internetové obchody a Internetová tržiště 3 INTERNETOVÉ OBCHODY A INTERNETOVÁ TRŽIŠTĚ RYCHLÝ NÁHLED KAPITOLY Primárním (nikoliv výhradním) komunikačním rozhraním elektronického obchodování jsou webové stránky (webové portály) internetových obchodů a internetových tržišť. Technologicky je jejich vývoj závislý na aktuálních možnostech ICT a konceptuálne se jejich vývoj více méně ustálil na všeobecně přijatelné struktuře, ve které se postupem času objevují nové funkcionality. Doposud se v textu hovořilo o internetových obchodech, což je ve skutečnosti zjednodušený model něčeho, co je označováno jako internetové tržiště. Vztah (funkční, strukturální) mezi internetovým tržištěm a internetovým obchodem je hlavním tématem této kapitoly. CÍLE KAPITOLY • Prezentovat strukturu a možnosti uplatnění internetových obchodů. • Prezentovat strukturu a možnosti uplatnění internetových tržišť. • Charakterizovat členské a vlastnické modely internetových tržišť. • Představit základní zásady a přínosy tvorby cen v internetových tržištích. KLÍČOVÁ SLOVA KAPITOLY internetový obchod, internetové tržiště, obchodní modely, členské modely, vlastnické modely, tvorba cen. 3.1 Internetový obchod INTERNETOVÝ OBCHOD internetové obchody jsou realizovány jako webové aplikace9, které jsou integrovány v rámci tzv. webových portálů10. internetových obchodů existuje na Internetu celá řada. Jak vyplývá z výše uvedené definice, technologicky a funkčnejšou internetové obchody webové portály obsahující we- 9 Webová aplikace je taková aplikace, kterou není nutno instalovat na zařízení uživatele (počítač, tablet, smartphone) a lze ji spustit z kteréhokoliv zařízení pomocí webového prohlížeče, protože je spuštěna na straně serveru. 10 Web, který slouží jako vstupní stránka do Internetu. Portály obvykle umožňují rychlý přístup k velkému množství informací na jednom místě, od fulltextového vyhledávání přes tříděné katalogy odkazů až po nej-různější novinky a zprávy. 28 internetové obchody a Internetová tržiště obchodu a tím i ke zvýšení počtu zákazníků. Může se jednat například o různé způsoby vyhledávání produktů v katalogu (podle ceny, typu, značky, fyzikálních vlastností apod.), porovnávání produktů, nabídka souvisejících produktů (například u nabídky mobilních telefonů bude nabídka obalů), webové stránky mohou být v různých jazykových mutacích, apod. SAMOSTATNÝ ÚKOL 1) Vyhledejte na Internetu různé internetové obchody, prohlédněte šije a vyjmenujte alespoň 30 dalších doplňkových funkcí, které jednotlivé internetové obchody mají. 2) Pokuste se navrhnout další funkce, které v souvislosti s rozvojem internetových technologií budou možnou součástí internetových obchodů v budoucnu. 3.2 Struktura internetových obchodů Webový portál internetového obchoduje v principu internetovými stránkami obsahujícími informace a funkcionality vázané k nabízeným produktům. Tvorba webových stránek sama o sobě představuje problematiku, o které by se hned dala sepsat zcela samostatná studijní opora. U www stránek internetového obchoduje důležité, aby nabízely standardní funkce vázané k nabídce a výběru zboží, což je primární záležitostí a cílem, byly v nich aplikovány moderní metody e-marketingu, jejich obsah a forma odpovídala určené cílové skupině a v nejlepším případě aby nabízely zákazníkovi něco, co lze zařadit do množiny konkurenčních výhod. To vše samozřejmě za splnění podmínky uživatelské přívětivosti. Z hlediska tvorby si může prodejce www stránky internetového obchodu vytvořit zcela samostatně vlastním naprogramováním, s využitím online nebo jiných nástrojů určených pro tvorbu www stránek tohoto typu (nebo s využitím redakčních nástrojů11) nebo využít formu outsourcingu12. |ÍTj| VYBRANÉ ZDROJE - STRUKTURA WWW STRÁNEK E-SHOPU 1) http://www.e-solutions.cz/tvorba-webovych-sfr^ nek 2) http://www.mujprvmeshop.cz/jak-by-mel-vypadat-e-shop/ 3) https://www.blueďiost.cz/clanek/stniktura-spravneho-e-shopu-aneb^^ ktervch-se-vase-e-shopova-stranka-neobeide-1/ 4) http://www.muiprvnieshop.cz/pravni-nalezitosti-eshopu/ 11 Redakční systém je internetová aplikace, která jednoduchým způsobem umožňuje vytvářet a upravovat webové stránky. 12 Outsourcing - firma vyčlení různé podpůrné a vedlejší činnosti a svěří je smluvně jiné společnosti čili subkontraktorovi, specializovanému na příslušnou činnost. 30 internetové obchody a Internetová tržiště Prodejce 1 (výrobce, dodavatel...) Prodejce 2 (výrobce, dodavatel...) Internetový obchod Prodejce... (výrobce, dodavatel...) Prodejce n (výrobce, dodavatel...) Obrázek 8: Nákupní model Cílem tohoto modelu je zaměření na poptávku. Provozovatel takového internetového obchodu může například poptávat nabídky od jiných prodejců nebo dodavatelů. Tento způsob poptávky v sobě skrývá snahu získat zboží nebo služby za co nejnižší cenu. SAMOSTATNÝ ÚKOL Vyhledejte na Internetu alespoň 3 internetové obchody koncipované na bázi nákupního modelu. 3.5 Internetové tržiště Obecně tržiště představuje budovu, vymezený prostor, kancelář, instituci, atd., která se užívá pro provádění obchodních transakcí a monetárních směn. INTERNETOVÉ TRŽIŠTĚ Internetové tržiště (e-tržiště) je ve své podstatě virtuální místo, kde se střetává poptávka mnoha odběratelů s nabídkou mnoha dodavatelů. Na internetovém tržišti stejně jako na tržišti klasickém dochází k nejrůznějším jednáním mezi dodavateli a odběrateli, která vedou k uzavírání konkrétních obchodů. Na internetovém tržišti kooperují dodavatelé a odběratelé podle toho, pro jaký účel a cílovou skupinu je internetové tržiště vytvořeno a provozováno. Obecné schéma internetového tržiště je znázorněno na obrázku č. 9. 32 internetové obchody a Internetová tržiště Podle struktury uspořádání internetových tržišť, možnosti prezentace nabízených produktů a služeb lze internetová tržiště dělit následujícím způsobem (tabulka č. 6): Tabulka 6: Kategorizace internetových tržišť podle způsobu prezentace produktů Kategorie Charakteristika Agregátor Seskupení nabídkových katalogů mnoha výrobců (e-Chemicals, Chem-dex, MetalSite, PlasticsNet). Obchodní středisko Prodávající získají v internetovém středisku virtuální výlohu obchodu, kde mohou vystavovat své výrobky (informace o výrobku, hodnotící studie, reference apod.). Vystav a listuj Informační tabule, kde kupující i prodávající prezentují své nabídky a požadavky (Catex, CreditTrade, TechEx). Musí zde existovat i metody vzájemné komunikace mezi prodávajícími a kupujícími. Aukční trh Více nakupujících a prodávajících se konkurenčně uchází o kontrakty (konkurenční ucházení o výrobky za nižší ceny) (e-STEEL, Manheim Online, Cattle Offerings). Plně automatizované tržiště Centralizovaný trh zejména, nikoliv výhradně, pro standardizované nebo komoditní výrobky. Funguje zde automatické vytváření objednávek a efektivní online mechanismus tvorby cen (e-STEEL, PaperExchange). Podle členských a vlastnických struktur dělíme Internetová tržiště na tržiště s otevřeným členstvím a tržiště s uzavřeným členstvím. Do otevřených internetových tržišť se může zaregistrovat prakticky jakýkoliv subjekt, uzavřená tržiště jsou obvykle uzavřená seskupení prodávajících a nakupujících subjektů, jež jsou představovány většími podniky a pro vstup a možnost obchodování do takového typu tržiště mohou být kladeny různé podmínky. V mnoha případech se nejčastěji ověřují tzv. kritéria likvidity, kterými jsou: • kvalifikovanost managementu, • dobré image, • kapitál firmy, • finanční stabilita, • systémy řízení jakosti. Kategorizace internetových tržišť dle členských a vlastnických struktur je prezentována v tabulce č. 7. Tabulka 7: Členské a vlastnické struktury internetových tržišť Typ vlastnictví Charakteristika Vlastnictví tržiště jednou skupinou uživatelů s uzavřeným členstvím Tržiště vlastní obchodníci nebo makléři, kteří pracují pro prodávající a nakupující. Noví členové si musí zakoupit majitelský podíl (tzv. "křeslo"! Cwww.worldins.com"> • Výhoda - formování trhu majiteli pro zisk • Nevýhoda - možné anti-konkurenční praktiky majitele Vlastnictví několika skupinami uživatelů s otevřeným členstvím Tento model není spojen s vlastnictvím podílu. Člen dostane licenci pro používání tržiště (licence přenosná nebo nepřenosná). • Výhoda - možnost vyrovnávat konkurenční zájmy každé skupiny. • Nevýhoda - relativně dlouhý čas pro nastartování plnohodnotné spolupráce mezi skupinami. Vlastnictví jedním nebo několika komerčními investory s otevřeným členstvím Vlastnictví a řízení tržiště jedním investorem nebo skupinou investorů tak, aby vytvářelo zisk. (jeden z nejčastějších modelů) (např. Catex, CreditTrade, e.Chemicals, Elinex, PaperExchange, PlasticNet, National Transport Exchange, TechEx). 34 internetové obchody a Internetová tržiště SHRNUTÍ KAPITOLY Z hlediska kategorizace a obchodních modelů hovoříme v rámci elektronického obchodování o internetových obchodech a obecnějších modelech, kterými jsou internetová tržiště. Internetové obchody jsou postaveny zejména na prodejním modelu a nabídce koncovému zákazníkovi většinou za fixní cenu s nemožností jakékoliv komunikace. Internetová tržiště mají širší možnosti a představují pro prodejce a kupující virtuální prostor umožňující dle daného modelu různé způsoby komunikace, větší možnosti zacílení a v neposlední řadě různé možnosti případné úpravy cen. 36