Prezentace předmětu: Mezinárodní cestovní ruch Vyučující: Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Předmět: Mezinárodní cestovní ruch Tato přednáška byla vytvořena pro projekt„Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě“ Opavě 10. Udržitelnost v mezinárodním cestovním ruchu Prosazování udržitelnosti v mezinárodním turismus qTurismus ovlivňuje okolní prostředí v každém ohledu. qJde o působení na fyzické, ekonomické a sociokulturní, které se projevuje ve dvou časově vymezených fázích: üVe fázi přípravy a budování infrastruktury pro turismus, üVe fázi samotné realizace turismus. qKlasifikace vlivů CR na geografické prostředí §Hledisko hierarchické úrovně üGlobální üNárodní üRegionální üLokální ü q Pozitivní a negativní vliv turismu •Hledisko času üKrátkodobé üDlouhodobé §Hledisko charakteru üVratné změny (vlivy) üNevratné změny (vlivy) ü Vliv turismu na fyzické prostředí qNejvíce patrný je vliv turismu na fyzické (životní) prostředí. qVe fázi přípravy infrastruktury pro turismus dochází k záboru půdy, odlesňování, změně charakteru krajiny výstavbou hotelu, rezortů, komunikací či dalších zařízení využívaných pro turismus. qVe fázi realizace turismu je zřetelné ovlivňování fyzického prostředí spotřebou služeb turismus, tedy realizací dopravy, ubytovacích, kulturních a sportovních služeb. qVe významných rekreačních oblastech se cestovní ruch řadí k těm hospodářským činitelům, které znehodnocují přírodní prostředí. qZa posledních dvacet roků zaznamenáváme výrazný vzestup negativního působení cestovního ruchu na přírodní prostředí ve všech význačných rekreačních oblastech cestovního ruchu světa q Vliv turismu na fyzické prostředí qVysoká návštěvnost zpětně ovlivňuje všechny krajinné složky přírody qDopad negativních vlivů se kromě přírodního prostředí projevuje i v estetické, hygienické a sociálně-psychologické sféře qMůžeme rozlišit 3 hlavní oblasti vliv turismu na fyzické prostředí, ať už se uskutečňuje ve fázi přípravy či ve fázi realizace turismu: üPřírodní zdroje, üZnečištění, üFyzický vliv q Vliv turismu na fyzické prostředí – přírodní zdroje qV této oblasti působí turismus na vodní zdroje, místní zdroje a degradaci pozemků. qVodní zdroje jsou problémem, a to zejména v zemích, které jsou geograficky odsouzené potýkat se s nedostatkem vody. qMístní zdroje označují vstupy do destinace, na nichž závisí život a uspokojování potřeb rezidentů i uspokojování potřeb návštěvníků. qJedná se o energie (topení, teplá voda), potraviny, suroviny, na něž klade rozvoj turismu vysoké nároky. qProces degradace pozemků je spojen zejména s fází přípravy turismu a znamená často likvidaci specifických ekosystémů nebo jejich změnu (např. úrodná půda, mokřiny a zvěř) spojenou s odlesňováním, erozí, zvýšenou stavební činností a dalšími negativními změnami. q Vliv turismu na fyzické prostředí – znečištění qAktivity spojené se znečištěním jsou typické jak pro fázi přípravy, tak i realizace turismu a zahrnutí znečištění vzduchu, vody, znečištění hlukem a pevným odpadem. qHlavním negativním faktorem z pohledu znečištění vzduchu je doprava, zejména letecká. qZnečištění fyzického prostředí pevným odpadem má dopady na řeky, přírodní scenérie, okraje silnic, moře, vodní plochy a horské oblasti. qZnečištění vod, a to především odpadními vodami, používáním herbicidů a pesticidů v rezortech (trávníky, golfová hřiště), poškozuje flóru a faunu v jezerech, řekách a mořích. qNepříznivé vlivy turismu se projevují též na zhoršení životních podmínek pro faunu a floru (ztráta biodiverzity). q q Vliv turismu na fyzické prostředí – znečištění qMůže také docházet ke snižování druhové rozmanitosti, přičemž vytlačení nebo úhyn (ohrožených) druhů živočichů a rostlin může být právě konkrétním důsledkem expanze alochtonního (v novém ekosystému často postrádá svého přirozeného nepřítele) druhu v daném ekosystému. qZnečištění a odpady produkované cestovním ruchem se mohou projevovat ve formě znečištění půdy odpadky (na atraktivních místech), znehodnocení vody vypouštěním odpadních vod a vodní dopravou (výletní lodě, sportovní využití lodí). qKe znečištění dochází také při kulturních a sportovních setkáních. qTurismus může způsobit tlak na místní zdroje energie, potravin, vody a dalších komodit, který může zapříčinit jejich nedostatek v dané lokalitě. q Vliv turismu na fyzické prostředí – fyzický vliv qFyzický vliv turismu jsou patrné na první pohled. Dochází k nim jak ve fázi přípravy, tak zejména ve fázi realizace turismu. qNejvýznamnějším zdrojem negativních vlivů z hlediska turistické infrastruktury je stavba a provoz turistických dopravních zařízení (lanovek, vleků, sněhových rolb), úprava sjezdovek, umělé zasněžování, vytváření cyklistických a pěších stezek, přístavy pro jachty a motorové čluny či výstavba sportovních a rekreačních zařízení (golfových hřišť či sportovišť), což má za následek ztrátu přirozených stanovišť pro faunu a floru a zhoršení kvality krajiny. qProblémem je též nadměrná koncentrace cestovního ruchu v některých oblastech. qS turismem je také spojen vandalismus, způsobovaný návštěvníky v podobě nápisů či sgrafitů na skalních a jiných přírodních útvarech. Vliv turismu na fyzické prostředí – fyzický vliv qTypickým projevem tohoto poškozování nejen v rozvojových zemích je tzv. „hon za suvenýry“ („souve¬nir hunting“) a provozování motorových člunů a skútrů a potápění na místech, kde to není vhodné. qPoškozování kulturních hodnot je výrazem turistického vandalismu, zejména v objektech a prostranstvích historického významu, jejichž typickými projevy jsou nápisy a grafity na zdech objektů či nepovolený sběr archeologických nálezů. qMezi zdokumentované příklady patří např.: üponičení nástěnných kreseb v hrobkách v Údolí králů (horní Egypt), üa znesvěcení náboženských soch v Káthmándú (Nepál). üJedna z nejznámějších pláží Francouské riviery, Croisette v letovisku Saint-Maxime, se za posledních 50 let používání zmenšila o třetinu. üAktuálním problémem jsou i přeplněné pláže Středomoří, které v roce 1999 zaplavilo 220 milionů návštěvníků a v roce 2020 to má být až 400 milionů. ü q q Vliv turismu na ekonomické prostředí qPozitivní dopady: üPříliv investic üTvorba pracovních příležitostí üPotenciální dopady na HDP, obchodní bilanci atd. üDiverzifikace ekonomických rizik üPříliv cizí měny ü qNegativní dopady üKongesce veřejných prostor a komunikací - Situace, kdy dochází k přetížení, resp. nadměrnému využívání prostranství a infrastruktury návštěvníky destinace, üEkonomické úniky üPokles příjmů státu nebo regionu, místa, způsobený nutností importovat zboží, služby nebo finanční prostředky z okolních států nebo regionů, ü q q Vliv turismu na ekonomické prostředí üTaké daňové zisky do velké míry plynou do míst sídel firem, ne do lokalit jednotlivých provozoven, qTypické především pro mezinárodní hotelové řetězce, restaurační řetězce a velké mezinárodní touroperátory, kteří dovážejí zboží a služby do destinace na úkor místního zboží a služeb a odčerpávají zisk. qDestabilizace pracovního trhu (sezónnost, různé finanční ohodnocení, odsátí pracovních sil z jiného odvětví), qDestabilizace cenových poměrů (především v neprospěch domácího obyvatelstva), qSpekulace s nemovitostmi. qSezónní a jádrová inflace üJev zvýšení cenové hladiny důsledkem zvýšené časoprostorové koncentrace nabídky, zpravidla na území destinačního jádra a období turistické sezóny. ü ü ü q q Vliv turismu na ekonomické prostředí qEfekt turistické pasti üNežádoucí působení neregulovaného cestovního ruchu, který svými podnikatelskými aktivitami znehodnocuje svůj vlastní kapitál (kulturní a přírodní hodnoty destinace) a tím i předpoklady pro svůj ekonomicky, ekologicky i společensky udržitelný rozvoj qIntenzita dopadu tohoto efektu je dána zejména následujícími faktory: ürelativní návštěvnost (vztažená na počet obyvatel), üsezónnost, zranitelnost ekosystémů, ümíra ekonomické závislosti rezidentů na CR. ümíra regulace CR. ü ü q q Vliv turismu na sociokulturní prostředí qStejně jako vliv turismu na fyzické prostředí lze i vlivy turismu na prostředí sociokulturní vymezit v oblasti přípravy infrastruktury pro turismus a ve fázi samotné realizace turismu. qZásadní odlišnost spočívá v tom, že objektivní posuzování a kvantifikace vlivu turismu na sociokulturní prostředí nejsou prakticky možné. qSociokulturní prostředí je dáno rezidenty žijícími v destinaci a jejich sociálními, kulturními, politickými i ekonomickými vazbami. qVýznačným projevem cestovního ruchu a dalších vlivů je akulturace, projevující se jako proces změn kultury a společnosti vůbec v důsledku dlouhodobějšího či opakovaného styku kulturně odlišných společenských skupin, v němž jedna skupina (na rozdíl od transkulturace, kdy jde o kontakt a výměnu mezi dvěma kulturami zhruba stejné komplexnosti a technické úrovně) má výrazně nižší technickou úroveň. q q ü q q Vliv turismu na sociokulturní prostředí q Nejčastěji jde o vliv angloamerické (západní) kultury na původní kulturu méně vyspělých společností. qAkulturace může mít kladné i záporné dopady – může rychle a výrazně změnit životní styl místní komunity a snížit tak atraktivitu (gravitaci) dané destinace pro návštěvníky, současně může vést ke zvýšení životní úrovně (hygienické návyky, motivace pro rozvoj aj.). qPodstatně méně intenzivní je naopak ovlivňování návštěvníků místní kulturou (menší doba expozice) - zejména v běžném případě návštěvníka z rozvinutější země v zemi méně rozvinuté. qKomodifikace zdrojů cestovního ruchu je procesem, kdy se z daného zdroje (jevu) cestovního ruchu stává komodita. q q q ü q q Vliv turismu na sociokulturní prostředí qV rámci procesu komercializace je zboží vyráběno a nabízeno masově a ztrácí se jeho jedinečnost – příkladem je komodifikace a stereotypizace místního uměleckého řemesla a masová výroba více či méně kýčovitých suvenýrů. qZde je výrazná provázanost s dopady na přírodní složky geografického prostředí, neboť např. masová výroba suvenýrů z korálů pochopitelně vede k destrukci cenných korálových útesů ve spojitosti se svým termínem „kulturní prostituce“ uvádí, že kultura je nabízena jako zdroj cestovního ruchu, komodita, která má být prodána autokarovým skupinám. qZtráta autenticity je procesem mizení nebo oslabování původnosti, reálnosti, pravdivosti. qV realitě cestovního ruchu (např. při ochraně památek, v umění, při hodnocení životního stylu, folklóru) se popisuje a hodnotí míra autenticity události, způsobu rekonstrukce stavby atd. Vliv turismu na sociokulturní prostředí qJedním z negativních dopadů komerčního masového cestovního ruchu je právě postupná ztráta autenticity místní kultury, architektury, všedního života místní komunity, upomínkových předmětů atd. qTypy účastníků turismu z hlediska jeho sociokulturního působení jsou vymezovány z hlediska rozvoje turismu v destinaci a přizpůsobování návštěvníků destinace či naopak přizpůsobování rezidentů návštěvníkům následovně: üPrůzkumníci (nízký počet, plná akceptace rezidentů v destinaci), üElitní turisté (malý počet, z velké míry se přizpůsobují poměrům v destinaci), ü„Off-beat“ turisté (malý počet, stále se z velké míry přizpůsobují místním poměrům), ü Nevšední turisté (vybočují z řady organizovaných turistů, jsou příležitostně k vidění, částečně se přizpůsobují), q q q q ü q q Vliv turismu na sociokulturní prostředí üZačínající masoví turisté (stále větší počet, hledají „západní“ komfort), üMasoví turisté (vysoký počet, kontinuální příjezdy, očekávají „západní“ komfort, nepřizpůsobují se, üCharteroví turisté (masový příjezd do destinace, vyžadují „západní“ komfort, nehodlají se přizpůsobovat. qSociální efekty •Demonstrační efekt - Napodobování vzorců chování návštěvníků rezidenty a účast rezidentů na konzumaci služeb cestovního ruchu •Módnost üJak ze strany investorů tak návštěvníků üOvlivnění procesu rozhodování člověka výběrem a vztahem dalších jedinců k produktu a způsobem jeho propagace, vytvářením obrazu produktu, který je populární, žádoucí, moderní St. Tropez, Davos, Aspen, Špindlerův Mlýn apod. ü q q q q ü q q Možnosti řešení negativních vlivů turismu – udržitelný turismus qOtázku řešení negativních vlivů turismu lze nahlížet v několika rovinách, jež se týkají jednotlivých oblastí vlivu – vlivu na fyzické prostředí a vlivu na sociokulturní prostředí i ekonomické prostředí. qJe zřejmé, že smysluplné řešení problémů musí být komplexní. qKomplexní přístup k řešení negativních vlivů turismu představuje koncept udržitelnosti, resp. udržitelného turismu. Udržitelný turismus představuje filosofii a koncepční přístup k rozvoji turismu. Udržitelný cestovní ruch definovala UNWTO (United Nations World Tourism Organisation, Světová organizace cestovního ruchu) v roce 2004 jako q„Pravidla pro udržitelný cestovní ruch a jeho řídící praktiky jsou aplikovatelné na všechny formy cestovního ruchu ve všech typech destinací (turistických cílů) a to včetně masového cestovního ruchu a různých specifických segmentů. Principy udržitelnosti se vztahují k environmentálním, ekonomickým a socio-kulturním aspektům rozvoje cestovního ruchu a nezbytností je dosažení vyváženého poměru všech těchto tří dimenzí tak, aby bylo dosaženo dlouhodobého účinku.“ q ü q q q q ü q q Udržitelný turismus qJinými slovy řečeno: udržitelný cestovní ruch (ang.sustainable tourism) = cestovní ruch, který dlouhodobě nenarušuje přírodní, kulturní a sociální prostředí". qRok 2017 byl rozhodnutím Valného shromáždění vyhlášen Mezinárodním rokem udržitelného cestovního ruchu. qCílem je zvýšit povědomí všech skupin společnosti o jeho významu pro rozvoj, podnítit spolupráci všech zainteresovaných stran a docílit pozitivních změn na úrovni politik, obchodních praktik i spotřebitelského chování. Udržitelný cestovní ruch se tak může stát významným příspěvkem k Agendě 2030 a Cílům udržitelného rozvoje. qMezinárodní rok udržitelného cestovního ruchu pro rozvoj bude podporovat: ü(1) Inkluzivní a udržitelný ekonomický růst ü(2) Sociální začleňování, zaměstnanost a snižování chudoby ü(3) Efektivitu zdrojů, ochranu životního prostředí a řešení změny klimatu ü(4) Kulturní hodnoty, rozmanitost a dědictví ü(5) Vzájemné porozumění, mír a bezpečnost. Udržitelný turismus qProgram Organizace spojených národů pro životní prostředí, který v současnosti zastřešuje základní pravidla ekoturistiky, definuje ekoturismus jako formu udržitelné turistiky, která aktivně přispívá k ochraně přírodního a kulturního dědictví; v plánování, rozvoji a provozu zahrnuje místní a domorodé komunity, přispívá k jejich prosperitě, návštěvníkovi vysvětluje význam přírodního a kulturního bohatství; je vhodná pro nezávislé cestovatele stejně jako pro organizované zájezdy malých skupin. qJedná se o odpovědné cestování do přírodních oblastí, které chrání životní prostředí a zlepšuje prosperitu místních lidí." qMEZI ZÁKLADNÍ PRINCIPY UDRŽITELNÉHO ROZVOJE PATŘÍ: üPropojení základních oblastí života – ekonomické, sociální a životního prostředí; řešení zohledňující pouze některé z nich není dlouhodobě efektivní; Udržitelný turismus üDlouhodobá perspektiva – každé rozhodnutí je třeba zvažovat z hlediska dlouhodobých dopadů, je třeba strategicky plánovat; üKapacita životního prostředí je omezená – nejenom jako zdroje surovin, látek a funkcí potřebných k životu, ale také jako prostoru pro odpady a znečištění všeho druhu; üPředběžná opatrnost – důsledky některých našich činností nejsou vždy známé, nebo naše poznání zákonitostí fungujících v životním prostředí je stále ještě na nízkém stupni, a proto je na místě být opatrní; üPrevence – je mnohem efektivnější než následné řešení dopadů; na řešení problémů, které již vzniknou, musí být vynakládáno mnohem větší množství zdrojů (časových, finančních i lidských); üKvalita života – má rozměr nejen materiální, ale také společenský, etický, estetický, duchovní, kulturní a další, lidé mají přirozené právo na kvalitní život; Udržitelný turismus üSociální spravedlnost – příležitostí i zodpovědnosti by měly být děleny mezi země, regiony i mezi rozdílné sociální skupiny; qUdržitelný turismus charakterizují 3 základní rysy: üKvalita ( kvalita zážitku pro účastníka turismu a zlepšení kvality života místních obyvatel včetně zachování kvality fyzického prostředí destinace), üKontinuita (zajištění kontinuity přírodních a kulturních zdrojů, na nichž je turismus závislý), üVyváženost (vyváženost mezi jednotlivými pilíři udržitelnosti a vyváženost mezi potřebami turismu představeného zejména poskytovateli služeb, potřebami místních obyvatel i návštěvníků destinace. Udržitelný turismus qZnaky udržitelného společenství • Zdroje jsou využívány efektivně a odpad je minimalizován uzavřenými cykly. • Znečisťování je omezené na stupeň, se kterým se přírodní systémy dokáží vyrovnávat. • Je oceňována a chráněna rozmanitost přírody (biodiverzita). • Tam, kde je to možné, jsou místní potřeby uspokojovány z místních zdrojů. • Obyvatelé mají možnost získat pitnou vodu a jídlo v potřebném množství a dostatečné kvalitě. • Lidé mají možnost získat odpovídající bydlení. • Každý má příležitost získat uspokojivou práci, místní ekonomika není závislá na několika málo provozovatelích, ale je různorodá. • Zdraví člověka je chráněno vytvářením bezpečného, zdravého a příjemného životního prostředí a zajištěním zdravotních služeb, které zdůrazňují prevenci před nemocí, stejně jako řádnou péči o nemocné. Je podporován zdravý způsob života Strategie udržitelného rozvoje EU qUR je vizí dalšího rozvoje, která integruje ekonomické, sociální a environmentální zájmy. qTato široká definice je však příčinou toho, že je velmi obtížné dosáhnout shody, co to znamená v praxi. qZ toho pak vyplývá riziko, že se současná opatření ve třech pilířích (pouze přejmenují a mnoho se nezmění. Z tohoto důvodu se EK zaměřila na klíčové body, o nichž existuje shoda a na jejichž základě lze připravit akceschopnou strategii. qPATŘÍ SEM: • Kvalita života – UR musí klást důraz na vyvážené vztahy mezi třemi pilíři, které přispívají k celkové kvalitě života; snaha dosahovat UR znamená zaměřit se na dlouhodobé otázky, s jejichž řešením je nutné začít nyní; je to dynamický proces, protože priority se mohou měnit a technologický vývoj přináší nové možnosti a nová rizika. Strategie udržitelného rozvoje EU • Odpovědný přístup k využívání zdrojů • Respektování vzájemných souvislostí v rozhodování – což vede k lepšímu využívání možných synergií jednotlivých opatření, nevyhnutelné kompromisy je nutné provádět transparentně a odpovědně. • Malý soubor konkrétních priorit UR je z části o cílech (čeho se chce dosáhnout) a z části o prostředcích (jaká opatření jsou potřeba k dosažení cílů). Na začátku diskusí by měla tedy být především otevřená debata o politických prioritách. qNa přijetí nové Strategie udržitelného rozvoje EU se v červnu 2006 na summitu Evropské rady v Bruselu shodli čelní představitelé států Evropské unie. qZelený kruh, asociace ekologických nevládních organizací, přivítal, že se rakouské předsednictví zasadilo o přijetí takovéto ambiciózní podoby strategie. Strategie udržitelného rozvoje EU qNová strategie vymezuje cíle a opatření pro oblasti energetiky, změny klimatu, dopravy, udržitelné výroby a spotřeby, využívání přírodních zdrojů, veřejného zdraví, sociální soudržnosti, chudoby a rozvojové pomoci. q Přijetí této ambiciózní strategie je známkou toho, že Lisabonské cíle budou sledovány v širším kontextu zásad UR. q Udržitelnost v certifikačních systémech kvality qUdržitelné produkty turismu by měly být produkty kvalitní, a to nejen z hlediska kvality pro návštěvníka destinace, ale i pro rezidenta destinace. qKvalita je obvykle definována jako minimální úroveň služby, kterou může destinace /firma nabídnout zákazníkovi s cílem uspokojit jeho potřeby a která může být udržena. qISO 9000:2005 definuje kvalitu služby jako stupeň uspokojení zákazníka díky souboru neoddělitelných vlastností služby. qV posledních 20 letech se stále více prosazují certifikáty kvality založené na principech udržitelnosti, a tedy zohlednění nejen přínosů pro zákazníka (návštěvníka destinace), ale i přínosů pro rezidenty v destinaci. qPro další životnost certifikačních systémů je podstatné jejich vnímání a přijímání ze strany klienta, jenž si musí být vědom kvality a obsahu produktu, který je certifikován, a zejména za něj musí být ochoten platit vyšší cenu než za „běžné“ produkty, které nároky na udržitelnost nesplňují. q Udržitelnost v certifikačních systémech kvality q Mezi mezinárodní systémy dostupné i v České republice patří např.: ü systém hodnocení environmentálního managementu podniku podle mezinárodní normy ISO 14001; systém je zaměřen primárně na environmentální aspekty podnikání. Právě tento systém často používají touroperátoři; ü program ekoznačení EU (tzv. EU Flower, evropská květina); tento systém je určen mj. i pro ubytovací služby, v Evropě dosud není v porovnání s jinými systémy příliš rozšířený, jde však o systém garantovaný státní správou; v ČR jej vedle „ekologicky šetrné služby“ implementuje Česká informační agentura životního prostředí; ü ECEAT Quality Label; soukromá značka, která se od roku 1993 zaměřuje na ubytovací služby a věnuje se všem aspektům udržitelnosti; je vhodná i pro malé ubytovací kapacity; výhodou je propracovaný marketing označených podniků; český podnik se značkou ECEAT získal v roce 2006 prestižní evropskou cenu Royal Accommodation Award for Sustainable Tourism; ü další mezinárodní systémy mají v ČR jenom omezené nebo žádné zastoupení, například GreenKey (hotely, kempy, a atraktivity celosvětově) a Green Globe 21 (univerz. působnost). Role mezinárodních organizací v prosazování udržitelného turismus qČinnost mezinárodních organizací se v oblasti udržitelného turismu odvíjí od základního a prvního komplexního dokumentu o udržitelném rozvoje Země, od Agendy 21. • je dokumentem OSN, který rozpracovává principy udržitelného rozvoje v globálním měřítku do jednotlivých problémových oblastí; • „agenda“ je slovo latinského původu a znamená program nebo také seznam věcí, které je třeba udělat, aby bylo dosaženo cíle; • číslo „21“ odkazuje na 21. století a s ním spojené problémy, které lidstvo bude muset v zájmu přežití řešit; • znamená program pro 21. století, ukazující cestu k udržitelnému rozvoji na naší planetě; • je komplexním návodem globálních akcí, které mohou poznamenat nebo ovlivnit přechod na UR; • je koncepčním podkladem pro vytvoření Místní Agendy 21. ü q q q q ü q q Role mezinárodních organizací v prosazování udržitelného turismus qTento dokument byl přijat v roce 1992 účastníky Konference OSN o životním prostředí rozvoji (UNCED), která se konala v brazilském Rio de Janeiru a která je nazývaná „Summitem Země“, protože se na ní sešlo 10 tisíc oficiálních delegátů ze 178 zemí světa, z toho 116 hlav států a 15 tisíc aktivistů na paralelním globálním fóru. qPředstavitelé zúčastněných zemí se zde sešli proto, aby řešili naléhavé otázky dalšího vývoje na naší planetě. Nebylo to tedy jednání jenom o životním prostředí, ale také o kvalitě života a budoucím rozvoji v globálním měřítku. qBylo konstatováno, že problémy, které máme před sebou, jsou větší, než aby si s nimi dokázala poradit kterákoli jednotlivá země, a že nezbytným nástrojem pro uplatnění principů udržitelného rozvoje je mezinárodní spolupráce. q q q q ü q q Role mezinárodních organizací v prosazování udržitelného turismus qVýsledkem velmi složitých jednání byla shoda na určitých zásadách a přijetí několika významných dokumentů, které podepsali také představitelé tehdejšího Československa. qTĚMITO DOKUMENTY JSOU: üDeklarace z Rio de Janeira o životním prostředí a rozvoji, üRámcová úmluva Spojených národů o změně klimatu, üÚmluva o biologické rozmanitosti, üProhlášení k principům globální dohody o využívání, ochraně a trvale udržitelném rozvoji všech typů lesů, üAgenda 21. qVedle UWTO se na prosazování principů udržitelného turismu podílejí i další organizace, zejména WTTC, PaTA a UNEP, integrační uskupení jako EU, APEC, ASEAN. q q q ü q q Role mezinárodních organizací v prosazování udržitelného turismus qUNWTO hraje významnou roli i v oblasti udržitelného turismu. qZákladním nástrojem prosazování udržitelného turismu je účast UNWTO při přípravě dokumentů, které se udržitelnosti turismu týkají, a nebo jejich přijímání. qJedná se o sérii dokumentů, zejména deklarací, z nichž zásadní roli hraje dokument Globální kodex etika v turismu (Global Code of Ethics for Tourism). qAktivity, které provádí UNWTO při prosazování udržitelnosti, spočívající v plánování udržitelnosti, shromažďování příkladů nejlepší praxe, stanovování indikátorů turismu i v podpoře certifikačních systémů na bázi udržitelnosti. q q q q ü q q Role mezinárodních organizací v prosazování udržitelného turismus qGlobální kodex etika v turismu (Global Code of Ethics for Tourism). qEtický kodex cestovního ruchu je dokumentem, který shrnuje zásady chování a činnosti nejen pro podnikatele v cestovním ruchu, ale i pro návštěvníky všech zemí světa. qTento Kodex nastavuje rámec pro zodpovědný a udržitelný rozvoj cestovního ruchu. Cílem tohoto dokumentu je snaha o minimalizaci negativních dopadů cestovního ruchu na životní prostředí a kulturní dědictví v budoucnosti a maximalizaci přínosů pro obyvatele destinací. qCelosvětový kodex cestovního ruchu schválila již v říjnu 1999 Světová organizace cestovního ruchu (UNWTO) a dne 21. prosince 2001 ho na svém třináctém zasedání oficiálně přijalo Valné shromáždění Světové organizace cestovního ruchu. qPropagaci Kodexu a hodnocení jeho realizace v praxi má za úkol Světový výbor pro etiku v cestovním ruchu UNWTO, který vznikl v roce 2004. q q q q ü q q Role mezinárodních organizací v prosazování udržitelného turismus qDokument je postaven na deseti principech (článcích) – devět z nich jsou pravidla pro účastníky cestovního ruchu a desátý se zabývá implementací pravidel do praxe. qPrincipy Kodexu přitom definují např. podíl cestovního ruchu na vzájemném porozumění a respektování národů a společností, popisují cestovní ruch jako faktor udržitelného rozvoje nebo jako prospěšnou aktivitu pro hostitelské země. qZásady uvedené v Kodexu dále stanovují např. závazky účastníků rozvoje cestovního ruchu a právo každého člověka na cestování, svobodný pohyb turistů nebo práva pracovníků a podnikatelů v oblasti cestovního ruchu. qV České republice už celá řada organizací v cestovním ruchu Kodex začlenila do svých koncepčních a prováděcích dokumentů a tím podpořila principy zakotvené v tomto důležitém dokumentu cestovního ruchu. q q q ü q q Výběr z použité literatury: qNOVACKÁ, L. a kol., 2013. Cestovný ruch, udržateľnosť a zodpovednosť na medzinárodnom trhu. Bratislava: EKONÓM. ISBN 978-80-225-3475-8. qPALATKOVÁ, M., 2013. Mezinárodní turismus: 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4862-7. qPÁSKOVÁ, M., 2008. Udržitelnost rozvoje cestovního ruchu. 1.vyd. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 978-80-7041-658-7. qPETRŮ, Z., 2007. Základy ekonomiky cestovního ruchu. Praha: Idea Servis, 2007. ISBN 978-80-85970-55-5. qRYGLOVÁ, K., M. BURIAN a I. VAJČNEROVÁ, 2011. Cestovní ruch: podnikatelské principy a příležitosti v praxi. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4039-3. qVEBER, J. a kol., 2007. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1782-1.