Právo EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF.wmf 11. Přednáška – Hospodářská soutěž v EU, právo obchodních společností v EU Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Hospodářská soutěž •souběžná snaha subjektů na trhu určitého druhu zboží nebo služeb, jejichž cílem je dosažení určitých výhod před ostatními v oblasti hospodářských užitků, popř. výsledků, a jež vzájemně ovlivňuje jejich hospodářskou činnost. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Ochrana hospodářské soutěže •Hmotněprávní úprava se skládá ze dvou relativně samostatných oblastí: •Antitrustové právo, zahrnující tzv. kartelové právo (zákaz určitých dohod mezi firmami) a zákaz zneužívání dominantního postavení •Právo koncentrací (kontrola fúzí podniků) Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz určitých dohod mezi podniky •se společným trhem jsou neslučitelné, a proto zakázané, veškeré dohody mezi podniky, rozhodnutí sdružení podniků a jednání ve vzájemné shodě, které by: •mohly ovlivnit obchod mezi členskými státy a •jejichž cílem nebo výsledkem je vyloučení, omezení nebo narušení hospodářské soutěže na společném trhu Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz určitých dohod mezi podniky •a) přímo nebo nepřímo určují nákupní nebo prodejní ceny anebo jiné obchodní podmínky; •b) omezují nebo kontrolují výrobu, odbyt, technický rozvoj nebo investice; •c) rozdělují trhy nebo zdroje zásobování; Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz určitých dohod mezi podniky •d) uplatňují vůči obchodním partnerům rozdílné podmínky při plnění stejné povahy, • e) podmiňují uzavření smluv tím, že druhá strana přijme další plnění, která ani věcně, ani podle obchodních zvyklostí s předmětem těchto smluv nesouvisejí. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Výjimky od zákazu určitých dohod mezi podniky •Dohody jsou povoleny, jsou-li splněny následující podmínky: •dohoda musí přispívat ke zlepšení výroby nebo distribuce výrobků nebo •k podpoře technického nebo hospodářského pokroku Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Výjimky od zákazu určitých dohod mezi podniky •Dohoda nesmí podniky omezovat více, •než je nezbytně nutné a •nesmí rovněž umožnit vyloučení hospodářské soutěž ve vztahu k podstatné části výrobků tímto dotčených. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Výjimky od zákazu určitých dohod mezi podniky •Komise může stanovit tzv. skupinové (blokové) výjimky. Jsou to: •Tzv. vertikální dohody •Dohody o specializaci •Dohody o výzkumu a vývoji •Dohody o licencích týkajících se know-how •Dohody v oblasti pojišťovnictví Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz zneužívání dominantního postavení •Je zakázáno zneužívat dominantního postavení jednoho nebo několika podniků, opět s podmínkou, že může být ovlivněn obchod mezi členskými státy. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zákaz zneužívání dominantního postavení •Existují tři kumulativní podmínky, které dohromady tvoří skutkovou podstatu zakázaného jednání: •a) dominantní postavení •b) zneužívání tohoto postavení •c) vliv na obchod mezi členskými státy Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Dominantní postavení •bylo definován Soudním dvorem jako hospodářsky silné postavení, které firma má a které jí umožňuje, aby zabraňoval efektivní soutěži, protože mu dává sílu chovat se do značné míry nezávisle na svých konkurentech, odběratelích a spotřebitelích. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zneužívání dominantního postavení •4 příklady zneužívání: •Stanovení nepřiměřených cen nebo jiných obchodních podmínek, •Omezování výroby, odbytu nebo technického rozvoje ke škodě spotřebitelů, Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Zneužívání dominantního postavení •Znevýhodňování obchodních partnerů uplatňováním nerovných podmínek při rovnocenných dodávkách (diskriminační opatření) •Vnucování obchodních partnerů tzv. vázaných obchodů (podmiňování uzavření smlouvy další dodávkou, která s původní nemá souvislost). Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Aplikace ustanovení o hospodářské soutěži (antitrustové právo) •Komisi a národním soutěžním úřadům jsou svěřeny tyto pravomoci: •a) zjišťovat skutkový stav při posuzování jednotlivých případů domnělého nebo skutečného porušení hospodářské soutěže •b) rozhodovat o důsledcích porušení •Komise rozhoduje ex offo nebo na základě stížnosti, kterou může podat firma (soutěžitel) s oprávněným zájmem nebo členský stát. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Aplikace ustanovení o hospodářské soutěži (antitrustové právo) •Komise pochopitelně musí mít dostatečné prostředky k tomu, aby mohla ve všech případech spolehlivě a rychle zjistit skutkový stav. K tomu má tyto pravomoci: •a) požadovat nezbytné informace od vlád a jiných orgánů členských států, jakož i od firem a podnikových sdružení •b) provádět všeobecný průzkum celých odvětví hospodářství Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Aplikace ustanovení o hospodářské soutěži (antitrustové právo) •c) provádět šetření na místě •d) šetření za pomoci orgánů příslušného státu •Ve všech případech se firmy musí podrobit požadavkům Komise (samozřejmě jsou-li legitimní), jinak mohou být uloženy pokuty za ztěžování nebo znemožňování práce Komise. Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Aplikace ustanovení o hospodářské soutěži (antitrustové právo) •Vlastní rozhodnutí Komise může zahrnovat: •- Uložení povinnosti ukončit protiprávní chování •- Event. přijetí předběžného opatření •- Event. přijetí závazků (tj. slibů či záruk firem) vztahujících se k nařízeným opatřením •- Ukládat sankce Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právo koncentrací (kontrola fúzí podniků) •má dvě protikladné stránky: •sloučený podnik má zpravidla silnější postavení na trhu, může lépe překonat ekonomické potíže a jeho činnost je obecně efektivnější •znamená zmenšování počtu soutěžitelů na trhu, a tedy kvantitativní omezování soutěže Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Právo koncentrací (kontrola fúzí podniků) •Výsledkem sloučení mohou být dvě různé situace: •Firma „a“ se sloučí s firmou „b“ tak, že ho pohltí (a tedy se zvětší), aniž by sám změnil svůj statut (a+b = A). •Druhý případ je ten, že sloučením dvou či více firem vznikne nový subjekt (a+b = C). Hospodářská soutěž v EU G:\KLIENTI\OVX\2008-06-SLU-DesignManual\2008-10-DM\2008-11-04-Stavba01\final03\export\logoOPF_kol.w mf • Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) •ochrana hospodářské soutěže v ČR institucionálně zajišťována tímto Úřadem se sídlem v Brně. •přísluší mu vytvářet podmínky pro podporu a ochranu hospodářské soutěže, vykonávat dohled při zadávání veřejných zakázek a veřejné podpory a vykonávat další působnosti stanovené zvláštními zákony.