LOGISTIKA - LOGISTICKÉ METODY A TECHNIKY - JIT . Cílem přednášky je pojednat o technologii JIT Šárka Čemerková Garant předmětu Šárka Čemerková Přednášející Logistika - Logistické metody a techniky JIT . JIT JIS Kanban Struktura přednášky LOGISTICKÉ METODY A TECHNIKY • JIT • JIS • KANBAN • HUB AND SPOKE • CROSS DOCKING • LAYOUT SKLADU • QR • ECR idea JIT.JPG JUST-IN-TIME (JIT) •filozofie vlastního podnikání, ne technický návod, jak řídit výrobu •po 2. sv. válce Taichii Ohno studuje supermarkety – systém koupit tolik zboží, kolik potřebuji – lze toto využít přímo na místě výroby? •Ohnovo řešení: totální eliminace marnotratnosti •pojem JIT poprvé použil Kiichiro Toyoda •největší rozmach JIT až v 80. letech 20. st. v Japonsku a USA •zavedením JIT se skladování stává ideálně zbytečným •ideální ekonomické objednací množství rovno jedné jednotce, pojistné zásoby se považují za nepotřebné a jakékoliv zásoby na skladě by se měly vyloučit •JIT založeno na zvrácení dosavadních postupů (problém nadvýroby) Definice 1: JIT je výrobní strategie, která výrazně snižuje výrobní náklady a zlepšuje kvalitu prostřednictvím eliminace ztrát a efektivnějšího využití zdrojů podniku. Definice 2: JIT je filozofie založená na principu dostat správné materiály na správné místo ve správnou dobu. Definice 3: JIT je program, který se zaměřuje na eliminaci činností, které nepřidávají hodnotu, a to v rámci všech operací podniku, cílem je výroba vysoce kvalitních výrobků, vysoká úroveň produktivity, nižší stav zásob a rozvíjení dlouhodobých vztahů s ostatními články dodavatelského řetězce. Charakteristiky systému JIT • filozofie úplné eliminace všech ztrát • žádné ztráty u strojů, zařízení a pracovníků • bezproblémový a hladký toku materiálů • automatizace s lidským faktorem o ovýrobní plán musí být rovnoměrný o vyrábějme i ty nejmenší položky v co nejmenším počtu o vyrábějme pouze to, co je potřebné o autonomnost pracovišť o optimalizace výrobního procesu = řešení problémů Snižování podílu lidské práce •lidský faktor nejčastější zdroj chyb •úkolová mzda je více motivační než časová •zahálející pracovník přináší ztrátu •nevyužité strojní kapacity nepředstavují ztrátu •využití strojů lidem přizpůsobit •past automatizace •úspora práce vs. úspora lidí Postavení zásob • nulové zásob – ideální stav • nemít žádné zásoby je pro průmyslovou výrobu zcela nemožné • snaha o snižování zásob by nikdy neměla být ukončena Reakce na změny • zavádění JIT spojeno s dramatickými změnami v dosavadní struktuře výrobních procesů • uvolnění kapacit není pozitivní přínos procesu zlepšování a nelze akceptovat jako výsledek • význam zpětné vazby • schopnost a ochota být flexibilní Charakteristika řízení výroby Tradiční přístup JIT Výrobní program Široký Omezený Konstrukce výrobků Snaha maximálně vyhovět zákazníkovi Uplatňování standardizace, konstrukce přizpůsobována výrobě Výrobní proces a mezioperační doprava Operační uspořádání Procesní uspořádání Pracovní síla a pracovní styl Úzce specializovaná pracovní síla, práce individualizovaná, změny v pracovním procesu prosazovány spíše příkazem Šíře kvalifikovaná flexibilní pracovní síla, týmová práce a kooperace, změny v pracovním procesu prosazovány na základě konsensu Plánování výroby Komplikované výrobní toky, dlouhé seřizovací časy, velké výrobní dávky, dlouhé průběžné doby, velmi malá počítačová podpora plánování Krátké seřizovací časy, malé výrobní dávky, kratší průběžné doby, počítačová podpora zaměřená zejména na sledování průběhu výroby Řízení zásob Velké mezioperační zásoby, mezioperační sklady Malé mezioperační zásoby, skladování rozpracované výroby přímo na dílnách Subdodavatelé Velký počet s konkurenčními vztahy Limitovaný počet s kooperativními vztahy Výrobní kontrola jakosti V kritických místech, zaměřená na výrobky Kontinuální, zaměřená na kritická místa výrobního procesu Údržba výrobního zařízení Po poruše, prováděná specialisty Preventivní až proaktivní, prováděná operátory prinosyJIT.JPG Negativní důsledky zavedení JIT • požadavek na minimální zásoby je kompenzován nárůstem dopravy: o zaplnění silnic o exhalace, hluku, dopravní nehody o problémy s dodržením časových plánů • komplikace při řízení výroby: o výrobní plánování daného závodu o výrobní plány dodavatelů o rozmístění dodavatelů • odpor ze strany zaměstnanců • nedostatečná podpora podnikových systémů • neschopnost definovat úroveň servisu • nedostatečné plánování a přesun zásob na dodavatele JUST-IN-SEQUENCE (JIS) • celý výrobkový sortiment vyráběný na jediné lince • díly dodávány v sekvencích, tj. v pořadí, v jakém putují na linku dle montáže výrobků •vysoké nároky na přesnost dodávek: očasové hledisko osprávné pořadí • dojezdová vzdálenost dodavatele obvykle nepřesahuje 50 km • někdy má dodavatel umístěn svůj sklad přímo v závodě výrobce – zde sekvencuje komponenty přímo na montážní linky • význam ICT KANBAN • ke koordinaci výroby a materiálových toků mezi procesy • kanban = karta (ukazatel směru) • kanbanové karty slouží k vizualizaci materiálových toků • umožňuje řízený tah 2-5 Typy kanbanu • přesunový: opravňuje proces, aby dostal díly z předcházejícího procesu • výrobní: opravňuje předcházející proces k výrobě dalších dílů) • dodavatelský (externí): opravňuje vnějšího dodavatele k dodání dalších dílů obr_2 Kanbanové okruhy Kanbanové karty Pravidla kanbanu 1.Následný proces se obrací na předchozí pro odběr pouze tehdy, když to potřebuje 2.Předchozí proces vyrábí pouze množství potřebné k nahrazení toho, co bylo odebráno • 3.Zmetky se nikdy nepošlou následujícímu procesu 4.Kanban musí být vždy doprovázen sériovou výrobou 5.Výroba musí být rozložena do úrovní 6.Využití kanbanu pro vyladění rozvrhu výroby 7.Stabilizace, racionalizace, simplifikace procesů Přínosy Kanbanu •snížení stavu zásob •zajištění systémového toku informací v celém výrobním procesu •podpora plynulosti výroby při nárůstu sortimentu a zmenšení pracnosti plánování • •otevřenost systému pro řízení •výrazné snížení úsilí vynaloženého na procesy s minimální přidanou hodnotou •celkové snížení nákladů spojených s dopravou informací •možnost delegovat zodpovědnost pracovníkům přímo na linkách Shrnutí přednášky Umíte: •Vysvětlit podstatu filosofie JIT •Popsat pozitiva a negativa JIT •Objasnit JIS •Popsat podstatu kanbanu •Vyjmenovat přínosy kanbanu