LOGISTIKA - DOPRAVA 2. ČÁST . Cílem přednášky je pojednat o rozličných faktorech ovlivňujících rozvoj sektoru dopravy Šárka Čemerková Garant a přednášející předmětu Logistika - Doprava 2. část . Faktory ovlivňující vývoj dopravního sektoru Globalizace dopravy Dopravní strategie EU Regulace v dopravě Tarifní systémy Řízení dopravy v podniku Struktura přednášky DOPRAVA VS. PŘEPRAVA •zajištění přepravy zahrnuje : ovýběr způsobu dopravy ovýběr přepravní trasy ozajištění toho, aby nebyly překročeny předpisy země, kde doprava probíhá ovýběr dopravce Doprava Dopravce •provozovatel dopravy •realizuje vlastní přemísťování v prostoru a čase prostřednictvím dopravních prostředků •producent i realizátor dopravních služeb na trhu, tzn. prodávající dopravní služby Přepravce •zákazník dopravce - výrobce, obchodník, exportér, importér •často samotný vlastník hmotného zboží •může být sám sobě dopravcem, vlastní-li vozový park (vlastní nebo pronajatý) a provozuje-li přepravu pro vlastní potřebu •pokud nevlastní přepravce vozový park, zpravidla vstupují do vztahu subjekty obstarávající přepravu - zasílatelé, zprostředkovatelé, asociace přepravců aj. Rychlost dopravy •rychlost dopravního prostředku v určitém úseku dopravní cesty •maximální rychlost vs. rychlost průměrná •v dopravní geografii se používá průměrná rychlost dopravního prostředku mezi dvěma místy včetně pobytu na zastávkách Rychlostí přepravy •v nákladní dopravě celková doba, po niž trvá přeprava zboží (zásilky) z místa na místo určení, včetně doby nutné k překládce •v osobní dopravě jde o dobu, jež uplyne od nástupu cesty do jejího ukončení, včetně přestupů a doby strávené čekáním na přípojné spoje FAKTORY, KTERÉ FORMUJÍ BUDOUCÍ VÝVOJ DOPRAVNÍHO SEKTORU • Politické aspekty • Ekonomické aspekty • Technické aspekty • Sociální aspekty • Ekologické aspekty • FAKTORY, KTERÉ FORMUJÍ BUDOUCÍ VÝVOJ DOPRAVNÍHO SEKTORU • Politické aspekty • Ekonomické aspekty • Technické aspekty • Sociální aspekty • Ekologické aspekty • • Migrace • Vývoj měst • Problémy meziměstské dopravy • Problémy dopravy ve městech • Financování investic do dopravy • Plánování GLOBALIZACE PŘEPRAVY •v mezinárodní přepravě je nejdůležitější doprava letecká a lodní •vnitrostátně dominuje silniční a železniční doprava •významné rozdíly mezi jednotlivými státy •v Evropě existuje státní vlastnictví železnic nebo subvence železnic ze strany státu •v Japonsku a v Evropě se v porovnání s USA a Kanadou využívá v mnohem větší míře lodní doprava •náklady na mezinárodní přepravu představují mnohem vyšší podíl na hodnotě produktu, než je tomu u nákladů na vnitrostátní přepravu • •Intermodální přeprava: opřepravní proces realizovaný s využitím minimálně dvou různých druhů dopravy a současně zachováním jedné integrované manipulační jednotky na celé přepravní trase, organizovaný pouze jedním operátorem oi přes vyšší náklady na manipulaci (překládku) s přepravními prostředky (např. kontejnery), celkovým výsledkem je úspora nákladů a vyšší úroveň ZS • DOPRAVNÍ STRATEGIE EU - DOPRAVA 2050 (BÍLÁ KNIHA O DOPRAVĚ) •snaha vytvořit na území EU konkurenceschopný dopravní systém, který zlepší mobilitu, odstraní závažné bariéry v klíčových oblastech (snížit závislost Evropy na ropě, do 2050 snížit emise uhlíku v dopravě o 60%) •10 strategických cílů: oCíl 1: Snížit používání „konvenčně poháněných“ automobilů v městské dopravě do roku 2030 na polovinu; vyřadit je do roku 2050; do roku 2030 MHD bez CO2. oCíl 3: 30% silniční přepravy nákladu nad 300 km do roku 2030 převést na jiné druhy dopravy (železniční, lodní), do 2050 více než 50%. oCíl 4: Dokončit do roku 2050 evropskou vysokorychlostní železniční síť. Ztrojnásobit do roku 2030 délku stávajících vysokorychlostních železničních sítí a udržovat hustou železniční síť ve všech členských státech. Většina objemu přepravy cestujících na střední vzdálenost by do roku 2050 měla probíhat po železnici. REGULACE V OBLASTI DOPRAVY •Formy regulace dopravy: o multilaterální dohody o mezinárodní bilaterální dohody o národní normy, legislativa Regulace v silniční dopravě •zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě (ve znění jeho pozdějších novelizací a prováděcích předpisů) •zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu) •zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) •zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích •zákon č. 238/2002 Sb. , o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel •CMR: oje úmluva o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční dopravě ostandardní nákladní list, tzv. „camrák“ •TIR: oje dohoda, na jejím základě byl v řadě evropských a japonských zemí zaveden systém zajištění, který měl pokrývat případná cla a jiné poplatky ze zboží přepravovaného v Evropě a v rámci mezinárodního obchodu •ADR: oevropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí oupravuje, za jakých podmínek je možno zboží přepravovat, bezpečnostní normy apod. •ATP: odohoda o mezinárodních přepravách zkazitelných potravin a specializovaných prostředcích určených pro tyto přepravy ostanovuje normy pro mezinárodní silniční i železniční dopravu •AETR: oevropská dohoda o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě ourčuje podmínky vztahující se na profesionální účastníky silničního provozu (věkové i profesionální požadavky na řidiče, určuje dobu maximální dobu řízení, přestávky řidičů a výjimky z těchto pravidel) MÝTNÍ SYSTÉMY • zpoplatnění užívání pozemních komunikací pomocí elektronického sledování pohybu vozidel • nutnost vybavit sledovaná vozidla palubní jednotkou – pro každý stát samostatná • platba za skutečně ujeté kilometry – diferencováno dle ročního období a dle ekologické zátěže vozidel • •dva základní typy systémů omikrovlnný systém – sledování pomocí mýtných bran se snímači mikrovlnného signálu a kamerami pro detekci pohybu vozidel osatelitní systém – umožňuje celoplošné sledování vozidel nejen na speciálně vybavených komunikacích, ale v celém terénu • v Evropě dominují mikrovlnné systémy • první celoplošný mikrovlnný systém zavedlo Rakousko už v roce 2004, Česká republika v 2007 • od roku 2009 je v ČR v provozu systém pro řízení dopravy, který umožňuje pomocí čidel a senzorů online sbírat data o dopravních proudech a informovat řidiče o aktuální situaci pomocí infotabulí u dálnice • od roku 2012 v provozu systém, který dokáže rozpoznat automobil jedoucí v protisměru Regulace v železniční dopravě •zákon č. 266/1994 Sb., o drahách •nařízení vlády o přepravním řádu pro veřejnou drážní nákladní dopravu č. 1/2000 Sb. - Železniční přepravní řád •úmluva o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) •ATP Regulace v letecké dopravě •zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví •Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké dopravě (tzv. Varšavská úmluva) •Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) •letecký nákladní list - Air Waybill (AWB) Regulace v říční dopravě •zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě •Úmluva o přepravě zboží po vnitrozemských vodních cestách CMNI • Regulace v námořní dopravě •zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě •Mezinárodní úmluva o sjednocení některých pravidel ve věci konosamentů (Haagská pravidla 1924) •Úmluva OSN o námořní přepravě zboží (Hamburská pravidla) – systém pojetí odpovědnosti námořního dopravce za škodu • Konosament jinak náložný list (anglicky Bill Of Lading, B/L) je cenný papír a dopravní dokument, používaný při přepravě nákladu po moři. Pro majitele představuje přepravní doklad i dispoziční právo (právo disponovat s nákladem) ke zboží, které je v konosamentu uvedeno. Konosament vydává dopravce (nebo jím zmocněná osoba: agent nebo kapitán lodi), který dopravu po moři provádí. Konosament se vydává na jméno, na řad (dnes nejčastěji), popř. na doručitele (dnes výjimečně). Jeho držitel (u konosamentu na jméno označený majitel, u konosamentu na řad poslední v řadě držitelů uvedených v rubopise) je oprávněn požadovat, aby mu dopravce vydal náklad v přístavu určení. Námořní konosament (port to port) kryje pouze přepravu po moři, multimodální konosament (multimodal transport document) kryje přepravu po moři i dále, až do konečného místa určení (final destination). Naloďovací neboli palubní konosament (on board) osvědčuje nalodění zboží na palubu lodi, přejímací konosament (receipt for carriage) vystavuje dopravce po převzetí nákladu k přepravě, ale ještě před jeho naložením na loď. V praxi se obvykle používá naloďovací konosament. CENOVÉ A DODACÍ PODMÍNKY DOPRAVCŮ •faktory ovlivňující přepravní ceny: ofaktory související s charakterem výrobku: vhustota - poměr hmotnosti a objemu vskladovatelnost výrobku vsnadnost/obtížnost manipulace vfinanční hodnota a ručení o ofaktory související s charakterem trhu: vmíra konkurence vrozmístění trhů vpovaha a rozsah vládních regulačních opatření vrovnováha či nerovnováha dopravy směrem na určitý trh a směrem vně z určitého trhu vsezónnost přesunů výrobků vzda je výrobek přepravován pouze vnitrostátně nebo mezinárodně o •tarifní systémy: oNaturální (nákladový) tarif oHodnotový tarif oVzdálenostní (kilometrický) tarif oČasový tarif oVýkonový tarif oProstorový tarif oHmotnostní tarif oKombinovaný tarif ŘÍZENÍ DOPRAVY V PODNIKU • mimopodniková doprava • vnitropodniková doprava: o meziobjektová o mezioperační o operační •cíle řízení dopravy v podniku: o optimální využití o vyšší stupeň servisu o flexibilita o transparentnost Shrnutí přednášky Umíte: •Popsat faktory ovlivňující vývoj dopravního sektoru •Popsat vybrané cíle Bílé knihy o dopravě •Vysvětlit význam a druhy regulace v dopravě •Charakterizovat tarifní systémy •Stručně popsat řízení dopravy v podniku