Strategie obchodních organizací Ing. Lucie Vavrušková, Seminář č. 3 7. 3. 2023 CÍL SEMINÁŘE 1. Aplikovat teoretické znalosti z oblasti strategií obchodních organizací ve cvičeních a v případové studii 2. Posílit schopnost prezentace výsledky případové studie KTERÁ STRATEGIE VYSTIHUJE NÁSLEDUJÍCÍ KROKY SPOLEČNOSTI? • Přechod od hotovostního placení na bezhotovostní • Elektronický pohyb zboží • Zavedení samoobsluhy • Provoz velkokapacitních prodejen • Prodej jedinečného produktu • Zavedení online prodeje potravin • Standardizace obchodních operací • Zavedení ojedinělé služby na trhu • Zavedení čárových kódů pro řízení pohybu zboží v maloobchodě a velkoobchodě A) DĚLEJ TO VE VELKÉM (růst tržního podílu) B) DĚLEJ TO NOVĚ (inovační) C) DĚLEJ TO, CO NA TRHU CHYBÍ (orientace na tržní segment) Nejpoužívanější podnikatelské strategie na úrovni obchodu: • Přechod od hotovostního placení na bezhotovostní – Dělej to nově • Elektronický pohyb zboží – Dělej to ve velkém • Zavedení samoobsluhy – Dělej to nově • Provoz velkokapacitních prodejen - Dělej to ve velkém • Prodej jedinečného produktu – Dělej to, co na trhu chybí • Zavedení online prodeje potravin – Dělej to nově • Standardizace obchodních operací – Dělej to ve velkém • Zavedení ojedinělé služby na trhu – Dělej to, co na trhu chybí • Zavedení čárových kódů pro řízení pohybu zboží v maloobchodě a velkoobchodě – Dělej to nově PŘIŘAĎTE SPOLEČNOSTI K ODPOVÍDAJÍCÍM MEZINÁRODNÍM ROZVOJOVÝM STRATEGIÍM Multinacionální strategie Transnacionální strategie Globální strategie Transnacionální strategie Multinacionální strategie Transnacionální strategie Globální strategie Globální strategie Transnacionální strategie Globální strategie PŘÍPADOVÁ STUDIE - MEZINÁRODNÍ ROZVOJOVÉ STRATEGIE RETAILINGU Týmová práce: po 3 – 4 studentech Předpokládaná časová náročnost:  Zpracování: 25 minut Za případovou studii můžete získat až 3 body dle kvality zpracování V zadání studie máte dostupné nejnovější informace k dnešnímu dni. Avšak, jako manažeři rozhodující se o jednotlivých strategických krocích, byste si měli být schopní dohledat vhodné sekundární zdroje, které budete potřebovat pro zpracování úkolů (například při návrhu nového trhu, na který by se měla společnost začít orientovat).  V týmu si přečtete případovou studii konkretizovanou na společnost Globus. Následně diskutujte možné odpovědi z odpovědníku, do kterého napište finální odpověď, se kterou musí souhlasit všichni členové týmu. Odpovědník se odevzdává po diskuzi, která proběhne v posledních 10 minutách dnešního semináře. DISKUZE K PŘÍPADOVÉ STUDII Předpokládaná časová náročnost:  10 minut DISKUZE K PŘÍPADOVÉ STUDII Jakou podnikatelskou strategii uplatňuje společnost Globus Holding GmbH & Co.KG. (dále jen Globus)? DISKUZE K PŘÍPADOVÉ STUDII Hypoteticky můžeme pro účely zopakování teorie nastínit situaci, že roste poptávka po suchém sortimentu. Jakou strategii by měla společnost Globus pro tento sortiment použít? Jmenujte tuto strategii a definujte kroky, které by společnost Globus měla provést. DISKUZE K PŘÍPADOVÉ STUDII Navrhněte nový trh, na který by společnost Globus mohla vstoupit. Odůvodněte svůj návrh. Jaké způsoby vstupu na trh by mohla společnost zvážit pro expanzi na Vámi navržený nový trh? Zhodnoťte jejich výhody a nevýhody. DISKUZE K PŘÍPADOVÉ STUDII Jakou mezinárodní rozvojovou strategii retailingu společnost realizuje? Odůvodněte své tvrzení. Máte dotazy?  Děkuji za pozornost