Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě Ing. Lucie Vavrušková Seminář č. 8 11. 4. 2023 CÍL SEMINÁŘE 1. Zopakování oblasti organizování a modelování organizačních struktur v obchodě na praktickém cvičení 2. Procvičení techniky pro určení tržního podílu firmy na trhu ZÁKLADNÍ FÁZE ORGANIZAČNÍHO VÝVOJE OS Pionýrská fáze Organizační fáze Integrační fáze Generace organizace fáze 1 fáze 2 fáze 3 fáze 4 fáze 5 velikost 1: krize vedení 2: krize řízení 3: krize kontroly 4: krize správy 4: růst díky koordinaci 3: růst díky decentralizaci 2: růst díky řízení 5: růst díky strategii 1: růst díky kreativitě HS Divize… SBU 1) Jaké základní fáze organizačního vývoje obchodních organizací znáte? Kreativita vlastníka Díky kreativitě vlastníka rostou tržby a zvětšuje se počet provozních jednotek (prodejen, skladů), proto dochází ke zvětšování obch. organizace Vlastník však nemůže při tomto růstu zvládnout řízení celého podniku sám a dochází k potřebě dalších pracovníků. Vysvětlete proč se zvětšuje obchodní organizace v této fázi a proč dochází ke krizi? Pionýrská fáze (fáze 1) Řízení K růstu dochází díky řízení, dělbě práce, kompetencím, pravomocím, vymezením odpovědnosti pracovníků, způsobu odměňování a kontroly. ->dochází k zorganizování firmy – funkcionální organizační struktura Příklad funkcionální organizační struktury: Vysvětlete proč se zvětšuje obchodní organizace v této fázi a proč dochází ke krizi? Organizační fáze (fáze 2) 3. Decentralizace Společnost roste díky decentralizaci, dochází k tržní expanzi, přesunu některých rozhodnutí z centrály na nižší články. Dochází k věcné dělbě práce (výrobková, zákaznická, hybridní). Dochází ke zřizování hospodářských středisek- Profit Centra. V této fázi vzniká krize kontroly vzniklá velkým množstvím překrývajících se středisek a konkurenci mezi Profit centry Příklad organizační struktury s Profit centrem: Ředitel Štábní útvar Manažer pro Moravskoslezs ký kraj Manažer pro Olomoucký kraj Profit - Centrum Nákup Propagace Ceny Školení personálu Vysvětlete proč se zvětšuje obchodní organizace v této fázi a proč dochází ke krizi? Integrační fáze (fáze 3) 4. Koordinace Společnost roste díky koordinaci a zjednodušení organizace všech organizačních jednotek společnosti. Jsou vytvořeny samostatné divize nebo založeny dceřinné společnosti s vlastní právní subjektivitou. V této fázi vzniká krize správy, protože rozmístění obchodních jednotek po celém světě neumožňuje strategické řízení z centrály, organizační struktura a kapitálové vazby jsou složité a vznikají bariéry v získávání relevantních informací o bchodech. Příklad divizionální struktury: Ředitel provozu 1 = Divize 1 Ředitel provozu 2 = Divize 2 Ředitel provozu 3 = Divize 3 Ředitel provozu 4 = Divize 4 Ředitel provozu 5 = Divize 5 Vysvětlete proč se zvětšuje obchodní organizace v této fázi a proč dochází ke krizi? Integrační fáze (fáze 4) 5. Strategie Společnost roste díky dobře formulované strategii. Vznikají strategické podnikatelské jednotky (Strategy Business Units – SBU). Strategické řízení je blíže zákazníkovi a konkrétnímu trhu. Tato fáze je specifická pro multinacionální a transnacionální firmy. Globální organizace -nerozlišují domácí a zahraniční divize, zahrnují globální strategické podnikatelské jednotky, centrální vedení formuluje strategická rozhodnutí a poskytuje je svým pobočkám, regionální vedení rozvíjí místní trh, případně ho přizpůsobuje místním podmínkám, pokud nebudou narušeny strategické principy firmy. Příklad org. struktury s SBU: diskontní PJ sort. A DIVIZE 1 DIVIZE 2 CENTRÁLA diskontní PJ sort. B diskontní PJ sort. B special. PJ sort. B SBU 1 SBU 2 Vysvětlete proč se zvětšuje obchodní organizace v této fázi a proč dochází ke krizi? Integrační fáze (fáze 5) PRAKTICKÉ CVIČENÍ – Cvičení orientované na organizační strukturu obchodních organizací Týmová práce: po 2 studentech Předpokládaná časová náročnost:  Zpracování: 10 minut Vašim úkolem je navrhnout společnosti „HappyK“ změnu organizační struktury, která bude lépe odpovídat její současné situaci (expanzi), tuto novou organizační strukturu nakreslit a odůvodnit její výběr, zároveň však nakreslete i současnou organizační strukturu této společnosti. Postupujte dle následujících bodů: 1. Nakreslete současnou organizační strukturu společnosti „HappyK“. 2. Navrhněte a zakreslete novou organizační strukturu pro společnost „HappyK“, která bude lépe odpovídat vstupu této společnosti na zahraniční trhy. 3. Odůvodněte svůj návrh nové organizační struktury. V čem bude nová organizační struktura lepší pro tuto společnost? Možnost získat 1 bod KONCENTRACE V OBCHODĚ KONCENTRAČNÍ KOEFICITENT Vzorec pro výpočet TOP 5 firem pomocí koncentračního koeficientu:     5 1 1 5 i n j j i x x k k 5 - koncentrační koeficient pro 5 největších firem na trhu, x i - obrat i-té firmy, řadící se mezi pět největších firem odvětví, x j - obrat j-té firmy odvětví (platí xi je podmnožinou xj), n - počet firem v odvětví. Vyjadřuje neváženou sumu tržních podílů největších firem na relevantním trhu, čímž pomáhá vytvářet srovnatelné časové řady vývoje obchodu v různých lokalitách. Co koncentrační koeficient vyjadřuje? Představte si, že potřebujete vypočítat tržní podíl pro TOP 3 firmy pomocí koncentračního koeficientu. Jak by tento vzorec vypadal? HERFINDAHLŮV-HIRSCHMANŮV INDEX  Vyjadřuje váženou sumu tržních podílů všech firem v odvětví.  Váhou jsou tržní podíly v relativním vyjádření, vypočtené jako poměr obratu i-té firmy k celkovému obratu. 2 1 1 100*                n i n i i i x x HHI Tabulka č. 1: Stupeň koncentrace trhu v závislosti na hodnotě HHI x i - obrat i-té firmy odvětví, n - počet firem v odvětví. Hodnota HHI (body) Relevantní trh od do 0 1000 Nekoncentrovaný 1001 1800 Mírně koncentrovaný 1801 9999 Vysoce koncentrovaný 10 000 Monopolní Co tento index vyjadřuje? PRAKTICKÉ CVIČENÍ V odvětví maloobchodu s potravinami dané země máme v následující tabulce obrat 10 největších firem. 1. Vypočtěte k1 a k5. 2. Definujte stupeň koncentrace trhu v závislosti na hodnotě HHI. Poř. Obrat (v Kč) váha Váha krát 100 ( )2 1 2 500 000 2 2 350 000 3 1 900 000 4 1 550 000 5 500 000 6 280 000 7 200 000 8 190 000 9 190 000 10 170 000 ∑ 9 830 000 Výpočet zadání Poř. Obrat (v Kč) váha Váha * 100 ( )2 1 2 500 000 0,25 25 625 2 2 350 000 0,24 24 576 3 1 900 000 0,19 19 361 4 1 550 000 0,16 16 256 5 500 000 0,05 5 25 6 280 000 0,03 3 9 7 200 000 0,02 2 4 8 190 000 0,02 2 4 9 190 000 0,02 2 4 10 170 000 0,02 2 4 ∑ 9 830 000 Cca 1,0 100 1 868 1. k1 = 25 % k5 = 89 % 2. HHI = 1 868 Jedná se tedy o vysoce koncentrovaný trh. PRAKTICKÉ CVIČENÍ Na doma V odvětví obchodu (šicí potřeby) dané země máme v následující tabulce obrat 10 největších firem. 1. Vypočtěte k1 a k3. 2. Definujte stupeň koncentrace trhu v závislosti na hodnotě HHI. Poř. Obrat (v Kč) váha Váha krát 100 ( )2 1 1 800 000 2 1 400 000 3 1 300 000 4 1 200 000 5 1 100 000 6 900 000 7 800 000 8 700 000 9 600 000 10 600 000 ∑ Výpočet Poř. Obrat (v Kč) váha Váha krát 100 ( )2 1 1 800 000 0,17 17 289 2 1 400 000 0,13 13 169 3 1 300 000 0,13 13 169 4 1 200 000 0,12 12 144 5 1 100 000 0,11 11 121 6 900 000 0,09 9 81 7 800 000 0,08 8 64 8 700 000 0,07 7 49 9 600 000 0,06 6 36 10 600 000 0,06 6 36 ∑ 10400000 1,00 100 1 158 1. k1 = 17 % k3 = 43 % 2. HHI = 1 158 Jedná se tedy o mírně koncentrovaný trh. Máte dotazy?  Děkuji za pozornost