SPRÁVNĚPRÁVNÍ VZTAHY JUDr. Michal Márton, Ph.D. Správněprávní vztahy, JUDr. Michal Márton, Ph.D. 2 CHARAKTERISTIKA SPRÁVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ Právní vztah = vztah mezi dvěma nebo více subjekty, který je regulovaný právem, jehož účastníci v něm vystupují jako nositelé subjektivních práv a povinností. Správně právní (administrativněprávní) vztahy jsou specifické právní vztahy, tzn. že vedle obecných znaků právních vztahů jsou pro ně charakteristické některé zvláštnosti, které vyplývají zejména z toho, že správněprávní vztahy vznikají a realizují se při výkonu veřejné správy a jejich subjekty jsou nositelé oprávnění a právních povinností stanovených a zabezpečovaných normami správního práva. Správněprávní vztahy, JUDr. Michal Márton, Ph.D. 3 Správněprávní vztahy, JUDr. Michal Márton, Ph.D. 4 CHARAKTERISTIKA SPRÁVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ Správněprávní vztahy mohou vznikat jak z iniciativy orgánů veřejné správy, které mají v daných vztazích mocensky převažující postavení, tak také z iniciativy těch subjektů, vůči nimž bude v daných vztazích příslušné veřejnosprávní působení směřovat. Správněprávní vztahy mohou vznikat i proti vůli adresáta / adresátů veřejnosprávního působení. Iniciativa orgánů veřejné správy = podstata spočívá v tom, že správní orgán je povinen jednat z úřední povinnosti (odstranění stavby, zahájení přestupkového řízení) Iniciativa podřízených subjektů veřejné správy = žádost o koncesi, ohlášení živnosti, připojení se poškozeného Správněprávní vztahy, JUDr. Michal Márton, Ph.D. 5 CHARAKTERISTIKA SPRÁVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ Soukromoprávní vztah = vůle subjektů je rovnocenná Správně právní vztah = autoritativní vůle vykonavatele veřejné moci •Charakteristickým znakem správněprávních vztahů je skutečnost, že spory mezi subjekty těchto vztahů, týkající se jejich obsahu, přísluší řešit zpravidla v daném vztahu vystupujícímu, příp. instančně nadřízenému, správnímu orgánu. • •Správněprávní vztahy jsou dále charakteristické i tím, že v případě porušení povinností v těchto vztazích se uplatňuje, nedojde-li k založení jiné právní odpovědnosti, správněprávní odpovědnost. Správněprávní vztahy, JUDr. Michal Márton, Ph.D. 6 PŘEDPOKLADY VZNIKU (ZMĚNY, ZÁNIKU) SPRÁVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ •existence normy správního práva (státní moc lze vykonávat pouze na základě zákona a v jeho mezích) • •existence právních skutečností Správněprávní vztahy, JUDr. Michal Márton, Ph.D. 7 Správněprávní vztahy, JUDr. Michal Márton, Ph.D. 8 Správněprávní vztahy, JUDr. Michal Márton, Ph.D. 9 PRVKY SPRÁVNĚPRÁVNÍCH VZTAHŮ Pro správněprávní vztahy je obdobně jako pro právní vztahy obecně charakteristická jejich určitá vnitřní struktura. V každém správněprávním vztahu můžeme vymezit jeho subjekty, obsah a objekt. Subjekty nejméně 2 individualizované subjekty, přičemž jedním z nich je vždy správní orgán a to v mocensky nadřazeném postavení a v rámci realizace své pravomoci a působnosti. Obsah jednotlivá práva a povinnosti – dare (dát), facere (konat), omitere (zdržet se konání), pati (strpět) Objekt (předmět) – lidské chování, věci jako materiální hodnoty SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA JUDr. Michal Márton, Ph.D.. Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 11 CHARAKTERISTIKA SUBJEKTŮ SPRÁVNÍHO PRÁVA Subjekt správního práva ten, komu správní právo přiznává právní subjektivitu– tzn. ten, kdo je způsobilý být nositelem práv a povinností stanovených normami správního práva. Př. (fyzická, právnická osoba) objednatel = ten, kdo si na základě smlouvy o dílu nechá zhotovit stavbu SOUKROMÉ stavebník = osoba, která je účastníkem stavebního řízení („ten, kdo staví“) SPRÁVNÍ jako objednatel má tato osoba právo nechat si zhotovit stavbu, tomu odpovídající povinnost zaplatit cenu za dílo a dílo převzít jako stavebník má právo domáhat se vydání stavebního povolení, kolaudačního rozhodnutí, atp., ale tomu odpovídající povinnosti zaplatit správní poplatek, doložit zákonem požadované podklady, vyčkat na rozhodnutí stavebního úřadu atp. U subjektů správního práva lze především lišit mezi subjekty, které vykonávají veřejnou správu, a mezi subjekty, vůči kterým je veřejná správa vykonávána. Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 12 Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 13 CHARAKTERISTIKA SUBJEKTŮ SPRÁVNÍHO PRÁVA Subjekty podle právní teorie obvykle mají: qzpůsobilost k právům a povinnostem – tzn. způsobilost mít subjektivní práva (oprávnění) a právní povinnosti, tedy způsobilost být nositelem práv a povinností, qzpůsobilost k právním jednáním– jíž se rozumí způsobilost svým vlastním jednáním a chováním, které je v souladu s platným právem zakládat měnit nebo rušit právní vztahy, tj. zakládat měnit nebo rušit subjektivní práva (oprávnění), resp. právní povinnosti, qzpůsobilost k protiprávním jednáním – tzn. způsobilost nabývat svým vlastním jednáním, které je porušením práva (deliktem), právních povinností, event. pozbývat oprávnění Fyzické a právnické osoby = způsobilost Subjekty veřejné správy = pravomoc Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 14 Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 15 SUBJEKTY VEŘEJNÉ SPRÁVY JAKO SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA Správní orgán se zřizuje zákonem, kde je vymezena jeho pravomoc a působnost (čl. 79 odst. 1 Ústavy) Pravomoc správního orgánu = souhrn oprávnění, jimiž je správní orgán vybaven, a právních povinností, jež jsou správnímu orgánu uloženy, tj. suma práv a povinností, které správní orgán pro potřeby plnění úkolů a řešení otázek má a jimiž disponuje, tzn. jde o souhrn právních prostředků, které má správní orgán k realizaci své působnosti. Působnost správního orgánu = předmět, obsah a rozsah jeho činnosti, tj. okruh otázek, které daný správní orgán projednává, rozhoduje a realizuje, a za jejichž řešení odpovídá. Správní orgány uskutečňují svoji pravomoc ve smyslu jim právně stanovené působnosti na určitém území a v určitém věcně vymezitelném okruhu otázek. Proto se u správních orgánů rozlišuje jejich působnost územní, daná hranicemi území, na němž je správní orgán oprávněn a současně povinen realizovat svoji pravomoc, a působnost věcná, daná okruhem věcného zaměření příslušných otázek, v jehož rámci správní orgán vykonává svou pravomoc. Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 16 Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 17 Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 18 SUBJEKTY VEŘEJNÉ SPRÁVY JAKO SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA Status úředníků veřejné správy, tj. zaměstnanců veřejné správy, kteří vykonávají tzv. úřední činnost, resp. činnost úředního charakteru, se zpravidla řídí režimem tzv. veřejné služby – tj. právní režim postavení osob, vykonávajících veřejnou službu jako úřední povinnost. V rámci veřejné služby můžeme rozlišovat institut státní služby vztahující se na zaměstnance státu ve sféře státní správy. Kromě toho pak rozlišujeme režim zaměstnanců veřejnoprávních samosprávných korporací, což je nejčastější v případě zaměstnanců územních samosprávných celků. Zákon o státní službě přichází s úplně novým typem právního vztahu, kterým se řídí vztah státního zaměstnance a správního úřadu, a to služebním poměrem podle zákona o státní službě. Zákoník práce se zde aplikuje pouze v případě, že zákon na něj odkáže. Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 19 SUBJEKTY VEŘEJNÉ SPRÁVY JAKO SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA Zákoník práce tedy není vůči zákonu o státní službě subsidiárním (podpůrným) právním předpisem. Základní instituty pracovního práva jako zejména vznik pracovního poměru dle pracovní smlouvy nebo jmenování nebo ukončování pracovního poměru se v případě státních úředníků nově vůbec neuplatní. Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, upravuje pracovní poměr úředníků územních samosprávných celků a jejich vzdělávání. Na pracovněprávní vztahy úředníků ÚSC se vztahuje zákoník práce, nestanoví-li tento zákon jinak. Na vztahy vyplývající z výkonu veřejné funkce se zákoník práce vztahuje, pokud to výslovně stanoví nebo pokud to stanoví zvláštní právní předpisy. Jestliže je veřejná funkce vykonávána v pracovním poměru, řídí se tento pracovní poměr tímto zákonem. V případě vztahu zákona o úřednících ÚSC a zákoníku práce platí obecné pravidlo, že zákoník práce je považován za obecný právní předpis, přičemž zákon o úřednících ÚSC jako zvláštní zákon obsahuje speciální úpravu. Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 20 FYZICKÉ OSOBY JAKO SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA Fyzické osoby patří k té skupině subjektů správního práva, vůči kterým směřuje výkon veřejné správy. Jejich postavení ve správněprávních vztazích je ve vztahu ke konkrétnímu subjektu veřejné správy podřazené (nerovné). Subjektivita fyzické osoby = způsobilost být nositelem práv a povinností V obecné poloze je právní subjektivita fyzické osoby jednotná pro celý právní řád. Fyzická osoba je obecně způsobilá být nositelem práv a povinností, jestliže jsou pro to splněny příslušné podmínky. Právní subjektivita v obecné poloze vzniká narozením, trvá po celý život a zaniká smrtí. Fyzická osoba jako subjekt správního práva má řadu práv a povinností již od narození – např. právo na lékařskou péči, právo a současně povinnost mít vlastní jméno apod. V případě některých konkrétních práv a povinností vyžadují normy správního práva k jejich vzniku vedle narození ještě některé další právní skutečnosti – např. dosažení určitého věku, dosažení určitého vzdělání, české státní občanství apod. Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 21 FYZICKÉ OSOBY JAKO SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA Způsobilost fyzické osoby být nositelem práv a povinností je předpokladem k tomu, aby tato práva a povinnosti mohla nabývat vlastními právními úkony, tj. předpokladem ke způsobilosti k právním úkonům. Způsobilost k právním úkonům vzniká teprve tehdy, když fyzická osoba dosáhla určitého věku a získala s tím spojené rozumové schopnosti samostatně rozpoznat význam a následky svého konkrétního jednání a zároveň schopnosti své jednání ovládnout. V oblasti správního práva platí pro nabytí způsobilosti fyzických osob k právním úkonům řada zvláštních ustanovení – např. od 15 let vzniká fyzické osobě povinnost samostatně se hlásit k pobytu, mít občanský průkaz a prokazovat jím svoji totožnost, právo žádat o povolení řízení motorového vozidla skupiny M, od 17 let vzniká právo žádat o povolení k řízení motorového vozidla skupiny A a T, od 21 let právo žádat o povolení k řízení motorového vozidla pro dopravu osob, vozidel požární ochrany, zdravotnictví atd. Ve většině případů však normy správního práva nestanoví výslovně, od kdy fyzická osoba získává způsobilost k právním úkonům. Za způsobilou k právním úkonům je pak v plném rozsahu považována fyzická osoba, která nabyla zletilosti, přičemž se vychází z občanskoprávní úpravy. Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 22 FYZICKÉ OSOBY JAKO SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA § 30 NOZ: Plně svéprávným se člověk stává zletilostí. Zletilosti se nabývá dovršením osmnáctého roku věku. Před nabytím zletilosti se plné svéprávnosti nabývá přiznáním svéprávnosti, nebo uzavřením manželství. Svéprávnost nabytá uzavřením manželství se neztrácí ani zánikem manželství, ani prohlášením manželství za neplatné. V normách správního práva nenajdeme obecné ustanovení, které by řešilo otázku, kdy lze fyzickou osobu zbavit svéprávnosti nebo, kdy lze její svéprávnost omezit pro nedostatek požadovaných rozumových schopností. Ve většině případů musí správní orgány otázku rozumových schopností fyzických osob v souvislosti s jejich způsobilostí ke vždy konkrétním úkonům ve sféře působnosti správního práva řešit samy, a to zejména s ohledem na povahu věci. Fyzická osoba, která nesplňuje podmínky způsobilosti k právním úkonům, tj. vedle příslušného věku právě požadované rozumové rozpoznávací a ovládací schopnosti, nemůže ve správněprávních vztazích vystupovat samostatně, ale musí být v takovém jednání vždy zastoupena. Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 23 FYZICKÉ OSOBY JAKO SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA Způsobilost fyzické osoby k právům a povinnostem společně s její způsobilostí k právním úkonům se ve sféře správního práva vztahuje jak k oblasti správního práva hmotného, tak k oblasti správního práva procesního. Pokud jde o způsobilost fyzické osoby k protiprávním úkonům (tzv. deliktní způsobilost), ta je ve správním právu, obdobně jako v právu obecně, vázána na stejné podmínky jako její způsobilost k právním úkonům. Pokud tak stanoví zákon, může být v určitém rozsahu na příslušné fyzické osoby přenesen i určitý výkon veřejné správy – např. soukromí lékaři při rozhodování o pracovní neschopnosti, autorizovaní inspektoři podle stavebního zákona apod. Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 24 PRÁVNICKÉ OSOBY JAKO SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA Právnické osoby jako subjekty správního práva se, obdobně jako osoby fyzické, řadí k té skupině subjektů správního práva, vůči kterým směřuje výkon veřejné správy. Právnická osoba je pojem soukromého práva. Základní právní úprava a členění právnických osob je obsažena v občanském zákoníku (korporace, fundace, ústav). Jako subjekty správního práva vystupují všechny právnické osoby, které mají ve smyslu norem správního práva způsobilost být samostatným nositelem práv a povinností ve sféře působnosti správního práva. Správněprávní subjektivita právnických osob je zpravidla projevem jejich obecné právní subjektivity, a proto je pro její vznik rozhodující splnění podmínek, které pro založení či ustavení právnické osoby předepisují právní normy, na jejichž základě a v jejichž smyslu konkrétní právnická osoba vzniká. Právnické osoby zpravidla vznikají nabytím účinnosti jejich zápisu do obchodního nebo jiného zákonem stanoveného rejstříku. U některých právnických osob je jejich vznik upraven jinak (např. příspěvkové organizace obcí a krajů). Subjekty správního práva, JUDr. Michal Márton, Ph.D.. 25 PRÁVNICKÉ OSOBY JAKO SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA V postavení subjektů správního práva vystupují z právnických osob nejčastěji nejrůznější obchodní společnosti, družstva, státní podniky, spolky atp. Právní subjektivitu má právnická osoba vždy jako celek, ale právní úkony za ni musí činit vždy její orgány resp. zástupci. Právnické osoby jako subjekty správního práva vystupují převážně v postavení subjektů, vůči nimž je veřejná správa vykonávána, tj. v postavení subjektů jakožto adresátů veřejnosprávního působení. Zvláštním druhem právnických osob vystupujících v postavení subjektů správního práva je stát a nejrůznější veřejnoprávní korporace. V praxi mohou nastat situace, kdy stát či veřejnoprávní korporace zastoupené svými orgány vystupují v postavení subjektů, vůči kterým je veřejná správa vykonávána.