Úspěch podniku Řízení inovací Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. 1 ´ ´Strategie ´Systém řízení ´Inovace ´Schopnosti ´Měřítka ´Business model 2 Obsah Strategie – strategické řízení -Strategické myšlení -Strategická analýza – situační analýza -Tvorba strategie -Implementace strategie -Kontrola strategie ´ 3 Podnik Podnik jako systém Strategie – strategická analýza – mikroprostředí (interní prostředí podniku) – mezzoprostředí – makroprostředí 4 Strategie - Metody externí analýzy ´- PEST analýza …. STEP, PESTLE, SLEPTE ´- Porterův model pěti konkurenčních sil -Analýza zainteresovaných stran -Analýza konkurenceschopnosti -Analýza životního cyklu odvětví ´- Strategické mapy ´- Analýza atraktivity odvětví ´- Metoda „4C“ ´ 5 Strategie - Analýza vnitřního prostředí podniku ´Analýza výsledků v jednotlivých funkcionálních oblastech ´Analýza zdrojů podniku ´Hodnototvorný řetězec – analýza podle Portera (primární činnosti a podpůrné činnosti) ´Finanční analýza ´ 6 Strategie - Metody interní strategické analýzy ´Metody pro tvorbu námětů; ´Metody pro analýzu problému; ´Benchmarking; ´GAP analýza; ´Analýzy rizik; ´Sebehodnocení výkonnosti organizace; ´Procesní analýza; ´Nákladově výstupové analýzy. 7 Strategie: Výstup situační analýzy ´SWOT analýza (silné stránky, slabé stránky, příležitosti a ohrožení) ´ ´ 8 Strategie - Řízení strategických rizik spojených s inovacemi ´Riziko nenaplnění ambice růstu hodnoty podniku ´Riziko v chování klíčových zaměstnanců ´Riziko nenaplnění zákaznických očekávání ´ ´ 9 Inovace ´ 10 S křivka životního cyklu inovace •Inovace jsou základem dlouhodobého přežití firmy, protože produkty, procesy firmy i celé podnikatelské systémy se rozvíjejí v S křivkách, podobně jako probíhá lidský život. •Inovace vytváří novou S křivku a zlepšování se orientuje na stávající s křivku a její fáze. Košturiak (2012) S křivka životního cyklu inovace (Košturiak, 2012) Inovace 11 Systém řízení q Procesní řízení nahrazuje tradiční řízení dle funkcí (činnosti) v podniku ( podniky informačního věku pracují s „průřezovými“ procesy, které překračují rámec tradičních podnikových funkcí), q Propojení zákazníka a dodavatele (informační technologie umožňuje současným podnikům integrovat dodávkový, výrobní a expediční proces, takže dodávky jsou řízeny objednávkami od zákazníků: např. automobilka; dříve rozhodoval výrobní plán) q q 12 Systém řízení qPodniky informačního věku nabízejí výrobky a služby přizpůsobené různým tržním segmentům, (typickým projevem postoje k zákazníkovi v době průmyslové éry byl citát Henryho Forda týkající se jeho modelu auta: „Mohou mít barvu jakou chtějí, jen když je to černá“) ´ 13 Systém řízení qGlobalizace, (Rozsáhlé investice vyžadují pro zajištění svoji návratnosti velký počet zákazníků po celém světě, náklady na přepravu jsou kompenzovány výstavbou pobočných závodů po celém světě, citlivý přístup k místním zákazníkům), qInovace (životní cyklus výrobků se neustále zkracuje, je třeba umět předvídat budoucí potřeby zákazníků), q ´ ´ q 14 Systém řízení qZakázková produkce podle požadavků konkrétního zákazníka. qRestrukturalizaci výrobních i řídících systémů. qHledají se nové možnosti úspor nákladů cestou benchmarkingu, reengineeringu, outsourcingu, zeštíhlování výroby a řízení (lean production, lean management). qVzniká nový směr managementu – management změny (Management of Change), a to jak změny v oblasti výroby, tak změny v oblasti řízení. 15 Systém řízení - charakteristika ekonomického vývoje na konci 20. století q qPřevaha nabídky (konec éry trhu výrobce). To vede k rozvoji marketingu (podpora prodeje, rozvoj reklamy, výzkum trhu, výzkum potřeb zákazníků, racionalizace logistiky). qJe zdůrazňován význam ochrany životního prostředí (šetrnost ve vztahu k životnímu prostředí). Vzniká environmentální legislativa a nový směr – environmentální management. 16 Systém řízení: Jaké znáte metody řízení současného managementu? 17 Současný management a metody řízení v podniku ´Výčet základních metod uplatňovaných v současné době při řízení podniků: q Restrukturalizace q Reengineering q Metoda „turnaround“ q Metoda „právě včas“ - „just-in-time“ (JIT) q Outsourcing q Zeštíhlování ´ 18 Současný management a jeho metody qMetoda 3 C (zákazník- konkurence – změna) qMetoda „benchmarking“ (nivelační značka) q Strategická aliance q Virtuální organizace q Controlling qCRM qTQM qCSR q Balanced Scorecard 19 Systém řízení podniku ´ ´Nové metody a postupy řízení ´Metoda Balanced Scorecard iniciovala nový směr v „investiční činnosti“, kdy kromě investování do tradičních oblastí investic jako jsou nová zařízení, přibyly oblasti investic do infrastruktury v podobě lidí, systémů a procedur. ´Metoda EFQM ´ ´ ´ 20 Systém řízení - Metody řízení – procesní inovace ´ -Inovace provozního charakteru -Je možné použít metodu: -TOC – nalezení úzkého místa a eliminace tohoto místa -Lean – eliminovat činnosti nepřinášející hodnotu -Six Sigma - orientace na zákazníka, dokonalé informace, trvalé zlepšování procesů, pružný management, distribuce založená na spolupráci, snaha o dokonalost při toleranci neúspěchu. Pět kroků: definuj – měř – analyzuj – zlepšuj – řiď ´ ´ 21 Systém řízení - Hlavní rizika ve vazbě na interní procesy ´ ´Technologická rizika: ´- nesprávné identifikaci potřeb a požadavků trhu, ´- chyby v koncepci výzkumu a při volbě technických řešení, ´- špatná volba distribučních cest. ´ ´Provozní a komerční rizika: ´nevhodné výrobní a pracovní postupy, ´nespolehliví subdodavatelé, ´nesprávná externí komunikace, ´nevhodná cenová politika. ´špatná volba prodejců. ´ ´Finanční rizika: ´podcenění možnosti nesolventnosti zákazníků, ´nesprávné nastavení kurzových a inflačních rizik, ´nepřipravenost na legislativní úpravy s ohledem na zdanění výnosů a placení odvodů. ´ ´ 22 Schopnosti ´Znalostní pracovníci, lidé, kteří jsou schopni úspěšně pracovat se znalostmi není v podnicích velký počet. Charakteristickým rysem těchto pracovníků je vysoká inteligence, představivost a poměrně slušná úroveň znalostí. Ale jak uvádí P. F. Drucker neexistuje výrazná korelace mezi efektivností jejich práce na straně jedné a jejich inteligencí, představivostí a úrovní znalosti na straně druhé. ´Posuzovat efektivnost „duševně pracujícího“ člověka je velmi obtížné. ´ 23 ´ ´ ´ Schopnosti: Znalostní management Získávání a sdílení znalostí v podniku: •pravidelné zvyšování kvalifikace a školení zaměstnanců – •nákupem znalostí zvenku • •běžnou neformální diskusí v pracovních týmech • •řízenou diskuzí nebo brainstormingem v týmech • •týmovou spoluprací na rozvojových projektech 24 csvukrs ´Faktory zvyšující intenzitu a kvalitu inovačních činností v podniku ´řízení znalostí a inovací v souladu se strategickým, taktickým i operativním řízením podniku ´kultura podniku: ´partnerské prostředí, ´podnikavost, intrapodnikání ´inovativnost ´týmová práce ´podpora kreativity ´vhodný systém odměňování. Schopnosti: Řízení inovací podniku 25 csvukrs ´Týmová práce jako jeden z faktorů zvyšujících intenzitu a kvalitu inovačních činností v podniku ´ ´týmová práce je nejčastější formou a metodou činností při uskutečňování inovačních procesů v podniku. ´týmem se rozumí pracovní skupina složena z odborníků různých profesí. Je většinou nevelkou skupinou 5-8 členů. ´po ukončení řešení určitého úkolu se tým rozpouští. ´každý člen sehrává v týmu určitou roli. Řízení inovací podniku 26 csvukrs Schopnosti 27 Měřítka qMěření a řízení (letadlo/podnik) qKelvin Wiliam (Skot, lord, matematik a fyzik 1824-1907): ´ „Když můžete změřit to, o čem mluvíte, a vyjádříte to v číslech, tak o tom něco víte, avšak když to nemůžete změřit a vyjádřit číselně, je vaše znalost ochuzená.“ ´ 28 Měřítka – hlavní ukazatele finanční analýzy qKonkurenční schopnosti organizace – výdělečná síla organizace, rentabilita tržeb, likvidita, zadluženost qHospodaření organizace – ROI, doba návratnosti investice, ROCE, ROE qFinanční efekt z investic – obrat provozního kapitálu, ziskovost, celková výnosnost ´ 29 ´Měření efektivity inovačních aktivit a inovačních procesů ´ příklady inovačních metrik ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ Měření efektivity inovací v podniku 30 csvukrs ´vysvětluje, jak podniky vydělávají peníze specifikováním pozice unikátní hodnoty v hodnototvorném řetězci. ´pomáhá nalézt zjednodušené znázornění toho, co je hodnota poskytovaná zákazníkovi, jak je v podniku vytvářena a s jakými finančními důsledky. ´ ´3 pilíře: vytvoření hodnoty, nabídka hodnoty, zachycení hodnoty. ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ ´ Business model 31 csvukrs Schopnosti: Kompetenční model sdílení znalostí 32