STATISTIKA . 11. PŘEDNÁŠKA Téma přednášky: a)regresní analýza, b) lineární regrese, c) metoda nejmenších čtverců, d) koeficient determinace. Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. Jaké a k čemu jsou metody stanovení závislosti lzávislostí 1. kvantitativního znaku na 2. kvantitativním znaku (nebo více kvantitativních znacích) - regresní a korelační analýza lzávislost dvou znaků - jednoduchá regresní analýza (jednoduchá korelační analýza) Jaké a k čemu jsou metody stanovení závislosti lzávislost znaku na více znacích - vícenásobná regresní analýza lznalost závislostí umožňuje: předvídat chování (prognózovat, predikovat) závislé veličiny Příklad – Zisk z reklamy nezávislá - závislá veličina (proměnná) Jednoduché regresní modely y = f(x) + e závisle proměnná regresní funkce nezávisle proměnná reziduum Lineární regresní funkce: Jednoduché regresní modely Parabolická regresní funkce : Exponenciální regresní funkce : Logaritmická regresní funkce: Jednoduchá lineární regrese lvýběr párových hodnot: (y1, x1), (y2, x2), (y3, x3),...,(yn, xn) l2 způsoby získání dat: (A) hodnoty nezávisle proměnné xi se předem pevně zvolí a k nim se „změří“ příslušné hodnoty yi (B) hodnoty (yi, xi) se „změří“ na n náhodně zvolených jednotkách základního souboru Jednoduchá lineární regrese Soubor párových hodnot se geometricky znázorní v rovině bodovým grafem: reziduum JLR model: i = 1,2,...,n regresní koeficienty a jejich odhady b0, b1 Příklad: Zisk z reklamy (grafické znázornění) Příklad: Výdaje na reklamu JRA Příklad: grafické znázornění Bodový diagram (Scatter diagram) Metoda nejmenších čtverců Idea MNČ: minimalizovat reziduální součet čtverců: SR = Příklad: Zisk z reklamy Regresní funkce: Příklad: Zisk z reklamy – ruční výpočty • • Předpoklady lineárního modelu • • 1. Hodnoty vysvětlující proměnné xi se volí předem, nejsou to tedy náhodné veličiny. 2. Náhodné složky (rezidua) ei mají normální rozdělení pravděpodobnosti se střední hodnotou 0 a (neznámým) konstantním rozptylem s2 - tzv. homoskedasticita 3. Náhodné složky jsou nekorelované, tj. r(ei , ej) = 0 pro každé i ¹ j , i,j = 1,2,...,n. (r - korelační koeficient) l Předpoklady lineárního modelu - jsou splněny • • Předpoklady lineárního modelu – nejsou splněny • • Koeficient determinace R2 • • Koeficient determinace charakterizuje přiléhavost dat k regresnímu modelu (číslo mezi 0 a 1): l Sy = SR + ST -teoretický součet čtverců: - - reziduální součet čtverců Koeficient determinace R2 - upravený • • Pro malé soubory: Výpočet koeficientu determinace Závislost zisku z prodeje na velikosti nákladů na reklamu: Koeficient korelace (odmocnina koeficientu determinace) R = 0,979 Radj = 0,979 Závěr přednášky • • •Děkuji Vám za pozornost !!!