Mezinárodní marketing 1. seminář Ing. Ondřej Mikšík 28.2.2022 •Ing. Ondřej Mikšík •Regionální značení, e-shopy, obchodní strategie, podpora inovací pro start-upy a SME •e-mail: miksik@opf.slu.cz •Kancelář B201 •Konzultační hodiny: –Pondělí 10:30 – 12:00 –Středa 10:30 – 12:00 Seznamte se csvukrs •Podmínky předmětu •Studijní literatura •Zábava J • •Definice mezinárodního marketingu •Odlišnosti mezinárodního marketingu od tuzemského •Koncepce mezinárodního marketingu •Motivy vstupu na zahraniční trhy Obsah semináře csvukrs •Účast na seminářích – 50 %. •Vypracování a prezentace seminární práce v týmu 4 studentů – celkem max. 15 bodů. •Písemný test – max. 40 bodů. •Bonusy – odborník z praxe, dotazník atd. uvidí se, co a jak. • • Podmínky předmětu Známka Počet bodů A 55 – 52 B 51 – 48 C 47 – 43 D 42 – 38 E 37 – 33 csvukrs •Seminární práce je zde nastavena velmi lehce, viz samostatný dokument. •Vypracováním seminární práce se naučíte celý předmět = lehká zkouška. •Vypracování probíhá v týmu = učíte se spolupracovat, řídit, delegovat atd. •Prezentace vás budou provázet celým životem, tady máte možnost si to vyzkoušet v bezpečném prostředí (nepřijdete o práci, když to nebude top). Seminární práce csvukrs Na testu Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky csvukrs •Skripta Starzyczná a Stoklasa (v ISu). • •Prezentace v ISu. • •Závěrečný test bude z učiva probíraného na přednáškách! Studijní materiály csvukrs •FB skupina Marketing OPF Karviná. •FB skupina katedry - Katedra podnikové ekonomiky a managementu (KPEM) SU OPF Karviná. •http://www.marketingovenoviny.cz/ •http://www.m-journal.cz/cs/ •http://strategie.e15.cz/ •http://tyinternety.cz/ •http://www.markething.cz/ • •A další http://mashable.com/, http://www.forbes.cz/, http://www.engadget.com/ apod. Co sledovat csvukrs •1. Podstata mezinárodního marketingu a jeho specifika 2. Mezinárodní marketingové prostředí ekonomické 3. Mezinárodní právní a politické prostředí 4. Mezinárodní prostředí kulturní a sociální 5. Mezinárodní výzkum trhu 6. Segmentace zemí a výběr cílového trhu 7. Strategické plánování v mezinárodním marketingu 8. Obchodní metody a formy vstupu na zahraniční trh 9. Mezinárodní výrobková strategie 10. Mezinárodní cenová politika 11. Mezinárodní distribuční politika 12. Mezinárodní komunikační proces 13. Mezinárodní marketing ve službách Struktura přednášek csvukrs •Mezinárodní marketing je v nové verzi státnic, má tam 5 otázek pokrývajících celý rozsah předmětu. • •Mezinárodní marketing je vyvrcholení vaší cesty studiem marketingu a obchodu, můžete zde uplatnit vše, co jste se zatím naučili. • •Snad to nebude nuda a budeme se všichni bavit Trocha motivace J csvukrs •Vytvořte skupiny po 3 - 4 • •Každá skupina dostane jeden pojem (produkt) • •Vaším úkolem je pojmy vysvětlit ostatním skupinám – jste zástupci české firmy na novém zahraničním trhu – zákazníci na tomto trhu neznají produkty, které nabízíte – Váš úkol je seznámit zákazníky co nejlépe s českým produktem, který chcete v zahraničí prodávat Trocha zábavy, než začneme J csvukrs •Mezinárodní marketing • •Podnikatelská filozofie zaměřená na uspokojování potřeb a přání zákazníků na mezinárodních trzích. Cíl mezinárodní marketingové strategie – vytvářet maximální hodnotu pro firemní partnery, vyhledávání podnikatelských příležitostí na mezinárodních trzích Mezinárodní marketing vs. Tuzemský I csvukrs •Tuzemský marketing • •Orientovaný na domácí trh •V domácím prostředí čelí firma poměrně známým a identifikovatelným vlivům •Můžeme lépe zjistit chování zákazníků a jejich preference Mezinárodní marketing vs. Tuzemský II csvukrs •Sociální a kulturní odlišnosti a jejich vliv na chování a rozhodování spotřebitelů. •Odlišnosti v obchodních jednáních. •Jazykové bariéry. •Legislativní předpisy. •Potenciální dosah cca 190 zemí. •Převládající snaha upřednostňování domácích výrobků zejména ve vyspělých zemích. •Pouze relativní vypovídací schopnost marketingového výzkumu v zahraničí v oblasti jak primárních tak sekundárních zdrojů informací. •Samotná práce v cizím prostředí. •Vliv profesionálních lobby. •Vyšší náklady oběhu. •Řízení akcí na dálku. Podstatné rozdíly mezi tuzemským a mezinárodním marketingem csvukrs •Vývozní (exportní) marketing –Základní, nejnižší forma mezinárodního marketingu, zboží posíláno přes národní hranice; nutnost výběru trhů, volby distribuce a případná modifikace produktu •Globální marketing –Marketingové aktivity jsou globální a pokrývají celý svět; snaha dosáhnout úspor z rozsahu – výrobek prodáván za rozumnou cenu na globálním trhu; firma vytváří globální marketingovou strategii, ale cena, distribuční kanály a reklama se mohou v zemích lišit •Interkulturní marketing (euromarketing, cross-kulturní, etnomarketing) –Firma zkoumá a adaptuje se na odlišné mezinárodní marketingové prostředí, podle toho vytváří specifický marketingový mix Koncepce mezinárodního marketingu csvukrs •Aktivní – výhodnější ekonomické podmínky v zahraniční, unikátní výrobky, rozšíření tržního podílu, devalvace měny, nová poptávka po zboží, úspory z rozsahu, vytvoření image mezinárodní firmy – •Pasivní –konkurenční tlaky (vstup konkurence na domácí trh), vytížení výrobních kapacit, klesající domácí prodeje a zisky (restriktivní opatření, zhoršení obchodně-politického klimatu), omezení rizika, nadvýroba, blízkost zákazníků, nasycené domácí trhy • Motivy vstupu na zahraniční trhy csvukrs Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky