Prezentace předmětu: Mezinárodní cestovní ruch Vyučující: Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Předmět: Mezinárodní cestovní ruch Tato přednáška byla vytvořena pro projekt„Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě“ Opavě 11. Mezinárodní cestovní ruch v evropském prostoru Historický vývoj turismu v integrované Evropě qJedním z důvodů vedoucí pozice Evropy je i postupující integrační proces. qOd počátku evropského integračního procesu v roce 1951 (založení Evropského společenství uhlí a oceli) zaznamenalo řešení agendy turismu značné změny, a to zejména od 90. let 20.století. qV průběhu celého více než 50 letého období je zřetelná tendence začlenit agendu turismu do systému evropských politik a institucí. qV průběhu integračního procesu lze vysledovat 2 hlavní směry řešení agendy turismu: üOtázky politiky turismu zejména ve vztahu k aktivnímu a domácímu turismu s důrazem na začlenění turismu jako ekonomického faktoru růstu a rozvoje. üOtázky spojené s ochranou spotřebitele ve vztahu k pasivnímu a domácímu turismu. q Historický vývoj turismu v integrované Evropě qAgenda turismu a její pojetí, zastoupení i váha se měnily v závislosti na 3 zásadních faktorech: üKlíčové integrační smlouvy a jejich úpravy a dopad na samotný integrační proces. Turismus byl ovlivněn nejen vývojem v ostatních sektorech, ale z hlediska integračního procesu i zásadními mezníky v podobě klíčových integračních smluv, zejména Římskými smlouvami (1957), Slučovací smlouvy (1967), Maastrichtskou smlouvou (1993), Amsterodamskou smlouvou (1999), Niceskou smlouvou (2003) a především Lisabonskou smlouvou (2009). üVývoj v jednotlivých politikách s dopadem na turismus (dopravní politika, politika ochrany spotřebitele, regionální politika apod.) a vývoj samotné integrace až po Evropskou měnovou unii (1999-zavedení eura, 2002 uvedení bankovek a mincí do oběhu) Historický vývoj turismu v integrované Evropě üRozšiřování Evropského společenství (EU) o země, pro které je turismus významný zejména z ekonomického pohledu, a to zvláště v souvislosti s rozšířením v 80. letech, a názorové rozdíly na rozsah a způsob řešení agendy turismu mezi zeměmi na evropské úrovni. v1973 přistupují Dánsko, Irsko, a Spojené království, v1981 - Řecko v1986 přistoupilo Portugalsko a Španělsko, v1995 (Rakousko, Finsko, Švédsko). vVýrazné rozšíření pak zaznamenala EU v roce 2004 (10 zemí - Česká republika, Estonsko, Kypr, Litva, Lotyšsko, Maďarsko, Malta, Polsko, Slovensko, Slovinsko. v2007 (Bulharsko, Rumunsko) Agenda turismu v 80. letech qTurismus lze nalézt, byť zprostředkovaně, již v preambuli Římských smluv (1957), kde se zdůrazňuje vzájemné porozumění různorodých kultur a rozvoj jejich společné historie. qJako první významný krok lze uvést Doporučení Rady týkající se činnosti vlády na podporu cestovního ruchu (1965) a Sdělení Komise Radě COM/82/385 Final První směry politiky Evropského společenství v turismu (1982) orientované na 6 oblastí- snížení sezónnosti, ochranu architektonických památek, rozvoj turismu v méně rozvinutých oblastech, podporu sociálního turismu, podporu kulturního turismu a podporu venkovského turismu. qKlíčovým aktem bylo však ve vztahu k turismu a jeho institucionalizace Rozhodnutí Rady ze dne 22. prosince 1986/86/644/ECC o ustavení postupu konzultací a spolupráce v oblasti turismu, na jehož základě vznikl v roce 1986 Poradní výbor pro turismus (Tourism Advisory Committee) složený ze zástupců ministerstev nebo institucí odpovědných na národní úrovni za agentu turismu. Agenda turismu v 90. letech qV roce 1990 byl Radou ministrů přijat Protokol evropské politiky turismu, na jehož základě došlo k tvorbě a schválení klíčové směrnice pro organizovaný pasivní a domácí turismus, a to Směrnice Rady 90/314/EHS o souborných službách pro cestování, pobyty a zájezdy s cílem ochrany spotřebitele a volného pohybu služeb turismu. qNa základě Rozhodnutí rady 89/36/EHS ze 2.prosince 1988 byl rok 1990 vyhlášen Evropským rokem turismu k podpoře vnímání turismu jako významného činitele růstu a rozvoje. qRok 1992 přinesl vyhlášení Akčního plánu pro podporu turismu. qPokrok v začleňování agendy turismu do evropských politik znamenala – Zelená kniha Komise. q Agenda turismu v 90. letech qRok 1992 přinesl vyhlášení Akčního plánu pro podporu turismu a to v reakci na klesající podíl Evropy v mezinárodním cestovním. qTento plán vycházel ze zhodnocení dosavadního vývoje cestovního ruchu a jeho významu pro Evropu. Zahrnoval programy na roky 1993 – 1995. Jeho základními cíli bylo (1) zdůraznění integrační úlohy cestovního ruchu v Evropě a (2) prezentace Evropy jako homogenního celku. Akční plán v sobě zahrnoval problémy ükoordinace cestovního ruchu, üpříhraniční spolupráce regionů, üochrany spotřebitelů, üdalší propracování rovnoměrného sezónního rozložení dovolených, ü ochrany životního prostředí, kulturního cestovního ruchu apod. q Agenda turismu v 90. letech qÚkoly Evropské unie v rozvoji cestovního ruchu jsou prezentovány v tzv. „Zelené knize Komise - Role Unie v oblasti cestovního ruchu“ z roku 1995, jež se stala základem současných aktivit Unie v oblasti cestovního ruchu. qPatří k nim: üpopis činností, které Společenství v cestovním ruchu realizuje, üpopis všech nástrojů, které k tomu využívá, üpředložení vyhlídky na pokrok v cestovním ruchu Unie, üvypracování a přezkoumání hodnoty přidané realizací politiky na úrovni Unie. qObsah Zelené knihy je potom zaměřen na problematiku činností prováděných v cestovním ruchu např. na rozvoj cestovního ruchu, zaměstnanost v cestovním ruchu, na přidanou hodnotu Evropské unie v oblasti cestovního ruchu a na předpokládaný vývoj úlohy Unie v oblasti cestovního ruchu q Agenda turismu v 90. letech qV Zelení knize se zpravidla v první části popisují stávající stav určité problematiky a dále navrhují řešení, jak situaci řešit. Zelené knihy mají za úkol nastartovat veřejné diskuze o konkrétních tématech a záměrech Evropské komise ještě předtím, než přistoupí k jejich zpracování do podoby zákona či směrnice. qDo těchto diskuzí může vstupovat formou připomínek prakticky kdokoliv. Připomínkování probíhá v určitých časových obdobích (např. po dobu jednoho měsíce), zpravidla na stránkách generálního ředitelství, pod které diskutovaná problematika spadá) qBílé knihy Komise jsou dokumenty, které obsahují návrhy na činnost Společenství v určité oblasti. V některých případech Bílá kniha následuje po vydání Zelené knihy, jejímž cílem je zahájit proces konzultací o daném tématu na evropské úrovni. qPo schválení Radou se z Bílé knihy může stát akční program Unie pro danou oblast. qBílá kniha má pro členské státy EU pouze doporučující povahu, je nezávazným dokumentem. Agenda turismu v 90. letech qV roce 1996 předložila Komise sdělení COM/96/29 „Zpráva Radě, Evropskému parlamentu, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů o opatřeních Společenství týkajících se cestovního ruchu“. qZ dalších dokumentů měla význam sdělení COM/96/166 „Zpráva o hodnocení Akčního plánu Společenství na podporu cestovního ruchu“ a sdělení COM/96/635 „Pozměněný návrh na rozhodnutí Rady o prvním víceletém programu na podporu evropského cestovního ruchu Philoxenia (1997 – 2000) qProgram Philoxenia obsahoval čtyři hlavní cíle, a to (1) zlepšení informovanosti v cestovním ruchu, (2) zdokonalení legislativního a finančního prostředí pro cestovní ruch, (3) zvýšení kvality evropského cestovního ruchu a (4) propagaci Evropy v nečlenských zemích a získání většího počtu návštěvníků. Agenda turismu v 90. letech qV dalším roce 1997 podala Komise zprávu k „Opatření Společenství ke zvýšení efektivity cestovního ruchu“. Tato zpráva se zabývala návrhy na zvýšení účinnosti evropského cestovního ruchu. qZ hlediska ochrany lidských práv mělo význam „Sdělení o boji proti sexuální turistice zaměřené na děti“ z listopadu 1997. qBylo vydáno jako reakce na boj proti cestovním kancelářím, leteckým společnostem a hotelovým řetězcům podporujícím sexuální cestovní ruch. qDále bylo přijato sdělení COM/99/205 „Rostoucí potenciál cestovního ruchu jako zdroje zaměstnanosti v návaznosti na hodnocení a doporučení Skupiny pro cestovní ruch a zaměstnanost. qDokument získal neobvykle silnou podporu a proces Cestovní ruch a zaměstnanost byl dále rozvíjen v další dekádě. Agenda turismu v 90. letech qVelmi významným krokem bylo přijetí Směrnice 99/42/EC, kterou se zavádí postup pro uznávání dokladů o dosažené kvalifikaci pro profesní činnosti upravené směrnicemi o liberalizaci a o přechodných opatřeních a kterou se doplňuje obecný systém uznávání dokladů o dosažené kvalifikaci z roku 1999. qSměrnice se týká i průvodcovské činnosti. Její význam je v sjednocení požadavků uznávání kvalifikace, přičemž doplňuje směrnici 89/48/EEC o obecném systému pro uznávání vysokoškolských diplomů vydaných po ukončení odborného vzdělávání a přípravy v délce trvání nejméně tří let, a směrnici 92/51/EEC o druhém obecném systému uznávání odborného vzdělávání a přípravy vytvářející všeobecný systém uznávající odborné vzdělání. Agenda turismu v 90. letech qZákladem všeobecného systému uznávání odborné kvalifikace je skutečnost, že pokud někdo dosáhl potřebné odborné kvalifikace k výkonu profese v jedné členské krajině Evropské unie, opravňuje ho to usilovat o výkon příslušné profese v jiné členské krajině. qKaždá krajina má přitom volnost k regulaci profesí v rámci své územní působnosti. qVe stejném roce přijala Komise „Sdělení o zlepšení potenciálu cestovního ruchu pro zaměstnanost“, které analyzovalo význam cestovního ruchu pro růst zaměstnanosti v evropském hospodářském prostoru. Agenda turismu na začátku 21. století qZačátkem 21. století pokračuje orientace Evropské unie v procesu Cestovní ruch a zaměstnanost, a zároveň se zintenzivňují rozhovory o trvalé udržitelnosti cestovního ruchu. qKe konci roku 2001 zveřejnila Komise „Sdělení o spolupráci pro budoucnost evropského cestovního ruchu“ (COM/2001/0665), v němž navrhla vytvoření operačního rámce založeného na otevřené koordinaci mezi všemi zúčastněnými stranami. qUsnesení Rady ze dne 21. května 2002 zdůraznilo hospodářský význam cestovního ruchu a nutnost posílit uznání jeho významu na evropské úrovni a začlenit jej do dalších evropských politik. Na tomto základě Komise později zavedla řadu opatření a iniciativ. K přímým dopadům této strategie patří např.: üsatelitní účty cestovního ruchu pro každý členský stát dokončené při prezentaci prvního evropského satelitního účtu, üspuštění internetového portálu visit.europe.com na podporu Evropy jako destinace cestovního ruchu, Agenda turismu na začátku 21. století ükaždoroční fórum evropského cestovního ruchu, které se koná od roku 2002 za účasti vysokých představitelů cestovního ruchu, orgánů Evropské unie a vlád členských krajin Evropské unie. qV roce 2003 vydala Evropská komise sdělení pod názvem „Základní orientace pro trvalou udržitelnost evropského cestovního ruchu“ (COM/2003/716). qCílem sdělení je efektivní podpora udržitelného cestovního ruchu na všech úrovních. qRezoluce Evropského parlamentu k cestovnímu ruchu je významným dokumentem, který obsahuje řadu komplexních doporučení pro další rozvoj cestovního ruchu. Agenda turismu na začátku 21. století qV letech 2004 a 2005 je patrná vyšší intenzita kroků směřujících k politice cestovního ruchu, a to zejména prostřednictvím usnesení Evropského parlamentu 2004/2212 „o cestovním ruchu a rozvoji“ a 2004/2229 „o nových perspektivách a výzvách pro udržitelný cestovní ruch“. qVýznamné bylo také stanovisko Evropského hospodářského a sociálního výboru 2005/C255/02 „Politika cestovního ruchu v rozšířené Evropské unii“. qVýbor upozornil na propojenost se sociální politikou, kvalitou, výzkumem a vývojem, ochranou spotřebitele, ochranou životního prostředí apod. qV roce 2006 vydala Evropská komise sdělení „Obnovená politika Evropské unie v oblasti cestovního ruchu: Vstříc silnějšímu partnerství pro evropský cestovní ruch“. qHlavním cílem této politiky je zdokonalit konkurenceschopnost evropského cestovního ruchu a vytvořit více lepších pracovních příležitostí prostřednictvím udržitelného růstu cestovního ruchu v evropském i celosvětovém měřítku. Agenda turismu na začátku 21. století qUsnesení Evropského parlamentu z 29. listopadu 2007 k Obnovené politice Evropské unie: üzdůrazňuje pozitivní roli, kterou v oblasti ochrany spotřebitele hrají organizace působící v sociálním cestovním ruchu, jejichž činnosti by měly povzbuzovat a podporovat, üvítá iniciativy na koordinaci informací o bezbariérovém cestovním ruchu na evropské úrovni, které by umožnily turistům s omezenou pohyblivostí a jejich rodinám nalézt informace o přístupnosti destinací a vyzývá členské krajiny, poskytovatele služeb cestovního ruchu, národní a místní organizace cestovního ruchu, aby se připojily k takovým iniciativám nebo je podpořily, Agenda turismu na začátku 21. století üvyzývá Evropskou komisi a členské krajiny, aby zahájily proces, který by vyústil do ustanovení systému označení "Přístup pro všechny", které by zaručovalo základní zařízení pro bezbariérový přístup pro návštěvníky se sníženou pohyblivostí a které by se vztahovalo na ubytovací a pohostinská zařízení, místa pro trávení volného času, přírodní a kulturně-historické památky, muzea, üvyzývá Evropskou komisi, aby vypracovala sdělení a akční plán na podporu označení "Přístup pro všechny", ünavrhuje, aby Evropská komise prostudovala možnost zavedení cestovního pasu mládeže pro mladé Evropany, kteří dostali finanční podporu v rámci programů Erasmus, Leonardo nebo Comenius, nebo kteří vykonávají dobrovolnou civilní službu v Evropské unii, aby mohli snadněji cestovat a seznámit se s hostitelskou zemí, apod. Agenda turismu na začátku 21. století qV říjnu 2007 vydala Evropská komise střednědobou strategii za účelem dosažení udržitelného a konkurenceschopného evropského cestovního ruchu pod názvem „Agenda pro udržitelný a konkurenceschopný evropský cestovní ruch“. qKomise výslovně uznala, že vytyčení růstu a zaměstnanosti jako bezprostředního cíle je spojeno s podporou cílů v sociální oblasti i v oblasti životního prostředí, a na základě výsledků práce Skupiny pro udržitelnost cestovního ruchu shrnutých ve zprávě „Akční program pro udržitelnější evropský cestovní ruch“ přijala Evropskou agendou 21 pro cestovní ruch. qCílem agendy je přinést ekonomickou prosperitu, sociální spravedlnost a soudržnost a ochranu přírody a kultury. Agenda turismu na začátku 21. století qTyto cíle by měly respektovat i členské krajiny při vytváření jejich politik a činností ovlivňujících dopad pasivního cestovního ruchu Evropy, a při jejich podpoře cestovního ruchu jakožto nástroje udržitelného rozvoje v hostitelských zemích. qPři plnění stanovených cílů je zapotřebí řešit několik otázek specifických pro cestovního ruchu např. üdosáhnout udržitelné ochrany a správy přírodních a kulturních zdrojů, üminimalizovat využívání zdrojů a znečišťování v cílových destinacích, včetně minimalizace vytváření odpadu, üzvládat změny v zájmu dobrých životních podmínek společenství, üsnížit sezónní charakter poptávky, zabývat se dopadem dopravy související s cestovním ruchem, üumožnit zážitek z cestování všem bez diskriminace, zlepšit kvalitu pracovních míst v cestovním ruchu atd. Agenda turismu na začátku 21. století qDůležitým dokumentem, z hlediska právního základu pro cestovní ruch na úrovni Evropské unie je Lisabonská smlouva. qJejím přínosem je zejména reforma institucí a zlepšení procesu rozhodovánív Evropské unii, posílení demokratického rozměru Unie, reforma vnitřní politiky a posílení zahraniční politiky Unie. qZ hlediska vnitřní politiky byly posíleny pravomoci Evropské unie v oblasti kontroly hranic, azylu a přistěhovalectví, v oblasti justiční spolupráce v občanských a trestních věcech a v oblasti policejní spolupráce. qLisabonská smlouva přináší novou právní úpravu v oblastech, kde Unie podporuje, doplňuje a koordinuje činnosti členských států, k nimž patří podle článku 6 ochrana a zlepšení lidského zdraví, průmysl, kultura, cestovní ruch, všeobecné vzdělávaní, odborné vzdělávaní, mládež a sport, civilní ochrana a správní spolupráce. Agenda turismu na začátku 21. století qNovou právní úpravu přináší Lisabonská smlouva v oblasti cestovního ruchu, v článku 195 Smlouvy o fungování Evropské unie, který doplňuje činnosti členských států v sektoru cestovního ruchu podporou konkurenceschopnosti na úrovni podniků Unie. qCestovní ruch je tedy zařazen do oblastí, kde má Evropská unie pravomoc provádět aktivity podpory, koordinace nebo doplnění činnosti členských států. qSdělení z června 2010 s názvem „Evropa jako přední světová destinace cestovního ruchu“ bylo prvním politickým aktem zveřejněným po přijetí Lisabonské smlouvy. Agenda turismu na začátku 21. století qPodrobně analyzuje faktory a překážky, které se týkají konkurenceschopnosti cestovního ruchu a jeho udržitelného rozvoje, tedy demografické a klimatické změny, nedostatečné energetické a vodní zdroje apod. qHlavním vytyčeným cílem je i nadále zlepšení konkurenceschopnosti cestovního ruchu z hlediska zachování kvalitní nabídky a rovněž slučitelnost cestovního ruchu s udržitelným rozvojem. qPro rozvoj cestovního ruchu jsou důležité také předpisy Evropské unie v oblasti dopravy o ochraně práv cestujících v letecké, námořní, železniční a silniční dopravě. Evropa a mezinárodní cestovní ruch qV současnosti je Evropa jednou z hlavních turistických destinací světa. Cestovní ruch hraje klíčovou roli v rozvoji mnoha evropských regionů, především těch méně rozvinutých, protože má významný přesah a potenciál pro tvorbu pracovních míst, zejména v případě mladých lidí. qEvropský fond pro regionální rozvoj (EFRR) podporuje konkurenceschopnost, udržitelnost a kvalitu cestovního ruchu na regionální i místní úrovni. Cestovní ruch je samo-zřejmě úzce spjatý s využitím a rozvojem přírodního, historického a kulturního bohatství a s atraktivitou měst a regionů pro život, práci i turistiku. Je také rozhodně úzce spjatý s vývojem, inovacemi a diverzifikací produktů a služeb, které turisté využívají a vychutnávají. q Evropa a mezinárodní cestovní ruch qMezinárodní příjezdy turistů vzrostly v roce 2016 meziročně o 3,9 % na 1 235 mil. qUNWTO předpovídá, že do roku 2030 se zvýší až na 1,8 mld. qV Evropě dosáhl počet mezinárodních příjezdů 615 mil. osob. qJedná se již o sedmý rok, kdy byl po celosvětové ekonomické a finanční krizi v roce 2009 zaznamenán nárůst pro tento sektor. q Nejvyšší navýšení bylo realizováno v oblasti Asie a Tichomoří (+8 %). Zóna těží ze silné poptávky na vysílajících trzích jak meziregionálních, tak mimoregionálních. qAfrika je také na vzestupu o 8 %. Pro oblast Amerik je navýšení limitováno 4 % a pro Evropu je registrováno navýšení +2 %. qNaopak Střední východ vykazuje ústup (-4 %), ale situace je zde nerovnoměrná s pozitivními výsledky pro některé destinace a silným ústupem v jiných. q q Evropa a mezinárodní cestovní ruch qZ evropského hlediska hraje politika cestovního ruchu svou úlohu také při sledování obecných cílů v oblasti zaměstnanosti a politiky růstu. qPostupně bude stále významnější i environmentální a udržitelný rozměr cestovního ruchu, ačkoli je již přítomen v oblastech „udržitelného“, zodpovědného či etického cestovního ruchu. qCestovní ruch má od prosince 2009 vlastní právní základ. qV nových finančních výhledech na období 2014-2020 však pro něj není vyhrazena samostatná rozpočtová položka. qCestovní ruch není zahrnutý jako tematický cíl v nařízeních ohledně evropských strukturálních a investičních fondů (ESIF), protože spíše než cíl představuje prostředek resp. sektor. qZmíněná nařízení však předpokládají mnoho příležitostí pro inteligentní investice do cestovního ruchu. q q Evropa a mezinárodní cestovní ruch qEvropská Komise zveřejnila tematické pokyny pro investice do cestovního ruchu. Doporučuje, aby: üprobíhaly způsobem sladěným s jedním nebo více tematickými cíli a investiční-mi prioritami, übyly konzistentní s analýzou SWOT příslušných národních/regionálních/nadnárodních operačních programů, üse soustředily na lepší zhodnocení kulturního a turistického bohatství, üpodporovaly inovaci a diverzifikaci v oblasti produktů, procesů a služeb, a také specializaci pro tržní niky za účelem překonání závislosti na nízké přidané hod-notě a dočasných pracovních silách a zajištění ekonomické aktivity a pracovních míst i mimo turistickou sezónu, ü q Evropa a mezinárodní cestovní ruch üpozornost by měla být zaměřena především na ztrojnásobení kapacity excelence, inovace a internacionalizace malých a středních podniků a klastrů a činností týkajících se (křížení) klastrů, mimo jiné prostřednictvím posilování vnitřních a vnějších propojení, üprotože jednou z výhod sektoru cestovního ruchu je nízké umístění bariér zabraňujících vstupu na trh, měl by být kladen důraz na podporu podnikání a zakládání nových společnost. qV souladu s novými prioritami Evropské unie (EU) stanovenými ve strategii „Evropa 2020“ a s cílem udržet Evropu jako přední světovou destinaci cestovního ruchu. qKomise navrhuje nový rámec pro koordinované akce v oblasti cestovního ruchu na úrovni EU na posílení konkurenceschopnosti a kapacity udržitelného růstu evropského cestovního ruchu. Evropa a mezinárodní cestovní ruch qLisabonská smlouva uznala význam cestovního ruchu a umožnila EU podporovat, koordinovat a doplňovat činnosti zemí EU v tomto odvětví. qVymezení a vyjasnění kompetencí EU v této oblasti umožní vytvoření komplexního akčního rámce. Podle Lisabonské smlouvy by se konkrétní opatření EU v odvětví cestovního ruchu měla zaměřovat na tyto cíle: üpodporovat vytváření prostředí, které bude příznivé pro rozvoj podniků v tomto odvětví; üpodporovat spolupráci mezi zeměmi EU, zejména výměnou osvědčených postupů, üa rozvíjet integrovaný přístup k cestovnímu ruchu a současně zajišťovat zohlednění tohoto odvětví v ostatních politikách. q Úkoly a příležitosti evropského průmyslu cestovního ruchu qMezi úkoly a příležitosti evropského průmyslu cestovního ruchu můžeme shrnout do čtyř hlavních skupin: q1) Stimulace konkurenceschopnosti odvětví cestovního ruchu v Evropě na základě: ürozvoje inovace v odvětví cestovního ruchu například pomocí odvětví a podnikům, které v něm působí, s přizpůsobením se vývoji trhu v oblasti informačních a komunikačních technologií a inovací, üzlepšení profesní kvalifikace v tomto odvětví prostřednictvím propagace příležitostí, které nabízejí různé programy EU, například Leonardo nebo rámcový program pro inovace a konkurenceschopnost a jeho součásti „Erasmus pro mladé podnikatele“ a „Digitální gramotnost pro inovace“, q q Úkoly a příležitosti evropského průmyslu cestovního ruchu üpokusu změnit sezónní charakter poptávky například pomocí dobrovolných turistických výměn mezi zeměmi EU, zejména během nízké sezóny a pro zvláštní cílové skupiny společnosti, a podporovat vytvoření dobrovolného mechanismu výměny elektronických informací s cílem lépe koordinovat školní prázdniny mezi zeměmi EU, üpodpory diverzifikace turistické nabídky zejména lepším zaměřením se na společné dědictví Evropy a jeho propagací a také začleněním „přírodního“ dědictví do strategií cestovního ruchu, üpřispění k lepší koordinaci výzkumné činnosti související s cestovním ruchem a upevněním základny socioekonomických znalostí o cestovním ruchu na evropské úrovni. ü q Úkoly a příležitosti evropského průmyslu cestovního ruchu q2) Podpora rozvoje udržitelného, odpovědného a kvalitního cestovního ruchu na základě: ürozvoje systému ukazatelů udržitelného řízení destinací, který by mohl přispět k rozvoji značky, která bude propagovat udržitelné turistické destinace, üorganizace osvětové kampaně, které budou evropské turisty lépe informovat o destinacích, včetně informování o dopravě a vztazích s místními obyvateli, üvytvoření evropské známky pro kvalitní turistiku na základě vnitrostátních zkušeností pro zvýšení bezpečnosti turistických produktů a důvěry spotřebitelů v tyto produkty, ü q Úkoly a příležitosti evropského průmyslu cestovního ruchu üusnadnění odhalování rizik spojených se změnou klimatu, aby evropský průmysl cestovního ruchu předcházel ztrátovým investicím a prozkoumaly se možnosti vytváření alternativních turistických nabídek, ünávrhu listiny udržitelného a odpovědného cestovního ruchu, ünávrhu strategie pro udržitelný pobřežní a mořský cestovní ruch apod. q3) Lepší obraz a viditelnost Evropy jakožto souboru udržitelných a kvalitních turistických destinací na základě: üpodpory vytvoření známku „Evropa“ v úzké spolupráci se zeměmi EU a jako doplněk k jejich propagační činnosti, aby evropské destinace měly lepší postavení ve srovnání s ostatními mezinárodními turistickými destinacemi, ü q q Úkoly a příležitosti evropského průmyslu cestovního ruchu üpropagace Evropy jako udržitelné a kvalitní turistické destinace prostřednictvím internetového portálu „visiteurope.com“ a na velkých mezinárodních akcích nebo na velkých veletrzích či výstavách cestovního ruchu, üposílení účasti EU na mezinárodních fórech. q4) Maximalizovat potenciál politik a finančních nástrojů EU v zájmu rozvoje cestovního ruchu na základě: ülepší integrace a koordinace cestovního ruchu s ostatními politikami EU, jako je politika v oblasti dopravy, hospodářské soutěže, vnitřního trhu, daní, ochrany spotřebitelů, životního prostředí, vzdělání a odborné přípravy, regionálního rozvoje a rozvoje venkova, protože všechny tyto politiky mají přímý nebo nepřímý vliv na cestovní ruch, üpodporování a využívání nástrojů a programů podpory Společenství ve pro-spěch cestovního ruchu, jako je Evropský fond pro regionální rozvoj, Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova a Evropský rybářský fond. ü ü q q Institucionální zajištění turismu v EU qNa úrovni Evropské unie se řízením cestovního ruchu zabývá Evropský parlament a Evropská komise se svými příslušnými odděleními. qEvropský parlament představuje shromáždění poslanců členských států, volených občany členských států na 5 let. qProtože cestovní ruch je v kompetenci národních vlád, parlament má pouze omezené legislativní a soudní kompetence, dohlíží na exekutivu Evropské unie, podílí se na legislativním a rozpočtovém procesu. qV květnu 2002 přijal Rezoluci k cestovnímu ruchu, ve které zdůrazňuje potřebu společné politiky Evropské unie v cestovním ruchu. V rámci Evropského parlamentu pracuje Výbor pro dopravu a cestovní ruch. qJeho cílem je zkoumání problémů souvisejících s cestovním ruchem, jakož i příprava stanovisek ke zprávám projednávaným na plenárních zasedáních parlamentu. q q Institucionální zajištění turismu v EU qEvropská komise je výkonný Správní orgán Evropské unie. Má 26 generálních správ – ředitelství. qZa svou činnost zodpovídá parlamentu. Z hlediska rozvoje cestovního ruchu má význam 23. generální správa - ředitelství pro podnikání, kde je vytvořeno oddělení cestovního ruchu (Tourism Unit), která zaměřuje svou činnost na zlepšování kvality v cestovním ruchu, konkurenceschopnost a udržitelnost evropského cestovního ruchu. a na péči o zájmy turistů. qJejí cílem je přitom zajištění optimálního přínosu cestovního ruchu pro Evropskou unii. Evropská komise spolupracuje s vrcholnými evropskými institucemi např. Evropským parlamentem, Radou ministrů, Hospodářským a sociálním výborem, Výborem regionů, dále s evropskými organizacemi např. s Evropskou agenturou pro životní prostředí, Světovou organizací cestovního ruchu, OECD a centrálami cestovního ruchu členských států. q Institucionální zajištění turismu v EU qK dalším institucím, které sice nepatří do systému organizací EU, jejichž činnost je však spojena zejména s činností Komise, patří Evropská komise turismu (ETC) a Evropská akční skupina pro turismus (ETAG). qEvropská komise cestovního ruchu (ETC – European Travel Commission byla založena v r. 1948 a prvních 19 let byla součástí OEEC (dnešní OECD), poté se stala samostatnou, dobrovolnou organizací, po r. 1990 se k ní připojila většina středoevropských zemí; q38 členských zemí; qcíl: podpora cestování do Evropy ze všech regionů světa, uskutečňovaná mj. pracovními skupinami v USA, Kanadě, Argentině, Japonsku, Brazílii, Austrálii; q q Institucionální zajištění turismu v EU qETC se v rámci propagace zaměřuje na 3 hlavní aktivity: üreklamu; public relations; propagaci zaměřenou na zástupce cestovního ruchu; qVýběru jednotlivých aktivit předchází výzkum trhu a všechny kampaně jsou sladěny s národními kampaněmi. qPropojenost se sektorem turismu má činnost řady ředitelství, avšak bezprostřední dopady na sektor turismu vykazují 2 generální ředitelství – GŘ Podnikání a průmysl (Oddělení pro turismus) a GŘ Zdraví a spotřebitelé (Oddělení Timeshare a pakety /zájezdy). qZásadní rozdíl je v záběru činností pojetí turismu. GŘ Podnikání a průmysl pojímá turismu obecněji, jako odvětví ekonomiky s průřezovým charakterem a se zvláštním důrazem na udržitelnost jeho rozvoje. qGŘ Zdraví a spotřebitelé naopak řeší otázky spojené s ochranou spotřebitele jako účastníka turismu, s důrazem na organizovaný pasivní a domácí turismu ve 2 oblastech, jimiž jsou nákup pobytů timeshare a nákup zájezdů. q q Institucionální zajištění turismu v EU qEvropská akční skupina pro cestovní ruch (ETAG – European Tourism Group) qpřidružený člen UNWTO od roku 1992; qpořádá konference za účasti mezinárodních organizací (např. UNWTO, orgány EU, OECD aj.) qcíle: üpodpora komunikace a spolupráce mezi vládami, národními turistickými centrálami a dalšími subjekty cestovního ruchu; üpropagace evropského cestovního ruchu; üreprezentace evropského cestovního ruchu na mezinárodní úrovni. q Výběr z použité literatury: qHAMARNEH, I., 2014. Mezinárodní cestovní ruch: vybrané kapitoly. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského. ISBN 978-80-7452-040-2. qKOLEKTIV AUTORŮ, 2008. Cestovní ruch pro všechny. Praha: VŠE. ISBN 978-80-7399-407-05. qLINDEROVÁ, I., 2013. Cestovní ruch: teoretická a právní východiska. Praha: Idea servis. ISBN 978-80-85970-86-9. qPALATKOVÁ, M., 2013. Mezinárodní turismus: 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4862-7. qWebové stránky UNWTO, Evropské komise, Eurostatu apod., ….