Nákupní marketing Úvod Program semestru • 28.2.2023 - Úvod • 7.3.2023 - B2B trhy specifikace • 14.3.2023 - Obchodní jednání a osobnost nákupčího • 21.3.2023 - Nákupní chování v organizacích • 28.3.2023 - Odborník z praxe (Michal Mašika – Notino) • 4.4.2023 - Týden inovací ve výuce • 11.4.2023 - Proces nákupu a hodnocení dodavatele • 18.4.2023 - Brief - komunikace, výzkum, výběrové řízení a tendry • 25.4.2023 - Prezentace seminární práce Podmínky splnění předmětu • V přednáškách se naučíte jak věci fungují a v seminářích si je sami vyzkoušíte dělat. • V každém semináři můžete získat body za aktivitu nad rámec fyzické účasti. • Některé semináře budou soutěžní (body získá jen vítězný tým) některé budou nesoutěžní (body získá každý, kdo splní zadaný úkol). • V průběhu semestru zpracujete jako tým seminární práci, kterou nejprve odprezentujete na semináři. Zde dostanete zpětnou vazbu a budete mít šanci do finální prezentace na přednášce změny zapracovat. • Hodnotíme nejen finální kvalitu, ale také progres, který jste schopni na základě zpětné vazby udělat. Podmínky splnění předmětu • účast na seminářích minimálně 60% • aktivita na seminářích maximálně 20 bodů • prezentace seminární práce 20 bodů • zápočtový test 20 bodů • celkově je možné získat 60 bodů • zápočet minimálně 40 bodů Nabízená témata SP (kdo dřív přijde…) • Emoce vs argumenty v marketingové komunikaci na B2B trhu • Klíčové kompetence obchodního zástupce • Od nákupu u dodavatele k nákupu dodavatele • Generování leadů a práce s marketingovým trychtýřem na B2B trhu • Principy přesvědčování na B2B trhu • Síla značky na B2B trzích • Metoda vícekriteriálního rozhodování jako matematický instrument hodnocení dodavatele • Marketingové kanály na B2B trhu Nákup, jeho úkoly a cíle • nákup má ve firmách významné a specifické postavení • podíl nakupovaných položek tvoří 40 – 60% celkových nákladů výrobních firem – každá úspora ovlivňuje efektivitu podnikání proto je třeba • volit správnou nákupní strategii • správně vybírat nakupované položky • efektivně organizovat samotný nákup a snižovat tak náklady s ním spojené Nákup, podstata , funkce, úkoly spotřebitelské trhy – B2C trhy zákazník = individuální spotřebitel (jednotlivec, domácnost – kupuje za účelem uspokojení konečné potřeby) trhy organizací – B2B trhy zákazník = firma, organizace – kupuje za účelem další výroby, prodeje, pronájmu, zabezpečení vlastní činnosti, … kupující = konkrétní osoba - nákupčí Nákup • užší pojetí všechny činnosti podniku, které mají za cíl získání hmotných i nehmotných vstupů do podniku • širší pojetí soubor činností souvisejících se • stanovením potřeb materiálových zdrojů na zabezpečení předmětu činnosti podniků, • spojených s jejich obstaráváním, dopravou, příjmem, distribucí vstupů (skladového hospodářství), řízením zásob a případnou jejich úpravou před předáním do výroby, kontrolou a reklamací materiálové vstupy je potřeba zabezpečit v požadovaném množství, kvalitě, sortimentu a čase Základní funkce nákupu efektivní zabezpečení průběhu základních, pomocných a obslužných výrobních i nevýrobních procesů surovinami, materiály a výrobky (= materiál) i službami a to v potřebném množství, sortimentu, kvalitě, času a místě Cíle nákupu • uspokojování potřeb nedostatek určitých výrobků, služeb,… • snižování nákupních nákladů • snižování ceny nakupovaných výrobků • snižování celkových nákladů – dopravní náklady, pojistné,.. • zvyšování jakosti nákupu • zvyšování kvality nakupovaných produktů • zvýšení efektivity nakupovaného produktu – nákup substitutů, výměna dodavatele Rozhodování při nákupu 1.nakoupit nebo vyrobit výhody x nevýhody 2.rozhodování o dodavateli – výběr dodavatele zvážit všechny faktory – přímé i nepřímé Děkuji za pozornost