MZDOVÉ SYSTÉMY V OBCHODĚ A PRACOVNÍ MOTIVACE Ing. Lucie Vavrušková 25. 4. 2023 CÍL SEMINÁŘE 1. Procvičení stávajících poznatků k mzdovým systémům v obchodě a výpočet odhadu počtu pracovníku prodejny. 2. Diskuze ke cvičení orientovanému na mzdové systémy ODHAD POČTU PRACOVNÍKŮ PRODEJNY 1. Odhad plánu obratu 2. Zjištění potřebného fondu pracovní doby na realizaci tržeb (FPPD) (vydělením obratu normou výkonů). 3. Zjištění potřebného počtu obsluhujících s plným úvazkem (L) - vydělením potřebného fondu pracovní doby počtem hodin práce pracovníka při plném úvazku za rok – pracovní kapacita (FPD/1 prac.). FPPD = OPL / SV L = FPPD / FPD/ 1 pracovníka OPL ZADÁNÍ PŘÍKLADU ZAMĚŘENÉHO NA VÝPOČET ODHADU POTŘEBNÉHO POČTU PRACOVNÍKŮ PRODEJNY Příklad č. 1 Prodejna s pultovou formou obsluhy prodávající luxusní textilní zboží plánuje obrat na příští rok ve výši 25 mil. Kč. Standard výkonu byl stanoven na 4 000 Kč na 1 pracovníka/za hod. Rok 2023 má celkem 250 pracovních dnů, tedy 2000 pracovních hodin, při 8 hodinové pracovní době. Vypočítejte, kolik bude prodejna potřebovat pracovníků pro rok 2023. VÝPOČET PRVNÍHO PŘÍKLADU Výpočet: 1. OPL = 25 000 000 Kč 2. FPPD = OPL / SV FPPD = 25 000 000 / 4 000 = 6 250 hod. 3. L = FPPD / FPD/1 prac. = 6 250/ 2 000 = 3,125 Odp. Prodejna bude v průměru potřebovat cca 3 pracovníky na plný úvazek + brigádník? (!!! Pozor na sezónní výkyvy v poptávce !!! Sv možno stanovit za období bez větších sezónních výkyvů a v době nárůstu poptávky přijmout sezónní pracovníky – trend) POŽADAVKY NA MZDOVÝ SYSTÉM …tak, aby naplnil cíle obchodní organizace, působil na spokojenost pracovníků, motivoval je a respektoval zájmy zákazníků. Jak by měl být konstruován systém odměňování v obchodní organizaci? Podporuje růst obratu a zisku Vytváří přiměřené mzdové diferenciace Získává a udržuje dobré prodejce a působí na jejich spokojenost Zohledňuje kvalitu prodeje (respektuje zákazníka) Je jednoduchý, jasný a kontrolovatelný Propracovaný mzdový systém by měl splňovat určité cíle. Uveďte příklady těchto cílů. MZDOVÉ FORMY V OBCHODĚ PŘÍMÁ STIMULACE - PENĚŽNÍ NEPŘÍMÁ STIMULACE - PENĚŽNÍ NEPŘÍMÁ STIMULACE -NEPENĚŽNÍUveďte, jak třídíme mzdové formy v obchodě. ZPŮSOBY MOTIVACE PRODEJCŮ – MZDOVÉ FORMY V OBCHODĚ A) PŘÍMÁ STIMULACE (PENĚŽNÍ) Jaké mzdové systémy se v obchodě používají? Systém pevné tarifní mzdy Systém provizí Kombinované systémy Kdy volíme pevnou mzdu v obchodě? Rámcový odhad mezd Nepřímé ovlivňování mzdy Velké sezónní výkyvy ??? SYSTÉM PEVNÉ TARIFNÍ MZDY VÝHODY??? NEVÝHODY??? ? ZNÁMÉ MZDOVÉ NÁKLADY  ZJEDNODUŠENÍ PRÁCE ÚČETNÍCH  JEDNODUŠŠÍ KONTROLA  FIXOVÁNÍ NÁKLADŮ NA PS  RELATIVNÍ FIXNOST NÁKLADŮ  NEMOŽNOST DIFERENCIACE Uveďte výhody a nevýhody systému pevné tarifní mzdy. SYSTÉM PROVIZÍ V ČEM SPOČÍVÁ POZITIVUM PROVIZE? JAK SE PROVIZE VYPOČÍTÁVÁ? VÝHODY??? NEVÝHODY???  NÁTLAKOVÉ METODY  PREFEROVÁNÍ PRODEJE ZBOŽÍ VE VYŠŠÍCH CENÁCH  ZÁVISLOST PRODEJE NA KONJUNKTUŘE  SILNÁ MOTIVACE PRODEJE  VARIABILNOST NÁKLADŮ Přesnější odhad mezd a menší sezónní výkyvy, možnost diferenciace mezd. % z dosaženého obratu, pevná částka za jednotku prodaného množství, % z tzv. krycího příspěvku Uveďte výhody a nevýhody odměňování zaměstnanců pomocí systému provizí. KOMBINOVANÝ SYSTÉM JAK MŮŽE VYPADAT KOMBINOVANÝ SYSTÉM? Pevná mzda a provize, odměna Pevná mzda a systém cílových odměn a prémií s krátkodobým, střednědobým či ročním dosahem ? ??? PRÉMIE Za jaké aktivity může poskytnout zaměstnavatel prémie? Splnění plánu obratu celkového prodeje Splnění plánu obratu určitého zboží Realizace speciálních akcí Získání nových zákazníků Splnění plánu prodeje u určité skupiny zákazníků Docílení dané výše inkasa ??? ZPŮSOBY MOTIVACE PRODEJCŮ – MZDOVÉ FORMY V OBCHODĚ B) NEPŘÍMÁ PENĚŽNÍ A NEPENĚŽNÍ STIMULACE Nejlepší prodejce roku, nejlepší prodejna roku Využívání firemních symbolů pro osobní potřebu Podíly na hospodářském výsledku, bezplatné získání akcií firmy, připlácení na zdravotní a sociální pojištění, důchodové pojištění Možnost dalšího vzdělávání, členské příspěvky v prestižních organizacích Zvláštní dovolená, využívání rekreačních zařízení firmy Úvěrové systémy pro zaměstnance, půjčky, slevy na zboží Uveďte příklady nepřímé peněžní a nepeněžní stimulace. JAK ÚSPĚŠNĚ MOTIVOVAT? Motivace zaměstnanců je odpovědností jejich nadřízeného. V pracovní morálce zaměstnanců a jejich vztahu nebo přístupu k práci existují pochopitelně značné individuální rozdíly podmíněné osobními vlastnostmi či zkušenostmi. Pokud jsme si však zaměstnance vybrali (a/nebo nemáme možnost získat jiné) není svalování viny za nízkou motivaci na jejich vlastnosti příliš produktivní. Výzkumy navíc dokládají, že největší vliv na motivaci zaměstnanců mají jejich manažeři: jejich schopnost přímo a otevřeně jednat, spravedlivě hodnotit a odměňovat, vytvářet příznivé pracovní prostředí, přispívat k pocitu smysluplnosti práce, vytvářet týmovou atmosféru apod. Pro motivaci zaměstnanců platí tři důležitá pravidla: Prvé říká, že zaměstnanci se zpravidla chovají podle toho, co jejich nadřízení „odměňují“. Druhé hovoří o tom, že k dosažení vyššího výkonu zaměstnanců slouží lépe „pozitivní motivační metody“ než metody „negativní“. Třetí pravidlo zdůrazňuje, že motivace je vždy do určité míry individuální: co motivuje jednoho zaměstnance, nemusí motivovat ostatní. Zdroj: Mzdová praxe dostupné z: http://www.mzdovapraxe.cz/archiv/dokument/doc-d3781v5121-jak-uspesne- motivovat/ CVIČENÍ ORIENTOVANÉ NA MZDOVÉ SYSTÉMY Představte si situaci, že jste majitelé specializovaného maloobchodu, zaměřujícího se na prodej biopotravin a zdravých potravin vhodných pro lidi trpící celiakií a diabetiky. V tomto obchůdku zaměstnáváte speciálně vyškolené 2 prodavačky a 2 prodavače, kteří se střídají na dvě směny (ranní a odpolední). Tito zaměstnanci mají hrubou mzdu ve výši 24 000,- Kč měsíčně. Z dosavadní praxe víte, že na pracovišti vznikají neshody vzhledem k nevýkonnosti některých pracovníků, kteří tak negativně ovlivňují vaše tržby. Vašim cílem je navrhnout nový systém odměňování, který by tyto problémy pomohl vyřešit, avšak negativně neovlivnil služby (poradenství v oblasti zdravé výživy) poskytované Vašim zákazníkům. Při svém řešení jste omezeni maximálními náklady na celkové mzdy ve výši 100 000,- Kč měsíčně. Postupujte v těchto krocích: 1) Uveďte, jaký systém odměňovaní nyní uplatňujete (na základě zadání lze specifikovat). 2) Navrhněte nový systém odměňování a jeho cíle. 3) Vysvětlete, proč si myslíte, že Váš nový návrh bude více odpovídat potřebám obchodu. (Buďte kreativní, avšak nezapomeňte, že Váš nový návrh musí odpovídat současné legislativě! Tedy berte v úvahu také výši zaručené mzdy) Máte dotazy?  Děkuji za pozornost