LOGISTIKA - ÚVOD DO PROBLEMATIKY . Tomáš Pražák Garant a přednášející Peter Drucker: logistika je jednou z posledních možností a příležitostí, kde mohou podniky zvýšit svoji efektivnost • 70. a 80. léta 20. stol. – deregulace dopravy v USA • 70. léta 20. stol.: ovliv globalizace orozmach informačních technologií opozitivní vliv na zisk – logistické náklady • konec 80. let 20. stol. – pronikání logistiky do zemí východního bloku • dnes je logistika považována za vědní disciplínu charakteristickou systémovým přístupem SOUČASNÉ POJETÍ LOGISTIKY Logistika je věda zabývající se hmotnými toky a s nimi spojenými informačními a finančními toky. HOSPODÁŘSKÁ LOGISTIKA •výsledek integrace technických, ekonomických i společenských věd •zabývá se tokem zboží od místa vzniku do místa spotřeby, popř. i zpět, až do místa likvidace • •Definice hospodářské logistiky z roku 1988 podle H. C. Phola: Logistika má dbát na to, aby místo příjmu bylo zásobeno podle jeho požadavků z místa dodání správným výrobkem, ve správném množství a stavu, ve správném čase a současně za minimálních nákladů. oSchulte: Logistika je integrované plánování, formování, provádění a kontrolování hmotných a s nimi spojených informačních toků od dodavatele do podniku, uvnitř podniku a od podniku k odběrateli. oRupper: Logistika je soubor komplexních úloh a z nich odvozených opatření k optimálnímu zajištění toku materiálu, informací a hodnot v transformačním procesu podniku. ZNAKY SOUČASNÉ LOGISTIKY •logisticky myslet a konat = hledat časové úspory, úspory v nákladech, usilovat o účinné propojení aktivit zásobovacích, výrobních a obchodních, uplatňovat pružnou organizační strukturu s cílem celkově snížit vázanost oběžných prostředků, zvýšit plynulost výroby a zbožím uspokojit potřeby zákazníků •objekty hospodářské logistiky: oveškeré druhy materiálu a zboží (výrobní materiály, pomocné a provozní materiály, subdodávky a náhradní díly, obchodní zboží, stejně jako polotovary a hotové výrobky), čímž je dána jasná hranice k ostatním opatřovaným faktorům (zařízení, pracovní síla a kapitál) • •týká se všech typů organizací: ovýrobní sféra ostátní správa onemocnice oškoly oorganizace poskytující obchodní, bankovní nebo finanční služby BANKA ŠKOLA CÍLE LOGISTIKY •odvozeny od celopodnikových cílů •základní cíl: optimální uspokojování potřeb zákazníků: ododávky a další služby zákazníkům musí být uskutečněny na požadované úrovni s minimálními náklady •splnění základního cíle je možno sledovat ze dvou pohledů: oVýkonový cíl: dodat požadovaný položky ve správném množství, druhu a kvalitě na správném místě a ve správný čas oEkonomický cíl: zabezpečit požadované služby s minimálními náklady •vnitřní logistické cíle: osnižování nákladů na dopravu, manipulaci, skladování, na výrobu, na zásoby a na řízení osnižování objemu kapitálu vázaného v zásobách a v technických prostředcích logistického systému •vnější logistické cíle: oudržení či zvýšení objemu prodeje a podílu na trhu okrátké dodací lhůty ovysoká úplnost a spolehlivost dodávek odostatečná pružnost podniku METODY LOGISTIKY •interdisciplinární věda •vychází ze systémové teorie, technické kybernetiky, stochastiky, matematického programování a teorie rozhodování •základní metody využívané v logistice: oanalytické metody: qsystémová analýza qanalýza ABC qhodnotová analýza qanalýza nákladů a užitku aj. omatematické metody operační analýzy: qmatematické a zejména lineární programování (řezné plány, distribuční problém, dopravní problém aj.) qteorie front o •speciální logistické metody: oJust-in-Time (+ Kanban) ocentralizace skladů ČLENĚNÍ LOGISTIKY 1.Podle úrovně problému: •Makrologistika: oglobálními aspekty logistiky ovysoký stupeň agregace a makroekonomický přístup ootázky mezinárodní dopravy, mezinárodní a globální integrace výrobních kapacit, dopravy, spojů, cel, národní či mezinárodní legislativy týkající se přepravy a vlivu na životní prostředí • •Metalogistika: ododavatelsko - odběratelské vztahy ododavatelé surovin, distributoři, zákazníci, logistické podniky •Mikrologistika: ořízení toků materiálu, zboží a služeb uvnitř podniku 2. Podle činností: ovýrobní logistika oobchodní logistika onákupní (zásobovací) logistika odistribuční logistika oskladovací logistika odopravní logistika DODAVATELSKÝ ŘETĚZEC (SUPPLY CHAIN) •řízení dodavatelského řetězce (SCM): ozákladní otázka: Co, kdy, kde a jak vyrábět, jak přepravovat apod. tak, aby byly na požadované úrovni splněny požadavky konečného zákazníka? qodpověď zná obvykle jen přímý dodavatel zboží konečnému zákazníkovi qostatní články řetězce většinou odkázány na informace zprostředkované a na vlastní předpovědi qpoptávka konečných zákazníků je stále náhodnější okoordinace a spolupráce mezi jednotlivými články v řetězci: qzkracování dodací lhůty qsnižování stavu zásob qsnižování celkových nákladů dodavatelského systému qdosažení synergických efektů a odstranění negativních efektů spojených s nedostatkem nebo úplnou absencí koordinace a spolupráce mezi prvky systému o INTEGRACE LOGISTICKÝCH ČINNOSTÍ V SCM LOGISTICKÉ ČINNOSTI 1.Zákaznický servis 2.Prognózování poptávky 3.Řízení stavu zásob 4.Logistická komunikace 5.Manipulace s materiálem 6.Vyřizování objednávek - objednávkový cyklus 7.Balení 8.Podpora servisu a náhradní díly 9.Stanovení místa výroby a skladování 10.Pořizování/ Nákup 11.Manipulace s vráceným zbožím 12.Zpětná (reverzní) logistika 13.Skladování 14.Doprava a přeprava ROLE LOGISTIKY V EKONOMICE A V PODNIKU •Proč zavádět logistiku do podniku? •signály nefunkční logistiky •Trendy • • Robots Amazon Zdroj: https://www.businessinfo.cz/clanky/budoucnost-logistiky-internet-veci-a-chytrejsi-sklady/