Porozumění inovacím Řízení inovací Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. 1 ´ ´ Pojem inovace vznikl z latinského slova “innovare”- obnovovat. ´ ´ Inovace představuje systematické ´ využívání příležitostí ke změnám. 2 Inovace Inovace ´ ´Co vlastně máme na mysli pod pojmem inovace? Odpověď není tak snadná. ´„inovace jsou specifickým nástrojem podnikatelů, prostředkem, kterým využívají změny jako příležitost“ Peter Drucker ´Inovace je vytvoření jakéhokoli produktu, služby nebo procesu, který je pro obchodní jednotku nový. Inovace ´„Inovace je transformace znalostí do peněžní podoby“. Geoff Nicholson ´ ´,,Inovace nemá nic společného s tím, kolik peněz dáte do výzkumu. Není to o penězích. Je to o lidech, které máte, které vedete a kolik toho pochopíte.“ Steve Jobs 4 https://qtxasset.com/cfoinnovation/field/field_images/story/3M_Post-It.jpg?i.59A8d83gv8MwAgSAuTysNT MRUAEVAk Inovace ´ Teorie inovací – Schumpeter (před 1. světovou válkou) ´výrobu nového výrobku, či již existujícího, ale v nové kvalitě, ´zavedení nového výrobního procesu do výroby, ´použití nového dosud neznámého zdroje surovin či polotovarů, ´získání nového trhu, ´změny v řízení a organizaci výroby. 6 Typy inovací (4P inovace) ´inovace produktu – změna v produktu nebo službě, které nějaká organizace nabízí, ´inovace procesu – změna ve způsobu, jakým jsou produkty nebo služby vytvářeny a dodávány, ´inovace pozice – změna kontextu, ve kterém se určité produkty nebo služby uvádějí na trh, ´inovace paradigmatu – změna v základovém mentálním modelu, který tvoří rámec toho, co organizace dělá. 7 Typy inovací (Oslo manuál) ´Inovace technologické (produktové, procesní) ´Inovace netechnologické (organizační, marketingové) 8 Typy inovací ´Podle toho, ke které oblasti činnosti v podniku patří, lze rozlišit následující inovační změny: ´výrobkové, výrobní ´personální ´marketingové (odbytové) ´finanční ´organizační, ´řídící. 9 Typy inovací dle stupňů složitosti ´racionalizační ´dle míry regenerace, ´dle intenzity a reorganizace v podnikatelské jednotce ´inkrementální (přírůstkové) ´představující kvalitativní adaptaci, ´představují novou variantu v podobě změny jedné nebo několika funkcí nebo ´představují novou generaci produktu při zachování původní koncepce řešení ´radikální (diskontinuální) ´nesouvislá, nespojitá změna v rozsahu od změny koncepce a principu inovovaného prvku až po zcela nový prvek, který přináší nové technologické změny. 10 Pyramida inovací dle Garyho Hamela ´Inovace managementu ´Inovace strategie ´Inovace výrobku/služby ´Inovace provozních činností 11 Zdroje inovačních příležitostí podle Druckera ´nečekané události, ´rozpory, ´potřeby procesu, ´oborové a tržní struktury, ´demografické faktory, ´změny v pohledu na svět, ´nové znalosti. 12 Inovace ´ ´Inovace lze považovat za proces přidávání nové hodnoty a za výsledek inovačního procesu. ´Často se setkáváme s novými pojmy, které se týkají inovací. Co však „nové“ znamená? Zaměřením na inovaci produktů můžeme ukázat, že existuje mnoho odstínů novosti. – nový pro svět, pro firmu, nová výrobková řada, zdokonalení produktů, repositioning produktu. Produktová inovace -Je nejviditelnějším projevem inovačního procesu. -Je řízena technologií (od mechanických k elektrickým psacím strojům) nebo marketingem (budováním značky produktu). Procesní inovace ´Týká se změny ve vedení organizačních činností firmy. Změna ve způsobu, jakým firma organizuje a vykonává své funkce, může být důsledkem technologického pokroku nebo může vycházet z přijetí nové strukturální nebo provozní konfigurace zavedené prostřednictvím inovací v metodách správy a řízení. Strategické inovace -významný adaptivní posun v současném obchodním modelu organizace, -přijetí nového obchodního modelu. ´Strategický posun může být veden inovacemi, které se vyskytují v samotné organizaci, jako jsou inovace produktů a procesů, nebo mohou být poháněny vnějšími inovacemi a výzvami. ´IT revoluce. Příchod internetu - modely elektronického obchodování. ´Přechodem z vertikálních hierarchií a funkčních organizací na horizontální struktury založené na procesech. Sociální inovace ´Výsledkem několika faktorů, které se spojují a tlačí společnost novým směrem. ´Např. revoluce hippie s květinovou silou v 60. letech vytvořila příležitosti pro podnikatele (změny v módě, vegetariánství). Politické inovace ´Nejčastěji se projevují ve formě legislativy, institucionální reformy, sociálního řízení a správy věcí veřejných. ´Japonsko – transformace zaibatsu Filozofické inovace ´Newtonovy zákony vědy - filozofické pokroky, které transformovaly společnost. Newtonovy zákony mechaniky podporují celou řadu inovací, od mostů po kosmické lodě. Formy inovací ´ Inovační podnikání ´soubor podnikatelských aktivit specializujících se na soustavnou realizaci inovaci. Mezi inovační firmy patří malé a střední podniky, jejichž hlavním předmětem podnikání je realizace projektu nového produktu do fáze tržního umístění. 21 Inovační potenciál ´schopnost podniku za daných okolností efektivně využívat vlastní vnitřní zdroje s cílem zkvalitnit, zhospodárnit nebo zefektivnit určitý produkt nebo proces. 22 Charakteristiky úspěšných inovačních podniků ´systematické shromažďování všech podnětů, které by mohly vést k inovaci, ´kreativita pracovníků, ´schopnost posoudit reálnost inovačního nápadu, ´dobrá týmová práce, ´projektový přístup a schopnost řídit projekty, ´spolupráce s externími odbornými kapacitami (vysoké školy, výzkumná pracoviště), ´správná míra přijímání rizika, ´motivace pracovníků, ´průběžné vzdělávání pracovníků, ´schopnost financovat inovační aktivity. 23 Inovace jako řídící proces üInvenci charakterizujeme jako nápad, podnět, myšlenku o nové změně, novém řešení. Invence je produktem lidské tvořivosti. üInovace představují zmaterializované invence. ´ 24 Inovační proces 1.tvorba invence ´ ´2. tvorba inovace ´ 3.difúze inovací ´ 25 Inovační proces ´1. Tvorba invence: 1. ´ a) Generování idejí, myšlenek 1. ´poznatky základního a aplikovaného výzkumu ´ ´podněty z výrobního procesu ´ ´poznatky z marketingových analýz, konkurence, vědeckotechnického rozvoje ´ ´poznatky z dalších profesních i neprofesních zdrojů ´ 26 Inovační proces ´1. Tvorba invence: b) Průzkum ´teoretický průzkum ´prognózování inovací ´tvorba variant ´ c)Podnikatelská analýza ´analýza koncepce inovace s aspekty podnikatelských záměrů ´výběr optimální varianty na základě vyhodnocení ´komerční příležitosti (poptávka na trhu, hlavní nebo vedlejší činnost podniku, odlišnost produktu od konkurence) ´technologické příležitosti (možnost využití dosavadních technologií, řešení patentem, licencí, do jaké míry může zůstat firemním tajemstvím) ´ 27 Inovační proces ´2. Tvorba inovace: 1. a)Příprava inovačního programu (stanovení inovačních činností, sestavení inovačního programu) ´ ´b) Výzkum a vývoj (teoretický a experimentální vývoj, vypracování prototypu projektu, konstrukční příprava prototypu, technická a materiálová příprava prototypu, výroba a testování prototypu, vypracování dokumentace pro ověřovací série ´ ´c) Výroba ´ ´ 28 Inovační proces ´3. Difúze inovací podniku: 1. a)Komercializace (propagace; prodej, expedice, servis; aktivní licenční dohody) b)Využití přínosů (hmotných realizačních výstupů, udržování a zdokonalování výstupů, likvidace zastaralé výroby, hodnocení realizace inovačních akcí) c) ´ 29 Magický trojúhelník měřící úspěšnost inovace 30 Magický trojúhelník ´C představuje dosažení co nejvyšší ceny. ´N představuje dosažení co nejnižších nákladů. ´T znázorňuje co nejkratší čas realizace inovace. 31