Prezentace předmětu: Mezinárodní cestovní ruch Vyučující: Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. Předmět: Mezinárodní cestovní ruch Tato přednáška byla vytvořena pro projekt„Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě“ Opavě 8. Privátní subjekty v mezinárodním cestovním ruchu_I Privátní subjekty mezinárodního turismu qTěžiště obchodu se službami mezinárodního turismu spočívá v činnosti subjektů soukromého sektoru, jedná se zejména o tyto: üHotelové skupiny - Poskytování ubytovacích služeb představuje jednu ze základních služeb turismu vůbec. V poválečném období došlo k mnoha změnám a ke koncentraci trhu stejně jako v ostatních sektorech turismu, na druhou stranu je vidět výrazný nejen kvantitativní nárůst, ale také větší diverzifikace z hlediska nabízených značek, produktů i regionálních zastoupení. ü Leteckých společností – Význam leteckých společností pro rozvoj mezinárodního turismu je zcela zjevný. Pro určité destinace znamená letecká doprava jediný způsob dopravy (většinou kromě dopravy vodní s jejími nevýhodami) Situace v letecké dopravě bezprostředně pozitivně ovlivňuje rozvoj mezinárodního turismu, a to v oblastech jakou jsou liberalizace služeb letecké osobní dopravy či rozvoj nízkonákladové dopravy. Privátní subjekty mezinárodního turismu üCestovních kanceláří a agentur – Historie činností CK a CA sahá do roku 1841 a je spojena se jménem Thomase Cooka, který tehdy z důvodu spíše sociální motivace než motivace ekonomické uspořádal jednodenní výlet po železnici z Leicesteru do Loughborough asi pro 500 zákazníků. Za první komerční akci je pak považována organizace cesty do Liverpoolu, jež byla dokonce 1845 publikována i v katalogu. üMezi ostatní soukromé subjekty mezinárodního turismu – můžeme zařadit zejména: vGlobální distribuční systémy, vPozemní, vodní a železniční dopravci (např. Norwegian Cruise Line), vPůjčovny aut (Rent a car, Avis, Europcar, Hertz Rent a car), vZábavní parky, kasina a další zábavní průmysl (Disneyland, Legoland, Europark v Německu) v ü q Privátní subjekty mezinárodního turismu vkulturní atraktivity (v soukromém či veřejném vlastnictví) vprůvodci, tour lídři, animátoři, va poskytovatelé řady dalších služeb (např. směnárenské, pojišťovací služby) ü q Hotelové skupiny qProces globalizace je nyní stále více rozšířený a snad neexistuje žádné odvětví, kterého by se to nedotklo. Fenomén konsolidace ovlivňuje cestovní ruch s neobvyklou rychlostí. V současné době sledujeme takové procesy jako např. fúze, akvizice nebo převzetí kontroly, tvorba strategických aliancí nebo korporace. qSamozřejmě, globalizace zasáhla i hotelnictví. qMyšlenka vytvoření globální aliance je aktivně podporována v USA od poloviny 80. let minulého století. Výzkum provedený univerzitami a poradenskými firmami charakterizoval sdružení hotelů jako jistý nástroj vstupu na zahraniční trh a zvýšení jejich konkurenceschopnosti. Hotelové řetězce podporují rozvoj nových služeb v pohostinství, přispívají k šíření a zlepšení úrovně servisu a tlačí na zlepšení standardů provozu hotelu. Hotelová seskupení vytvářejí určitou představu o službách hotelu, nabízí jistotu. q Hotelové skupiny qKdyž se mluví o hotelových řetězcích často je používán i jiný pojem – hotelové skupiny (angl. hotel groups). qJe to taková organizační složka, kde několik jednotlivých hotelů nebo hotelových řetězců vystupuje pod jednotným názvem a jsou provozovány v rámci této hotelové skupiny. qMezi světové hotelové řetězce můžeme zařadití: IHG – InterContinental Hotels Group, Wyndham Hotel Group, Hilton Worldwide, ACCORHOTELS Worldwide, Best Western apod. q q Hotelové skupiny qHlavními společnými rysy hotelových řetězců jsou: üPoužití jediné značky pro všechny hotely umožňuje snadné rozlišení mezi jinými značkami. üPodobný design a úroveň služeb. üStejný marketingový plán a strategie naplňování marketingových cílů pro všechny hotely, snaha dosáhnout stejné kvality služeb všech objektů v řetězci. Tyto příznaky jsou vnitřní podstatou značky a díky nim si zákazník tvoří všeobecnou představu o značce. üDál je to specifický systém fungování hotelových řetězců, jeho vnitřních organizačních složek. q Hotelové skupiny qMezi výhody řetězcových hotelů patří např.: üvyužívání společných rezervačních systémů, üspolečná propagace, průzkumy trhu a jiné marketingové aktivity, ükonkurenční výhody, možnosti společného investování a úvěrování, množstevní výhody při výběru společných dodavatelů, üzavádění metod řízení a kvality služeb, používání loga a značky, üekonomické analýzy vedoucí k efektivnímu provozu. qNaopak mezi nevýhody můžeme zařadit: üztrátu určité samostatnosti v rozhodování, plnění direktiv a standardů daných řetězcem, üplnění finančních závazků – platby za služby, členství, üpříspěvky do společných fondů, za rezervace, franchising apod. q Hotelové skupiny vEvropská franchisingová federace, resp. Česká asociace franchisingu, definuje franchising jako odbytový systém, jehož prostřednictvím se uvádí na trh zboží nebo služby nebo technologie. Franchisor zaručuje svým franchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí. Patří do něho obchodní jméno, ochranná známka, design, značka, speciální vybavení, zařízení, obchodní a technické metody, způsoby servisu, kontroly, průzkum trhu, vyškolení a trénink zaměstnanců apod. qJednotlivé hotely mají možnost se připojit k hotelovému řetězci a ponechat si při tom svoji právní subjektivitu, skloubit rodinný charakter provozu s výhodami globálního řetězcového systému. qPodmínkou je nabídka kvalitního produktu a poskytování kvalitních služeb ve všech provozovnách řetěze, např. Choice Hotels International, Sun Hotels, Ibis, Holiday Inn, InterContinental atd. Hotelové skupiny qHotelové řetězce mohou fungovat na několika systémech. qIntegrovaný řetězec je složený z hotelů, z nichž některé jsou přímo jeho vlastnictvím, ale tento systém lze kombinovat různými formami: üfranchisová smlouva - tento systém je založený na prodeji práva používat obchodní jméno, design nebo značku. V současné době je jedním z nejvýznamnějších a nejdynamičtěji se rozvíjejících způsobů rozšiřování a růstu hotelových podniků. vFranchisu můžeme definovat jako licenci (právo, opravňující franchisanta k provozování odbytové koncepce franchisora vlastním jménem na vlastní účet. Hotelová značka qHotelová značka je slib, o to závažnější v případě globálních značek. Jedná se přede-vším o označení kvality produktu nebo destinace. qZnačka hodnotí kvalitu a dává záruku, zároveň značky umožňují snazší komunikaci s klienty, protože šetří čas strávený hledáním, orientací a vyhodnocováním kvality. qZákladními přínosy hotelové značky jsou: ügarance standardu kvality (globální důvěryhodnost), ürůst image a povědomí o hotelu (globální zviditelnění), ürezervační systém, růst obsazenosti i dosažené prodejní ceny (globální spolehlivost a ochrana transakcí), üpřímý vliv na hodnotu hotelu, üvliv na kredibilitu (důvěryhodnost) projektů rekonstrukcí a výstavby hotelů financovaných bankami. q Hotelové skupiny – Intercontinental Hotels Group (IHG) qSkupina hotelů InterContinental Hotels Group (IHG®) je globální hotelová společnost, jejímž cílem je naplňování hesla Great Hotels Guests Love (vytváření skvělých hotelů, na které hosté nedají dopustit). qSkupina provozuje více než 5 000 hotelů ve 100 zemích a oblastech po celém světě, a tak se v těchto zařízeních může ubytovat jakýkoli cestovatel prakticky kdekoli. qProvozuje 11 hotelových značek: ü Holiday Inn, Holiday Inn Express, ü Holiday Inn Resort, Holiday Inn Club Vacations, ü Intercontinental, Hotel Indigo, ü Crowne Plaza, Even Hotels, ü Staybridge Suites, Candlewood Suites, ü Hualuxe. q q Hotelové skupiny – Intercontinental Hotels Group (IHG) qIHG také provozuje Priority Club Rewards. qInterContinental Hotels Group provozuje hotely třemi různými způsoby. První je soukromé vlastnictví, kdy IHG vlastní 16 hotelů. Druhým způsobem je řízení vlastními zdroji, kdy IHG obsadí managerské funkce vlastním personálem. Třetí způsob je pomocí franšízy, kdy IHG poskytne provozovatelům hotelů značku, marketing a distribuci. qIHG má jako každá velká hotelová skupina program sociální odpovědnosti založený na působení na fyzické prostředí a místní komunitu (rezidenti) v destinacích, kde skupina působí. qSkupina má on-line systém řízení udržitelnosti Green Engage (vkládání dat o spotřebě energie a dalších zdrojů spotřebovaných v hotelech a jejich vyhodnocování) a realizuje projekt tzv. IHG Academy programme (vzdělávání). Hotelové skupiny – Intercontinental Hotels Group (IHG) qPůvod IHG lze vysledovat už od roku 1777, kdy William Bass založil pivovar v Burton-on-Trent. q 1862 - zahajuje provoz InterContinental Le Grand Paris q 1946 - zakládá Panamerica Airlines korporaci InterContinental Hotels q 1946 – začíná hlavní expanze prvního mezinárodního hotelového řetězce q 1954 - Holiday Inn, nabízí jako první franšízově svou značku to vede k masivnímu růstu na celém světě q 1956 - Holiday Inn je první hotelová společnost, která dosáhne 300000 pokojů na celém světě q Hotelové skupiny – Marriott qFirma byla založena J. Willardem Marriottem v roce 1927 ve Washingtonu. Prague Marriott hotel se nachází v centru města kousek od náměstí Republiky, hotely patřící do této sítě, můžeme najít také v Brně nebo Plzni. qV roce 2016 Hotelová společnost Marriott International dokončila převzetí konkurenční Starwood Hotels & Resorts Worldwide za 13 miliard USD (313,7 miliardy Kč). qVznikla tak největší hotelová společnost na světě. qDo jedné hotelové skupiny nyní patří několik z nejznámějších hotelových jmen, jako Marriott, Courtyard, Ritz Carlton, Sheraton, Westi, W a St. Regis atd. q q Hotelové skupiny – Marriott qMarriott vlastní 30 hotelových značek. Celý řetězec má nyní ve více než 110 zemích, včetně České republiky, 5700 hotelů a 1,1 milionu pokojů. qMarriott překonal skupinu Hilton Worldwide, která má 773.000 pokojů, a Intercontinental Hotels Group se 766.000 pokoji. Hotelové skupiny – Hilton qHilton Hotels & Resorts (dříve Hilton Hotels) je americká firma se sídlem v Tysons Corner, poblíž Washingtonu, D.C. qJe dceřinou společností firmy Hilton Worldwide Corp. qZaložil ji v roce 1919 Conradem Hiltonem v Beverly Hills v Kalifornii. q John Lennon a Yoko Ono pořádali svou první z mnoha mírových postelových kampaní takzvaných „bed-in“ mezi 25. březnem a 31. březnem 1969 v Hiltonu v Amsterdamu v pokoji 702. qTento pokoj se stal populární turistickou atrakcí. Hotelové skupiny – Hilton qHotely Hilton (výběr): üHilton Sydney, Sydney, Austrálie üHilton Queenstown, Queenstown, Nový Zéland üHilton Atény, Atény, Řecko üHilton Hawaiian Village Beach Resort and Spa, Honolulu, Havaj üGreat Western Hotel, Londýn, Londýn, Anglie üHilton Prague na Florenci, který je s téměř 800 pokoji největším hotelem v Česku. üHilton Prague Old Town Hotelové skupiny – Accor Hotels qSkupina Accor byla založena v roce 1967 a otevřela svůj první hotel Novotel v Lille. qSpolečnost Accor je mimo jiné také významných subjektem poskytujícím služby obchodním klientům i veřejným institucí v oblasti voucherů na stravovací služby. qFrancouzský řetězec působí v téměř stovce zemí celého světa. Spadají pod něj levné hotely F1, ale hlavně hejno tříbarevných „ibisů“. Nejlevnější modrá varianta, ibis budget, má 541 hotelů v 17 zemích světa, zelený ibis styles 293 hotelů ve 25 zemích a nejpočetnější červený ibis 1047 hotelů v 61 zemích Hotelové skupiny – Accor Hotels qPřední světová hotelová skupina Accor v roce 2015 změnia svůj název na AccorHotels a k novému logu přibyl také slogan Feel Welcome. qTouto změnou chce AccorHotels jasně zdůraznit svou pozici v oblasti hotelnictví a více zviditelnit propojení na digitální platformu AccorHotels.com. q Nový slogan Feel Welcome zastřešuje vřelý přístup hotelové skupiny AccorHotels k hostům. qNový slogan AccorHotels – Feel Welcome vystihuje přání skupiny – aby se v jejích hotelích cítili zákazníci vždy vítáni. Právě onen pocit „jsem tu vítán“ totiž shrnuje štědrost a samotnou podstatu pohostinnosti. Je to slib adresovaný hostům, zákazníkům, zaměstnancům i partnerům. Hotelové skupiny – Accor Hotels qSpolečnost Accor Hotels realizuje řadu programů sociální zodpovdnosti zaměřených na pomoc místním komunitám a dětem i zdravotní péči v destinacích, kde provozují své hotely. qProgramy jsou dále zaměřeny na podporu místního know-how, kultury a kulturně-historického dědictví. qVedle oblasti sociokulturní se zaměřují i na provozy šetrné vůči životnímu prostředí (program Earth Guest), spočívající nejen v proklamaci dokumentu Hotel Environment Charter, ale i v nalézání nových konstrukčních řešení hotelových provozů. Hotelové skupiny – Accor Hotels qDo roku 2010 si hotelová společnost Accor dala 5 cílů, jejichž splnění by mělo přispět k udržitelnému turismu: üSnížení spotřeby vody a energie ve vlastněných hotelech o 10%, üVybavení 200 hotelů solárními panely, üRecyklace pevného odpadu ve všech vlastněných hotelech v Evropě, üRozšíření boje proti sexuálnímu turismu v Evropě zahrnujícímu děti, üTrénink zaměstnanců s cílem snížení rizika AIDS a malárie. qKromě uvedených aktivit provádí Accor charitativní činnost prostřednictvím Nadace ACCOR, zaměřené na podporu mladých lidí i humanitárních akcí a záchranných programů. Hotelové skupiny – Wyndham Hotel Group qWyndham Hotel Corporation vznikla v Dallasu (USA) v roce 1981. qV roce 2006 převzala některé značky zkrachovalé Cendant Corporation. Sídlí v Parsippany – Troy Hills, USA. qWyndham Worldwide je holdingová společnost pro Wyndham Hotels & Resorts, Group RCI a další hotelové značky. qModel operování hotelů stojí na franchisingu a asi 30 hotelů operuje na základě smlouvy o řízení. qWyndham Hotel Group má program sociální odpovědnosti prosazující základní hodnoty jako zachování integrity, respekt, zlepšení života zákazníků, místních komunit a další. Hotelové skupiny – Choice Hotels International qHistorie mezinárodní hotelové sítě Choice Hotels Internaitonal se datuje už do roku 1939, kdy se v americké Floridě spojilo sedm provozovatelů motelů a vytvořilo vůbec první národní hotelovou síť. qNásledující desetiletí se motelová síť značné rozrůstala. qVýznamný zlom přinesla 60. léta minulého století, kdy se nezisková organizace přeměnila na profitující korporaci a do své sítě začlenila i hotely vyšší kategorie, jež společnost posunuly na místo lídra mezi provozovateli ubytování. 70. léta se nesla zcela ve znamení expanze do zahraničí, kdy mezi prvními zeměmi figurovalo Německo, Belgie, ale také Mexiko, Nový Zéland nebo Kanada. Hotelové skupiny – Choice Hotels International qV 80. letech se poprvé objevily značky jako Comfort a Clarion, které přetvořily dosavadní nabídku na trhu a mezi standardní služby vnesly např. nekuřácké pokoje, kompletní balíček pokojových služeb, rozšířený rezervační systém, apartmá hotely, ale také marketingové programy nebo systém partnerství. qV roce 1990 změnila společnost název na Choice Hotels International, jenž lépe odrážel šíři, různorodost a mezinárodní působnost sítě. qMezinárodní značka Clarion byla ohodnocena nejvyšší cenou pro full-servisové hotelové řetězce střední čtyřhvězdičkové kategorie za rok 2007. Cena byla udělena v rámci výzkumu organizace J.D. Power and Hotelové skupiny – Choice Hotels International q Hotelová skupina se rozrostla ze 431 hotelů v roce 1982 na současných více než 6 300 hotelů ve více než 35 zemích světa. q V České republice je v současné době do této sítě zapojeno několik hotelů- Jedná se např. o: Clarion Congress Hotel Prague, Clarion Hotel Prague Old Town, Clarion Hotel Prague City, Clarion Grandhotel Zlatý Lev v Liberci apod. qSpolečnost byla vybudována na základech značky Quallity Inn, která byla průkopníkem v oblasti cenově přijatelného ubytování a v současnosti je celosvětovým franchisorem hotelů. Hotelové skupiny – Best Western Hotels & Resorts q Je světový hotelový řetězec, který poskytuje marketingovou, rezervační a provozní podporu pro více než 4.100 kapitálově a provozně nezávislých hotelů Best Western, Best Western Plus (TM) a Best Western Premier (R) ve 100 zemích a oblastech po celém světě. q Best Western, průmyslový průkopník od roku 1946, vyrostl v kultovní značku, která pečuje každou noc o 400.000* hostů po celém světě. Stejnou péči nabízí obchodním cestujícím i turistům. qPosláním Best Western je stát na špici hotelového průmyslu v oblasti péče o zákazníka. Best Western sponzoruje charitativní organizaci World Vision. Hotelové skupiny – Best Western Hotels & Resorts qHotely této značky a personál, podporuje děti v nouzi po celém světě. qPartnerství s AAA / CAA, Michael Waltrip Racing (TM) a Harley-Davidson (R) pomáhá hostům užít si co nejvíc každý výlet. Nejrychlejší způsob, jak získat prémiovou noc zdarma kdekoli na světě, je přihlásit se na Best Western Rewards®. qPo více než 20ti letech ohlásila známá hotelová skupina nový vzhled svých hotelových značek Best Western, Best Western Plus a Best Western Premier. qBest Western International se v rámci relaunch přejmenuje na Best Western Hotels & Resorts q Způsoby jak se připojit k hotelovým skupinám qJednotlivé hotely mají možnost se připojit k hotelovému řetězci a ponechat si při tom svoji právní subjektivitu, skloubit rodinný charakter provozu s výhodami globálního řetězcového systému. qPodmínkou je nabídka kvalitního produktu a poskytování kvalitních služeb ve všech provozovnách řetěze, např. Choice Hotels International, Sun Hotels, Ibis atd. qJedná se zejména o: üSmlouva o řízení (Management contract) je formou nejenom oblíbenou a často využívanou, ale mnoho příkladů dokazuje, že se jedná o metodu ve svém důsledku nejefektivnější. üZ formální stránky je management contract smluvním vztahem, kdy si majitel (či jinak oprávněný subjekt) za smluvně stanovených podmínek najme manažerskou společnost za účelem řízení hotelu. q Způsoby jak se připojit k hotelovým skupinám qJinými slovy vlastník nemovitosti pověřuje provozovatele, aby vykonával určitou dobu za úhradu svoje služby a převzal plnou zodpovědnost za vedení provozu všech zařízení. qNa principu management contractu funguje většina hotelových řetězců, jako např. InterContinental, Four Seasons, Radisson, které smluvní hotely provozují pod vlastním názvem. qNaproti tomu některé hotelové společnosti, jako např. Vienna International či AXXOS hotels & resorts, v rámci management contractů hotelům ponechávají jejich původní názvy. Způsoby jak se připojit k hotelovým skupinám üRezervační systém. Hotel nebo hotely, které za (zpravidla) roční členský poplatek využívají výhod celosvětového rezervačního systému. üKromě členského poplatku hradí určitou částku za každou rezervaci. üNemohou využívat žádné obchodní jméno, pouze mohou uvádět své členství v propagačních materiálech, např: Top International Hotels, Key System, Utell. üRezervační a marketingový systém, síť. Hotel nebo hotely, kterým členství v určité skupině hotelů přináší kromě možnosti využívání známého obchodního jména a celosvětového rezervačního systému také další služby mateřské společnosti Takovými službami se rozumí zejména marketingové aktivity (společné direktoráře atp.). Za členství se platí roční paušální poplatky, rezervační poplatky a příspěvky na konkrétní marketingové aktivity. ü Způsoby jak se připojit k hotelovým skupinám üVlastnictví jednotlivých objektů (sama společnost je vlastníkem). üDobrovolný hotelový řetězec - vzniká tehdy, domluví-li se několik nezávislých hotelů s úmyslem společného podnikání na akcích, které by si jako samostatné jednotky nemohly nikdy dovolit (hotelové prospekty, katalogy, průvodci, rezervační systém). üTyto hotely jsou často nazývány jako volně sdružené hotely (angl. independents). Výběr z použité literatury: qGÚČIK, M., 2007. Ekonómia cestovného ruchu. Banská Bystrica: Občianske združenie Ekonómia, Učebný text Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela. qNOVACKÁ, L. a kol., 2013. Cestovný ruch, udržateľnosť a zodpovednosť na medzinárodnom trhu. Bratislava: EKONÓM. ISBN 978-80-225-3475-8. qPALATKOVÁ, M., 2013. Mezinárodní turismus: 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4862-7. qPETRŮ, Z. 2007. Základy ekonomiky cestovního ruchu. Praha: Idea Servis. ISBN 978-80-85970-55-5. qWebové stránky vybraných privátních subjektů cestovního ruchu ….