Řízení inovací Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. Top deset témat podnikových inovací a podnikání 1 Top deset témat ´Stanovit a dohodnout se na cílech a výsledcích ´Doručit to, co zákazníci potřebují ´Vytvářet hodnotu z podnikatelského prostředí ´Navrhnout podnikání tak, aby fungovalo ´Plánovat růst a škálovatelnost ´Budovat kulturu se správnou kombinací talentu ´Distribuovat kapitál k motivaci a investicím ´Ovládat finance a znát podnikatelské prostředí ´Pochopit a spravovat rizika ´Myslete jako investor 2 Stanovení cílů ´Cíle se během života podniku mění. ´Není možné připravit komplexní plán a předpokládat, že to bude probíhat v přímé linii. ´Hlavním zdrojem obtíží a tření může být nejasnost cílů nebo protichůdné cíle. ´Finanční a nefinanční cíle 3 Stanovení cílů 4 Doručit to, co zákazníci potřebují ´Pro vytvoření hodnoty pro firmu musí nabídka vytvořit hodnotu pro zákazníka. ´Průzkum trhu: ´Kolik budou zákazníci ochotni zaplatit? ´Jak často využijí naší nabídky a za jakým účelem? ´Jak se v současné době obejdou bez naší nabídky? 5 Doručit to, co zákazníci potřebují ´Inovace, která se nezabývá skutečnými potřebami zákazníků, nezíská žádnou skutečnou trvalou pozici na trhu jakékoli významné velikosti, a proto budou obchodní investice nenaplněny. 6 Vytvořit hodnotu z podnikatelského prostředí ´Obchodní model podniku se musí opírat o aktivní podnikatelské prostředí a o výměnu hodnot. ´Pro každou stranu v podnikatelském prostředí musí být známo následující: ´Co strana potřebuje a jak lze tuto potřebu naplnit, aby byla co nejlépe využita. ´Co může strana nabídnout. ´Jak se vzájemně motivovat. 7 Vytvořit hodnotu z podnikatelského prostředí ´Trhy se mohou rychle měnit a mapa podnikatelského prostředí musí být neustále revidována. Tato aktivita může mít dva doplňkové úhly: ´Reaktivní změny (noví partneři, zákaznické segmenty, noví partneři pro integraci produktů) ´Proaktivní změny (nabídnout nový standard a držte se před konkurencí) 8 Navrhnout podnikání tak, aby fungovalo ´Může být nebezpečné předpokládat, že si podnik automaticky zachová svoji schopnost být výkonný. ´Je pravděpodobné, že se objeví problémy, jako jsou (neoptimální dodávkové cykly, vyšší provozní náklady, potíže s motivací lidí a partnerů) ´Vytvořit systém řízení a měření výkonnosti podniku 9 Plán růstu a škálovatelnost ´Růst podniku lze aktivně řídit prostřednictvím propagačních aktivit a aktivit distribučních kanálů nebo reakcí, taženou trhem, která přitahuje přesvědčivé a dostupné řešení problému. ´Strategie podniku 10 Plán růstu, škálovatelnost ´Dosažení růstu, škálovatelnosti vyžaduje talent, schopnosti a finance a účinnost strategie může být omezena několika faktory, mezi které patří například nedostatek důvěry ve vedoucí tým, omezení kapacity nabídky, kapacita na vyžádání, podpora produktu a omezení udržitelnosti, finanční dostupnost. 11 Budovat kulturu se správnou kombinací talentů ´Každý podnik má jedinečnou osobnost, což má potenciál být významným aktivem, pokud jde o přitažlivost pro zákazníky a členy týmu, nebo může odradit lidi od zapojení se. 12 Budovat kulturu se správnou kombinací talentů ´To znamená zaměřit se na konkurenční výhody, které nový zaměstnanec přinese, plus dohodnout jakých dovedností, kvalit je u přijímaných zaměstnanců zapotřebí. 13 Distribuovat kapitál k motivaci a investicím ´Zaměstnanci a investoři jsou odměňováni a motivováni prostřednictvím bonusů a odměn. ´Je důležité naplánovat strukturu podílů, která bude v souladu s ambicemi a cíli podnikání. ´Naplánovat finanční a nefinanční pobídky. 14 Kontrolovat finance a znát podnikatelské prostředí ´Zejména náklady a hotovostní rezervy. ´Je třeba stanovit rozpočty na plánovací horizont, v souladu s činnostmi a investicemi potřebnými k dosažení obchodních cílů. 15 Kontrolovat finance a znát podnikatelské prostředí ´K dosažení obchodních cílů je třeba stanovit rozpočet. ´Je třeba měřit obchodní výkonnost, včetně sledování výdajů oproti rozpočtům a skutečných tržeb oproti plánu. ´Je třeba řídit peněžní toky. 16 Kontrolovat finance a znát podnikatelské prostředí ´Neschopnost kontrolovat finance může vést k vážné demotivaci. Pokud se zjistí, že se hotovostní bonusy slíbené jako odměny za mimořádný výkon nemohou vyplatit, mohou se výkonní jednotlivci začít poohlížet po jiných příležitostech v podnikatelském prostředí. 17 Pochopit a spravovat rizika ´Každá činnost a nečinnost s sebou nese související riziko. ´Ochota riskovat je otázkou osobnosti podnikatele. 18 Pochopit a spravovat rizika ´Některé z příčin neúspěchu nebo vážného poškození podniku: ´Dochází peníze ´Ztráta klíčového zákazníka ´Neočekávaná změna trhu nebo ekosystému ´Škodlivé nebo náhodné poškození obchodních aktiv nebo zdrojů ´Porucha v týmu konfliktem nebo ztrátou důvěry 19 Pochopit a spravovat rizika ´Například, pokud plán růstu zahrnuje propagaci nabídky na území známé pro kopírování nebo krádež IP (duševní vlastnictví), je třeba zmírnit riziko ztracených příjmů zajištěním dokončení rozvojových aktivit souvisejících s ochranou proti kopírování před zahájením. 20 Myslet jako investor ´Být investorem znamená nepřetržitě přemýšlet nad jakoukoli současnou aktivitou nebo situací a z hlediska dosažení obchodních cílů zvážit, jaký je nejúčinnější postup. 21 Myslet jako investor ´Vložení a udržení myšlení investora znamená stanovit obchodní ambice a ujasnit si, co to znamená pro podnik prostřednictvím cílů a plánu. 22 Myslet jako investor ´Myslet jako investor znamená přijmout důsledky. To může být obtížné v případech, kdy podnik nefunguje podle plánu, z dlouhodobého hlediska. V takových situacích je nutné být objektivní a buď vypracovat jiný plán, nebo přijmout, že podnik nemůže uspět a tak jej ukončit a investovat jinde. 23 Děkuji za pozornost ´ 24