1. TUTORIÁL Společenská odpovědnost firem, neziskového sektoru a veřejné správy Organizace a podmínky splnění předmětu Definice termínu společenská odpovědnost Vymezení konceptu společenské odpovědnosti organizací Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz Katedra podnikové ekonomiky a managementu •Společenská odpovědnost se stává součástí prostředí, které je reprezentováno podnikatelskou i neziskovou sférou a stále více zainteresovaných stran se zaměřuje na aspekty sociální, environmentální a ekonomické. • •Koncept je předmětem zájmu řady mezinárodních a nadnárodních organizací nevládního a vládního charakteru (OECD Multinational Guidelines, ISO 26000, UN Global Compact, ILO Declaration, atd.) • •Současným odrazem vývoje společnosti je především znázornění v globální míře neudržitelnosti současných přístupů lidských činností v omezeném prostředí planety (např. neodpovědné chování jednotlivců, organizací vůči ŽP, přečerpání přírodních zdrojů, produkce odpadů, znečištění apod.). • • Corporate Social Responsibility (CSR) – Společenská odpovědnost organizací V ČR v roce 2013 vznikla - Asociace společenské odpovědnosti, která svým velmi aktivním přístupem spoluutváří růst pojetí a aplikovatelnosti CSR v ČR ve spolupráci s dalšími organizacemi včetně podpory vlády reprezentované Radou kvality ČR. Vybrané definice CSR •Nexen (2009) definuje „CSR jako závazek chovat se eticky a přispívat k hospodářskému rozvoji a zároveň zlepšovat kvalitu života našich zaměstnanců a jejich rodin, stejně tak jako místní komunity jako celku.“ • •Kotler a Lee (2004) definují „CSR jako závazek pro zlepšení blahobytu společnosti skrze diskreční obchodní praktiky a přínosy z podnikových zdrojů.“ • •Evropská komise v tzv. Zelené knize (2001) - „CSR znamená dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do firemních operací a interakcí s firemními stakeholders“. Corporate Social Responsibility (CSR) – Společenská odpovědnost organizací (podnikání) (SOP) Samotný akronym CSR zahrnuje (mohou být zaměněny) termíny jako jsou např. společenská odpovědnost, corporate citizenship, podnikání ve společnosti, sociální společnost, udržitelnost, trvalý rozvoj, společnost s přidanou hodnotou, strategická filantropie, firemní etika, corporate governance apod. Existují zřejmé rozdíly mezi zmiňovanými termíny. Vybrané definice CSR •International Business Leaders Forum (IBLF) CSR znamená: „Otevřené a transparentní podnikání založené na etických hodnotách a respektu k zaměstnancům, komunitám a životnímu prostředí. Přináší dlouhodobé hodnoty vlastníkům i celé společnosti“. •Definice CSR od Světové obchodní rady pro udržitelný rozvoj (WBCSD) zahrnuje tyto tři různé možnosti výkladu písmene „S“ ve zkratce CSR: „CSR je závazek podnikání přispívat k trvale udržitelnému rozvoji (sustainability), k práci se zaměstnanci, jejich rodinami, místní komunitou (stakeholders) a společnosti obecně (social) za účelem zlepšení kvality života“. Corporate Social Responsibility (CSR) – Společenská odpovědnost organizací (podnikání) (SOP) •3 pilíře – ekonomický, sociální a environmentální •Pilíře korespondují s charakteristikami, tzv. triple-bottom-line (3P): 1.profit – zisk (ekonomická oblast), 2.people – lidé (sociální oblast), 3.planet – planeta (environmentální oblast). Sumarizace - základní skutečnosti společenské odpovědnosti firem: 1.jedná se o dobrovolný akt (přijetí konceptu CSR je výhradně dobrovolné, nad rámec legislativy), 2. 2.šíře konceptu je „částečně“ ohraničena oblastí sociální, environmentální a ekonomickou, 3. 3.koncept může mít důsledky ve zlepšování životních, pracovních a environmentálních podmínek všech zainteresovaných skupin. Vymezení konceptu společenské odpovědnosti organizací •Jednotlivé stupně jsou řazeny vzestupně podle stupně vývoje podniku ve společensky odpovědném podnikatelském chování a jednání. Zdroj: Carroll (1999) Stupně společenské odpovědnosti organizace 1. Ekonomická oblast CSR Dle řady autorů do ekonomické oblasti společenské odpovědnosti firem patří následující aktivity: • • •Stanovení etického kodexu - řada firem má zpracován etický kodex, který upravuje a stanovuje pravidla chování a jednání firmy a jejich zaměstnanců, kteří se tak chovají eticky a protikorupčně. • •Transparentní jednání - komunikace se stakeholdery je součástí odpovědného chování firmy. Firmy podávají pravidelné informace všem stakeholderům, aby stakeholdeři měli potřebný pohled do věcí, kterých se jich týkají, poskytování informací stakeholderům je podstatou transparentního jednání (CSR reporting). • • 3 pilíře CSR 1. Ekonomická oblast CSR Dle řady autorů do ekonomické oblasti společenské odpovědnosti firem patří následující aktivity: •Protikorupční politika – je součástí ekonomické oblasti společenské odpovědnosti firem. Firmy přijímají protikorupční politiku a stanovují si pravidla pro řešení výskytu korupčního jednání svých zaměstnanců. Některé firmy zavedly např. protikorupční linky. • •Principy dobrého řízení – dodržování zásad správy a řízení společnosti je zárukou toho, že představenstvo, dozorčí rady, správní orgány budou pracovat podle etických principů a konceptu CSR. • • 3 pilíře CSR 1.Ekonomická oblast CSR Souhrnně lze uvést výčet hlavních aktivit, který obsahuje a pokrývá základní oblasti ekonomického pilíře: •vytvoření etického kodexu (případně jiného podnikového dokumentu, který upravuje podnikatelské chování firmy); •transparentnost jednání a chování organizace; uplatňování principů dobrého řízení; podnikání s uplatněním protikorupční politiky; •vedení dialogu s akcionáři; •vymezení pravidel chování k zákazníkům např. kvalitní a bezpečné produkty či služby; •vymezení pravidel chování k dodavatelům (korektní jednání s dodavateli např. včasné plnění závazků); •odpovědné řízení dodavatelského řetězce; •vymezení pravidel chování k investorům; •společensky odpovědné investování; •ochrana duševního vlastnictví; •etický a sociální marketing. • 3 pilíře CSR Příklady aktivit v ekonomickém pilíři CSR témata CSR aktivity Příklady Správa a řízení firmy Transparentnost Uveřejňování finančních i nefinančních informací Pravidla chování Etický kodex a jeho praktické využití Firemní image Monitorování a měření firemního image Odpovědný přístup k zákazníkům Zjištování zpětné vazby Průzkum spokojenosti Evidence a řešení stížností Zapojení do rozhodování Sběr návrhů na zlepšení produktů a služeb Vliv zákazníků na zamšření CSR aktivit firmy Kvalita produktů a služeb Používání norem kvality (např. ISO 9001) Vzdělávání zákazníků Školení preventivní servisní činnosti Školení bezpečnosti práce Vztahy s dodavateli a dalšími obchodními partnery Výběr dodavatelů Zahrnutí CSR hlediska do výběru dodavatelů Zjišťování zpětné vazby Průzkum spokojenosti Evidence a řešení stížností Obchodní vztahy Včasné placení faktur Šíření CSR Monitoring CSR praktik v dodavatelsko-odběratelském řetězci Zapojování dodavatelů do CSR aktivit firmy Marketing a reklama Informace o produktech Poskytování jasných a přesných informací o výrobcích a službách Sdílený marketing Použití marketingových aktivit k společné propagaci firmy a dobročinné události Reklamní etika Dodržování etického kodexu reklamy, např. vydaného Radou pro reklamu 2. Sociální oblast CSR •Oblast je také možno rozdělit na interní a externí. –Do interní oblasti se zahrnují zaměstnanci a péče o ně, pracovní podmínky, které firma vytváří. –Do externí sociální oblasti se zařazuje především filantropie a spolupráce s místní komunitou. Můžeme zde řadit aktivity: •respektování rovných příležitostí, lidských práv, •podmínky pro rozvoj zdraví a bezpečnosti, •rozvoj a vzdělávání zaměstnanců, •filantropie, •komunikace se zainteresovanými stranami, •zapojení zaměstnanců do sociálních aktivit a další. 3 pilíře CSR Příklady interních aktivit v sociálním pilíři CSR témata CSR aktivity Příklady Zapojení zaměstnanců a komunikace Zjišťování zpětné vazby Průzkum spokojenosti Evidence a řešení stížností Zapojení do rozhodování Sběr návrhů na zlepšení výkonnosti formy Vliv zaměstnanců na zaměření CSR aktivit Interní komunikace Využití prostředků interní komunikace Informování uchazečů o práci o CSR Ohodnocení za práci Finanční ohodnocení Odpovídající platové ohodnocení Nefinanční benefity Sportovní a relaxační využití Kulturní využití Společenské akce pro zaměstnance Navýšení dovolené a volna Osobní komfort (notebook, auto, mobil) Příspěvek na dojíždění do práce Zaměstnanecké akcie Vzdělávání a rozvoj Vzdělávání zaměstnanců Školení, kurzy, mentoring Profesionální rozvoj Plány karierního rozvoje Příklady interních aktivit v sociálním pilíři CSR témata CSR aktivity Příklady Zdraví a bezpečnost Firemní politika Pravidla, opatření, školení Zdravotní služby Příspěvek na nadstandardní zdravotní péči Očkování Vyváženost pracovního a osobního života Flexibilní formy práce Pružná pracovní doba Práce z domova Zkrácená pracovní doba Práce na směny Sdílení pracovního místa Péče o děti, seniory či nemocné osoby Příspěvek na hlídání Psychologická poradna Zaměstnanci na rodičovské dovolené Kontakt během rodičovské dovolené Podpora při návratu do zaměstnání Outplacement Podpora propouštěných zaměstnanců Finanční forma podpory Pomoc při hledání práce Rekvalifikace a školení Rovné příležitosti Opatření proti diskriminaci Bránění diskriminaci na pracovišti i při náboru nových zaměstnanců Rozmanitost na pracovišti Podpora rozmanitosti na pracovišti (ženy, etnické minority, handicapovaní a starší) Podpora místní komunity Firemní dobrovolnictví Zaměstnanci vykonávají dobrovolnou práci v pracovní době (manuální či předávaní odborných znalostí) Matchingový fond Firma navýší prostředky získané mezi zaměstnance Benefiční akce Benefiční plesy, aukce, tomboly Příklady externích aktivit v sociálním pilíři CSR témata CSR aktivity Příklady Podpora komunity Firemní dárcovství Finanční či materiální podpora, poskytnutí služeb se slevou či zdarma, zapůjčení firemních prostor Firemní dobrovolnictví Zaměstnanci vykonávají dobrovolnou práci v pracovní době (manuální či předávaní odborných znalostí) Firemní investice do místní komunity Dlouhodobé strategické zapojení do místní komunity či partnerství s neziskovými organizacemi Komerční aktivity v místní komunitě Sdílený marketing sponzoring Vlastní firemní projekty Vlastní veřejné prospěšné projekty Fair Trade, ethnocatering Využití Fair Trade produktů a ethnocateringu na firemních akcích, rautech a snídaních Spolupráce se školami Spolupráce se studenty Studentské stáže, praxe či exkurze Konzultace diplomových prací Podpora studentských aktivit Podpora výuky Zapůjčení či darování techniky Účast ve výuce Zapojení stakeholderů Zapojení zaměstnanců Firemní dobrovolnictví Matchingový fond Benefiční akce s účastí zaměstnanců Zapojení zákazníků Zapojení zákazníků do CSR aktivit firmy Zapojení obchodních partnerů Zapojení obchodních partnerů do CSR aktivit 3. Environmentální oblast CSR •Negativní dopady na své okolí by se firmy měly snažit eliminovat svojí proaktivní politikou zaměřenou na tuto oblast. Aktivita firmy, která je vyvíjena v této oblasti, by měla být zaměřena na tyto činnosti: •minimalizace dopadů na životní prostředí, •zajištění zdravého pracovního prostředí, •bezpečnosti zaměstnanců, dodržování standardů ISO 14001 nebo EMAS nad rámec zákona, •snížení spotřeby energie a vody, recyklaci odpadů, důsledné třídění odpadů, •zavádění nejlepších technologií, •ochrana přírodních zdrojů, •využívání ekologických produktů a služeb. 3 pilíře CSR Příklady aktivit v environmentálním pilíři CSR témata CSR aktivity Příklady Environmentální politika Řízení Environmentální strategie Využití norem (ISO 14001, EMAS) Environmentální audit Dodavatelský řetězec Environmentální kritéria výběru dodavatelů Zapojení stakeholderů Spolupráce na environmentálních aktivitách Návrhy na zlepšení environmentálních praktik Komunikace Environmentální školení Informace o environmentální politice firmy Změny klimatu Opatření pro snižování uhlíkové stopy Energie a voda Úspora energie Opatření a zařízení na úsporu energie (důkladná izolace, energeticky úsporné technologie, regulace topení) Obnovitelné zdroje Využití energie slunečního záření, biomasy Obnovitelné zdroje Využití energie slunečního zření, biomasy Úspora vody Opatření a zařízení na úsporu vody Užitková voda Využití užitkové vody ve výrobním procesu, k zalévání zeleně či na toaletách Odpad a recyklace Třídění a recyklace Třídění a recyklace papíru, plastu, tonerů, cartrige a dalších materialů Minimalizace odpadu Tisk z obou stran papíru Vratné barely na pitnou vodu Optimalizace výrobního procesu Příklady aktivit v environmentálním pilíři Doprava Přesun zaměstnanců Podpora ekologicky šetrné cesty do práce Omezování služebních cest (videokonference) Přeprava zboží Optimalizace logistiky Produkty a balení Ekologické výrobky Výrobky či služby s ekoznačkou Obalové materiály Minimalizace obalových materiálů Ekologicky šetrné obalové materiály Nakupování Ekologicky šetrný nákup Recyklovaný papír, ekologické čisticí prostředky, energicky nenáročné produkty Místní dodavatelé Nákup od místních dodavatelů Vždy záleží na strategii každé organizace, jaké principy si vezme za své a na které bude klást největší důraz. Oblasti CSR Sumarizace charakteristických rysů CSR: •ekonomická činnost firmy, sociální rozvoj a ochrana životního prostředí; •dobrovolnost – podnik veškeré odpovědné aktivity vykonává dobrovolně, nad rámec svých zákonných povinností, •dialog se stakeholdery – zapojení zainteresovaných stran, které firmu výrazně ovlivňují, •dlouhodobý charakter – aktivity CSR jsou realizovány dlouhodobě a nekončí, pokud se podnik ocitne v horší ekonomické situaci a •důvěryhodnost – CSR přispívá k posílení důvěry ve firmu; činnosti však musí být transparentní, trvalé a nezveličované. 3 pilíře CSR Zdroj: BLF Koncept CSR v praxi, průvodce odpovědným podnikáním Děkuji za pozornost a přeji Vám úspěšný den J Ing. Pavel Adámek, Ph.D. adamek@opf.slu.cz