Prezentace předmětu: Podnikání na Internetu Vyučující: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Podnikání na Internetu Přednáška 4 doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Obchodní modely B2B a B2C •B2B (Business to Business) –obchodní vztah a komunikace mezi společnostmi navzájem bez přímého vlivu na konečného spotřebitele; –patří mezi nejstarší složky elektronického podnikání; –vesměs plnohodnotné elektronické obchodní vztahy; –elektronická podoba umožňuje snížit náklady, automatizovat celý proces a zvýšit jeho rychlost; –vyšším stupněm B2B obchodování jsou různá B2B internetová tržiště; –nejsložitější B2B systémy potom fungují jako komunikační a distribuční sítě, sloužící především k regulaci již navázaných obchodních vztahů. – • 3 csvukrs Obchodní modely B2B a B2C •B2C (Business to Customer) –nejrozšířenější model v internetovém podnikání; –jde o prodej nebo jen podporu prodeje zákazníkům; –příkladem mohou být například obchody, dodavatelé služeb a další; –tři části B2C: •prodej informací - tzv. „bit business“ – v tomto případě je možné produkt kompletně distribuovat elektronickou cestou; •prodej zboží – produkt je objednán a případně i zaplacen elektronicky, jedná se však o hmotné zboží; •poskytování reklamního prostoru – podmínkou je vlastnictví dostatečně navštěvovaného serveru. – – • 4 csvukrs Obchodní modely B2B a B2C •Klíčové prvky obchodního modelu – – • 5 csvukrs Obchodní modely B2B a B2C •Model příjmů –jak bude firma vydělávat? –jak bude firma generovat zisk? –jaký bude zdroj příjmů? –jaká bude návratnost investic? – • 6 •Základní zdroje příjmů: –Příjmy z reklamy; –Tržby z předplatného (Informační portály, brokery a jiné služby, cestovní kanceláře); –Poplatek za transakci (Elektronické aukce); –Příjem z tržeb (elektronický obchod - e-shop), elektronické zásobování - e-Procurement, apod.); –Affiliate marketing. – – – • csvukrs Hodnota v e-business •Hodnota je údaj vzniklý objektivním/subjektivním posouzením hmotné/nehmotné podstaty a je vyjádřený v určitých měřitelných/neměřitelných jednotkách. •Hodnota pro zákazníka není absolutní veličina. •Hodnota se odvíjí například od; –potřeby; –kupní síly; –psychologických aspektů; –sociálních vlivů; –apod. – – • 7 csvukrs Hodnota v e-business •Dimenze hodnoty pro zákazníka – • 8 Dimenze hodnoty Popis Funkční Schopnost plnit svůj funkční účel. Sociální Image produktu, možnost získat díky užívání produktu jisté sociální postavení. Emocionální Užitek získaný díky pocitům a emocím, které s produktem souvisí. Epistemická Je vázána k překvapení, zvědavosti, fantazii a touhou zákazníka po něčem novém. Situační Získávání užitku z produktu při určitých společenských situačních či fyzických okolnostech. csvukrs Hodnota v e-business •Pro výrobce a prodejce –je důležité, poznat co má pro zákazníka nejvyšší hodnotu a zaměřit se na procesy, které tuto hodnotu přinášejí; •Existuje rovnost mezi hodnotou, kterou zákazník pociťuje a cenou, kterou je ochoten zaplatit. •Z hlediska výrobku mohou být zdrojem hodnoty pro zákazníka standardní, rozšířené nebo potencionální vlastnosti výrobku. •Hodnota v rámci logistického řetězce: –kratší dodací lhůta; –zvláštní způsob doručení (například přivezení a uložení objemnějších produktů přímo na místo v bytě apod.); –přidání dárku; –a další. – • 9 csvukrs Hodnota v e-business •Za hodnotu je zákazník ochoten zaplatit. •Velikost hodnoty pro zákazníka můžeme v nejjednodušším případě vyjádřit ve tvaru: • 10 •Vedle tzv. tvrdých ukazatelů hrají v oblasti hodnoty výrobků i tzv. měkké, které se dají vyjádřit například: –spokojeností zákazníka s produktem; –individuální pocity potěšení či zklamání vyplývající ze srovnání vnímaného výkonu (užitku) a původních očekávání spojených s daným produktem. csvukrs Hodnota v e-business •Vedle hodnoty pro zákazníka je důležitým ukazatelem hodnota pro prodejce, která je primárně představována každým prodaným výrobkem. •Každý neprodaný výrobek představuje pro firmu náklady resp. ztrátu (například náklady na skladování). •Optimálním stavem je tedy nalezení rovnováhy mezi hodnotou pro zákazníka a hodnotou pro prodejce. •Hodnota výrobků je zajišťována: –vývojem a zaváděním nových produktů (nové technologicky vyspělé a bezpečné produkty); –dostatečným množstvím prodejních kanálů; –dostatečně dynamickými způsoby distribuce. 11 csvukrs Hodnota v e-business •Hodnotový řetězec rozčleňuje podnik do jeho strategicky významných činností. •Konkurenční výhodu získá podnik tím, že bude dělat tyto činnosti levněji a lépe než konkurence. •Hodnotový řetězec představuje soubor činností návrhu, výroby, prodeje na trhu, dodávky a podpory výrobku. •Aby tedy firma vyrobila a prodala výrobek nebo službu musí zajistit: –návrh; –výrobu; –marketing; –prodej; –servis (v případě, že se jedná o obchodní společnost, výrobu nebereme v potaz) 12 csvukrs Hodnota v e-business 13 csvukrs Hodnota v e-business •Při výrobě výrobků se informace považují za součást podpory, které pomáhají ostatním aktivitám při vytváření hodnoty. •Informace jsou zpracovávány v rámci informačního systému firmy. •Vytváření hodnoty ve virtuálním hodnotovém řetězci (VHR) se realizuje v pěti různých činnostech, kterými jsou: –shromažďování; –organizování; –výběr; –syntéza; –distribuce informací. • 14 csvukrs Hodnota v e-business •Firmy ve VHR velice často přidávají hodnotu ve třech etapách: –Dohled - neustále sledování fyzických operací pomocí informačních prostředků. –Zrcadlení - substituce fyzických činností virtuálními (například spolupráce projektantů, kteří spolupracují na výrobě produktu a nejsou lokalizováni na jednom místě a spolupracují a komunikují pouze pomocí ICT). –Formování nových vztahů - manažeři využívají tok informací ve vlastním virtuálním hodnotovém řetězci, aby mohli novými způsoby dodávat zákazníkům hodnotu. •Jelikož při generování nových produktů nebo hodnot se každá z těchto činností nachází kdekoli podél hodnotového řetězce, můžeme v podstatě vytvořit hodnotovou matici. • 15 csvukrs Hodnota v e-business 16 csvukrs E-shop •https://www.mujprvnieshop.cz/podnikani-na-internetu/?utm_id=search&gclid=EAIaIQobChMI4enzh8i07wIVW gWiAx0gFArKEAAYASAAEgJ9YPD_BwE • 17 csvukrs 18 Děkuji za pozornost Otázky? csvukrs