respektování pravidel Halal v muslimských zemích – úprava produktů a hlavně jejich podávání. •Expanze do Japonska a Číny – nutnost naučit Asiaty pít kávu, střídavé úspěchy – tvorba druhé linie čajů. •Selhání kavárny s dezerty ve Francii – kompletní obměna prodávaných sladkostí. Starbucks – globální franchising lokálních specifik? csvukrs •Strategie intenzivního růstu (zvýšení objemu prodejů na stávajících segmentech zvýšeným marketingovým úsilím. Např. v podobě vstupu na nový zahraniční trh, kde je založena vlastní dceřina společnost). Cílem je posílení image firmy, úspory nákladů z rozsahu, zlepšení vyjednávací pozice podniku vůči obchodním partnerům. •Externí (integrační) růstová strategie - cíl zvýšení rentability lepší kontrolou vybraných mezičlánků distribučního řetězce (např. formou franchisingu, smlouvou o výhradním prodeji nebo zřízením podnikové prodejny) nebo pohlcení konkurenční firmy fúzí nebo akvizicí. Případně horizontální integrační strategie, tj. pohlcení nebo kontrola přímé konkurence, která působí ve stejném odvětví. •Diverzifikační růstová strategie rozšíření stávajících aktivit na nové segmenty, zahájení zcela nových podnikatelských aktivit nebo výrobou nových produktů pod stejnou značkou apod. Cílem je snaha o rozložení podnikatelského rizika. Marketingové strategie v MM csvukrs •Růstová strategie. •Počátek 2010. Od roku 2011 funguje! Výroba 2012 – 939 tis. kusů, 2014 – 1,03 milionu kusů, 2017 – 1,2 mil. kusů. Plán na 2018 byl 1,5 milionu kusů, opraven na 1,3 po setkání s realitou omezené produkce. •Jak? - „Škodovka hodlá co půl roku uvést na trh zcela nový nebo alespoň modifikovaný vůz.“ Např. 2013 uvedeno 8 nových nebo přepracovaných vozů (facelift). Realita od 2016 – co 3 měsíce, snaha co 2. •Strategie „Green Future“ - její podstatou je snižování spotřeby energie, emisí CO2 a dalších nebezpečných látek. Hlavním cílem je být do roku 2018 šetrnější a ohleduplnější k životnímu prostředí o 25%. Vozy „Green Line“ (systém START – STOP, rekuperace brzdové energie nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem). Strategie Škoda auto a.s. csvukrs •Největší trh – 60% zisku •Pokrývá všechny země •Export – pobaltské státy •Vlastní továrny – př. Česká republika , Rusko, západ Evropy •Joint Venture – Německo •Licence – Skandinávské země •Asociace s Ligou mistrů UEFA •Klasický „škopek“ •Nejznámější značky: Heineken, Desperados, Amstel, Krušovice, Strongbow. •ČR - Zlatý bažant, Starobrno, Krušovice, Březňák Heineken - mezinárodní strategie a formy vstupu – Evropa (Michl, Buriánek, Uhlíř, 2016) Zdroj: studenti Josef Michl, Patrik Buriánek, Vladislav Uhlíř, 2016 •- 2. nejvýznamnější trh – 23% zisku •Výrobní továrny – Mexiko, Brazílie •Joint Venture – Chile, Argentina •Export – USA, Kanada, Uruguay, Paraguay, Kolumbie….. •Lehčí piva v menším objemu oproti Evropě •Preference: Balení piva po 6 plechovkách v USA •Asociace spojená s ragby •Značky: Heineken, Kaiser, Despesrados Mezinárodní strategie a formy vstupu – Severní a Jižní Amerika Zdroj: studenti Josef Michl, Patrik Buriánek, Vladislav Uhlíř, 2016 -Nejpomaleji rozvíjející se trh – 14,4 % zisku -Výrobní továrny – Alžírsko, Egypt, Etiopie, Kongo -Joint Venture – JAR, Numbie, Ghana -Export – do většiny afrických zemí -Licence – Maroko, Kamerun -Nedistribuuje – Afghánistán, Pákistán -Preference slabších piv -Klasické značky - Tango, Samba, Fiesta • Afrika – tradiční africké pivo je kašovité, moderní podobné našim Mezinárodní strategie a formy vstupu – Afrika a Střední a Blízký východ Zdroj: studenti Josef Michl, Patrik Buriánek, Vladislav Uhlíř, 2016 -Nejmenší trh – 3% zisku -V poslední době velký růst -Bez výrobních továren -Joint Venture – Čína, Japonsko, Austrálie, Nový Zéland, Indonésie -Export – KLDR, Filipíny -Nedistribuuje – Barma, Kyrgizstán -Asociace spojená s ragby -Nejvýznamnější pivo Tiger -Čína – jiná technologie výroby, – - jiná chuť – nasládlá, málo výrazná, připomínající limonádu – - čepované pivo bez talku, tudíž bez pěny Mezinárodní strategie a formy vstupu – Asie a Tichomoří Zdroj: studenti Josef Michl, Patrik Buriánek, Vladislav Uhlíř, 2016 Konec prezentace Děkuji za pozornost J