LOGISTIKA - LOGISTICKÉ TRENDY . Cílem přednášky je pojednat o současných trendech v logistice Šárka Čemerková Garant předmětu Šárka Čemerková Přednášející Logistika - Logistické trendy . Hub and Spoke QR ECR Outsourcing 3PL, 4PL, logistické centrum Struktura přednášky LOGISTICKÉ METODY A TECHNIKY • JIT • JIS • KANBAN • HUB AND SPOKE • CROSS DOCKING – VIZ SKLADOVÁNÍ • LAYOUT SKLADU – VIZ SKLADOVÁNÍ • QR • ECR HUB AND SPOKE •systém konsolidace menších zásilek do větších celků, které jsou přepravovány do centrálních skladů a následně roztřízeny do jednotlivých zásilek podle požadavků zákazníka •spojeno s deregulací letecké dopravy v USA (1978) SYSTÉMY RYCHLÉ ODEZVY QUICK RESPONSE – QR • z roku 1986 ve firmě Milliken&Company • základní technologie zákaznicky orientovaného dodavatelského řetězce • co nejrychlejší a precizní identifikace poptávky včetně zajištění spokojenosti každého článku dodavatelského řetězce • nasazení nástrojů elektronizace a komputerizace • EFEKTIVNÍ REAKCE ZÁKAZNÍKA – ECR • ozn. jako nástupce QR • poprvé v potravinářském odvětví v USA na začátku 90. let 20. století jako • hlavní důraz na zákazníka jako článek dodavatelského řetězce •synchronizace poptávky a nabídky s využitím techniky společného plánování, prognózování a doplňování zásob •kooperace namísto soutěžení •4 základní procesy tvořící přidanou hodnotu v dodavatelském řetězci: o efektivní doplňování zásob o efektivní řízení sortimentu prodejny o efektivní propagace o efektivní zavádění nových produktů na trh •oborové alternativy technologie ECR: o EHCR (Efficient Healthcare Consumer Response) na trhu farmaceutik, o EFCR (Efficient Food Service Consumer Response) v gastronomii, o EPCR (Efficient Packaging Consumer Response) v obalovém průmyslu. Potencionální výhody využívání technologie ECR dodavatele/výrobce distributora/velkoobchod zákazníka/maloobchod ·snížení nejistoty poptávky ·růst kontinuity a elasticity výrobních procesů ·růst nákladů na změnu dodavatele ·růst dlouhodobosti vztahů a nabízené značky ·stabilizace vztahů mezi dodavateli a zákazníky ·informace o běžné úrovni nabídky a poptávky ·redukce zásob a nákladů na jejich udržování ·zlepšení jakosti dodávkového servisu při nižší ceně výrobků ·široký sortiment čerstvých výrobků ·redukce zásob a rizika ·snížení transakčních nákladů ·zlepšení plynulosti financování OUTSOURCING •dlouhodobé přenesení určité činnosti, kterou podnik dosud prováděl sám, na externího poskytovatele •původně chápán jako "přenechání péče" do rukou jinému subjektu, na komerční bázi, „věc“ ve vlastnictví zákazníka •v současné době posun do dvou směrů: ooutsourcingu služeb místo „péče“ o"zjemnění" outsourcingu Důvody pro outsourcing •nejpružněji reagovat na přání zákazníků •snaha dostat se rychle na světovou úroveň nebo se tam udržet •soustředění se na hlavní činnosti podniku •zvýšení či udržení konkurenceschopnosti •trvalé získání a zapojení odborníků •snížení operativních i investičních nákladů •předvídatelnost nákladů na danou oblast •zjednodušení organizace práce •snížení rizik •synergický efekt Outsourcing v logistice •poskytovatelé logistických služeb jsou specializované podniky zapojující se do logistických řetězců jako organizačně, právně a ekonomicky samostatní, externí partneři •využívané služby v logistickém outsourcingu: oskladování (formou distribučního skladu, veřejného celního skladu) ovedení skladu (+ skladový informační řídící software) o opaletování zboží, balení, etiketování okompletace reklamních předmětů ocelní služby, zajištění celního dluhu opojištění zboží ve skladu i při přepravě odistribuce zboží ozpětné informace o dodaných zásilkách opřekládka zboží okompletace a dekompletace, vytváření směrových kompletů omanipulace s materiálem opřeprava oplánování, řízení a kontrola v dodavatelských řetězcích •poskytovatelé v logistickém řetězci podle velikosti rolí v logistickém řetězci: odopravci a operátoři ozasílatelé a poskytovatelé kurýrních služeb oposkytovatelé na úrovni Third Party Logistics (3PL) ologistické podniky (4PL) THIRD PARTY LOGISTICS – 3PL •svěření dopravy, skladování a s tím spojených činností třetí firmě – převoz, skladování a manipulace se zbožím •největší rozdíly mezi poskytovateli nejsou v oblasti logistických služeb, ale v úrovni jejich vybavenosti IT– volba poskytovatele, který za pomoci řídicích počítačových systému může garantovat svoje procesy s vyloučením lidské chyby •nejlepší 3PL poskytují: oindividualizované přepravní služby oskladové služby opodávání informací o zásilkách na cestě, o stavu skladovaných zásob oprovádí konsolidaci a dekonsolidaci zásilek opřevzetí realizace celého zásobování ocelá distribuce pro klienta opojišťovací, celní a další odborné úkony •důvody pro růst 3PL: oslužby zákazníkům a snižování počtu pracovníků ozaměřování se na hlavní kompetence (výroba, prodej) oponechání dopravy na ty, kteří jsou vhodnější, aby se tím zabývali, na základě techniky, zkušenosti a dopravní hustoty •faktory, které ovlivňují výběr 3PL: oúroveň nabízených služeb okvalita poskytovatelových zaměstnanců ocena ozkušenosti, kterými se poskytovatel může prokázat ovelikost poskytovatele FOURTH PARTY LOGISTICS – 4PL •poskytovatelé log. služeb, kteří překročili pomyslné hranice dopravy a skladování •jiné ozn. 3PL nové generace, 3PL plus •integrace řízení dodavatelského řetězce za účelem spojování a řízení zdrojů, způsobilosti a technologie dalších dodavatelských logistických, informačních a poradenských služeb s cílem poskytnout uživateli komplexní a parametrizované zákaznické řešení •důvody vzniku 4PL orůst požadavků zákazníků na kvalitu poskytovaných logistických služeb opotřeba flexibilní a efektivní reakce na rostoucí požadavky orostoucí význam informačních technologií •efekty integrovaného 4PL řešení ozvýšení kvality dodavatelských služeb oúspory z rozsahu v dodavatelském řetězci až 15% výrobních nákladů opokles držených zásob osnížení objemu fixních aktiv oschopnost vytvářet hodnotu pro klienta v každém místě dodavatelského řetězce LOGISTICKÉ CENTRUM •začleňuje do jednoho prostoru dopravní a zasílatelské podniky, poskytovatele logistických služeb, celní, veterinární, fytotechnickou a hygienickou správu, průmyslové a obchodní podniky, leasingové, pojišťovací a bankovní společnosti •bod, ve kterém se stýkají dopravní prostředky různých druhů dopravy - optimální podmínky pro tvorbu kombinovaných přepravních řetězců •přínosy logistických center: ovytváří příznivé podmínky pro uzavření nových obchodních smluv opodporuje vývoj inovativních produktů osnižuje zatížení dopravní infrastruktury oumožňuje přemístění přepravy na dopravní prostředky příznivější vůči životnímu prostředí opřizpůsobuje infrastrukturu prognózovaným požadavkům logistického trhu onabízí zvlášť pro středně velké podnikatelské subjekty šanci pro kooperaci s partnery daného tržního segmentu ovolba alternativních druhů dopravy zvyšuje podnikatelskou flexibilitu a zajišťuje trvalou kvalitu logistických výkonů a služeb ovyužitím kooperativních nákupů a vytvářením uskupení vlastníků (např. mechanizačních prostředků, finančních zdrojů, energetických zdrojů, telefonických hovorů, apod.) dosahují zúčastněné subjekty přímé nákladové úspory Shrnutí přednášky Umíte: •Objasnit podstatu H&S •Stručně charakterizovat QR a ECR •Charakterizovat 3PL •Popsat výhody 4PL •Vysvětlit význam logistických center