Podpora inovací - dokumenty Řízení inovací Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. 1 Podpora inovací - dokumenty ´Ministerstvo průmyslu a obchodu – Analýza konkurenceschopnosti ČR – apeluje na jasnou formulaci inovační politiky země ´Inovační strategie České republiky 2019 - 2030 2 Podpora inovací - dokumenty ´Inovační strategie: 9 pilířů: ´Financování a hodnocení výzkumu a vývoje, ´Polytechnické vzdělávání – Začlenit vzdělávací oblast Člověk a technika ´Digitální stát, výroba a služby, ´Chytré investice, ´Ochrana duševního vlastnictví, ´Mobilita a stavební prostředí, ´Chytrý marketing, ´Inovační a výzkumná centra, ´Národní start-up a spin-off prostředí. 3 Inovační strategie – Národní start-up a spin-off prostředí ´Institucionální odpovědnost: MPO/CzechInvest/ČMZRB/TAČR ´vytvořit podpory pro vznik a podporu start-ups a spin-offs na národní úrovni a provázat tyto prvky s regionální a mezinárodní podporou, ´vytvořit ucelený program financování ´vytvořit mapu start-ups s cílem provazovat je s investory a poskytovateli podpory, ´zabezpečit výměnu informací a nejlepších zkušeností mezi start-ups, ´vytvořit prostředí zajímavé pro zahraniční start-ups ´připravit program účelové podpory TAČR pro startups a spin-offs, ´zavést v rámci výuky na všech úrovních škol vzdělávání k nabytí podnikatelských dovedností, ´zavést monitoring a benchmarking inkubátorů, hubů a akcelerátorů. ´ ´Podpora přes CzechInvest, Českomoravskou záruční a rozvojovou banku (ČMZRB, účelová podpora TAČR, inspirace hledat v Izraeli a Finsku. 4 Inovační strategie – Inovační a výzkumná centra ´zaměřit podporu na klíčové trendy, kde se protíná excelence výzkumu, potenciál českých firem a budoucí technologické trendy = Strategie chytré specializace (umělá inteligence, kosmické technologie, laserové technologie, nanotechnologie, biotechnologie, energeticky úsporná řešení, chemie a chemické technologie, klinická medicína a biomedicína, ad.), ´dosáhnout začlenění českých firem do oborových klastrů s účastí výzkumných institucí, ´v rámci podpor z veřejných prostředků specificky podporovat navržená řešení s potenciálem komercializace prostřednictvím ochrany duševního vlastnictví. ´ ´Nástroje: zapojit evropské operační programy 2020+ pro budování výzkumných klastrů. 5 Podpora inovací - dokumenty ´Národní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky 2021+(zajištění kvalitních lidských zdrojů, vytváření prostředí pro efektivní šíření a využívání znalostí, zvyšování inovační výkonnosti podniků, zlepšení koordinace systému řízení v ČR) 6 NP VaVaI 2021+ ´Postoupit ze skupiny „mírný inovátor“ do „inovačních lídrů“ ´přispívá k rozvoji a dosažení pokroku v těchto klíčových oblastech: ´řízení a financování systému VaVaI ´motivace lidí k výzkumné kariéře a rozvoj potenciálu lidí ´kvalita a mezinárodní excelence ve VaV ´spolupráce výzkumné a aplikační sféry ´inovační potenciál ČR 7 NP VaVaI 2021+ ´řízení a financování systému VaVaI - Kompetence v systému podpory VaVaI jsou definovány zákonem o podpoře VaVaI, slabou stránkou nízká provázanost inovačních aktérů. ´motivace lidí k výzkumné kariéře a rozvoj potenciálu lidí - Nedostatečný počet „domácích“ odborníků v jednotlivých oblastech VaVaI lze také do jisté míry kompenzovat podporou jejich příchodu z jiných zemí. Jedná se o podporu zahraničních studentů ke studiu přírodovědných a technických oborů na vysokých školách v ČR (např. propagace českých vysokých škol v zahraničí, rozšíření oborové výuky v angličtině, 8 NP VaVaI 2021+ ´kvalita a mezinárodní excelence ve VaV – I přes výrazný rozvoj v uplynulém období a zlepšení produktivity i kvality výzkumu zůstává domácí výzkumný systém poměrně uzavřený mezinárodní spolupráci. ČR v mezinárodním srovnání vykazuje relativně nízký počet publikací vzniklých ve spolupráci se zahraničními pracovišti. Výzkumné týmy z ČR se dosud nedostatečně zapojují do mezinárodních výzkumných programů. ´spolupráce výzkumné a aplikační sféry - obě sféry působí do značné míry odděleně a nezávisle jedna na druhé ´inovační potenciál ČR - Dosud z větší části nenaplněný potenciál představují start-upy ve formě spin-off firem realizujících transfer technologií z veřejné výzkumné sféry do praxe. V posledních letech pak trápí MSP především nedostatek kvalifikovaných pracovníků 9 Podpora inovací - dokumenty ´Národní priority orientovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací do roku 2030 - 6 oblastí s předběžným rozdělením finančních prostředků: ´konkurenceschopná ekonomika založená na znalostech: 20% ´udržitelnost energetiky a materiálních zdrojů: 18% ´prostředí pro kvalitní život: 18% ´sociální a kulturní výzvy: 10% ´zdravá populace: 20% ´bezpečná společnost: 14% 10 Podpora inovací - dokumenty ´Exportní strategie – (zpravodajství pro export, rozvoj exportu, podpora exportních příležitostí) 11 Rada pro VaVaI ´Rada pro výzkum, vývoj a inovace - vládě předkládat návrhy na posílení konkurenceschopnosti a hospodářského růstu. ´Podílí se na přípravě Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací ´návrhy na členy předsednictva a předsedu Technologické agentury České republiky a Grantové agentury České republiky, ´zpracování priorit aplikovaného výzkumu, vývoje a inovací České republiky, 12 Podpora inovací - dokumenty ´Národní RIS3 strategie – priority: ´Zvýšení inovační výkonnosti firem ´Zvýšení kvality veřejného výzkumu a prostředí pro realizaci výzkumu ´Zvýšení dostupnosti kvalifikované pracovní síly pro výzkum, vývoj a inovace ´Zvýšení využití nových technologií a digitalizace 13 Vytvoření Evropského výzkumného prostoru (ERA) ´Horizont Evropa – rámcový program pro výzkum a inovace EU ´Unie inovací – dokument EU pro podporu investic do vzdělávání, výzkumu, vývoje a inovací 14 Vytvoření ERA ´Innovation Union Scoreboard (IUS) ´Unie inovací každoročně hodnotí výzkum a inovační výkonnost členských států EU a vybraných zemí mimo EU formou hodnotící zprávy. ´Komparativní srovnávání zahrnuje 25 různých indikátorů rozdělených do 3 tematických skupin: předpoklady, firemní aktivity, výstupy. 15 Vytvoření ERA ´Innovation Union Scoreboard ´Předpoklady (lidské zdroje, otevřené, excelentní výzkumné systémy, finance a podpora) ´Firemní aktivity (firemní investice, spolupráce a podnikání, duševní majetek) ´Výstupy (inovátoři, ekonomické dopady) ´ ´Komplexní ukazatel (SII – Summary Innovation Index) 16 Vytvoření ERA ´Innovation Union Scoreboard ´Klíčový výsledek: ´Inovační lídři ´Inovační stoupenci ´Mírní inovátoři ´Skromní inovátoři 17 ´Umírnění inovátoři (Moderate innovators) – jsou země, jejichž hodnota souhrnného inovačního indexu byla v rozmezí od 10 % do 50 % pod průměrnou hodnotou Evropské unie. Do této skupiny patří země jižní Evropy: Malta, Řecko, Španělsko, Portugalsko a Itálie a některé země střední Evropy: Polsko, Slovensko a Česká republika. 18 Současný stav inovačních a s tím souvisejících aktivit ´Převaha technických inovací (především produktu) ´Převaha inovačních aktivit u podniků se zahraniční kontrolou ´Rozsah výdajů na VaV řadí ČR k průměru EU ´Nízká míra spolupráce podnikatelského sektoru s výzkumnými institucemi ´Nízká inovační poptávka firem po výzkumu VŠ ´Inovační výstupy ČR jsou nižší ´Inovační lídři ČR jsou velké firmy ´Časté změny ve strategických dokumentech vztahujících se ke konkurenceschopnosti 19 Současný stav inovačních a s tím souvisejících aktivit ´zaostávání ČR v počtu patentových přihlášek, podle ČSÚ hluboko pod průměrem. ´výrazně podprůměrné mezinárodní příjmy plynoucí z patentů a licencí. ´velký počet mladých lidí s dokončeným terciárním vzděláním, ´vysoký podíl na mezinárodním vědeckém spolu – publikování ´nadprůměrný export středních a high – tech produktů. 20 Současný stav inovačních a s tím souvisejících aktivit ´slabou stránka českého inovačního prostředí - mezinárodní spolupráci v oblasti VaVaI. ´České firmy mohou expandovat do zahraničí za pomocí zahraničních kanceláří CzechTrade, není však primárně zaměřeno na VaVaI. ´Finsko by mohlo sloužit jako inspirace pro Českou republiku. 21