Prezentace předmětu: Mediální marketing Vyučující: Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. Ing. Martin Klepek, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz OBLASTI VYUŽITÍ VIDEA . Cílem přednášky je popsat na konkrétních příkladech využití video formátu v praxi marketingové komunikace Michal Stoklasa Garant předmětu Martin Klepek Přednášející OBLASTI VYUŽITÍ VIDEA . Oblasti využití videa Produktová videa Firemní videa Náborová videa Struktura přednášky •Jednou velkou, stabilní a historicky efektivní skupinou video reklamy je televizní reklama. Tu nyní ponecháme stranou vzhledem k tomu, že již byla představena včetně kreativního procesu zpracování a její účel je celkem jednoznačný. •O videích na internetu toho víme také již dostatek ale díky fragmentaci formátů a přístupu k technice vznikají na marketéry čím dál větší nároky směrem k vlastní produkci. Oblasti využití videa 4 •Produktová videa mohou být zaměřena čistě na produkt v ateliéru nebo v terénu. •Jejich hlavní cíl je vizuální prezentace podaná moderní formou při použití grafických doplňků, animací, dynamických přechodů a hudby. Produktová videa - prezentace 5 •Další možností jsou návody, které umožní spotřebiteli vybrat produkt. •Zde již používáme herce, kteří vystoupí před kameru nebo alespoň vidíme jejich ruce při manipulaci s produkty. •Herci nemusí být profesionálové. Najděte odvážlivce ve vlastní firmě. Stejně by měli vědět o produktu nejvíce! Produktová videa - návody 6 •Návrh témat může vyplynout z často kladených otázek na webu, sociálních sítích nebo v prodejně. •Pokud taková analýza předchází rozhodnutí o tvorbě videa, je větší šance, že bude obsah videa pro vaše zákazníky relevantní. •Návody mohou souviset s rozhodováním o koupi nebo také s instalací či ovládáním produktu po koupi. Produktová videa - návody 7 •Poslední kategorií, na kterou se podíváme blíže bude unboxing, tedy reálné rozbalení a představení nabízených produktů. •Takový videa simulují dodávku zboží zákazníkovi a snižují tak vnímané riziko objednávky . •Proto jsou vhodné především pro e-shopy. Produktová videa - unboxing 8 •Sledujte v praktických ukázkách: •Celek (Long shot LU) – místo kde se scéna odehrává, lze rozpoznat kde se postavy nebo objekty nacházejí. •Polocelek (Medium shot MU) – záběr na postavy, většinou vedou dialog. •Detail (Close up CU) – obličej nebo produkt. •Extrémní Detail (Extreme close up ECU) – část obličeje nebo menší část produktu. Postup tvorby videa 9 •Sledujte v praktických ukázkách: •Přiblížení a oddálení (Zoom-in / zoom-out). •Pan – pohyb kamery doprava nebo doleva. •Nakloněn-pohyb kamery nahoru a dolu. Postup tvorby videa 10 •PRODUKTOVÁ VIDEA •PREZENTAČNÍ VIDEA •NÁVODY •UNBOXING •Zdroj obrázků z videí dále: •https://www.youtube.com/watch?v=t-9XIY1vRjc •https://www.youtube.com/watch?v=-Tm6eBHkjs0 •https://www.youtube.com/watch?v=dKUAysR7rz0 • • • PRAKTICKÉ UKÁZKY 11 •Pro ukázku jsme vybrali prezentaci produktů v nové kolekci výrobce kol 4ever ze Studénky. •Úvodní záběr zachycuje logo a hned v první sekundě je zobrazen detail produktu. Celé video je dynamické, přestože produkt se nehýbe. Na průletech kamerou v několika směrech při zachování záběru v detailu se nabaží nejedno oko kovaného cyklisty. Prezentační video 4Ever 12 •Vidíme, že se logo společnosti objevuje v prostřizích videa ve čtvrté sekundě a pak ještě několikrát. Následují detaily pneumatiky a ozubeného kola přehazovačky. Prezentační video 4Ever 13 •Video je zakončeno jasnou výzvou k akci v podobě odkazu na webovou stránku. •Celé video trvá celých čtyřicet vteřin, což by možná komplikovalo jeho distribuci na některých sociálních sítích, přesto díky rychlým prostřihům působí neúnavně a svižně. Prezentační video 4Ever 14 •Megapixel stejně jako 4ever začíná video s tématem jak vybrat zrcadlovku také logem. Logo je navíc doplněno o voiceover, tedy hlas vypravěče, který sdělí název značky a webovou stránku. •Hned po třech vteřinách se objevuje moderátor, který diváka přivátá, představí se a sdělí mu účel videa. Postupně se objevuje také grafika s popisem. Video návod Megapixel 15 •Ve dvacáté vteřině se scéna změní což přidá videu na pestrosti. Zároveň moderátor zmiňuje v první půlminutě značku „..tady u nás v Megapixelu…“ Dále jsou představeny všechny varianty produktu a jejich výhody a nevýhody. •Postupně se moderátor dostává až na prodej příslušenství a ukazuje stativy, batohy a další potřebnou techniku pro fotografy. Video návod Megapixel 16 •V závěru pak vyjmenuje několik služeb, které Megapixel nabízí. Výborně tak zúročí pozornost diváka, který původně přišel pro radu jak vybrat fotoaparát. •Video končí odkazem na web a promítnutím loga a adres tří kamenných prodejen. Video návod Megapixel 17 •Pro další příklad z praxe zůstaneme u elektroniky a podíváme se na Alzu, která pro své zákazníky připravila unboxing (recenzi) nového iPhone X. V úvodu videa se moderátor představí, stejně tak uvede název kanálu (AlzaTube) a čeho se bude video týkat. Po celou dobu je v pravém dolním rohu umístěno tlačítko k přihlášení k odběru v podobě loga kanálu. •Po deseti vteřinách se objevuje celé logo firmy. Unboxing Alza 18 •Slabší stránkou je světlo, díky kterému působí scéna ponuře a v moment, kdy moderátor mává telefony dostávají se jeden z nich z dosahu světel a jde vidět, jak málo je místnost natáčení nasvětlená. •Nechybí tradiční živé rozbalení krabice s produktem (esence každého unboxingového videa) Video návod Megapixel 19 •Následuje výběr detailních záběrů na produkt. •I v tomto videu nakonec dochází k přesunu na prodejnu, kde jsou vysvětlené některá zásadní funkce telefonu. •Zde také vidíme slabé osvětlení které kazí celkový dojem. Video návod Megapixel 20 •Následuje výběr detailních záběrů na produkt. •I v tomto videu nakonec dochází k přesunu na prodejnu, kde jsou vysvětlené některá zásadní funkce telefonu. •Zde také vidíme slabé osvětlení které kazí celkový dojem. Video návod Megapixel 21 •Cílem těchto videí je představit značku nebo firmu jako celek bez ohledu na produkty. •Diváky mohou být v tomto případě zákazníci, dodavatelé a obchodní partneři ale také stávající a budoucí zaměstnanci. •Video tohoto typu by mělo představit to co firma dělá, čím je zajímavá a jaké má osobité konkurenční výhody. •Naprostou nutností je součinnost managementu jak při přípravě, tak při následném natáčení. Firemní videa 22 •FIREMNÍ VIDEA •Strážnické brambůrky •Zdroj obrázků z videí dále: •https://www.youtube.com/watch?v=HjwdYhhxCKg • • • PRAKTICKÉ UKÁZKY 23 •Strážnické brambůrky si připravily prezentaci firmy na velmi dobré úrovni. Video začíná logem a následuje záběr na areál výrobny. •Velmi rychle je jasné, že se nejedná o garážovou firmu ale úspěšný byznys. Firemní video Petr Hobža 24 •Nejprve se představují bratři Hobžovi Petr a Libor a hovoří o rodinné tradici, svých začátcích ve firmě a rodinném odkazu. •Následně ukazují výrobu, která je vybavena špicovými stroji. Firemní video Petr Hobža 25 •Sami pak odhalují, jaký smysl pro pečlivost a kontrolu ve své firmě mají záběrem kontroly z výroby. •Záběry pasují na mluvené slovo, když hovoří jeden z majitelů o dodavatelích, vidíme kamion brambor přijíždět do továrny. •Na závěr se v zamyšlení jeden z bratrů vrací k myšlence generačního předání podnikání na své a bratrovy děti. •Celý koncept a hlavní idea se tak propojují. Firemní video Petr Hobža 26 •To jak do firmy efektivně získávat správné kandidáty bude čím dál tím více záviset na začlenění moderních digitálních nástrojů. •Se všemi těmito "novými" postupy není žádným překvapením, že populární trend ve světě náboru zaměstnanců je (a bude) spojen i s platformou videa . •Často je kromě sociálních sítí firmy využívají jako hlavní vizuální prvek na kariérních webových stránkách, s cílem přilákat nové kandidáty a komunikovat efektivněji "kdo jsou a co dělají." Náborová videa 27 https://spanecoproduction.cz/naborove-video/ •NÁBOROVÁ VIDEA •Raynet •Zdroj obrázků z videí dále: •https://www.youtube.com/watch?v=-En1EpQ1yps • • • PRAKTICKÉ UKÁZKY 28 •Náborové video Ostravské vývojářské firmy Raynet je provedeno zajímavým způsobem. •Pracovní pozici představuje sama členka týmu, do kterého Raynet hledá nového kolegu nebo kolegyni. •V úvodu se představí a popíše co dělá, následně prochází firmou a ukazuje zázemí a přátelskou atmosféru. Náborové video Raynet 29 •Po celou dobu mluví na diváka jako na potenciálního parťáka. •Uvolněnou firemní kulturu demonstruje nejen vizuálně ale také tykáním. •Video doprovází hravá pozitivní hudba, který dotváří hlavní myšlenku videa najít někoho usměvavého a pozitivního. Náborové video Raynet 30 •Video končí ukázkou místa, tedy fyzického v podobě židle, které uchazeč může zaujmout. •Na závěr přichází slovní výzva k akci „…tak co zkusíš to?“ následuje už jen logo společnosti. •Vše se vlezlo do jedné minuty a tří vteřin. Náborové video Raynet 31 Shrnutí přednášky •Měli jste možnost shlédnout konkrétní videa dle jejich účelu, a to video produktové, firemní a také náborové. U každého jsme si vysvětlili silné a někdy také slabé stránky. Pochopení těchto souvislostí vám nyní umožní připravit vlastní digitální video. •Produktové videa jsme dála dělili na propagační, které zobrazují produkt, návody, které taktéž zobrazují produkt ale mají spotřebiteli pomoci s volbou varianty nebo instalací a poslední kategorií byl oblíbený unboxing, tedy nahrávání rozbělení produktu společně s recenzí.