Poměrová analýza Poměrová analýza Interpretace Doc. Ing. Petra Růčková, Ph.D. Katedra financí a účetnictví Požadavky na finanční ukazatele Splňují daný účel Mají potřebnou vypovídací schopnost Stabilní pro konkrétní období Citlivé na změny v trendech Finanční ukazatele Poměrová analýza podle skupin uživatelů Manažer Vlastník Věřitel likvidita rentabilita likvidita rentabilita Tržní ukazatele zadluženost aktivita peníze rentabilita zadluženost aktivita Rady pro práci s přímou analýzou • Finanční poměry zřídka dávají odpovědi, ale pomáhají klást správné otázky. • Pro finanční poměry neplatí žádná mezinárodní norma. Trocha přemýšlení a zdravý rozum mají větší cenu než slepá aplikace vzorců. • Vybírejte si. Různé poměry často říkají totéž. • K odhadu finanční pozice společnosti potřebujete nějaký referenční bod. Je užitečné porovnávat finanční poměry společnosti s těmito poměry v předcházejících letech a s poměry jiných firem ve stejném oboru. Likvidita Pojem likvidita se používá ve vztahu: • likvidita určité složky majetku - jde o vyjádření vlastnosti dané složky majetku jak rychle a bez velké ztráty hodnoty se dokáže přeměnit na peněžní hotovost. • likvidita podniku - jde o vyjádření schopnosti podniku uhradit včas své platební závazky. Ukazatele likvidity a jejich interpretace Okamžitá likvidita (L1) = pohot. peněžní prostředky / krátkodobé cizí zdroje Pohotová likvidita (L2) = (OA-zásoby)/krátkodobé cizí zdroje Běžná likvidita (L3) = oběžná aktiva/krátkodobé cizí zdroje • U doporučovaných hodnot se literatury rozcházejí, ale v zásadě lze říci, že pro: L1 0,2 až 1,0 L2 1,0 až 1,5 L3 1,5 až 2,0 Likvidita Čistý pracovní kapitál • Čistý pracovní kapitál je část oběžných aktiv, která je financována dlouhodobými finančními zdroji a podnik s ní může volně disponovat při realizaci svých záměrů. • Pracovní kapitál však můžeme také chápat jako část prostředků, které by podniku dovolily v omezeném rozsahu pokračovat v jeho činnosti, pokud by byl nucen splatit převážnou část nebo všechny své krátkodobé závazky – jde tedy o finanční polštář pro případ nouze. Ukazatele rentability RENTABILITA je měřítkem schopnosti podniku vytvářet nové zdroje, dosahovat zisku použitím investovaného kapitálu. Ke zjišťovaní rentability jsou používány v praxi nejvíce tyto ukazatele: • ukazatel rentability celkového vloženého kapitálu (ROA) • ukazatel rentability vlastního kapitálu (ROE) • rentabilita odbytu (ROS) • rentabilita nákladů (ROC) Obecně je tedy rentabilita vyjadřována poměrem zisku (EAT nebo EBIT) k částce vloženého kapitálu (A, E, S, C apod.) Rentabilita celkového vloženého kapitálu - ROA • Měřením ROA vyjadřujeme celkovou efektivnost firmy, její výdělkovou schopnost, nebo také produkční sílu. • Odráží celkovou výnosnost kapitálu bez ohledu na to, z jakých zdrojů byly podnikatelské činnosti financovány. • Finanční struktura je v tomto případě tedy irelevantní, hodnotí se schopnost reprodukce kapitálu. ROA = zisk / celkový vložený kapitál Rentabilita vlastního kapitálu - ROE • Měřením ROE vyjadřujeme výnosnost kapitálu vloženého vlastníky podniku. • Jde o ukazatel, pomocí kterého mohou investoři zjistit, zda je jejich kapitál reprodukován s náležitou intenzitou odpovídající riziku investice. • Je-li hodnota ukazatele trvale nižší než výnosnost cenných papírů garantovaných státem, je podnik fakticky odsouzen k zániku, neboť investoři nebudou do takovéto investice vkládat své prostředky. ROE = zisk po zdanění / vlastní kapitál Rentabilita tržeb • Jde o poměry, které v čitateli zahrnují hospodářský výsledek v různých podobách a ve jmenovateli obsahují tržby, opět různým způsobem upravené. ROS = EAT / tržby • Tyto ukazatele vyjadřují schopnost podniku dosahovat zisku při dané úrovni tržeb, tedy kolik dokáže podniku vyprodukovat efektu na 1 Kč tržeb. Tomuto ukazatele se v praxi někdy také říká ziskové rozpětí a slouží k vyjádření ziskové marže. Vypovídací schopnost poměrových ukazatelů • Je téměř vyloučené, aby podnik byl mimořádně dobrý ve všech ukazatelích. Nejčastěji se různým způsobem kombinují dobré a horší výsledky v různých oblastech. • Určitá hodnota ukazatele nic nevypovídá o tom, zda je situace v podniku v dané chvíli dobrá nebo ne. • Je otázkou, zda má smysl počítat všechny poměrové ukazatele také pro velké firmy. • Poměrové ukazatele lze účelově vylepšovat. Děkuji za pozornost