Prezentace předmětu: Podnikání na Internetu Vyučující: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Podnikání na Internetu Přednáška 11 doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Efektivita e-business 3 •Systém řízení organizace zahrnuje: –nastavení celého systému řízení; –hodnot a pravidel; –nastavení organizační struktury; –řízení zdrojů; –řízení procesů; –řízení výkonnosti. •Je to oblast průřezová, používají se v ní metody strategického řízení, metody z oblasti kvality, řízení efektivnosti a další. • csvukrs Efektivita e-business 4 •Chceme-li něco řídit, musíme mít definované: –cíle, kterých chceme dosáhnout; –řídicí prvek (v podniku management); –řízený prvek (mohou to být jednotlivé procesy v podniku, personál, finance, apod.); –nástroje, metody, zařízení apod. pro monitorování chování systému resp. naplňování vytčených cílů. • csvukrs Efektivita e-business 5 •Obecné schéma systému řízení • csvukrs Efektivita e-business 6 •w(t) – žádaná hodnota výstupní veličiny •y(t) – výstupní veličina •u(t) – akční veličina •v(t) – poruchová veličina •e(t) – odchylka řízení • csvukrs Efektivita e-business 7 •Úspěšný podnik je schopný dynamicky reagovat na požadavky plynoucí z vnějšího prostředí. Vnější prostředí tvoří: –zákazníci; –odběratelé; –dodavatelé; –finanční instituce; –instituce státní správy; –dopravci, apod. •Tyto subjekty se nacházejí vždy ve specifickém prostředí, které je ovlivňováno mnoha faktory. • csvukrs Efektivita e-business 8 •Klíčovým úkolem systému řízení je: –prostředí monitorovat; –popsat odpovídajícími kvalitativními a kvantitativními parametry; –parametry analyzovat; –na základě výsledků provádět příslušná rozhodnutí, která vedou k ovlivnění vnitřního, ale i vnějšího prostředí. csvukrs Efektivita e-business 9 •Vnější prostředí podniku lze kategorizovat na: –domácí •obvykle známé; •snadněji monitorovatelné; •vykazuje podobnost subjektů (zvyklosti, kultura, legislativa apod.). –zahraniční •méně známé; •obtížněji monitorovatelné; •podobnost v jednotlivých zemích. csvukrs Efektivita e-business 10 •Klíčovými východisky pro řízení elektronických (ale obecně všech) podnikatelských činností je: –vývoj nových produktů; –monitorování nových technologií; –monitorování konkurence; –sledování resp. vyhodnocování vývoje zákaznického prostředí. •Primárním principem systému řízení je zpětná vazba. •Získávání zpětné vazby lze uskutečňovat pomocí všech dostupných ICT ale i dalších neelektronických komunikačních kanálů. • csvukrs Efektivita e-business 11 csvukrs Efektivita e-business 12 •Pro účinný systém řízení je nutné: –stanovit cíle, kterých má být dosaženo; –využít obecné principy řízení a konkretizovat je pro dosažení specifických cílů; –sestavit model systému řízení; –určit parametry, pomocí kterých lze úspěšnost řízení měřit; –zvolit a optimalizovat adekvátní systém monitorování; –určit možné poruchy systému, které mohou mít negativní vliv na výkon a stabilitu systému; –využít všechny moderní přístupy a technologie, které mohou podpořit efektivní rozhodování a minimalizovat nebo v ideálním případě zcela eliminovat chybná rozhodnutí (možnost realizace simulací). • csvukrs Efektivita e-business 13 regulace_ecomm csvukrs Efektivita e-business 14 •Řídicí člen –podnikový řídicí a informační systém. •Výstup ze systému –soustava ekonomických ukazatelů podniku (obrat, zisk, velikost obchodní základny daná počtem zákazníků používajících e-commerce a množina charakteristik e-commerce systému popisujících jeho aktuální stav v daném okamžiku a v daných časových intervalech). •Hodnoty těchto ukazatelů se pomocí měřicího a diferenčního členu srovnávají se zadáním – plánovanými veličinami na taktické a operativní úrovni. csvukrs Efektivita e-business 15 •Základním principem je stanovení základních metod monitorování poruch a řízení rizik, která z nich vyplývají. •Z hlediska monitorování poruch a jejich důsledků máme dvě možnosti, jak můžeme poruchy identifikovat: –Identifikujeme poruchy, které jsou v daný okamžik reálné, identifikovatelné a vzhledem ke stávajícímu stavu vnitřního a vnějšího prostředí systému očekávatelné. –Poruchu identifikujeme jako příčinu již vzniklého nerovnovážného stavu systému. csvukrs Efektivita e-business 16 •U webového serveru můžeme uvažovat poruchy: –Hardwarové - poškození harddisku, porucha RAM, porucha zálohování, výpadek sítě, nedostatečná kapacita serveru, apod. –Softwarové - nesprávné naprogramování, využití zastaralých verzí programovacích jazyků, počítačové viry, apod. –Funkcionální - nestandardní funkcionality webových aplikací, nevhodně nadefinované rozhraní pro komunikaci s CRM/ERP, nevhodná nebo nedostatečně aktualizovaná SEO (Search Engine Optimization), apod. –Obsahové - nevhodný obsah webového portálu internetového obchodu v kontextu se zaměřením systému elektronického obchodu na jistý segment trhu a cílovou skupinu. –Bezpečnostní - aktivní útok na webový server – například přepsání obsahu, pasivní útok – například čtení osobních údajů při zadávání objednávek zákazníky, apod. csvukrs Efektivita e-business 17 •Pro účely detailního popisu je nezbytné uvažovat možné poruchy působící na propojení webového serveru a CRM/ERP. Může se jednat o poruchy: –Hardwarové - technická závada propojení, nedostatečná přenosová kapacita. –Softwarové - nevhodně naprogramovaná komunikace, nevyužívání vhodných standardů. –Bezpečnostní - monitorování sítě přenosu hackerem, přepsání přenášených dat hackerem, apod. (vzhledem k tomu, že CRM/ERP patří obvykle do vnitřní struktury systému podniku, musí se bezpečnostní problematika pojímat obecněji a do úvahy se musí brát i například možné útoky z vnitřního prostředí podniku – ze strany interních zaměstnanců). csvukrs Efektivita e-business 18 •U CRM/ERP můžeme uvažovat poruchy: –Hardwarové - výpadek serverů, porucha přenosu v rámci LAN, porucha pracovních stanic, nedostatečná kapacita některých komponent v rámci LAN, nevhodná technická a logická architektura LAN –Softwarové - nevhodně vybrané moduly, nevhodná customizace modulů, nevhodně nadefinované přenosové formáty dat, nevhodná struktura databáze, apod. –Bezpečnostní - nevhodně nadefinovaná bezpečnostní politika podniku ve vztahu k IS/ICT, nedostatečná antivirová ochrana, nedostatečně nebo nevhodně nastavená práva uživatelů při práci v rámci LAN a systému elektronického obchodu, nedostatečně zajištěný monitoring systému, nevhodně nebo nedostatečně chráněné servery. – csvukrs Efektivita e-business 19 •U CRM/ERP můžeme uvažovat poruchy: –Funkcionální - nesprávně nadefinované procesy, nesprávně nadefinované toky dat, nesprávná filtrace a analýza dat pro jednotlivé úrovně řízení, nevhodný nebo nedostatečný systém řízení báze dat v databázích, omezení funkcionality systému v důsledku přetížení částí LAN, apod. –Personální - nesprávná činnost zaměstnanců se systémem, nedovolená činnost zaměstnanců, zcizení dat zaměstnanci, nedostatečná motivace a loajalita zaměstnanců. –Legislativní - nevhodně nebo nedostatečně stanovené zásady pro práci se systémem elektronického obchodu, nevhodně nastavené procesy a výstupy systému například pro účely zpracování na ekonomickém oddělení, nedostatečně zajištěná archivace účetních dat. csvukrs Efektivita e-business 20 •U CRM/ERP můžeme uvažovat poruchy: –Účelové - nevhodně navržený systém elektronického obchodu nebo CRM/ERP systém v souvislosti s jeho zaměřením, nevhodný výběr analytických programů, nedostatečné marketingové výzkumy a nesprávná interpretace jejich výsledků, nevhodná definice vstupních (žádaných) hodnot systému řízení, nevhodně nastavená komunikace s dodavateli a odběrateli, nevhodný výběr dodavatelů, apod. csvukrs 21 Děkuji za pozornost Otázky? csvukrs