C2-HD-TOP.png C2-HD-BTM.png POJEM JÁ, VÝVOJ SEBEPOJETÍ C2-HD-TOP.png POJEM JÁ •Záměrná a cílevědomá snaha předejít nebezpečí •Dotvářet okolní svět •Výslednicí vzájemně se ovlivňující vlastností každé osoby •Vlivy: •Duševní (učení, poznávání, přizpůsobení) •Společenskými (zrcadlové Já, výchova) •Fyzickými (vzhled, zdravotní stav) C2-HD-TOP.png OBRAZY JÁ A JEHO VÝZNAM • •Zobrazení („JSEM…“) •Hodnocení („MÁM BÝT…“) •Směřování („CHCI BÝT…“) •Moc („MOHU UČINIT…“) •Role („MÁM UČINIT…“) •Já X EGO •Já X OSOBNOST • •Představa o své vlastní osobnosti a těla ve světě (subjektivní Já, zrcadlové Já, reálné Já, ideální Já) C2-HD-TOP.png HRA – VÝVOJ SEBEPOJETÍ PODLE ERIKSONA BATOLECÍ OBDOBÍ PŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ ŠKOLNÍ OBDOBÍ DOSPÍVÁNÍ MLADÁ DOSPĚLOST STŘEDNÍ VĚK OBDOBÍ ZRALOSTI „JSEM TO, CO MOHU SVOBODNĚ DĚLAT“ „JSEM TO, NA CO SE PTÁM“ „JSEM TO, CO DOVEDU“ „JSEM TO, ČEMU VĚŘÍM“ „JSEM TO, CO MILUJI“ „JSEM TO, CO POSKYTUJI“ „JSEM TO, CO PO MNĚ ZŮSTANE“ C2-HD-TOP.png VÝVOJ SEBEPOJETÍ •Batolecí období – „Jsem to, co mohu svobodně dělat“ •Předškolní věk – „Jsem to, na co se ptám“ •Školní období – „Jsem to, co dovedu“ •Dospívání – „Jsem to, čemu věřím“ •Mladá dospělost – „Jsem to, co miluji“ •Střední věk – „Jsem to, co poskytuji“ •Stáří – „Jsem to, co po mě zůstane“ • C2-HD-TOP.png ODKAZY •Tělo, jáství a svět, Vladislav Chlumský •Psychologie, Ivona Buryová • • C2-HD-TOP.png C2-HD-BTM.png DĚKUJI ZA POZORNOST J