LOGISTIKA
-
ÚVOD DO PROBLEMATIKY
.
Tomáš Pražák
Garant a přednášející

Peter Drucker:
logistika je jednou z posledních možností a příležitostí, kde mohou podniky zvýšit svoji
efektivnost

• 70. a 80. léta 20. stol. – deregulace dopravy v USA
• 70. léta 20. stol.:
ovliv globalizace
orozmach informačních technologií
opozitivní vliv na zisk – logistické náklady

• konec 80. let 20. stol. – pronikání logistiky do zemí východního bloku
• dnes je logistika považována za vědní disciplínu charakteristickou systémovým přístupem


SOUČASNÉ POJETÍ LOGISTIKY
Logistika je věda zabývající se hmotnými toky a s nimi spojenými informačními a finančními toky.


HOSPODÁŘSKÁ LOGISTIKA
•výsledek integrace technických, ekonomických i společenských věd
•zabývá se tokem zboží od místa vzniku do místa spotřeby, popř. i zpět, až do místa likvidace
•

•Definice hospodářské logistiky z roku 1988 podle H. C. Phola:
Logistika má dbát na to, aby místo příjmu bylo zásobeno podle jeho požadavků z místa dodání
správným výrobkem, ve správném množství a stavu, ve správném čase a současně za minimálních
nákladů.

oSchulte:
Logistika je integrované plánování, formování, provádění a kontrolování hmotných a s nimi spojených
informačních toků od dodavatele do podniku, uvnitř podniku a od podniku k odběrateli.
oRupper:
Logistika je soubor komplexních úloh a z nich odvozených opatření k optimálnímu zajištění toku
materiálu, informací a hodnot v transformačním procesu podniku.

ZNAKY SOUČASNÉ LOGISTIKY
•logisticky myslet a konat = hledat časové úspory, úspory v nákladech, usilovat o účinné propojení
aktivit zásobovacích, výrobních a obchodních, uplatňovat pružnou organizační strukturu s cílem
celkově snížit vázanost oběžných prostředků, zvýšit plynulost výroby a zbožím uspokojit potřeby
zákazníků

•objekty hospodářské logistiky:
oveškeré druhy materiálu a zboží (výrobní materiály, pomocné a provozní materiály, subdodávky a
náhradní díly, obchodní zboží, stejně jako polotovary a hotové výrobky), čímž je dána jasná hranice
k ostatním opatřovaným faktorům (zařízení, pracovní síla a kapitál)
•

•týká se všech typů organizací:
ovýrobní sféra
ostátní správa
onemocnice
oškoly
oorganizace poskytující
obchodní, bankovní
nebo finanční služby
BANKA
ŠKOLA

CÍLE LOGISTIKY
•odvozeny od celopodnikových cílů
•základní cíl: optimální uspokojování potřeb zákazníků:
ododávky a další služby zákazníkům musí být uskutečněny na požadované úrovni s minimálními náklady

•splnění základního cíle je možno sledovat ze dvou pohledů:
oVýkonový cíl: dodat požadovaný položky ve správném množství, druhu a kvalitě na správném
místě a ve správný čas
oEkonomický cíl: zabezpečit požadované služby s minimálními náklady

•vnitřní logistické cíle:
osnižování nákladů na dopravu, manipulaci, skladování, na výrobu, na zásoby a na řízení
osnižování objemu kapitálu vázaného v zásobách a v technických prostředcích logistického systému
•vnější logistické cíle:
oudržení či zvýšení objemu prodeje a podílu na trhu
okrátké dodací lhůty
ovysoká úplnost a spolehlivost dodávek
odostatečná pružnost podniku

METODY LOGISTIKY
•interdisciplinární věda
•vychází ze systémové teorie, technické kybernetiky, stochastiky, matematického programování a
teorie rozhodování

•základní metody využívané v logistice:
oanalytické metody:
qsystémová analýza
qanalýza ABC
qhodnotová analýza
qanalýza nákladů a užitku aj.
omatematické metody operační analýzy:
qmatematické a zejména lineární programování (řezné plány, distribuční problém, dopravní problém
aj.)
qteorie front
o

•speciální logistické metody:
oJust-in-Time (+ Kanban)
ocentralizace skladů

ČLENĚNÍ LOGISTIKY
1.Podle úrovně problému:
•Makrologistika:
oglobálními aspekty logistiky
ovysoký stupeň agregace a makroekonomický přístup
ootázky mezinárodní dopravy, mezinárodní a globální integrace výrobních kapacit, dopravy, spojů,
cel, národní či mezinárodní legislativy týkající se přepravy a vlivu na životní prostředí
•
•Metalogistika:
ododavatelsko - odběratelské vztahy
ododavatelé surovin, distributoři, zákazníci, logistické podniky
•Mikrologistika:
ořízení toků materiálu, zboží a služeb uvnitř podniku

2. Podle činností:
ovýrobní logistika
oobchodní logistika
onákupní (zásobovací) logistika
odistribuční logistika
oskladovací logistika
odopravní logistika

DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC (SUPPLY CHAIN)



•řízení dodavatelského řetězce (SCM):
ozákladní otázka: Co, kdy, kde a jak vyrábět, jak přepravovat apod. tak, aby byly na požadované
úrovni splněny požadavky konečného zákazníka?
qodpověď zná obvykle jen přímý dodavatel zboží konečnému zákazníkovi
qostatní články řetězce většinou odkázány na informace zprostředkované a na vlastní předpovědi
qpoptávka konečných zákazníků je stále náhodnější

okoordinace a spolupráce mezi jednotlivými články v řetězci:
qzkracování dodací lhůty
qsnižování stavu zásob
qsnižování celkových nákladů dodavatelského systému
qdosažení synergických efektů a odstranění negativních efektů spojených s nedostatkem nebo úplnou
absencí koordinace a spolupráce mezi prvky systému
o

INTEGRACE LOGISTICKÝCH ČINNOSTÍ V SCM



LOGISTICKÉ ČINNOSTI
1.Zákaznický servis
2.Prognózování poptávky
3.Řízení stavu zásob
4.Logistická komunikace
5.Manipulace s materiálem
6.Vyřizování objednávek - objednávkový cyklus
7.Balení
8.Podpora servisu a náhradní díly
9.Stanovení místa výroby a skladování
10.Pořizování/ Nákup
11.Manipulace s vráceným zbožím
12.Zpětná (reverzní) logistika
13.Skladování
14.Doprava a přeprava

ROLE LOGISTIKY V EKONOMICE
A V PODNIKU
•Proč zavádět logistiku do podniku?
•signály nefunkční logistiky
•Trendy
•
•
Robots
Amazon
Zdroj: https://www.businessinfo.cz/clanky/budoucnost-logistiky-internet-veci-a-chytrejsi-sklady/