REGIONÁLNÍ EKONOMIKA A POLITIKA ING. KAMILA TUREČKOVÁ, PH.D. 6 REGIONÁLNÍ POLITIKAV ČESKÉ REPUBLICE1 1. Regionální politika v České republice a její vývoj 2. Legislativní rámec regionální politiky 3. Strategie regionálního rozvoje České republiky 4. Nositelé regionální politiky v České republice Klíčová slova: Česká republika, Evropská unie, kraj, Ministerstvo pro místní rozvoj, obec, priority regionálního rozvoje, region, regionální politika, Regionální rady regionů soudržnosti, regionální rozvojové agentury, rozvojová, stabilizovaná a periferní území, státem podporované regiony, Strategie regionální rozvoje, Strategie rozvoje územního obvodu kra-je, vláda České republiky, zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionální rozvoje. OBSAH 2 1) REGIONÁLNÍ POLITIKAV ČESKÉ REPUBLICE A JEJÍVÝVOJ (1)  Moderní přístup k regionální politice se na našem území prosadil až po roce 1989.  Regionální politika se tak až po vzniku samostatné České republiky zařadila mezi vládní politiky a nástroje, které měly přispívat k vyváženému rozvoji území a zajišťovat regionální soudržnost.  Během let 1993–1997 se začínají objevovat regionální problémy:  vláda nepřistupovala aktivně ke komplexnímu řešení regionálních diskrepancí a neřešila koordinaci činností odvětvových ministerstev → země ztratila konkurenční výhody v přílivu zahraničních a tvorbě domácích investic. 3 1) REGIONÁLNÍ POLITIKAV ČESKÉ REPUBLICE A JEJÍVÝVOJ (2)  1. 1. 1996 vzniká Ministerstvo pro místní rozvoj.  Gestor regionální politiky na centrální úrovni.  Upravuje se institucionální zajištění regionální politiky také na úrovni místní, kdy jsou o rok později legislativním aktem schváleny vyšší územně samosprávné celky (kraje), jež se staly střední (regionální) úrovní pro českou regionální politiku.  V roce 1998 jsou také přijaty usnesení vlády Zásady regionální politiky, které zohledňují principy regionální politiky Evropské unie.  Regionální politika je tak definována jako koncepční činnost státu, regionálních a místních orgánů, jejímž cílem je efektivní a vyvážený rozvoj všech částí republiky.  Probíhá také příprava a vzniká návrh zákona o podpoře regionálního rozvoje, je vypracována řada strategických a programových dokumentů mající prozatím přípravný charakter. Obecně lze konstatovat, že zvyšující se socioekonomická polarizace regionů, prohlubující se meziregionální disparity, decentralizace rozhodovacích procesů a příprava vstupu do EU včetně přípravy na čerpání finančních prostředků ze strukturálních fondů tak vedlo v tomto období k zásadnímu obratu v pojetí a fungování regionální politiky ČR. Rok 1998 je tak významným předělem pro českou regionální politiku. 4 1) REGIONÁLNÍ POLITIKAV ČESKÉ REPUBLICE A JEJÍVÝVOJ (4)  Rok 2000 je klíčový z hlediska vydání zásadních zákonů a nařízení vlády.  Na základě zákona č. 129/2000 Sb. byla Česká republika rozdělena na 14 krajů (NUTS 3).  Je vydán zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje  Od roku 2000 je regionální politika České republiky zaměřena na rozvoj podnikání, rozvoj lidských zdrojů, výzkum a technologický vývoj, rozvoj cestovního ruchu, zlepšování regionální infrastruktury, rozvoj občanské vybavenosti, rozvoj služeb sociální a zdravotní péče, opatření k ochraně životního prostředí.  V dalším období je již regionální politika integrovanou aktivní složkou hospodářské politiky České republiky, jež se ve svém jednání a konání snaží reflektovat současný vývoj v regionech a mezi nimi.  Zmiňme ještě rok 2006, kdy byla schválena Strategie regionálního rozvoje ČR pro období 2007-2013, která definovala zaměření regionální politiky s ohledem na vývoj v regionech a určovala orientaci politiky regionálního rozvoje ČR pro dané období a ve vztahu k EU. O sedm let později, v roce 2013, byla schválena nová Strategie regionálního rozvoje ČR pro období 2014-2020. 5 2) LEGISLATIVNÍ RÁMEC REGIONÁLNÍ POLITIKY (1)  Základní systémový, legislativní a institucionální rámec regionální politiky v ČR byl vytvořen v roce 2000 souborem zákonů, přijatých v souvislosti se zaváděním krajského zřízení v ČR. Jednalo se o:  Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení),  Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení),  Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje.  Nejdůležitější normou týkající se regionální politiky v České republice.  Upravuje podmínky pro (1) poskytování podpory regionálnímu rozvoji a s tím související působnost ústředních správních úřadů, krajů a obcí, (2) koordinaci a realizaci podpory hospodářské, sociální a územní soudržnosti a (3) činnost evropského seskupení pro územní spolupráci v návaznosti na přímo použitelný předpis Evropské unie.  Cílem podpory regionálního rozvoje je zajistit dynamický a vyvážený rozvoj území České republiky se zřetelem na kvalitu života a životního prostředí, přispět ke snižování regionálních rozdílů a zároveň umožnit využití místního potenciálu pro zvýšení hospodářské a sociální úrovně jednotlivých regionů.Tyto oblasti podpory regionálního rozvoje na úrovni České republiky jsou podrobněji vymezeny ve Strategii regionálního rozvoje.  Zákon č. 298/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony + další úpravy a změny zákona č. 248/2000 Sb. 6 2) LEGISLATIVNÍ RÁMEC REGIONÁLNÍ POLITIKY (2)  Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, specifikuje postavení krajů, způsoby jejich fungování, definuje orgány kraje a jejich kompetence, vymezuje spolupráci s jinými subjekty, ministerstvy a vládou České republiky a konkretizuje samostatnou a přenesenou působnost kraje.  Kraj územním společenstvím občanů, které má právo na samosprávu.  Kraj je veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek a vlastní příjmy vymezené zákonem a hospodaří za podmínek stanovených zákonem podle vlastního rozpočtu.  Kraj pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů a při výkonu samostatné působnosti a přenesené působnosti chrání veřejný zájem.  Krajskou regionální politiku lze vnímat jako komplexní rozvojovou politiku s konkrétními reakcemi na různé územní dopady národních sektorových politik. Kraj v kontextu regionální politiky formalizuje její tvorbu ve Strategii rozvoje kraje a v Programu rozvoje kraje. 7 2) LEGISLATIVNÍ RÁMEC REGIONÁLNÍ POLITIKY (3)  Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), specifikuje postavení obcí, způsoby jejich fungování, definuje orgány obce a jejich kompe-tence, vymezuje spolupráci s jinými subjekty (spolupráce mezi obcemi, dobrovolné svazky obcí, spolupráce s obcemi jiných států, spolupráce s právnickými a fyzickými osobami), krajem a ministerstvy a konkretizuje samostatnou a přenesenou působnost obce.  Obec základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce.  Každá část území České republiky je součástí území některé obce, nestanoví-li zvláštní zákon jinak.  Obec má jedno nebo více katastrálních území.  Obec je veřejnoprávní korporací, má vlastní majetek.  Obec vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.  Obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem.  Obec zabezpečuje veřejný pořádek a čistotu veřejných prostranství, ochranu bezpečnosti, zdraví a majetku. 8 3) STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČESKÉ REPUBLIKY  Strategie regionálního rozvoje určuje zaměření a cíle regionálního rozvoje, zejména s ohledem na dynamický a vyvážený rozvoj státu a jeho jednotlivých regionů, a stanoví základní podmínky pro naplňování těchto cílů.  Strategie regionálního rozvoje je klíčovým koncepčním dokumentem v oblasti regionálního rozvoje.  Strategie regionální rozvoje je nástrojem k realizaci regionální politiky a současně slouží ke koordinaci působení jiných veřejných politik na regionální rozvoj, kdy mimo jiné, propojuje odvětvová hlediska s územními aspekty.  V současné době je aktuální Strategie regionální rozvoje na období 2014 – 2020, která navázala na Strategii regionální-ho rozvoje České republiky 2007 – 2013 a ta dříve na Strategii udržitelného rozvoje, Strategii hospodářského růstu ČR a Národní strategický referenční rámec. 9 3) STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČESKÉ REPUBLIKY  Obsahem Strategie regionálního rozvoje je:  (1) analýza stavu regionální rozvoje ČR v uplynutém období, hodnocení dosavadních odvětvových opatření resortů a přístupů regionů,  (2) stanoví republikové priority a strategické cíle regionální politiky pro zajištění dynamického a vyváženého rozvoje území,  (3) stanoví podklady pro vymezení priorit podpory regionálního rozvoje prostřednictvím fondů EU,  (4) stanoví podmínky pro vymezení státem podporovaných regionů,  (5) vymezuje nástroje k realizaci stanovených priorit a cílů,  (6) stanoví zaměření programu regionálního rozvoje Ministerstva pro místní rozvoj a vymezuje úkoly ostatních dotčených ústředních správních úřadů k zabezpečení realizace stanovených priorit a cílů,  (7) stanoví způsob sledování a vyhodnocování účinnosti Strategie regionálního rozvoje a  (8) obsahuje doporučení krajům pro zaměření jejich rozvoje. 10 3)  STRUKTURA STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014–2020 11 3) STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČESKÉ REPUBLIKY  Hlavním cílem Strategie regionálního rozvoje na období 2014–2020 odrážejí základní funkce regionální politiky a vycházejí z analytických závěrů a vývojových tendencí v oblasti regionálního rozvoje.  Globálním cílem regionální politiky dle Strategie regionálního rozvoje je zajistit dynamický a vyvážený rozvoj území České republiky se zřetelem na kvalitu života a životního prostředí, přispět ke snižování regionálních rozdílů a zároveň umožnit využití místního potenciálu pro posílení konkurenceschopnosti jednotlivých územně správních celků. Globální cíl je rozveden ve čtyřech základních cílech:  1. Podpořit zvyšování konkurenceschopnosti a využití ekonomického potenciálu regionů (růstový cíl),  2. Zmírnit prohlubování negativních regionálních rozdílů (vyrovnávací cíl),  3. Posílit environmentální udržitelnost (preventivní cíl),  4. Optimalizovat institucionální rámec pro rozvoj regionů (institucionální cíl). 12 3) STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČESKÉ REPUBLIKY  Strategie je postavena na upravené typologii území České republiky, která ho člení podle socioekonomických ukazatelů a polohového potenciálu do tří základních typů:  (1) rozvojová,  (2) stabilizovaná,  (3) periferní území.  Ty jsou ještě kombinovány se stupněm urbanizace území.  Podle tohoto členění se navrhuje specifické zaměření podpory, která má zohledňovat regionální potřeby a současně plnit hlavní cíle regionální politiky v České republice.13 3) TYPOLOGIE ÚZEMÍ ČESKÉ REPUBLIKY 14 3) STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČESKÉ REPUBLIKY  Rozvojová území jsou území, kde jsou koncentrovány funkce nejvyšší-ho řádu (administrativa, finanční sektor, věda a výzkum, vysoké školství, infrastruktura, manažerské struktury).Výrazným trendem ve vývoji jejich prostorové struktury je intenzivní suburbanizace, ovšem s řadou negativních důsledků, ovlivňujících jejich celkový vývoj. Daná území jsou se svým zázemím poměrně intenzivně propojena hospodářsky, infrastrukturně, dojížďkou za prací a službami. Na druhé straně jsou zde u většiny sídelních aglomerací patrné výraznější rozdíly mezi jejich centry a zázemím. Charakteristická je vyšší koncentrace obyvatel, větší počet podnikatelských subjektů. Jejich jádra často představují v daném regionu dominantní centra zaměstnanosti.  Stabilizovaná území se nacházejí mimo aglomerace a regionální centra a jejich zázemí a zároveň netvoří periferní území. Jde spíše o mikroregionální centra – ekonomická a sídelní střediska s omezeným regionálním významem, která tvoří se svým zázemím relativně funkční oblasti. Jedná se o území, která v dlouhodobém hledisku nevykazují významné negativní socioekonomické charakteristiky (např. nezaměstnanost, vylidňování, environmentální zátěže nebo nedostatečná vybavenost), ale zároveň nejsou „hybatelem“ socioekonomického rozvoje v regionu, což předurčuje skutečnost, že část místního obyvatelstva musí vyjíždět za prací a do škol mimo tyto funkční oblasti. 15 3) STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČESKÉ REPUBLIKY  Periferní území geograficky odlehlá a dlouhodobě se potýkající s kumulací problémů (např. příhraniční oblasti, horské oblasti, vnitřní periferie nebo území se specifickými problémy). Jedná se o území, ve kterých se kumulují negativní charakteristiky, které spočívají například v nedostatečné vybavenosti území, v často velmi špatné dopravní dostupnosti či vysoké nezaměstnanosti. Hlavním znakem pro tato území je většinová vyjížďka místních obyvatel za prací a do škol mimo tato území a nezřídka i pokračující vylidňování.  Mimo tuto typologii území jsou podle zákona č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, definovány i státem podporované regiony, které procházejí napříč jednotlivými typy území.  Státem takto identifikované regiony ve svém sociálně ekonomickém rozvoji významně zaostávají za ostatními územními celky.  Jedná se o (1) hospodářsky problémové regiony a (2) ostatní regiony, které se dále člení na (2a) sociálně znevýhodněné oblasti a (2b) současné a bývalé vojenské újezdy. 16 3) HOSPODÁŘSKY PROBLÉMOVÉ REGIONY 17 3) STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČESKÉ REPUBLIKY  Hospodářsky problémové regiony vykazují v rámci republikového srovnání z hlediska vybraných hospodářských a sociálních ukazatelů podstatně nižší úroveň, než je průměrná úroveň v ČR Takto identifikované regiony jsou charakterizované především nadprůměrnou mírou nezaměstnanosti, dále nízkou životní úrovní, nízkým stupněm ekonomické výkonnosti, nízkým průměrným příjmem obyvatel a nepříznivým demografickým vývojem.  Mezi sociálně znevýhodněné oblastí jsou řazeny ORP vykazující dlouhodobou nezaměstnanost a výskyt sociálně vyloučených lokalit a lokalit ohrožených sociálním vyloučením.Toto je spojeno mimo jiné s potenciálním sociálním napětím a s vyšším výskytem sociálně-patologických jevů (drogy, lichva, gamblerství).  Vojenské újezdy byly zřízeny, jako zvlášť vyčleněná území pro potřeby obrany státu. Od roku 1991 dochází k utlumování vojskové činnosti a některé vojenské újezdy a jejich části se jeví z hlediska výcvikových potřeb armády jako nadbytečné. Byly tak zrušeny vojenské újezdy Ralsko, DobráVoda a Mladá, čímž došlo ke snížení počtu vojenských újezdů na území České republiky z původních 7 na současných 4 (Březina, Libavá, Hradiště a Boletice). 18 4) NOSITELÉ REGIONÁLNÍ POLITIKYV ČESKÉ REPUBLICE  Nositeli regionální politiky jsou všichni aktéři, kteří přímo či nepřímo ovlivňují regionální rozvoj. Klíčovým subjektem v regionálním rozvoji České republiky je Ministerstvo pro místní rozvoj, dále krajské a obecní úřady (orgány územní samosprávy), obecně pak zákonodárné (Poslanecká sněmovna a Senát) a výkonné (vláda a ústřední správní úřady a jimi zřízené organizace) složky státu, rozvojové agentury, instituce veřejného sektoru, soukromé subjekty a další.  Gestorem regionální politiky v České republice je Ministerstvo pro místní rozvoj:  vypracovává klíčové dokumenty regionálního rozvoje,  je garantem rozvojových strategií na regionální, národní a nadnárodní úrovni a vytváří programy na podporu rozvoje regionů,  je ústředním orgánem státní správy ve věcech regionální politiky, politiky bydlení a dalších vymezených úsecích správy, a vykonává řídící, realizační, koordinační a kontrolní aktivity,  sleduje a vyhodnocuje činnost správních úřadů, krajů a obcí při podpoře regionálního rozvoje a doporučuje ve vztahu k jejich působnostem opatření pro realizaci priorit a cílů obsažených ve Strategii regionálního rozvoje,  koordinuje na celostátní úrovni mezinárodní spolupráci v oblasti podpory regionálního rozvoje a územní spolupráce a napomáhá zapojování územních samosprávných celků do evropských regionálních struktur,  spravuje finanční prostředky určené k zabezpečování regionální politiky státu, koordinuje činnosti ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při zabezpečování regionální politiky, včetně koordinace financování těchto činností atd. 19 4) NOSITELÉ REGIONÁLNÍ POLITIKYV ČESKÉ REPUBLICE  Ministerstvo pro místní rozvoj působí v oblasti regionální politiky prostřednictvím:  (1) návrhů legislativních opatření, přípravou a realizací strategických a dalších dokumentů sledujících naplňování cílů regionální politiky,  (2) programováním a implementací rozvojových aktivit na národní úrovni,  (3) koordinací rozvojových aktivit se sektorovým zaměřením, které mají významné regionální dopady a  (4) vyhodnocováním regionálních dopadů realizace rozvojových aktivit prostřednictvím monitorovacích a hodnotících mechanismů.  MMR nese celkovou odpovědnost za řízení a realizaci Strategie regionálního rozvoje. 20 4) NOSITELÉ REGIONÁLNÍ POLITIKYV ČESKÉ REPUBLICE  Dalšími subjekty regionální politiky jsou orgány územní samosprávy, a to na krajské a obecní úrovni.  Kraj analyzuje a hodnotí úroveň rozvoje svého územního obvodu, schvaluje a realizuje strategii rozvoje územního obvodu kraje a sleduje a hodnotí její plnění, podporuje rozvoj regionů vymezených ve strategii rozvoje územního obvodu kraje, doporučuje ve vztahu k působnostem správních úřadů a obcí patření pro realizaci priorit a cílů obsažených ve strategii rozvoje územního obvodu kraje a koordinuje ve svém územním obvodu spolupráci v oblasti regionálního rozvoje.  Obec spolupracuje s krajem, na jehož území se nachází, při přípravě a realizaci strategie rozvoje územního obvodu kraje, v souladu s místními podmínkami a rozvojovými dokumenty samostatně nebo ve spolupráci s jinými obcemi zabezpečuje nebo podporuje aktivity zaměřené na rozvoj územního obvodu obce. Obecní úřad obce s rozšířenou působností v přenesené působnosti spolupracuje s krajem při přípravě a hodnocení realizace strategie rozvoje územního obvodu kraje a s Ministerstvem při přípravě a hodnocení realizace Strategie regionálního rozvoje. 21 4) NOSITELÉ REGIONÁLNÍ POLITIKYV ČESKÉ REPUBLICE  Dalším formálním aktérem regionální rozvoje jsou Regionální rady regionů soudržnosti, které vznikly v roce 2006 novelizací zákona č. 248/2000 Sb. jež fungují pouze za účelem realizace operačních programů.  Rady mají tři orgány, které zajišťují jejich činnost: je jím předseda Regionální rady, výbor Regionální rady a úřad Regionální rady.  Regionální rada je jako řídicí orgán odpovědná za řízení a provádění operačního programu.V souladu se zásadou řádného finančního řízení je také zodpovědná zejména za transparentní výběr projektů, monitorování projektů, zajištění spolufinancování z veřejných zdrojů, řízení činnosti monitorovacího výboru, poskytování informací a zpráv, zajištění publicity atd.  a) Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy, se sídlem v Praze,  b) Regionální rada regionu soudržnosti Jihozápad, se sídlem v Českých Budějovicích,  c) Regionální rada regionu soudržnosti Severozápad, se sídlem v Ústí nad Labem,  d) Regionální rada regionu soudržnosti Severovýchod, se sídlem v Hradci Králové,  e) Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod, se sídlem v Brně,  f) Regionální rada regionu soudržnosti Střední Morava, se sídlem v Olomouci,  g) Regionální rada regionu soudržnosti Moravskoslezsko, se sídlem v Ostravě. 22 4) NOSITELÉ REGIONÁLNÍ POLITIKYV ČESKÉ REPUBLICE  Zmiňme také rozvojové agentury s regionální a s celostátní působností, které mají své nezastupitelné místo při podpoře regionálního rozvoje v České republice. Regionální rozvojové agentury jsou instituce zaměřené na podporu a koordinaci hospodářského a sociálního rozvoje území.Agentury se orientují na poskytování odborných konzultačních a poradenských služeb veřejným, soukromým a neziskovým subjektům stejně jako realizaci vlastních rozvojových projektů. Svými aktivitami se snaží přispívat k zavedení standardního podnikatelského a občanského prostředí a mobilizaci zdrojů, které podněcují a podporují systematický rozvoj území.  Dále uveďme Agenturu pro podporu podnikání a investic (CzechInvest) a Českou agenturu na podporu obchodu (CzechTrade). Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest dojednává do České republiky tuzemské a zahraniční investice z oblasti výroby, strategických služeb a technologických center. Podporuje malé, střední a začínající inovativní podnikatele, podnikatelskou infrastrukturu a inovace. Při dojednávání investic se CzechInvest soustředí na klíčové sektory české ekonomiky, a to jak v oblasti zpracovatelského průmyslu (výroba), tak výzkumu, vývoje a služeb (technologická centra a strategické služby) (více na https://www.czechinvest.org/cz). CzechTrade je agenturou na podporu exportu, jejímž cílem je usnadnit firmám rozhodování o výběru vhodných teritorií, zkrátit dobu vstupu na daný trh a podpořit aktivity směřující k dalšímu rozvoji firmy v zahraničí (více na https://www.czechtrade.cz/).  Mezi další subjekty působící v regionálním rozvoji České republiky lze dále zařadit: Hospodářské a agrární komory, Úřad na ochranu hospodářské soutěže, jiné poradní a koordinační orgány (Řídící a koordinační výbor,Výbory regionálního rozvoje) zájmová sdružení, Místní akční skupiny, Mikroregiony (ve smyslu svazku či sdružení obcí), zaměstnanecké a zaměstnavatelské organizace, agentury, instituce veřejného sektoru (např. veřejné vysoké školy, kulturní instituce, zdravotní a sociální zařízení apod.) a jiné soukromé tuzemské i zahraniční subjekty. 23  Děkuji za pozornost. 24