Inovační podnikání - kombinovaní studenti
Ing. Dalibor Šimek, Ph.D.
Inovační podnikání - kombinovaní studenti
Info
Term
Summer 2023

Chapter contains:
2
Folder
1
Study Materials
1
Web
Teacher recommends to study from 20/2/2023 to 26/2/2023.
Chapter contains:
2
Folder
Teacher recommends to study from 27/2/2023 to 5/3/2023.
Chapter contains:
2
Study Materials
Teacher recommends to study from 13/3/2023 to 19/3/2023.

Blok 1: Organizace výuky, podmínky absolvování, úvod do inovací

Ing. Dalibor Šimek, Ph.D.
Kontaktní informace: email: simek@opf.slu.cz kancelář: Edulab D038 Vyučující: Ing. Dalibor Šimek, Ph.D. - konzultační hodiny - čtvrtek 14:00-16:00, jinak po dohodě emailem
Seminární práce - podklady
Složka obsahuje veškeré pracovní listy z IDEABOXu. Ne všechny jsou povinně součástí seminární práce, některé části jsou dobrovolné (za bonusové body) a některé nepovinné. Avšak dohromady tvoří ucelenou metodiku na ověřování nápadů a podnikatelských záměrů, kterou můžete i do budoucna využít.


Podmínky absolvování

  • odevzdaná seminární práce
  • zápočet – skupinovým dialogem

 

Hodnocení předmětu:

Celkem

100 bodů

  • A

91 - 100 bodů

  • B

81 - 90 bodů

  • C

71 - 80 bodů

  • D

61 - 70 bodů

  • E

51 - 60 bodů

  • F

50 a méně bodů

Z toho (max):

 

  • závěrečný test

70 bodů

  • seminární práce

30 bodů

Seminární práce

Hodnocení práce

 max

základní kritéria hodnocení

Inovativnost záměru (novost, originálnost).

 

 

Aplikace technologie, adresování trendů/“svezení se“ na vlně trendů, propojování odvětví, tvoření nových hodnot pro zákazníky, přebírání západních trendů a jejich adaptace do českých podmínek, obsloužení dosud méně obsloužených cílovek.

Splnění alespoň jedné z těchto podmínek

 

Realizace v souladu se štíhlou metodikou – Kvalitní zadefinování problému a řešení – „problem/solution fit, správné zpracování lean canvasu.

 

Bonusové kritéria

Validace problému - rozhovor se zástupci cílové skupiny

Až + 5 bodů

 

Návrh prototypu

Až + 5 bodů

 

Aplikace konkrétního druhu inovace (a jejího popsání) - disruptivní inovace, inovace obchodního modelu, procesní inovace, produktová inovace, udržitelná inovace)

Až + 5 bodů

bodové ztráty

chybějící části dle závažnosti

až 15 bodů

 

plagiát

až 15 bodů

 

neodevzdání práce v řádném termínu

10 bodů

formát

MS Word, PDF

rozsah

Rozsah je dán strukturou

podoba

elektronická

termín

uložena

IS - Odevzdávárna


Popis seminární práce:

Cílem seminární práce je zpracování inovativního podnikatelského záměru respektující strukturu popisovanou níže. Inovativní podnikatelský záměr může být realizován i pro již existující společnost (realizace inovativní projektu uvnitř zavedené firmy).

V seminární práci bude kladen důraz na úroveň inovativnosti daného podnikatelského záměru, což je jedno z hlavních kritérií hodnocení. Inovativností je myšlena originálnost a „novost“. Je ovšem potřeba, aby inovativnost byla smysluplná, k tomu mohou sloužit další základní kritéria hodnocení. Práce musí být originálem autorů, což znamená, že bude napsána vlastními slovy. V opačném případě budou uplatněny bodové ztráty.

Seminární práce bude vycházet ze „schéma ověřování“ (složka v elearningu) a bude obsahovat alespoň tyto části:

1)    Motivace – vypracovaný koncept Ikigai pro každého člena týmu.

2)    Nápady – myšlenková mapa problémů/, matice problémů, bodovací karta.

3)    Rozmýšlení – jedna věta, rešerše trhu.

4)    Výzkum – hypotézy, plán rozhovorů, scénář a rozhovory. (dobrovolná část za bonusové body)

5)    Trh a čísla – lean canvas.

6)    Prototyp – (dobrovolná část za bonusové body)

 

Ostatní části ve schématu ověřování jsou nepovinné, ale dohromady tvoří důležitý celek, který vám v případě reálné touhy realizovat projekt (tento, nebo kterýkoli v budoucnu), velmi pomůže. Kompletně je celý postup popsán v „Průvodce ověřením nápadu“ a bude rovněž postupně rozebírán na seminářích.

Jednotlivé části (kromě rešerše trhu) mají své vlastní zadání (oboustranná A4) a jsou uloženy ve studijních materiálech. Rešerše trhu bude obsahovat analýzu konkurenčních (již existujících) řešení.

Finální seminární práce, která se bude odevzdávat, poté bude obsahovat všechny dané části zpracované ve wordu (kombinace textu, tabulek či diagramů). Práce se odevzdává ve formátu word nebo .pdf a soubor je nazván příjmeními autorů.

 

Seminární práce budou vypracovány ve 3-4 členných týmech a odevzdávat se budou do odevzdávárny.



Nejčastější chyby v seminární práci

1.      Nezapomínejte na rešerši trhu.

Velmi často se stává, že studenti zakomponují do seminární práce i pracovní listy, které nejsou povinné. To samo o sobě je super, protože celá metodika „Ověřování nápadu“ podle Ideaboxu tvoří funkční celek. Nicméně často se zapomíná na rešerši trhu (konkurence), která je povinnou součástí práce.

2.      Nevstupujte do práce s hotovým nápadem

Můžete mít již nějaký inovativní nápad v hlavě. Nebo jste již zpracovávali seminární práci na obdobné téma. To neznamená, že ihned tento nápad vezmete a celou práci tomu přizpůsobíte. Pokuste se jít o krok nazpět, vydefinujte si problém, který váš nápad řeší (pracovní list myšlenková mapa problémů) a následně vymyslete více typů řešení daného problému (pracovní list matice problému). Může se stát, že přijdete na nový nápad, který je ještě lepší než váš původní. V inovačním podnikání platí pravidlo – nezamilovávejte se do nápadu zamilujte se do zákaznických problémů.

3.      Špatná definice problému.

V první části práce je potřeba si vydefinovat zákaznický problém/výzvu, kterou chci v rámci seminární práce inovativně řešit. Někdy se stává, že si problém definujete jako osobní problém (např. nemám čas na školu) a následně v další části práce řešíte, jak tento svůj problém vyřešíte (zlepším time management, začnu stávat dříve, atd.). O tom ale seminární práce není. Kdybychom se na tento problém podívali optikou zákaznickou pak by mohl vypadat např. následovně – „Studenti VŠ nemají čas na školu, protože si musí vydělávat peníze na živobytí“. Tohle je problém, který lze určitě podnikatelsky/inovativně řešit a postavit kolem toho zajímavý produkt/službu.

4.      Nekonzistence mezi jednotlivými částmi práce.

Celá práce je provázána. Tzn. jednotlivé pracovní listy na sebe musí navazovat.

5.      Neplnění kritéria proveditelnosti

Tím, že jedno z kritérií je inovativnost, tak studenti mají tendenci vymýšlet neproveditelné šílenosti typu – létající auta. Inovativnost nespočívá v tom vymyslet co nejsložitější nejvíc futuristické řešení, ale o originalitě, kreativitě a důvtipu. Pokud se budete držet inovativnosti jak je definovaná v popisu seminární práce, neuděláte chybu.

Přednáška 1

Blok 2


Seminární práce - podklady
Složka obsahuje veškeré pracovní listy z IDEABOXu. Ne všechny jsou povinně součástí seminární práce, některé části jsou dobrovolné (za bonusové body) a některé nepovinné. Avšak dohromady tvoří ucelenou metodiku na ověřování nápadů a podnikatelských záměrů, kterou můžete i do budoucna využít.
Inspirace a zdroje ke skupinovému dialogu

Technologické a demografické trendy:

Otázky do skupinového dialogu:
Jaké inovace ovlivňují váš každodenní život?
Jaká byla podle vás nejvýznamnější inovace posledních dekád a proč?
Zdroje k technologickým inovacím:
https://www.petrludwig.cz/deeptalks/22-josef-prusa - podcast s největším světovým výrobcem 3D tiskáren z Česka
https://ceskepodcasty.cz/episode/KNujCJARp555sHKETFJ9 - podcast o budoucnosti umělé inteligence
Václav Smil radikálně o inovacích - dobrý pohled na definici a příklady inovací. Také doporučuji jeho knihy.

Firemní kultura v inovačních firmách
Otázky do skupinového dialogu:
Co je podle vás firemní kultura?
Čím se vyznačuje? Co obsahuje?
Jak se liší firemní kultura u inovativních firem?

Super podcast s Václavem Muchnou zakladatele a CEO Ysoft, kde mimo jiné popisuje transformaci vývojového a inovačního oddělení ve firmě.

Super povídání o firemní kultuře s lidmi, kteří jí dlouhodobě profesně řeší

Pecka podcast s ředitelem Tatra Bank, který krásně hovoří o tom, jak se tvoří kultura z pozice CEO v bance

Filmy:
Stážista - https://www.csfd.cz/film/383682-stazista/prehled/
Return to space - https://www.csfd.cz/film/1157055-navrat-do-vesmiru/prehled/

Inovační strategie:
Otázky do skupinového dialogu:
Co je to strategie? Jak ji lze definovat?
Jak by měla vypadat inovační strategie ve firmě?

Naprosto zásadní přednáška o tom, jak velké firmy mohou využívat externí inovační agentury k inovacím.

Přednáška o restrukturalizaci Vítkovic, včetně změny přístupu k inovacím - doporučuji.

Dobrý podcast se zajímavým podnikatelem (zakladatel Pilulka.cz) o podnikatelské cestě, příběhu, vstupu na burzu atd.

Blok 3


Inspirace a zdroje ke skupinovému dialogu

Otázky do debaty:

O čem štíhlý přístup k podnikání je?

Jaký je proces ověřování nápadu/záměru?

Jakým způsobem se bavit se zákazníky?

K čemu slouží Lean Canvas?  Z jakých částí se skládá?

Co je minimální životaschopný produkt (MVP)? Jak byste princip MVP aplikovali na svůj produkt/službu ze seminární práce?

Podcast od tvůrce metodiky Ideabox, se kterou pracujeme v rámci seminární práce. Zároveň to je zakladatel agentury Outboxers

https://open.spotify.com/episode/1ewUFBlAsHafaKJMzVYf3h

Od 28:30 do 42:00 pěkně vysvětlen štíhlý přístup k podnikání (Lean Startup). V další části poté konzultuje konkrétní podnikatelský záměr.

https://www.youtube.com/watch?v=0eBvrsHt1f4&ab_channel=Transfertechnologi%C3%ADna%C4%8CVUT

Skvělá přednáška od myšlenkového leadra štíhlého podnikání - Ashe Mauryu. Přednáška je v anj.

https://www.youtube.com/watch?v=YlR9zKwmU_s&ab_channel=DirectPeople

Znova vkládám přednášku o tom, jak velké firmy mohou využívat externí inovační agentury k inovacím.