Hodnocení práce |
| |
Základní kritéria hodnocení (splnění alespoň jedné z těchto 3 podmínek) | ||
Inovativnost záměru (novost, originálnost). | ||
Aplikace technologie, adresování trendů/“svezení se“ na vlně trendů, propojování odvětví, tvoření nových hodnot pro zákazníky, přebírání západních trendů a jejich adaptace do českých podmínek, obsloužení dosud méně obsloužených cílovek. | ||
Realizace v souladu se štíhlou metodikou – Kvalitní zadefinování problému a řešení – problem/solution fit, správné zpracování lean canvasu. | ||
Bonusové kritéria | ||
Validace problému - rozhovor se zástupci cílové skupiny | Až + 5 bodů | |
Návrh prototypu | Až + 5 bodů | |
Aplikace konkrétního druhu inovace (a jejího popsání) - disruptivní inovace, inovace obchodního modelu, procesní inovace, produktová inovace, udržitelná inovace) | Až + 5 bodů | |
Bodové ztráty | ||
Chybějící části dle závažnosti | až 15 bodů | |
Plagiát | až 15 bodů | |
Neodevzdání práce v řádném termínu | 10 bodů |
Seminární práce - formou psaného dokumentu
Formát | MS Word, PDF |
Rozsah | Rozsah je dán strukturou |
Podoba | elektronická |
Termín | 21. 4. 2022, 23:59 |
Uložena | IS - Odevzdávárna |
Popis
seminární práce:
Cílem seminární práce je zpracování inovativního podnikatelského záměru respektující strukturu popisovanou níže. Dílčí celky seminární práce budou rozebírány na seminářích, kde bude rovněž prostor na nich pracovat. Maximálně můžete získat až 30 bodů.
V seminární práci bude kladen důraz na úroveň inovativnosti daného podnikatelského záměru, což je jedno z hlavních kritérií hodnocení. Inovativností je myšlena originálnost a „novost“. Je ovšem potřeba, aby inovativnost byla smysluplná, k tomu mohou sloužit další základní kritéria hodnocení. Práce musí být originálem autorů, což znamená, že bude napsána vlastními slovy. V opačném případě budou uplatněny bodové ztráty.
Seminární práce bude vycházet ze „schéma ověřování“ (složka v elearningu) a bude obsahovat alespoň tyto části:
Motivace – vypracovaný koncept Ikigai pro každého člena týmu.
Nápady – myšlenková mapa problémů/, HMW, matice problémů, bodovací karta.
Rozmýšlení – jedna věta, rešerše trhu.
Výzkum – hypotézy, plán rozhovorů, scénář a rozhovory. (dobrovolná část za bonusové body)
Trh a čísla – lean canvas.
Prototyp – (dobrovolná část za bonusové body)
Ostatní části ve schématu ověřování jsou dobrovolné, ale dohromady tvoří důležitý celek, který vám v případě reálné touhy realizovat projekt (tento, nebo kterýkoli v budoucnu), velmi pomůže. Kompletně je celý postup popsán v „Průvodce ověřením nápadu“ a bude rovněž postupně rozebírán na seminářích.
Jednotlivé části mají své vlastní zadání (oboustranná A4) a budou dostupné v souborech k semináři.
Finální seminární práce, která se bude odevzdávat, poté bude obsahovat všechny dané části zpracované ve wordu (kombinace textu, tabulek či diagramů).
Seminární práce budou vypracovány ve 2-4 členných týmech. Odevzdat do odpovídající odevzdávárny ve formátu .pdf či Word, a to nejpozději do 21. 4. 2024 (pouze 1 člen týmu).
1. Nezapomínejte na rešerši trhu.
Velmi často se stává, že studenti zakomponují do seminární
práce i pracovní listy, které nejsou povinné. To samo o sobě je super, protože
celá metodika „Ověřování nápadu“ podle Ideaboxu tvoří funkční celek. Nicméně
často se zapomíná na rešerši trhu (konkurence), která je povinnou součástí
práce.
2. Nevstupujte do práce s hotovým nápadem
Můžete mít již nějaký inovativní nápad v hlavě. Nebo
jste již zpracovávali seminární práci na obdobné téma. To neznamená, že ihned
tento nápad vezmete a celou práci tomu přizpůsobíte. Pokuste se jít o krok
nazpět, vydefinujte si problém, který váš nápad řeší (pracovní list myšlenková
mapa problémů) a následně vymyslete více typů řešení daného problému (pracovní
list matice problému). Může se stát, že přijdete na nový nápad, který je ještě
lepší než váš původní. V inovačním podnikání platí pravidlo –
nezamilovávejte se do nápadu zamilujte se do zákaznických problémů.
3. Špatná definice problému.
V první části práce je potřeba si vydefinovat
zákaznický problém/výzvu, kterou chci v rámci seminární práce inovativně
řešit. Někdy se stává, že si problém definujete jako osobní problém (např.
nemám čas na školu) a následně v další části práce řešíte, jak tento svůj
problém vyřešíte (zlepším time management, začnu stávat dříve, atd.). O tom ale
seminární práce není. Kdybychom se na tento problém podívali optikou
zákaznickou pak by mohl vypadat např. následovně – „Studenti VŠ nemají čas na
školu, protože si musí vydělávat peníze na živobytí“. Tohle je problém, který
lze určitě podnikatelsky/inovativně řešit a postavit kolem toho zajímavý
produkt/službu.
4. Nekonzistence mezi jednotlivými částmi
práce.
Celá práce je provázána. Tzn. jednotlivé pracovní listy na
sebe musí navazovat.
5. Neplnění kritéria proveditelnosti
Tím, že jedno z kritérií je inovativnost, tak studenti
mají tendenci vymýšlet neproveditelné šílenosti typu – létající auta.
Inovativnost nespočívá v tom vymyslet co nejsložitější nejvíc futuristické
řešení, ale o originalitě, kreativitě a důvtipu. Pokud se budete držet
inovativnosti jak je definovaná v popisu seminární práce, neuděláte chybu.