Marketingový výzkum
Ing. Michal Stoklasa, Ph.D.
Marketingový výzkum
Info
Období
léto 2024
Vítejte v předmětu Marketingový výzkum!
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2024/PEMBKMKV/um/zakladni_studijni_material/Marketingovy_vyzkum_-_Stoklasa_-_2023.pdf

V tomto bloku naleznete základní informace k předmětu - anotaci předmětu, požadavky na studenta, způsob hodnocení, rozpis témat a literaturu ke studiu, dále možnosti komunikace a jiné organizační informace.

Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
1
Web

V rámci tohoto tutoriálu budou pokryty následující oblasti - předmět a typologie marketingového výzkumu, informační zajištění marketingového výzkumu, metody a techniky marketingového výzkumu.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Složka
1
Studijní materiály

V rámci tohoto tutoriálu budou pokryty následující oblast - proces marketingového výzkumu.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Složka
1
Studijní materiály
3
Video

V rámci tohoto tutoriálu budou pokryty následující oblasti - metody výzkumu - dotazování, pozorování, experiment. Dále obsahuje aplikaci marketingového výzkumu v praxi.

Kapitola obsahuje:
1
Odpovědník
1
Složka
2
Studijní materiály
1
Video

Blok 1 - organizace výuky, komunikace, hodnocení

Rozcestník
  • Sylabus: odkaz na sylabus kurzu naleznete po rozbalení položky "Info" vpravo pod úvodním obrázkem na hlavní stránce interaktivní osnovy kurzu.
  • Rozvrhvyučující (vč. odkazu na osobní karty), souhrn kurzu (zkoušky, body ...) naleznete po přihlášení do IS SU pomocí dlaždice "Student" otevřením nabídku u daného kurzu.
Organizace kurzu a podmínky absolvování
Podmínky předmětu:
Vypracování případové studie a její odevzdání do 20.5. zde v IS – nutná podmínka k zápočtu. Podrobné informace níže.
Písemný zápočet – max. 40 bodů. Pro absolvování předmětu je nutno dosáhnout 60% bodů.

Studijní literatura:
Studijní materiály v IS (moje materiály v powerpointu - 3 tutoriály a jedna prezentace pro samostudium).
Doporučuji knihu KOZEL, R., MYNÁŘOVÁ L. a H. SVOBODOVÁ, 2011. Moderní metody a techniky marketingového výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3527-6. Kvalitně napsaná publikace, která Vám pomůže nejen absolvovat tento předmět, ale úspěšně zvládnout BP a DP.
Závěrečný zápočet bude pouze z ROZSAHU učiva probíraného na tutoriálech! (rozsah = 3 tutoriály, 1 prezentace aplikace MV) Vždy se ptám na praktické aplikace – vysvětlení na příkladech. Tutoriály nahrané v IS neobsahují všechny příklady, které probírám a vysvětluji na tutoriálech = přijďte, ptejte se. 
Nebudu vyžadovat doslovné definice a členění, stačí svými slovy obsah. Důležité je probíranou problematiku pochopit, ne se "učit nazpaměť odrážky".

Struktura předmětu:

1. Předmět a typologie marketingového výzkumu.

2. Informační zajištění marketingového výzkumu, marketingový informační systém, databázový marketing.

3. Metody marketingového výzkumu, kvantitativní a kvalitativní marketingový výzkum.

4. Návrh a příprava marketingového výzkumu.

5. Realizace marketingového výzkumu.

6. Tvorba dotazníku, typy otázek, struktura, škálování.

7. Metody vyhodnocování získaných dat, zpracování a analýza údajů.

8. Využití dalších matematicko-statistických metod v marketingovém výzkumu.

9. Regresní a korelační analýza a prognózování časových řad.

10. Metody vyhodnocování získaných dat, zpracování a analýza údajů.

11. Interpretace a prezentace výsledků výzkumu.

12. Řízení marketingového výzkumu, etika výzkumu.

13. Aplikace marketingového výzkumu.


Případová studie

Nutnou podmínkou připuštění k zápočtu je zpracování případové studie a její odevzdání zde v IS do 20.5. Jakýkoliv pokus o podvod (stejný text u více studentů, chybné vyplnění apod.) bude potrestán -10 body k zápočtu, stejně tak pozdní odevzdání. Ve složce studijních materiálů jsou 3 varianty (A, B, C). Podle počátečního písmene Vašeho příjmení zpracujete jednu z variant: příjmení A-J zpracují variantu A, příjmení K-P zpracují variantu B, příjmení R-Z zpracují variantu C.

Komunikace

Pro komunikaci v předmětu můžete využít následující možnosti:

  • pro veřejnou komunikaci mezi studenty nebo studenty a vyučujícím můžete využít diskuzní fórum: Novinky a obecná komunikace 
  • vyučujícího můžete kontaktovat také pomocí emailového kontaktu - tímto způsobem si můžete dohodnout on-line soukromou konzultaci v MS-Teams (nebo konzultaci na fakultě), (případně využijte telefonního kontaktu - nezapomeňte na pravidla)
  • ke kontaktu vyučujícího využijte maximálně plánovanou prezenční (on-line) výuku

Další možnosti IS související s komunikací a informacemi

Literatura

Povinná:

KOZEL, R. a kol., 2015. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing. ISBN 80-247-0966-X.

STOKLASA, M., 2023. Marketingový výzkum. Karviná: OPF. ISBN 978-80-7510-575-2.

TAHAL, R. a kol., 2017. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing. ISBN 978-80-271-0206-8. 


Doporučená: 

HENDL, J., 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.

MALHOTRA, N. K., D. NUNAN a D. F. BIRKS, 2017. Marketing Research: an applied approach. New York: Pearson. ISBN 9781292103129.

SAUNDERS, M., P. LEWIS a A. THORNHILL, 2015. Research methods for business students. Harlow, England: Pearson. ISBN 978-1-292-01662-7. 

Blok 2 - tutoriál 1

Tématický rozsah

1. tutoriál pokrývá oblasti - předmět a typologie marketingového výzkumu, informační zajištění marketingového výzkumu, metody a techniky marketingového výzkumu.

Tyto oblasti naleznete v první prezentaci nazvané 1. tutoriál Marketingový výzkum.


Klíčová slova

Informační mezera, marketingový výzkum, monitorovací výzkum, explorativní výzkum, deskriptivní výzkum, explanační (kauzální) výzkum, prognostický výzkum, data, informace, znalosti, kvantitativní data, kvalitativní data, sekundární data, primární data, validita, reliabilita, marketingový informační systém.

Budete umět
  • Objasnit, proč děláme marketingový výzkum.
  • Vyjádřit vlastními slovy co to je marketingový výzkum.
  • Pojmenovat základní typy výzkumu.
  • Vysvětlit posloupnost data, informace, znalosti.
  • Definovat kvantitativní a kvalitativní data, sekundární a primární.
  • Interpretovat vlastnosti dat a popsat, čemu se při práci s daty vyvarovat.
  • Popsat marketingový informační systém.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2024/PEMBKMKV/um/slozka_dalsich_materialu_01/1._tutorial_MV_-_uvod__informacni_zajisteni_vyzkumu.pptx
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2024/PEMBKMKV/um/slozka_dalsich_materialu_01/

Blok 3 - tutoriál 2

Tématický rozsah

2. tutoriál pokrývá oblast - proces marketingového výzkumu.

Tuto oblast naleznete v druhé prezentaci nazvané 2. tutoriál MV - proces výzkumu.

Klíčová slova

Proces marketingového výzkumu, problém firmy, cíl výzkumu, výzkumná otázka, hypotéza, plán výzkumu, předvýzkum, orientační analýza, výzkumný vzorek, sběr údajů, zpracování údajů, kódování, kontrola dat, analýza dat, deskriptivní analýza dat, typy proměnných, interpretace dat, prezentace výsledků.

Budete umět
  • Popsat proces marketingového výzkumu.
  • Sestavit brief (zadání) výzkumu.
  • Formulovat problém, cíl výzkumu, výzkumnou otázku a hypotézy.
  • Sestavit plán výzkumu.
  • Objasnit výzkumný vzorek.
  • Provést sběr údajů.
  • Provést zpracování údajů.
  • Navrhnout analýzu údajů.
  • Objasnit interpretaci údajů.
  • Navrhnout prezentaci výsledků.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2024/PEMBKMKV/um/slozka_dalsich_materialu_02/
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2024/PEMBKMKV/um/slozka_dalsich_materialu_02/3397437/master.m3u8
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2024/PEMBKMKV/um/slozka_dalsich_materialu_02/3397435/master.m3u8
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2024/PEMBKMKV/um/slozka_dalsich_materialu_02/3397436/master.m3u8

Blok 4 - tutoriál 3

Tématický rozsah

3. tutoriál pokrývá oblasti - metody výzkumu - dotazování, pozorování, experiment. Dále obsahuje aplikaci marketingového výzkumu v praxi.

Tyto oblasti naleznete ve třetí a čtvrté prezentaci nazvané 3. tutoriál MV - metody výzkumu, aplikace MV.

Klíčová slova

Dotazování telefonické, písemné, online a osobní, dotazník, anketa, respondent, škály, otevřené otázky, uzavřené otázky, rozhovor, hloubkový rozhovor, pozorování, subjektivita, zkreslení, participace, mystery shopping, technické zabezpečení pozorování, případová studie, snímkování, experiment, experimentální skupina, kontrolní skupina, závislá a nezávislá proměnná, typy experimentů, test marketing, A/B testování, návrh experimentu.

Budete umět
  • Objasnit 4 techniky dotazování.
  • Sestavit dotazník.
  • Vysvětlit rozhovor jako výzkumnou techniku pro sběr dat.
  • Vymezit pozorování.
  • Interpretovat subjektivitu při pozorování.
  • Vybrat vhodný styl pozorování pro vaši konkrétní potřebu výzkumu.
  • Orientovat se v praktických aplikacích pozorování.
  • Definovat experiment.
  • Orientovat se v typech experimentů.
  • Navrhnout vlastní experiment.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2024/PEMBKMKV/um/slozka_dalsich_materialu_03/
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.slu.cz/el/opf/leto2024/PEMBKMKV/um/slozka_dalsich_materialu_03/3397124/master.m3u8