Správní systém meziválečného Československa Mgr. Lubomír Nenička, Ph.D. Katedra ekonomie a veřejné správy • • Národní výbory na konci války •Národní výbory byly zřizovány na zemské, okresní i místní úrovni. • •Národní výbory se zaměřovaly především na hospodářské a zásobovací záležitosti, a jejich činnost byla brzy utlumována. • •Ke konci roku 1918 byly národní výbory na všech úrovních zrušeny a jejich převzaly roli řádné orgány politické správy. csvukrs Situace na Slovensku •Spojení Čechů a Slováků v jednom státě schválila Pittsburská dohoda z května 1918. •K záměru vytvoření československého státu se na Slovensku přihlásila Martinská deklarace z 30. října 1918. •Ve stejný den zde byla vytvořena také Slovenská národní rada (SNR) jako reprezentativní orgán slovenského národa • • • •https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/pittsburska-dohoda-31-5-1918/ • •Dne 14. listopadu 1918 bylo na základě výsledku voleb z roku 1911 ustaveno Revoluční národní shromáždění, které nahradilo Národní výbor a zvolilo první vládu. • • Jejím předsedou byl Karel Kramář. •V listopadu 1918 bylo vytvořeno prvních 12 základních ministerstev. První československá vláda csvukrs •Vláda jako hlavní orgán výkonné moci byla odpovědna poslanecké sněmovně • •Koordinačním orgánem vlády bylo Prezidium ministerské rady • •Pozici vlády ovlivňovala silná pozice a značný počet politických stran. • • • • Centrální orgány státní správy csvukrs • • Další orgány státní správy •Nejvyšší účetní kontrolní úřad • •Státní statistický úřad •Ústřední živnostenský inspektorát • • • csvukrs • • Prezident csvukrs •Byl zřízen jako hlavní soudní orgán kontrolující veřejnou správu – navazoval na podobnou instituci z dob Rakouska-Uherska. • • Na soud se mohli obrátit občané se stížností na jednání státních či samosprávných úřadů. • •Soud také řešil kompetenční spory a rozhodoval o platnosti a ztrátách poslaneckých i senátorských mandátů. • Nejvyšší správní soud csvukrs •Ve snaze překonat dosavadní rozdílnost veřejné správy v jednotlivých částech země bylo rozhodnuto zavést župní zřízení – v roce 1920 byl přijat župní zákon •Navzdory původním předpokladům bylo realizováno až v roce 1923 a jen na Slovensku •Zřízení žup jen na Slovensku zvýšilo roztříštěnost systémů politické správy • • • Župní zřízení csvukrs •Zaváděl zemské zřízení s platností pro celý stát od roku 1928. •Politickými úřady v první instanci se staly okresní úřady, v druhé instanci to byly zemské úřady. • Zákon o organizaci politické správy (1927) csvukrs •Byly definovány 4 druhy obecních orgánů: •Obecní zastupitelstvo (skládalo se z 9 až 60 členů podle velikosti obce) •Obecní rada •Starosta a jeho náměstek (ve větších městech 2 náměstci) •Obecní finanční komise – polovina jeho členů byla volena, polovina jmenována okresním úřadem • Obecní zřízení z roku 1919 csvukrs •Volební právo bylo přiznáno všem obyvatelům obcí starším 21 let, kteří zde žili trvale aspoň 3 měsíce. •Samosprávy byly voleny poměrným systémem na 4 roky (od roku 1933 na šest). •Samosprávné orgány své pravomoci vykonávaly s pomocí obecních úřadů. •Od roku 1933 starosta neměl povinnost vykonávat usnesení přijatá obecním zastupitelstvem a mohl jednat bez jeho předchozího souhlasu. • Fungování obecních samospráv csvukrs •Veřejnou správu v době formování československého státu reprezentovaly národní výbory, které byly do konce roku 1918 na všech úrovních zrušeny. •Jako hlavní orgán výkonné moci byla ústavou vymezena vláda, zodpovědná poslanecké sněmovně. •Roztříštěnost systému veřejné správy překonal zákon z roku 1927, který zaváděl zemské zřízení s platností pro celý stát. •Na začátku roku 1919 byla přijata novela obecního zřízení, které upravovalo strukturu obecních orgánů. Obecní výbor nahradilo obecní zastupitelstvo, které ze svého středu volilo obecní radu v čele se starostou. Shrnutí csvukrs