Kultura poradenství v sociálních službách uKulturu poradenství v sociálních službách lze chápat dvojím způsobem. Nejprve jako jednu z řady okolností, které spojují pracovníky do akceschopného kolektivu. Druhý pohled chápe kulturu jako soustavu vazeb mezi lidmi a jako předpoklad jejich spolupráce v organizaci. uKultura organizací způsobuje, že pracovníci každé z nich jsou zvyklí na přijatelné způsoby chování klientů jako uživatelů sociálních služeb. uKolektivní vědomí jsou společné představy pracovníků organizace o hodnotách, cílech a způsobech práce s klienty a o způsobech jednání v rámci vzájemných vztahů ve styku s jinými. u „Já k nim a oni ke mně“ u -Přístup institucionální, -Přístup kolektivní -Přístup individuální uPracovníci musí sdílet: 1)co je důležité, tedy o hodnotách své profese a hodnotách organizace, 2) u2) v čem spočívají problémy klientů a jak je žádoucí na klientské problémy reagovat, tedy o přístupech ke klientům, u u3) čeho je třeba dosáhnout, tedy o zájmech a cílech organizace. uHodnoty, přístupy ke klientům, zájmy a cíle organizace lze souhrnně označit jako preference. uV kultuře organizace lze rozlišovat kolektivní a dílčí preference. Kolektivní preference jsou hodnoty, přístupy, zájmy a cíle, které užívá většina pracovníků organizace. uDílčí preference jsou osobní hodnoty, přístupy, zájmy a cíle jedinců nebo podskupin a jejich subkultur, které existují uvnitř organizace. uPravidla jednání lze označit jako pravidla přístupu ke klientům a uznávané metodické postupy. Hranice mezi nimi je rámcová a představy prvního a druhého typu se vzájemně prolínají. uPravidla přístupu ke klientům vyjadřují představy, jak lze zvládat běžné pracovní podmínky. uUznávané metodické pokyny vymezují psaná a nepsaná pravidla. Jsou jimi označeny teoreticky zdůvodněné přístupy a techniky sociální práce s klientem, které se sociální pracovníci učí během studia a ve výcviku pro budoucí uplatnění jako specialisté svého oboru. uMetodické pokyny organizace u u u u KONEC PREZENTACE