Prezentace předmětu: Podnikání na Internetu Vyučující: doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Název prezentace Název projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 Logolink_OP_VVV_hor_barva_cz Podnikání na Internetu Přednáška 8 doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. E-business prostředí 3 •Podnikatelské prostředí –Zákazníci; –Spolupracující podnikatelské subjekty; –Konkurenční podnikatelské subjekty; –Finanční instituce; –Instituce veřejné a státní správy; –Poskytovatelé komunikačních služeb; –další… csvukrs E-business prostředí 4 csvukrs E-business prostředí 5 •Podnikatelské prostředí –lokální –globální •Počet on-line připojených uživatelů k Internetu. •Ne všichni nakoupili. •Potřeby zákazníků. •Požadavky zákazníků. •Růst inteligence a gramotnosti. • – •Klíčové ukazatele –právní formy podnikání; –legislativa; –daňový systém; –investiční klima; –klíčová odvětví; –exportní úspěšnost; –sociální úroveň, –kupní síla; –další… – csvukrs E-business prostředí 6 •Zákazník (někdy nazývaný též klient nebo kupující) je příjemce statků, služeb, produktů nebo nápadů, které získává od prodejce, obchodníka nebo dodavatele za peněžní nebo jinou hodnotovou úplatu. •Zákazníci jsou zaměřeni na určitý cíl. •Cíl může být rozšířen vhodnými podněty. •Zákazníci nakupují zboží, které: –nutně potřebují; –pouze chtějí; –dosud neměli potřebu nakoupit; – – • – csvukrs E-business prostředí 7 •Zákazník & produkt csvukrs E-business prostředí 8 https://www.obnd.cz/marketing/stdc-framework-jako-zaklad-pro-uspesne-fungovani-marketingu.html csvukrs E-business prostředí 9 Fáze Charakteristika Poznání potřeb Může jít o běžného zákazníka jako soukromou osobu nebo pracovníka firmy. Tato potřeba může být stimulována u určitého zboží reklamou či přímo prodejcem. Potřeby se dělí na reálné a vyvolané. Definování výrobku Při opakovaných nákupech jsou specifikace výrobku známy, jestliže je nákup první, zákazník si zjišťuje různé vlastnosti výrobku. Poznání dodavatelů Dále zákazník hledá, kdo a za jakých podmínek určitý výrobek prodává na trh. Zákazník si porovnává dodavatele, snaží se najít výrobek, který by vyhovoval jeho potřebám a prioritám. Výběr dodavatelů Po poznání dodavatelů následuje jeho výběr. Kritérií může být celá řada a liší se podle typu zákazníka (cena, značka výrobku, image výrobku, služby dodávané k výrobku, poměr kvalita/cena, míra šetrnosti výrobku k přírodě, …) Rozhodnutí o dodavateli Vybere se obvykle jeden dodavatel. Nákup Objednávka, zpracování obchodního případu a doručení zboží. Hodnocení nákupu Hodnocení pozitivního nebo negativního dojmu, který může výrazně ovlivnit budoucí loajalitu zákazníka. csvukrs E-business prostředí 10 •Zákazník & produkt –poznání potřeb •reálné; •vyvolané; – definování výrobku •zákazník si zjišťuje různé vlastnosti výrobku; –poznání dodavatelů •kdo a za jakých podmínek určitý výrobek prodává na trh; •porovnání dodavatelů; •snaha najít výrobek, který by nejlépe vyhovoval potřebám a prioritám zákazníka; • – csvukrs E-business prostředí 11 •Zákazník & produkt –poznání dodavatelů – zdroje informací •přímá nabídka; •reklama; •internet; •výstavy a další zdroje; – výběr dodavatele •(cena, značka výrobku, image výrobku, služby dodávané k výrobku, poměr kvalita/cena, míra šetrnosti výrobku k přírodě, ..) –nákup •pozitivní nebo negativní dojem • – csvukrs E-business prostředí 12 csvukrs E-business prostředí 13 •Základní předpoklad – orientace na zákazníka •Aby zákazník provedl objednávku, musí mít k dispozici: –nabídku zboží; –jasné a srozumitelné informace o zboží; –informace o možných alternativách, jak si může zboží koupit. •Elektronické obchody na úrovni B2C jsou jednou z alternative. •Všechny prvky systému elektronického obchodu v rámci obchodního cyklu lze pojímat jako striktně zákaznicky orientované služby. csvukrs E-business prostředí 14 csvukrs E-business prostředí 15 https://m.systemonline.cz/rizeni-vyroby/kanban-vyroba-tahem.htm csvukrs E-business prostředí 16 https://m.systemonline.cz/rizeni-vyroby/kanban-vyroba-tahem.htm csvukrs E-business prostředí – podmínky úspěchu 17 •Dobrý produkt za dobrou cenu; •Viditelný a jasný kontakt; •Stručné a jasné obchodní podmínky; •Nákup bez registrace; •Heuréka (recenze, porovnání obchodů); •Rychlá a jasná komunikace; •Definice konkurenční výhody; •Nerealizovat cenovou válku; •Neustále komunikovat a dávat o sobě vědět; •Dát návštěvníkům „něco“ navíc. csvukrs 18 Děkuji za pozornost Otázky? csvukrs