Dějiny veřejné správy – úvod Mgr. Lubomír Nenička, Ph.D. Katedra ekonomie a veřejné správy Co je pro Vás veřejná správa? •Počátky veřejné správy v českém středověku. •Nástup centralizace správy za vlády Habsburků. •Reformy veřejné správy v 18. a 19. století. •Správní systém v době I. republiky. •Deformace veřejné správy za vlády totalitních režimů. •Transformace veřejné správy po roce 1989. • Struktura výkladu csvukrs •Aktivní účast na seminářích • • •Závěrečná písemná zkouška Povinnosti studentů csvukrs • •NENIČKA, L. 2020. Dějiny veřejné správy. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF. • •JANÁK, J., HLEDÍKOVÁ, Z., DOBEŠ, J., 2007. Dějiny správy v českých zemích od počátku státu po současnost. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 978-80-7106-906-5. • •SCHELLE, K., 2016. Dějiny veřejné správy. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-374-7. • Literatura: csvukrs •Funkční pojetí (materiální) – souhrn správních činností zabezpečovaných na jednotlivých úrovních. V tomto pojetí lze veřejnou správu vymezit jako soubor činností týkajících se veřejných činností a určovaných veřejným zájmem. • •Organizační pojetí (formální) – souhrn institucí, které tuto činnost vykonávají přímo nebo zprostředkovaně. • Pojetí veřejné správy csvukrs • •Státní správa Samospráva • Ministerstva Územní • Ostatní ústřední orgány Zájmová • Územní správní úřady Struktura veřejné správy csvukrs •Fungování samosprávy je fakticky možné jen v rámci demokratického systému, který zaručuje pluralitu zájmů i partnerský vztah mezi státem a veřejnoprávními subjekty samosprávy. • •Jsou rozlišovány dva základní typy samospráv – územní a zájmová. •Organizační struktura územních samospráv se odvíjí od územního členění státu, zájmové samosprávy jsou organizovány oborově. Územní samosprávy charakterizuje všeobecné zaměření, zatímco pro zájmové samosprávy je typické specialiazované zaměření. • Specifika samospráv a rozdíly mezi nimi csvukrs •Správní systém se začal v Evropě utvářet v návaznosti na formování centralizovaného státu. • •V důsledku ustálení hranic územně vymezených celků s určitým centrem vyvstala potřeba utváření stabilních mocenských struktur a ozbrojených sil, které by zajistily udržení daného území. Formování správního systému v Evropě csvukrs •V 16. století se v řadě zemí (např. v Habsburské monarchii, Francii) začaly prosazovat prvky moderní centralizované byrokratizované správy. Jejím typickým rysem byla silná panovnická vláda. • •V jiných zemích (Anglie, Nizozemí) naopak panovnická moc slábla. •S nástupem modernizace se v Evropě začíná prosazovat konstituční monarchie. • Správní vývoj po nástupu novověku csvukrs •Ideovým základem změny společnosti a státní moci se stalo osvícenství jako nový myšlenkový směr, který hlásal rozumové poznání světa a kriticky se stavěl vůči absolutismu a společenské nerovnosti. • •Osvícenští filozofové (Locke, Montesquieu) začali prosazovat oddělení jednotlivých složek moci – výkonnou, zákonodárnou a soudní. Vliv osvícenství csvukrs •Nástup modernizace od 18. století umožnil postupné prosazování demokratické správy, založené na následujících demokratických principech: •Garance občanských svobod •Ochrana a respekt k lidským právům •Oddělení zákonodárné, výkonné a soudní moci •Vůle většiny jako základ politiky státu •Garance práv menšin •Právní stát • • • Charakteristika demokratické zprávy csvukrs •Veřejná správa je vymezována buď ve funkčním pojetí anebo organizačním pojetí. •Veřejnou správu tvoří dvě základní složky – státní správa a samospráva. Subjektem státní správy je stát, reprezentovaný příslušnými orgány na centrální i místní úrovni. Samospráva se dále dělí na územní a zájmovou. •Správní systém se začal v Evropě utvářet v návaznosti na formování centralizovaného státu. •Od novověku správní vývoj v řadě evropských zemí začala charakterizovat sílící centralizace a byrokratizace, pozdější proměny státní moci vedly k postupné demokratizaci veřejné správy. Shrnutí csvukrs