Plánování MANAGEMENT 7. seminář Ing. Helena Marková, Ph.D. Obsah dnešního semináře ➢ Co je plánování ➢ Mise, vize ➢ Cíle SMART ➢ Případové studie MANAGEMENT PEM SU OPF Plánování ➢ proces stanovení cílů, úkolů a strategií organizace nebo podniku a vytvoření plánu k jejich dosažení. ➢ identifikace potřebných zdrojů, posouzení rizik a příležitostí a stanovení časových harmonogramů a milníků pro dosažení požadovaných výsledků ➢ je nezbytnou součástí procesu řízení, protože umožňuje organizacím předvídat změny v podnikatelském prostředí a reagovat na ně, přijímat informovaná rozhodnutí a efektivně alokovat zdroje ➢ efektivní plánování pomáhá organizacím minimalizovat rizika, maximalizovat příležitosti a účinně a efektivně dosahovat svých cílů MANAGEMENT PEM SU OPF Metody identifikace rizik a příležitostí 1. SWOT analýza: strengths, weaknesses, opportunities, and threats 2. Analýza PESTLE: hodnotí politické, ekonomické, sociální, technologické, právní a environmentální faktory, které ovlivňují činnost společnosti. 3. Řízení rizik: identifikace, hodnocení a kontroly potenciálních rizik, která mohou ovlivnit cíle společnosti. 4. Průzkum trhu: potenciální příležitosti a hrozby na trhu. MANAGEMENT PEM SU OPF K čemu to využijeme? Mise (poslání) podniku ➢ specifikuje podnikatelské aktivity, ve kterých chce podnik působit a se kterými chce na trhu konkurovat ➢ je konkrétnější než vize ➢ vysvětluje a zdůvodňuje existenci podniku ➢ vyjadřuje, jak by měl být podnik chápán a přijímán veřejností. ➢ „Jakou přidanou hodnotu může náš podnik nabídnout trhu?“ Vize podniku ➢ smysluplný a přitažlivý obraz budoucnosti podniku, hlavně svým zaměstnancům. ➢ co by podnik chtěl dlouhodobě dosáhnout a jakým způsobem – vnitřní komunikační nástroj podniku. ➢ určuje základní směr a cíl vývoje podniku – je částí strategického plánování. ➢ shrnuje plánovaný budoucí vývoj podniku do jediného, ale velmi efektivního prohlášení. MANAGEMENT PEM SU OPF Příklady - mise 1. Airbnb: Patříte kamkoli. 2. Coca-Cola: Naše značky a činy osvěžují svět myslí, tělem i duchem a inspirují k optimistickým okamžikům. 3. Patagonia: Vytvářet nejlepší výrobky, nezpůsobovat zbytečnou škodu, využívat podnikání k inspiraci a realizovat řešení ekologické krize. 4. IKEA: Vytvářet lepší každodenní život pro mnoho lidí. 5. Starbucks: Inspirovat a rozvíjet lidského ducha - jednoho člověka, jeden šálek a jedno sousedství za druhým. MANAGEMENT PEM SU OPF Jak vytvořit dobrou misi Dobře vytvořená mise podniku by měla obsahovat: 1. cíl(e) podniku, 2. zdůvodnění existence podniku, 3. kulturu a základní hodnoty a ambice podniku, 4. konkurenční výhodu (čím se podnik odlišuje od konkurence), 5. identifikaci trhu a zákazníků podniku. MANAGEMENT PEM SU OPF Úkol 1 Najděte misi výrobce Vašeho mobilního telefonu. Zkuste vysvětlit… MANAGEMENT PEM SU OPF Příklady - vize 1. Tesla: Urychlit přechod světa na udržitelnou energii. 2. Google: Uspořádat světové informace a učinit je všeobecně dostupnými a užitečnými. 3. Microsoft: Umožnit každému člověku a každé organizaci na planetě dosáhnout více. 4. Nike: Přinášet inspiraci a inovace každému sportovci* na světě. (*Jestliže máte tělo, jste sportovec.) 5. Amazon: Být společností na Zemi, která se nejvíce zaměřuje na zákazníky a kde zákazníci mohou najít a objevit vše, co by si mohli chtít koupit online. MANAGEMENT PEM SU OPF Úkol 2 Najděte vizi výrobce Vašeho mobilního telefonu. Jak si na základě těchto deklarací představujete budoucnost firmy? MANAGEMENT PEM SU OPF Úkol 3 https://www.instagram.com/kvetiny.u.radosti/ …pro ty, co mají rádi kytky https://www.mojemobilka.cz/ …pro všechny Můžete pracovat ve dvojici, samostatně, ve skupině. Vytvořte vizi a misi pro jeden z podniků. MANAGEMENT PEM SU OPF Význam pro cílování ➢ Poslání i vize jsou důležité pro řízení strategického plánování a rozhodovacích procesů společnosti. ➢ Pomáhají definovat účel a směřování společnosti a poskytují rámec pro vypracování cílů, strategií a taktik k dosažení jejích cílů. MANAGEMENT PEM SU OPF SMART cíle MANAGEMENT PEM SU OPF Úkol 4 Případová studie Tesla (pdf soubor) Pracujte ve skupině. Pro řešení použijte SMART pravidla pro stanovení cílů podniku. 1. Analyzujte stanovený cíl výroby 5 000 ks za týden použitím pravidel SMART. 2. Jaké důvody ztížily společnosti Tesla dosažení stanoveného cíle vyrobit 5 000 kusů Modelu 3 za týden? 3. Jaké vidíte nevýhody u takových ambiciózních cílů, jaké si stanovila Tesla? 4. Přibližte, co si asi mysleli zaměstnanci Tesly o stanoveném cíli výroby 5 000 kusů Modelu 3/týden. Myslíte, že to mělo pozitivní nebo negativní vliv na morálku zaměstnanců? MANAGEMENT PEM SU OPF Příští seminář Kontrola MANAGEMENT PEM SU OPF Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne. Děkuji vám za pozornost, přeji příjemný den. MANAGEMENT PEM SU OPF