Prezentace předmětu: Mezinárodní cestovní ruch Vyučující: Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz 12. Postavení ČR v mezinárodním CR Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Předmět: Mezinárodní cestovní ruch Tato přednáška byla vytvořena pro projekt„Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě“ Opavě Cestovní ruch dle místa realizace qa) domácí cestovní ruch = aktivity spojené s účastí občanů dané země na cestovním ruchu v rámci jejího území, qb) Mezinárodní cestovní ruch = souhrn aktivit spojených s příjezdem občanů ze zahraničí do dané země = příjezdový cestovní ruch (incoming), üsouhrn aktivit spojených s občany ze zahraničí danou zemí projíždějících = tranzitní cestovní ruch, üsouhrn aktivit spojených s výjezdem občanů dané země do zahraničí = výjezdový cestovní ruch (outgoing), qc) vnitrostátní cestovní ruch = aktivity spojené s domácím a příjezdovým cestovním ruchem, qd) národní cestovní ruch = aktivity spojené s domácím a výjezdovým cestovním ruchem, qe) světový cestovní ruch = veškerý cestovní ruch spojený s překročením hranic q ČR jako součást evropského turismu qČeská republika je tradiční součástí evropského turismu. qProto je pro vývoj cestovního ruchu v ČR zásadní situace na evropském trhu cestovního ruchu. qNa jedné straně je ČR významně závislá na příjezdech z jiných evropských zemí, na straně druhé je výrazným prvkem evropské nabídky cestovního ruchu. qVývoj evropského trhu cestovního ruchu tak nepřímo ovlivňuje i situaci odvětví v ČR. qEvropa je dnes velmi konkurenčním prostředím. Kupní síla, zkušenosti s cestováním, změny preferencí evropských účastníků cestovního ruchu tlačí na růst kvality poskytovaných služeb, na inovaci produktů a zlepšování infrastrukturní vybavenosti evropských destinací. qNa tyto nabídkové i poptávkové vlivy musí umět Česká republika reagovat. Významné oblasti cestovního ruchu v ČR ü Praha - historické památky, kulturní a sportovní akce ü Střední Čechy - hrady a zámky, vodní nádrže, blízkost Prahy ü Karlovarsko - lázně, kulturní památky, filmový festival ü Šumava a Český les - zimní střediska, turistika ü Jižní Čechy - historické památky, vodní turistika ü Český ráj - hrady a zámky, přírodní památky ü Krkonoše - zimní střediska, turistika ü Královéhradecko - hrady a zámky ü Jesenicko - zimní střediska, turistika, lázně ü Beskydsko - zimní střediska, turistika ü Jižní Morava - víno, tradice ü Brněnsko - historické památky, jeskyně q Významná zimní střediska v ČR üŠumava - Špičák, Kašperské Hory, Zadov, Lipno. ü Krušné hory - Klínovec, Bouřňák, Zadní Telnice. ü Jizerské hory - Bedřichov, Ještěd. ü Krkonoše - Harrachov, Špindlerův Mlýn, Pec pod Sněžkou, Žacléř, Rokytnice nad Jizerou, Benecko. ü Orlické hory - Deštné v Orlických horách, Říčky v Orlických horách ü Ždárské vrchy - Nové Město na Moravě. ü Jeseníky - Praděd-Ovčárna, Malá Morávka, Čenkovice. ü Beskydy - Pustevny, Bílá, Soláň, Razula. q Významná lázeňská střediska v ČR üseverozápadní Čechy - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Františkovy Lázně, Jáchymov, Lázně Kynžvart, Konstantinovy Lázně. ü severovýchodní Čechy - Teplice, Lázně Kundratice, Jánské Lázně, Velichovky, Poděbrady. ü jižní Čechy - Bechyně, Třeboň. ü Jesenicko - Jeseník, Karlova Studánka, Velké Losiny. ü severovýchodní Morava a Slezsko - Lázně Darkov, Klimkovice, Teplice nad Bečvou. ü jihovýchodní Morava - Luhačovice, Ostrožská Nová Ves, Hodonín, Lednice q Významné přírodní památky üjeskyně: Punkevní, Kateřinská, Sloupsko-šosůvské, Balcarka (Moravský kras), Koněpruské (Český kras), Zbrašovské aragonitové, Mladečské, Javoříčské (Olomoucko), Na Pomezí a Na Špičáku (Jeseníky), Chýnovské (Táborsko). ü propasti: Macocha (Moravský kraj), Hranická propast. ü skalní města: Adršpašsko-teplické skály (Broumovsko), Jetřichovické skály, Pravčická brána (České Švýcarsko), Prachovské skály (Český ráj). ü Institucionální zajištění turismu v ČR. qMinisterstvo pro místní rozvoj České republiky (MMR) bylo zřízeno mimo jiné pro státní správu cestovního ruchu. Je pověřeno jeho řízením dle kompetenčního zákona č. 2/1969 Sb., v platném znění, a má za cestovní ruch odpovědnost. Díky mezioborovému charakteru cestovního ruchu spolupracuje MMR při své činnosti s dalšími ministerstvy a orgány státní správy a jeho snahou je hájit při těchto kontaktech zájmy cestovního ruchu. Pro koordinaci jejich činností byla zřízena Meziresortní koordinační komise pro cestovní ruch. Ta se zabývá problematikou cestovního ruchu průřezově. qMinisterstvo je metodickým a koordinačním orgánem pro všechny subjekty působící v oblasti cestovního ruchu. Nezbytným nástrojem pro činnost ministerstva v oblasti cestovního ruchu je Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2014-2020, která představuje střednědobý strategický dokument a vychází především z rozvojových možností cestovního ruchu v České republice Institucionální zajištění turismu v ČR. qDůležitým cílem ministerstva je využít legislativní nástroje při vytváření podmínek pro rozvoj cestovního ruchu v České republice, a pomocí jasných pravidel dosáhnout lepší ochrany spotřebitele a stanovit pravidla pro provoz cestovních kanceláří a agentur. qMinisterstvo se významným způsobem zapojuje do aktivit mezinárodních organizacích v oblasti cestovního ruchu a svoji činnost prezentuje na odborných konferencích a veletrzích cestovního ruchu. Prostřednictvím České centrály cestovního ruchu - CzechTourism - je Česká republika prezentována v zahraničí i na domácím trhu jako zajímavá turistická destinace. qMinisterstvo realizuje řadu projektů financovaných ze strukturálních fondů EU, které přispějí k rozvoji cestovního ruchu v České republice. Institucionální zajištění turismu v ČR. qČeská centrála cestovního ruchu byla zřízena jako příspěvková organizace Ministerstva pro místní rozvoj v roce 1993. qZaložena byla za účelem propagace České republiky jako destinace cestovního ruchu na zahraničním i domácím trhu 1. srpna 2003. Oficiální název národní informační kanceláře zní Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism (dále CzechTourism). qCzechTourism podporuje příjezdový a domácí cestovní ruch nejen obecně, ale propaguje i konkrétní oblasti cestovního ruchu, jako jsou lázeňství, kongresový a incentivní cestovní ruch nebo golf. Velký důraz je kladen na propagaci v regionech s cílem zvýšení jejich návštěvnosti. K propagaci České republiky v zahraničí bylo zřízeno více než dvě desítky zahraničních zastoupení CzechTourism po celém světě. Institucionální zajištění turismu v ČR. qCentrum pro regionální rozvoj České republiky (CRR ČR) üCRR ČR je státní příspěvková organizace, která byla založena roku 1997 Ministerstvem pro místní rozvoj. Jejím cílem je aktivní podpora regionální politiky vlády České republiky a úspěšná realizace projektů schválených ke spolufinancování z prostředků Evropské unie tak, aby bylo zajištěno maximální využití prostředků poskytnutých České republice z fondů Evropské unie. üCRR ČR je zprostředkujícím subjektem těch programů Evropské unie, které jsou v působnosti Ministerstva pro místní rozvoj. üNa oblast cestovního ruchu mají vliv i další ministerstva. Ministerstvo průmyslu a obchodu (živnostenské podnikání, ochrana spotřebitele, investiční pobídky), Ministerstvo dopravy, Ministerstvo zdravotnictví (lázeňská péče), Ministerstvo zahraničních věcí (vízová a konzulární politika), Ministerstvo kultury (památkový fond), Ministerstvo životního prostředí. q Institucionální zajištění turismu v ČR. qSVAZ OBCHODU A CESTOVNÍHO RUCHU ČR (SOCR ČR) qDvacet let existence a podpory podnikatelského úsilí v tržním prostředí a mezinárodních kontaktech dovedlo Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR do pozice vrcholového reprezentanta českého obchodu a cestovního ruchu, respektovaného odbornou veřejností, státními institucemi i odbornými evropskými organizacemi, ü vrcholové, nezávislé, dobrovolné a lobistické sdružení, ü reprezentanta svazů, asociací, velkých retailových a distribučních společností, spotřebních družstev, obchodních aliancí a franchisingových sítí, malých a středních firem obchodu, hotelů, pohostinství, cestovního ruchu a souvisejících služeb, üúzemně strukturovanou organizaci, která prostřednictvím svých Regionálních kanceláří v krajích spolupracuje s územními samosprávami a podnikatelskými organizacemi na sociálním a hospodářském rozvoji krajů. ü q Institucionální zajištění turismu v ČR. qAHR ČR (Asociace hotelů a restaurací ČR) üAsociace hotelů a restaurací České republiky (AHR ČR) je profesní nezisková organizace, jejímž hlavním cílem je podpora podnikatelů v oboru hotelnictví a gastronomie. Členy asociace jsou majitelé a provozovatelé ubytovacích a gastronomických zařízení z celé republiky, pro které tato organizace zajišťuje pravidelný servis a poradenství. üAHR ČR je členem evropské konfederace asociací hotelů a restaurací - HOTREC a zastupuje zároveň zájmy svých členů i na evropské úrovni. üKrajské sekce AHR ČR spolupracují se samosprávou na propagaci a rozvoji cestovního ruchu v krajích a marketingové podpoře svých členů. AHR ČR pomáhá svým členům lépe se orientovat na trhu, být připraven na nová legislativní opatření a možnost ovlivňovat dění v oboru. q Institucionální zajištění turismu v ČR. qAČCKA (Asociace českých cestovních kanceláří a agentur) üAsociace českých cestovních kanceláří a agentur (dále jen AČCKA) je české profesní sdružení subjektů cestovního ruchu, založené v roce 1991, které má v současné době 250 členů z řad subjektů cestovního ruchu. üŘádným členem se mohou stát cestovní kanceláře a agentury, zabývající se příjezdovým i výjezdovým cestovním ruchem. üPřidruženými členy AČCKA se mohou stát zahraniční cestovní kanceláře, hotely, centrály cestovního ruchu, školy a komerční firmy nabízející služby cestovním kancelářím (např. pojišťovny). q Institucionální zajištění turismu v ČR. qACK ČR (Asociace cestovních kanceláří ČR) üPosláním ACK je zastupování a ochrana hospodářských zájmů členů, podpora jejich informovanosti, rozvíjení jejich činnosti a profesní prestiže. üAsociace se angažuje při kultivování českého trhu cestovního ruchu, iniciuje tvorbu příslušné legislativy a hospodářských opatření ve vztahu k cestovnímu ruchu a je v tomto směru partnerem a připomínkovým místem pro orgány státní moci a správy. üACK podporuje dobré jméno a úroveň českého cestovního ruchu, zasazuje se proti nekalé konkurenci a poškozování pověsti cestovního ruchu v České republice. q Institucionální zajištění turismu v ČR qECEAT - European Centre for Ecology and Tourism üHlavním oborem je udržitelný (šetrný) cestovní ruch. Provozuje systém hodnocení "eko" kvality ubytovacích služeb (Eceat quality label). üZkušenosti svých expertů z práce v tuzemsku i v zahraničí předává ECEAT v podobě poradenských služeb. Vedle toho ECEAT rozvíjí nové produkty a projekty, jako je Centrum zelených vědomostí, vzdělávací programy či nové rozvojové projekty, jako jsou Stezky dědictví. ECEAT je členem ECEAT International. üEceat quality label, Eceat travel – meznárdoní marketingový systém pro podniky se značkou Eceat quality label, přináší jim 500 000přenocování ročně, Eceat expertise - projekty pro obce, regiony, instituce a podniky, EU dotace, Projekt stezky dědictví – propaguje a rozvíjí unikátní kulturní a přírodní dědictví pro CR, včetně gastronomie atd. ü Institucionální zajištění turismu v ČR. qMezi další instituce, které jsou významněji s cestovním ruchem v České republice spojeny, můžeme zařadit např.: üČeský statistický úřad, üAsociace průvodců ČR, Klub českých turistů, üAsociace turistických informačních center České republiky, üSvaz léčebných lázní ČR, üHorská služba ČR üSvaz venkovské turistiky, üSdružení lázeňských míst ČR, üSdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska üMoravia Convention Bureau, Czech Convention Bureau, Prague Convention Bureau, Pražská informační služba. Výběr z použité literatury: qHRALA, V., 2005. Geografie cestovního ruchu. Praha: VŠE. ISBN 80-245-0858-3. qKLETEČKOVÁ, M., 2017. V roce 2016 jsme více cestovali po naší vlasti. In Statistika a My. Měsíční ČSÚ. qLEJSEK, Z., 2017. Největší příjmy z cestovního ruchu mají Spojené státy. In Statistika a My. Měsíčník ČSÚ. qMIKULA, R., 2017. Rekordní počet příjezdů. In Statistika a My. Měsíčník ČSÚ. qSLAVOMÍR, H., 2006. Geografie cestovního ruchu Evropy. Pardubice: Radek Drahný. ISBN 80-903734-1-0. qVANČURA, P., 2017. Popularita Česka u zahraničních návštěvníků roste. In Statistika a My. Měsíčník ČSÚ. qVYSTOUPIL, J., M. ŠAUER a kol., 2011. Geografie cestovního ruchu České republiky. Plzeň: Aleš Čeněk. ISBN 978-80-7380-340-7.