Strategický management v praxi Kurz MBA Obchodně podnikatelská fakulta Slezské Univerzity v Opavě Ing. Bc. Lenka Švajdová, Ph.D. Mci. O čem to dnes bude? 09.05.2023 2 Realita: • Význam strategického řízení v praxi • Proč je důležité analyzovat • Doopravdy potřebujeme poslání? • A k čemu je nám vize? • Strategický záměr, to jako vážně? • Uteč, bojuj nebo zmrzni! • Jak na to? 09.05.2023 3 Význam strategického řízení v praxi • Nemělo by platit, že i cesta je cíl! • Strategie udává dlouhodobý směr organizace. • Co, kde, jak, proč, pro koho? • V měnícím se prostředí organizace díky účelnému uspořádání svých zdrojů a současně schopnosti splnit potřeby trhu získává výhodu a plní očekávání svých zainteresovaných stran. • Stakeholder? 09.05.2023 4 09.05.2023 5 Proč je důležité analyzovat • Data/informace • Podklady pro rozhodování • Analýza okolí • Kdo je připraven není překvapen • PESTLE analýza • PORTER analýza • SWOT analýza 09.05.2023 6 Strategické řízení 09.05.2023 7 Proč je důležité mít poslání? Strategické plánování je na tří či lépe 5 a více let. Součástí strategického plánování by měli být roční plány. Plánovací činnosti musí vždy směřovat k určitým jasným cílům. Není možné dobře plánovat, aniž bychom jasně nestanovili na který trh se zaměříme, jaký výrobek budeme vyrábět či jaké služby budeme poskytovat – tedy proč tady vůbec jsme. 09.05.2023 8 Poslání • Vychází z analýzy • Z toho co chci nabízet • Na jakém trhu působím • A kdo je mým cílovým zákazníkem Vždy mám na výběr několik variant, je nutné je vyhodnotit a zvolit tu nejlepší v okamžiku, kdy přijímám rozhodnutí. 09.05.2023 9 09.05.2023 10 Vize • Vize je to představa žádoucího budoucího cílového stavu a má podobu jednoduchého popisu jeho podoby a ideálního stavu, kterého chce organizace svojí strategií dosáhnout. 09.05.2023 11 Strategické záměry/cíle • Dosahování trvalé stability na trhu. • Dosahování trvalého optimálního zisku. • Zvětšování základního kapitálu. • Nepřetržité vyvíjení nových výrobků • Distribuce výrobků na zahraniční trhy. 09.05.2023 12 Strategické cíle • Peníze vždy až na prvním místě! • CSR 09.05.2023 13 Strategie • Útok - ofenziva • Stagnace • Obrana - defenziva 09.05.2023 14 Útok • Čelní • Boční • Obklíčení 09.05.2023 15 Obrana 1. Zvýšení strukturálních překážek (zaplnění mezer ve své skupině výrobků nebo v jejich umístění, blokování přístupu k distribučním cestám). 2. Zesílení hrozby očekávaných odvetných opatření (rozhodnutí bránit se, vytvoření obranných koalic, odvetné akce během útoku konkurence). 3. Snížení motivace k napadení (snížení plánovaných zisků). 09.05.2023 16 Děkuji za pozornost 09.05.2023 17