Podnikání a trendy téma 1 Inovační podnikání Katedra podnikové ekonomiky a managementu Ing. Dalibor Šimek •Co je dobré do začátku podnikání mít? csvukrs Image result for start with why Své proč csvukrs Vášeň csvukrs Odvahu a odhodlání csvukrs Peníze csvukrs Tým csvukrs Nápad csvukrs Inspirace, příležitosti •Přichází ze sledování a analyzování trendů •Ze znalosti trendů můžeme vyvozovat možné scénáře budoucích vývojů •Trend ze slova „směřovat“ - tendence dlouhodobého procesu změny, přetvoření •Představíme si trendy demografické (přicházející od zákazníků) a technologické (souvisí s rozvojem technologií) Demografické trendy Sdílená ekonomika - Nemusíme vlastnit, směna mezi lidmi, princip reciprocity, ekologická podstata Hranice mezi sdílením a pronájmem je tenká Image result for airbnb Image result for rekola Demografické trendy Cirkulární ekonomika – Oběhové hospodářství, řeší způsoby jak zvyšovat kvalitu života a živ. prostředí skrze zvyšování efektivity produkce Image result for cirkulární ekonomika Image result for timbaland circular economy Demografické trendy Kustomizace – možnost vyvinout a vyrobit produkt na míru zákazníkovi Image result for nike customization Demografické trendy E-commerce, online nákup potravin – nakupování na internetu se stalo běžnou součástí života, prostupuje a rozšiřuje se do stále nových trhů Image result for rohlik.cz Technologické trendy 3D tisk – přírůstková výrobní technologie - je proces tvorby třídimenzionálních pevných objektů z digitálního souboru Image result for průša Technologické trendy Internet věcí – hardware i software technologie (objekty) jsou samostatně napojeny na internet a využívají této výhody. Image result for internet of things examples Image result for smart healthcare watch Technologické trendy Smart cities – využívání chytrých technologií a IoT v kontextu veřejných služeb a veřejného prostoru Image result for compology Image result for eparkomat Technologické trendy Virtuální realita – je technologie umožňující uživateli ocitnout se v simulovaném prostředí, ideálně doprovázené jeho interakcí s ním. Image result for virtuální realita Image result for vr life Technologické trendy Umělá inteligence – stroje a software řešící komplexní problémy. Samoučící se algoritmy. Image result for bezpilotni automobil Image result for AI girl Technologické trendy Big Data – jsou podle jedné z možných definic soubory dat, jejichž velikost je mimo schopnosti zachycovat, spravovat a zpracovávat data běžně používanými softwarovými prostředky v rozumném čase Image result for facebook Image result for ibm deep thunder volume (objem) Objem dat narůstá exponenciálně. velocity (rychlost) Objevují se úlohy vyžadující okamžité zpracování velkého objemu průběžně vznikajících dat. Vhodným příkladem může být zpracování dat produkovaných kamerou. variety (různorodost, variabilita) Kromě obvyklých strukturovaných dat jde o úlohy pro zpracování nestrukturovaných textů, ale i různých typů multimediálních dat. veracity (věrohodnost) Nejistá věrohodnost dat v důsledku jejich inkonzistence, neúplnosti, nejasnosti a podobně. Vhodným příkladem mohou být údaje čerpané z komunikace na sociálních sítích. •Inovační podněty a zdroje inovací • –bezprostředním myšlenkovým podnětem, duchovním zdrojem inovace je: •invence (Schumpeter, 1942) •idea, myšlenka (Müller-Prothmann a Dörr, 2011) • –skutečně reálným podnětem něco inovovat, je potřeba, přesněji nutnost či účelnost uspokojení potřeby – –vznik inovace vyvolávají skupiny potřeb: •potřeby vnějších zákazníků •potřeby některých „stakeholderů“ (zainteresovaných stran) •potřeby vnitřních zákazníků •potřeby podniku jako vyrábějícího subjektu •potřeby podniku jako tržního subjektu Inovace, proces inovací csvukrs •Na základě analýzy příležitostí, potřeb i možností je účelné se rozhodnout, který typ inovací bude v dané situaci preferován. • •Podle toho, ke které oblasti činnosti v podniku patří, lze rozlišit následující inovační změny – typy inovací: –výrobkové, výrobní –personální –marketingové (odbytové) –finanční –organizační, –řídící. Inovace, řády inovací csvukrs •Výrobkové inovace jsou –účelové změny výrobku, nebo –zlepšení stávajícího výrobku, nebo –vytvoření nových výrobků (řízení jakosti). • •Výrobní (procesní) inovace znamená –snížení pracnosti změnou technologie, –přizpůsobení se výrobě nového výrobku, –zlepšení pracovního a přírodního prostředí aj. (logistika) • •Marketingové inovace představují –nové formy a metody průzkumu trhu a uplatnění výrobku na trhu prostřednictvím nových a netradičních způsobů (interaktivní marketing). –nové formy rozvoje komunikace se zákazníky –nové formy všech prvků marketingového mixu Inovace, druhy inovací csvukrs •Finanční inovace je –změna finanční politiky uvnitř i vně podniku, –nová rovnováha kvality a kvantity zboží (controlling) – •Personální inovace je –změna profesionálního a kvalifikačního profilu pracovníků, –změna hmotné a morální stimulace a sociálně ekonomických výhod (personální management). – •Organizační inovace vymezují organizační a funkční změny. • •Řídící inovace představují –změny v metodách a stylu řízení podniku. –může se jednat o vytvoření nové strategické koncepce plánování, organizování, kontroly, regulace, vedení lidi, apod. • • Inovace, řády inovací csvukrs •typy inovací podle stupňů složitosti: –racionalizační •dle míry regenerace, •dle intenzity a reorganizace v podnikatelské jednotce • –inkrementální (přírůstkové) •představující kvalitativní adaptaci, •představují novou variantu v podobě změny jedné nebo několika funkcí nebo •představují novou generaci produktu při zachování původní koncepce řešení • –radikální (diskontinuální) •nesouvislá, nespojitá změna v rozsahu od změny koncepce a principu inovovaného prvku až po zcela nový prvek, který přináší nové technologické změny. Inovace, typy inovací csvukrs •Radikální inovace: • –nová technologie vytváří nový trh –laboratorní výzkum a vývoj –lepší funkční vztah než u staré technologie. –specifická tržní příležitost. –trh strany „nabídky“. –technologie „tlačí“ k tržnímu uplatnění. Inovace, typy inovací csvukrs Příklad radikální inovace Image result for google logo" csvukrs •Inkrementálními inovacemi jsou: • –rozšíření stávajícího produktu nebo procesu. –dobře definovány charakteristiky produktu. –konkurenční výhoda nízkých výrobních nákladů. –vysoká frekvence vývoje regulující na specifickou potřebu trhu. –trh strany “poptávky“. –zákazník „táhne“ (má zájem koupit produkt). Inovace, typy inovací csvukrs Inkrementální inovace - příklad Image result for gillette evolution" csvukrs S křivka životního cyklu inovace •Inovace jsou základem dlouhodobého přežití firmy, protože produkty, procesy firmy i celé podnikatelské systémy se rozvíjejí v S křivkách, podobně jako probíhá lidský život. • •Inovace vytváří novou S křivku a zlepšování se orientuje na stávající s křivku a její fáze. • •„Inovuj nebo zemři“ Peter Drucker Košturiak (2012) S křivka životního cyklu inovace (Košturiak, 2012) Inovace a podnikání •Na začátku S křivky inovace vytvářejí nové trhy, nové zákazníky a výrobky s novými hodnotami. • •Na konci S křivky se výrobky nebo procesy odlišují jenom cenou a stávají se tak komoditou. Je to takzvaný červený oceán, kde mnoho konkurentů bojuje o velice malé marže a pouhé prožití. • •Proto jsou doporučovány neustále inovace, které opět přinášejí příležitost vysokých marží, menší konkurence, protože ostatní hráči ještě nemají požadované znalosti, know how, technologie atd. (Košturiak, 2012). Inovace a podnikání Životní cyklus inovací •Inovace = F (nápady + příležitosti) • •Zdroje inovací: ozákazník, jeho problémy, sny, tužby, cíle okonkurence ořešení z jiných oborů ovýsledky výzkumu a vývoje onové objevy oanalogie z přírody (bionika) odesign, emoce oevoluční a technické trendy osociální trendy a životní styl onové trendy na trhu (Košturiak, 2012). Inovace a podnikání Inovace výrobků evoluce Trendy na trhu Image result for gillette evolution" csvukrs •Inovace způsobují, že • –výrobky, –výrobní systémy a –jejich uspořádání – –se vzdalují svému původnímu stavu o různou vývojovou vzdálenost • •Tuto vývojovou vzdálenost nazýváme „řád inovace “ Inovace, řády inovací csvukrs •Označení řádu inovace co inovace mění příklad řádu inovace • oDegenerace (-n) všechny vlastnosti opotřebení oRegenerace (0) kvalita údržba oZměna kvanta (1) úbytek vlastností růst výrobní kapacity oIntenzita (2) obnova vlastností zrychlení přenosu dat oReorganizace (3) kvalitativní vlastností přesuny operací oKvalitativní adaptace (4) dílčí kvalita technologická konstrukce oVarianta (5) dílčí kvalita rychlejší stroj oGenerace (6) konstrukční koncepce roboti oDruh (7) konstrukční koncepce tryskový stav oRod (8) princip technologie nanotechnologie oKmen (9) přístup k přírodě genové modifikace o Inovace, řády inovací csvukrs •Obchodní model – způsob, jakým firma vydělává peníze a generuje a doručuje hodnotu svým zákazníkům •Zavádění změny v hodnotové nabídce firem •Úspěch firem není dán jejím pokrokem v technologiích, ale logikou za ní – obchodním modelem •Kdo je váš zákazník, co jim poskytujete, jak tvoříte hodnotu pro zákazníky a jak generujete tržby •Inovace obchodního modelu mění alespoň 2 z těchto predispozic •St.Gallen institut zmapoval a popsal 55 vzorů obchodních modelů •Inovační leadeři v oblasti pouze kombinují tyto vzory a tvoří z nich nové obchodní modely Inovace obchodního modelu csvukrs Příklad inovace obchodního modelu Image result for million dollar shave club" Image result for pani z ponozkovic logo" csvukrs •Disrupce popisuje proces, kdy malá společnost s omezenými zdroji je schopna úspěšně vyzvat zavedenou firmu právě díky progresu v technologiích a správné digitální strategii •Disruptivní podnik nejdříve uspěje na tržním výseku až poté se dostává na mainstreamový trh •Po čase se výkonnost nabízená touto technologií zvyšuje a eventuálně úroveň výkonnosti a hodnoty poskytovaná disruptivní technologií předčí minimální úroveň požadovanou mainstreamovým trhem o Disruptivní inovace csvukrs Kdo si vzpomíná? Videopůjčovny Image result for video půjčovna" csvukrs Příklad disruptivní inovace Image result for netflix logo" csvukrs „Crossing the Chasm“ csvukrs „Crossing the Chasm“ •Disruptivní inovace nás nutí změnit se – naše chování nebo způsob jak používáme technologii •Inkrementální nás nenutí měnit zaběhlé zvyky – což je pozitivní pro většinu (majority) •Inovátoři – aktivně vyhledávají nové technologie, je to pro ně hobby nebo jsou sami angažovaní v odvětví (živí se tím) •První osvojitelé (early adopters) – chápou a rychle se učí novým technologiím, oproti inovátorům se již dívají na přínos, jaký technologie/inovace přináší. •Early majority – prakticky přemýšlející zákazníci. Pokud jim koupě přináší hodnotu, kupují. Dávají si pozor na „technologické úlety“. Potřebují doporučení nebo vidět, že už produkt někdo používá •Late majority – čekají až se produkt stabilně usadí na trhu až poté jsou ochotni nakoupit •Opozdilci – lidé co v 2020 nemají chytrý mobil csvukrs „Crossing the Chasm“ •Největší překážka spočívá v překonání fáze mezi early adopters a early majority. Pokud chceme, aby produkt měl dlouhodobý úspěch a širokou uplatnitelnost musíme se dostat do majority •Klíč k překonání této propasti je odproštění produktu od role „změnového agenta“ a ukázat praktické benefity řešení •Postup: 1.Zvolit místo útoku/positioning 2.Jaká hodnotová nabídka zajistí dosažení cíle 3.Dívej se na nepřítele (analýza konkurence/benchmarking) 4.Distribuce • csvukrs