Společný příklad: a) Která z relací platí mezi rentabilitou tržeb (R[T]) a rentabilitou nákladů (R[N])? R[T] > R[N] R[T] = R[N] R[T] < R[N] Poznámka: Může nastat situace, že rentabilita tržeb bude vykazovat vyšší hodnotu než rentabilita nákladů? b) Jaká je hodnota rentability tržeb (R[T]), pokud rentabilita nákladů (R[N]) je vykázána ve výši 15 %? c) Jaká je hodnota rentability nákladů, pokud rentabilita tržeb činí 15 %? K objasnění použijte výrazy pro výpočet jednotlivých rentabilit: Příklad č. 1 (v příkladech, pracujeme s nezdaněným ziskem z provozní činnosti). Průběh nákladové funkce byl odvozen pomoci metody dvou období a to na základě následujících údajů: * V měsíci s nejvyšší produkcí v roce, která činila 186 120 ks pečiva byly zjištěny náklady ve výši 746 420 Kč * V měsíci s nejvyššími náklady v roce, které činily 840 000 Kč, bylo vyrobeno 185 960 ks pečiva * V měsíci s nejnižšími náklady v roce, které měly hodnotu 580 990 Kč, bylo vyrobeno 160 010 ks pečiva * V měsíci s nejnižší produkcí v roce, kdy bylo vyrobeno o 23 % ks pečiva méně oproti měsíci s nejvyšší produkcí bylo zjištěno, že náklady poklesly o 158 960 Kč, oproti nákladům měsíce s nejvyšší produkcí. Cena, za kterou firma svoje výrobky realizuje, byla obchodním oddělením firmy stanovena na 6,20 Kč/ks. Úkoly: a) Určete matematickou podobu funkce N = f (Q), na základě dostupných údajů. b) Jakou produkci musí firma realizovat pro dosažení bodu zvratu za půlroční období? c) Při jakém objemu produkce bude firma vykazovat rentabilitu nákladu ve výši 50 %? d) Na jakou hodnotu se musí upravit cena, chce-li firma při zachování ostatních hodnot dle bodu „c)“ dosáhnout rentabilitu tržeb ve výši 30 %? Příklad č. 2: Jakou rentabilitu tržeb a rentabilitu nákladů vykáže konkurenční pekárna 2 při produkci 175 200 ks pečiva za období jednoho měsíce, jestliže při výrobě 180 000 ks pečiva za měsíc, byla zjištěna rentabilita nákladů ve výši 10 % (R[N] = 10 %). Firma svoje výrobky prodává za cenu 6,50 Kč/ks. Z ekonomických rozborů vyplynulo, že bodu zvratu dosáhne firma při výrobě 145 000 ks pečiva. Příklad č. 3: a) S jakou hodnotou fixních nákladů kalkuluje management pekárny 3., jestliže chce podnik dosáhnout 15 % rentabilitu nákladů při objemu výroby 192 000 ks pečiva za měsíc. Pečivo podnik prodává za cenu 6,80 Kč/ks a variabilní náklady jsou ve výši 4,4 Kč/ks. b) Bude podnik při daném objemu výroby dosahovat výsledku hospodaření v podobě zisku? Jak velký bude případný zisk/ztráta? c) Srovnejte všechny tři pekárny dle jejich rentability tržeb Příklad č. 4 na procvičení: Firma „Junior a. s.“ je výrobcem dětských jízdních kol. Management firmy má zjištěno z firemního účetnictví a provozní operativní evidence, že za situace, kdy v průběhu celého měsíce se vyrábí pouze dětské jízdní kolo značky „Paprsek“, vykáže firma bod zvratu při výrobě 438 ks jízdních kol. Výroba 438 ks těchto jízdních kol je spojena s celkovými náklady ve výši 1 401 600 Kč. V měsíci listopadu minulého roku bylo vyrobeno 580 ks jízdních kol značky „Paprsek“. Rentabilita nákladů za uvedený měsíc činila 11,5 %. 1. Spočítejte hodnotu výsledku hospodaření, kterou vykázala firma „Junior a. s.“ za měsíc listopad minulého roku. 2. Stanovte hodnotu rentability tržeb, kterou firma vykázala v měsíci listopadu.