LOGISTIKA - ÚVOD DO PROBLEMATIKY 2. ČÁST . Cílem přednášky je seznámit se s cíli a metodami logistiky, druhy logistiky, jejím organizačním zabezpečením, řízením dodavatelského řetězce a logistickými činnostmi Šárka Čemerková Garant předmětu Šárka Čemerková Přednášející Logistika - Úvod do problematiky 2. část . Znaky logistiky Cíle logistiky Metody logistiky Klasifikace logistiky Role logistiky v podniku Organizační zabezpečení logistiky Dodavatelský řetězec Logistické činnosti Struktura přednášky ZNAKY SOUČASNÉ LOGISTIKY •logisticky myslet a konat = hledat časové úspory, úspory v nákladech, usilovat o účinné propojení aktivit zásobovacích, výrobních a obchodních, uplatňovat pružnou organizační strukturu s cílem celkově snížit vázanost oběžných prostředků, zvýšit plynulost výroby a zbožím uspokojit potřeby zákazníků •základní znaky: okomplexnost a systémový přístup opojetí dynamiky objektu, resp. jeho transformace opřístup k časovým, prostorovým a ekonomickým rozporům a vztah k tržnímu prostředí ovztah k řídící praxi o o1956 - koncepce celkových nákladů - základní princip logistiky o •objekty hospodářské logistiky: oveškeré druhy materiálu a zboží (výrobní materiály, pomocné a provozní materiály, subdodávky a náhradní díly, obchodní zboží, stejně jako polotovary a hotové výrobky), čímž je dána jasná hranice k ostatním opatřovaným faktorům (zařízení, pracovní síla a kapitál) • •týká se všech typů organizací: ovýrobní sféra ostátní správa onemocnice oškoly oorganizace poskytující obchodní, bankovní nebo finanční služby BANKA ŠKOLA •na úrovni podniku pokrývá: o předvýrobní o výrobní o distribuční etapy spolupůsobí s marketingem na dosažení konečného synergického efektu v oblasti výkonnostní i nákladové Místo + čas = základ spokojenosti zákazníka CÍLE LOGISTIKY •odvozeny od celopodnikových cílů •základní cíl: optimální uspokojování potřeb zákazníků: ododávky a další služby zákazníkům musí být uskutečněny na požadované úrovni s minimálními náklady •splnění základního cíle je možno sledovat ze dvou pohledů: oVýkonový cíl: dodat požadovaný položky ve správném množství, druhu a kvalitě na správném místě a ve správný čas oEkonomický cíl: zabezpečit požadované služby s minimálními náklady •vnitřní logistické cíle: osnižování nákladů na dopravu, manipulaci, skladování, na výrobu, na zásoby a na řízení osnižování objemu kapitálu vázaného v zásobách a v technických prostředcích logistického systému •vnější logistické cíle: oudržení či zvýšení objemu prodeje a podílu na trhu okrátké dodací lhůty ovysoká úplnost a spolehlivost dodávek odostatečná pružnost podniku METODY LOGISTIKY •interdisciplinární věda •vychází ze systémové teorie, technické kybernetiky, stochastiky, matematického programování a teorie rozhodování •logistik ovládá řadu metod, o kterých se běžně hovoří jako o logistických (i když nebyly vyvinuty v rámci logistiky a používány výhradně pro řešení logistických úloh) •základní metody využívané v logistice: oanalytické metody: qsystémová analýza qanalýza ABC qhodnotová analýza qanalýza nákladů a užitku aj. omatematické metody operační analýzy: qmatematické a zejména lineární programování (řezné plány, distribuční problém, dopravní problém aj.) qteorie front o ometody síťové analýzy a teorie grafů: qCPM qPert qMPM qGanttův diagram aj. osimulační metody qzejména v oblasti řízení zásob ometody prognózování •speciální logistické metody: oJust-in-Time (+ Kanban) ocentralizace skladů ČLENĚNÍ LOGISTIKY 1.Podle úrovně problému: •Makrologistika: oglobálními aspekty logistiky ovysoký stupeň agregace a makroekonomický přístup ootázky mezinárodní dopravy, mezinárodní a globální integrace výrobních kapacit, dopravy, spojů, cel, národní či mezinárodní legislativy týkající se přepravy a vlivu na životní prostředí •Metalogistika: ododavatelsko - odběratelské vztahy ododavatelé surovin, distributoři, zákazníci, logistické podniky, 3 PL, 4PL •Mikrologistika: ořízení toků materiálu, zboží a služeb uvnitř podniku 2. Podle činností: ovýrobní logistika oobchodní logistika onákupní (zásobovací) logistika odistribuční logistika oskladovací logistika odopravní logistika ROLE LOGISTIKY V EKONOMICE A V PODNIKU •Proč zavádět logistiku do podniku? •signály nefunkční logistiky •trendy Zdroj: https://www.businessinfo.cz/clanky/budoucnost-logistiky-internet-veci-a-chytrejsi-sklady/ ORGANIZAČNÍ ZABEZPEČENÍ LOGISTIKY PODNIKU •neexistuje jednoznačně vhodné řešení •důležitá je zejména vazba logistiky a marketingu •zřízením organizačního útvaru logistiky nelze automaticky předpokládat, že dojde ke zvýšení prosperity podniku q DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC (SUPPLY CHAIN) •řízení dodavatelského řetězce (SCM): ozákladní otázka: Co, kdy, kde a jak vyrábět, jak přepravovat apod. tak, aby byly na požadované úrovni splněny požadavky konečného zákazníka? qodpověď zná obvykle jen přímý dodavatel zboží konečnému zákazníkovi qostatní články řetězce většinou odkázány na informace zprostředkované a na vlastní předpovědi qpoptávka konečných zákazníků je stále náhodnější okoordinace a spolupráce mezi jednotlivými články v řetězci: qzkracování dodací lhůty qsnižování stavu zásob qsnižování celkových nákladů dodavatelského systému qdosažení synergických efektů a odstranění negativních efektů spojených s nedostatkem nebo úplnou absencí koordinace a spolupráce mezi prvky systému o oplánování a řízení všech aktivit, které vyžaduje vyhledávání zdrojů, nákup, transformaci zdrojů a realizaci dalších logistických aktivit onutnost využit moderní komunikační prostředky: qpři výměně informací v dodavatelském systému qpři implementaci moderních logistických přístupů okoordinace s výrobou, marketingem, prodejem, navrhováním výrobků, financováním a informačními technologiemi oPřístupy k SCM – automobilky, obchodní řetězce, Japonsko (Keiretsu) o INTEGRACE LOGISTICKÝCH ČINNOSTÍ V SCM •logistika je ta část řízení dodavatelského řetězce, která plánuje, realizuje a efektivně a účinně řídí: otoky směrem vpřed i zpět oskladování zboží, služeb a příslušných informací od místa původu do místa spotřeby tak, aby byly splněny požadavky zákazníka •zapojení logistiky do všech úrovní plánování a realizace: ostrategické ooperativní otaktické o LOGISTICKÉ ČINNOSTI 1.Zákaznický servis 2.Prognózování poptávky 3.Řízení stavu zásob 4.Logistická komunikace 5.Manipulace s materiálem 6.Vyřizování objednávek - objednávkový cyklus 7.Balení 8.Podpora servisu a náhradní díly 9.Stanovení místa výroby a skladování 10.Pořizování/ Nákup 11.Manipulace s vráceným zbožím 12.Zpětná (reverzní) logistika 13.Skladování 14.Doprava a přeprava Shrnutí přednášky Umíte: •Definovat cíle logistiky •Popsat dodavatelský řetězec a požadavky na jeho řízení •Klasifikovat logistiku z různých úhlů pohledu •Vysvětlit roli logistiky v podniku •Uvézt možnosti organizačního zabezpečení logistiky v podniku •Stručně charakterizovat metody logistiky •Vysvětlit význam SCM a řízení logistiky •Vyjmenovat logistické činnosti •