Informační podpora činnosti firmy Internetové technologie Ing. et Ing. Michal Halaška, Ph.D. Katedra podnikové ekonomiky a managementu •Pojem internetu a jeho význam pro podnikovou sféru •Internetové technologie •E-business, e-commerce •Internet věcí •Význam internetu pro marketingové aktivity •Cloud computing • Obsah prezentace Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie 2/16 csvukrs Internet •Internet definujeme jako globální systém propojených počítačových sítí využívající pro komunikaci tzv. TCP/IP protokol •Je založen na klient/server technologii •Protokol je množina pravidel a procedur řídící přenášení informací mezi dvěma body •TCP protokol (Transmission Control Protocol) je zodpovědný za správný přenos dat •IP protokol (Internet Protocol) zodpovídá za správné doručení packetů 3/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs 4/15 Informační podpora činnosti firmy – architektura, infrastruktura a bezpečnost IS IIE csvukrs Internetové technologie I •Webové služby –Jsou softwarové komponenty, využívající k výměně informací standardy a jazyky typické pro komunikaci po webu –K výměně informací může docházet bez ohledu na operační systém, či programovací jazyk, na kterém je systém založen •WWW –Systém prohlížení, ukládání, formátování a zobrazování dokumentů respektive webových stránek •Webové vyhledávače –Jsou programy prohledávající web a shromažďující informace o obsahu prohledávaných webových stránek • • 5/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Internetové technologie II •Web 2.0 –Není statický, ale umožňuje spolupráci, sdílení a tvorbu nových služeb a nového obsahu –Interaktivita, kontrola uživatelem v reálném čase, sociální participace a uživatelem generovaný obsah •Web 3.0 –Řeší problém užitečnosti a smysluplnosti webového obsahu pro uživatele •Email, chat, instant messaging, webová uložiště, sociální sítě, vzdálená správa počítačů, přímá a nepřímá komunikace 6/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Internet věcí •Integrace lidí a zařízení vyúsťuje v souběh reálného a virtuálního světa a tvoří tak internet věcí •Věcmi nejsou myšlena jen zařízení připojená k internetu •Věcí je myšlena daleko obšírnější množina entit jako chytrá zařízení, senzory, ale i lidské bytosti •Internet věcí neboli Internet of Things (IoT) definujeme jako globální infrastrukturu pro informační společnost, umožňující pokročilý servis prostřednictvím propojených věcí založený na existujících a neustále se vyvíjejících interoperabilních informačních a komunikačních technologiích 7/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Očekávaný dopad IoT na retail a průmyslová odvětví •Kontrola zásobovacího řetězce •Inteligentní nákupní aplikace •Chytrý produkt management •Zvýšení kvality přepravy •Lokalizace produktů •Sledování přepravy 8/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie •M2M aplikace •Kvalita vzduchu ve vnitřních prostorách •Monitoring teplot •Vnitřní poloha •(Průmysl 4.0) csvukrs Současné bariéry IoT •Ochrana soukromí a bezpečnosti –Dosavadní výzkum soustředěn zejména na oblast bezpečnost –Ochrana soukromí je zatím spíše zastíněna •Rigidita v adaptaci IoT technologií –Stále jistá rigidita v souvislostí s implementací IoT technologií a to jak ze strany zákazníků (ochrana soukromí), tak ze strany společností (ochrana bezpečnosti) •Nedostatek business modelů –IoT je stále tlačen spíše technologiemi než společnostmi samotnými 9/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Elektronický obchod I •Růst zájmu uživatelů internetu o online obchodování •To signalizuje nástup –E-commerce –E-plateb –E-bankovnictví –E-pojišťovnictví atd. •Přenos vlastností informačních technologií k individuálním zákazníkům •Nutnost připravenosti finančních institucí k poskytování služeb, nutných pro úplné zabezpečení elektronického obchodování •E-commerce je podmnožinou e-businessu 10/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Elektronický obchod II •Elektronický obchod = zajištění obchodních aktivit podniku prostřednictvím IT •Výměna informací po elektronickém médiu za účelem uzavření obchodu nebo k jeho podpoře •Obchod, při kterém komunikace mezi jeho účastníky probíhá zčásti nebo zcela po standardních počítačových sítích, prostřednictvím počítačů, jejich příslušenství a telekomunikací •E-business není pouze produkt, vyžaduje změnu ekonomického myšlení, •Základem je kvalitní definování podnikových procesů a promyšlení všech detailů •Zavedení navazujících služeb a pružné logistiky podniku •Integrace veškerých vnitřních procesů a procesů vnějších, mezipodnikových •Pro přenos údajů se využívá EDI nebo stále více se standard XML •Růst potřeby všeobecné komunikace mezi podnikovými aplikacemi 11/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Elektronický obchod III •U elektronického obchodu jde o přenos projevu vůle, související s jednáním o obchodu, resp. uzavřením obchodní smlouvy, –je zčásti nebo zcela přenášen prostřednictvím počítačových sítí resp. počítačů propojených telekomunikacemi •V technickém slova smyslu může být i výměna nabídky a její akceptace prostřednictvím faxu, po telefonu nebo vysílačkou •S ohledem na zvyklosti budeme vycházet z toho, že elektronický obchod je výhradně obchodem, který je realizován prostřednictvím počítačů a elektronické sítě 12/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Internet a marketing •Nové způsoby identifikace a komunikace s milióny zákazníků při výrazně nižších nákladech než je tomu u tradičních médií •Nové způsoby získávání informací o zákaznících •Vedoucími prvky online marketingové komunikace jsou –Webové vyhledávače –Bannerové reklamy –E-mailové akce –Sponzoring •Behaviorální marketing se soustředí na získávání informací a vzorců chování, zájmů a záměrů jednotlivců na základě jejich historie kliků na tisících webových stránkách a jejich následnému vystavení cílené reklamě 13/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Cloud computing •Cloud computing je výpočetní model, v rámci něhož je poskytován přístup ke sdílené skupině výpočetní techniky prostřednictvím sítě, často za použití internetu •Výhodou tohoto modelu je, že daná výpočetní sála může býti využita z jakéhokoliv připojeného zařízení a z jakéhokoliv místa 14/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Charakteristiky cloud computingu •Samoobsluha na požádání •Všudypřítomný přístup •Lokačně nezávislé sdílení zdrojů •Vysoká přizpůsobivost •Měřitelný servis 15/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie Výsledek obrázku pro cloud computing csvukrs Dělení cloud computingu •Cloud computing nabízeného typu služeb –Infrastracture as a Service (IaaS) –Platform as a Service (PaaS) –Software as a Service (SaaS) •Cloud computing dle možnosti přístupu –Soukromý –Veřejný –Hybridní 16/16 Informační podpora činnosti firmy – internetové technologie csvukrs Děkuji za pozornost Informační podpora činnosti firmy – podpora řízení firmy