Zkouškový test – Poradenství v sociálních službách Jméno a příjmení: Datum: 1. Sociální péče a) Soubor opatření pro děti a mládež v rámci primární, sekundární a terciární prevence b) Soubor věcných a peněžních dávek a služeb, které se poskytují občanům povinně, pokud splňují požadavek sociální potřebnosti a dostali se do nějaké soc. události c) Finanční pomoc v rámci sociálního zabezpečení v ČR 2. Marginalizované skupiny – uveďte 3. Systém služeb sociální pomoci – doplňte (finanční a nefinanční povahy) 4. Systém poradenských služeb v ČR je poskytován vždy za úhradu. a) pravda b) nepravda 5. Poradenství je uvedeno v zákoně: a) Zákon č. 108/2006 b) Zákon č. 559/2004 c) Zákon č. 423/1999 6. Průběh poradenského procesu má několik fází: a) Přípravnou, realizační a vyhodnocovací b) Navázání vztahu s klientem, diagnostikování problému, intervence a závěr procesu c) Část anamnestickou, diagnostickou a intervenční. Na závěr s klientem probíhá návrh na novou realizaci 7. Poradenský proces probíhá formou a) Individuální a skupinovou b) Primární a sekundární formou poradenské intervence c) Primární, sekundární a terciární formou poradenské intervence 8. Systém výchovného poradenství ve výchově-vzdělávací soustavě dělíme a) Specializovaná poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště b) Terapeutické komunity a výchovně-vzdělávací zařízení c) Školní a předškolní zařízení 9. Speciálně pedagogická centra jsou určena pro: a) Pro věkově nestandartní děti b) Pro děti s určitým typem postižení nebo s více vadami c) Rodiče, kteří se starají o handicapované děti 10. Pedagogicko-psychologické poradny poskytují: a) Mediační služby b) Poradenské a diagnostické služby v oblasti pedagogiky a psychologie c) Poradenství dospělým ve vztahu ke školským institucím. 11. Základní sociální poradenství poskytuje dle zákona osobám: a) pouze právní poradenství b) pouze informace o řešení problémů občanské soužití c) potřebné informace, přispívající k řešení nepříznivé sociální situace. 12. Uveďte minimálně 4 typy poradenské činnosti: 13. Kazuistika - doplňte Jak lze řešit sociální situaci matky samoživitelky, která má dvě děti ve věku 10 a 12 let. Partner neplatí výživné. Žena je nezaměstnaná, bydlí v nájemném bydlení. Finančně ji občas pomůžou rodiče. Uveďte možnosti v rámci systému sociálního zabezpečení. Jak lze řešit situaci 10-ti letého dítěte, které změnilo své chování ve třídě. Chlapec je uzavřený, vyhýbá se kolektivu. Chodí neupravený, bez svačin. Nechodí na obědy. Neplní si domácí úkoly, občas ztratí školní pomůcky. Zhoršil se jeho prospěch. O pomoc žádá třídní učitelka. Jak lze řešit situaci 10-ti letého dítěte, které změnilo své chování ve třídě. Chlapec je uzavřený, vyhýbá se kolektivu. Chodí neupravený, bez svačin. Nechodí na obědy. Neplní si domácí úkoly, občas ztratí školní pomůcky. Zhoršil se jeho prospěch. O pomoc žádá třídní učitelka. Co navrhujete? Seniorský pár prochází partnerskou krizí. Manžel začíná trpět stařeckou demencí, zapomíná, často je časově a místem dezorientovaný. Stále se cítí dominantní ve vzájemném vztahu s manželkou a nechce si připustit své potíže. Manželka trpí nedoslýchavostí, odmítá používat sluchátko, raději odezírá ze rtů. Je velmi citlivá, plačtivá pokud dojde k hádkám. Oba jsou fyzicky mobilní. Bydlí v nájemném bytě 2+1 ve druhém patře. Uveďte potencionální hrozby a poraďte možná řešení vzájemného soužití a partnerského vztahu.