Inovační podnikání - prezenční studenti

Seminární práce - formou psaného dokumentu

Seminární práce - podklady
Složka obsahuje veškeré pracovní listy z IDEABOXu. Ne všechny jsou povinně součástí seminární práce, některé části jsou dobrovolné (za bonusové body) a některé nepovinné. Avšak dohromady tvoří ucelenou metodiku na ověřování nápadů a podnikatelských záměrů, kterou můžete i do budoucna využít. Všechny povinné části se budou probírat na seminářích.

Hodnocení práce

  

max. 30 bodů


 

Inovativnost záměru (novost, originálnost).

 

Aplikace technologie, adresování trendů/“svezení se“ na vlně trendů, propojování odvětví, tvoření nových hodnot pro zákazníky, přebírání západních trendů a jejich adaptace do českých podmínek, obsloužení dosud méně obsloužených cílovek.


 

Realizace v souladu se štíhlou metodikou – Kvalitní zadefinování problému a řešení – problem/solution fit, správné zpracování lean canvasu.

 

Bonusové kritéria


Validace problému - rozhovor se zástupci cílové skupiny   Až + 5 bodů

 

Návrh prototypu

Až + 5 bodů

 

Aplikace konkrétního druhu inovace (a jejího popsání) - disruptivní inovace, inovace obchodního modelu, procesní inovace, produktová inovace, udržitelná inovace)

Až + 5 bodů

Bodové ztráty


Chybějící části dle závažnosti    až 15 bodů

 

Plagiát

až 15 bodů

 

Neodevzdání práce v řádném termínu

10 bodů

Formát

MS Word, PDF

Rozsah

Rozsah je dán strukturou

Podoba

elektronická

Termín

21. 4. 2022, 23:59

IS - Odevzdávárna


Popis seminární práce:

Cílem seminární práce je zpracování inovativního podnikatelského záměru respektující strukturu popisovanou níže. Dílčí celky seminární práce budou rozebírány na seminářích, kde bude rovněž prostor na nich pracovat. Maximálně můžete získat až 30 bodů.

V seminární práci bude kladen důraz na úroveň inovativnosti daného podnikatelského záměru, což je jedno z hlavních kritérií hodnocení. Inovativností je myšlena originálnost a „novost“. Je ovšem potřeba, aby inovativnost byla smysluplná, k tomu mohou sloužit další základní kritéria hodnocení. Práce musí být originálem autorů, což znamená, že bude napsána vlastními slovy. V opačném případě budou uplatněny bodové ztráty.

Seminární práce bude vycházet ze „schéma ověřování“ (složka v elearningu) a bude obsahovat alespoň tyto části:

  • Motivace – vypracovaný koncept Ikigai pro každého člena týmu.

  • Nápady – myšlenková mapa problémů/, HMW, matice problémů, bodovací karta.

  • Rozmýšlení – jedna věta, rešerše trhu.

  • Výzkum – hypotézy, plán rozhovorů, scénář a rozhovory. (dobrovolná část za bonusové body)

  • Trh a čísla – lean canvas.

  • Prototyp – (dobrovolná část za bonusové body)

Ostatní části ve schématu ověřování jsou dobrovolné, ale dohromady tvoří důležitý celek, který vám v případě reálné touhy realizovat projekt (tento, nebo kterýkoli v budoucnu), velmi pomůže. Kompletně je celý postup popsán v „Průvodce ověřením nápadu“ a bude rovněž postupně rozebírán na seminářích. 

Jednotlivé části mají své vlastní zadání (oboustranná A4) a budou dostupné v souborech k semináři.

Finální seminární práce, která se bude odevzdávat, poté bude obsahovat všechny dané části zpracované ve wordu (kombinace textu, tabulek či diagramů).

Seminární práce budou vypracovány ve 2-4 členných týmech. Odevzdat do odpovídající odevzdávárny ve formátu .pdf či Word, a to nejpozději do 21. 4. 2024 (pouze 1 člen týmu). 

Nejčastější chyby v seminárních pracích

1.      Nezapomínejte na rešerši trhu.

Velmi často se stává, že studenti zakomponují do seminární práce i pracovní listy, které nejsou povinné. To samo o sobě je super, protože celá metodika „Ověřování nápadu“ podle Ideaboxu tvoří funkční celek. Nicméně často se zapomíná na rešerši trhu (konkurence), která je povinnou součástí práce.

2.      Nevstupujte do práce s hotovým nápadem

Můžete mít již nějaký inovativní nápad v hlavě. Nebo jste již zpracovávali seminární práci na obdobné téma. To neznamená, že ihned tento nápad vezmete a celou práci tomu přizpůsobíte. Pokuste se jít o krok nazpět, vydefinujte si problém, který váš nápad řeší (pracovní list myšlenková mapa problémů) a následně vymyslete více typů řešení daného problému (pracovní list matice problému). Může se stát, že přijdete na nový nápad, který je ještě lepší než váš původní. V inovačním podnikání platí pravidlo – nezamilovávejte se do nápadu zamilujte se do zákaznických problémů.

3.      Špatná definice problému.

V první části práce je potřeba si vydefinovat zákaznický problém/výzvu, kterou chci v rámci seminární práce inovativně řešit. Někdy se stává, že si problém definujete jako osobní problém (např. nemám čas na školu) a následně v další části práce řešíte, jak tento svůj problém vyřešíte (zlepším time management, začnu stávat dříve, atd.). O tom ale seminární práce není. Kdybychom se na tento problém podívali optikou zákaznickou pak by mohl vypadat např. následovně – „Studenti VŠ nemají čas na školu, protože si musí vydělávat peníze na živobytí“. Tohle je problém, který lze určitě podnikatelsky/inovativně řešit a postavit kolem toho zajímavý produkt/službu.

4.      Nekonzistence mezi jednotlivými částmi práce.

Celá práce je provázána. Tzn. jednotlivé pracovní listy na sebe musí navazovat.

5.      Neplnění kritéria proveditelnosti

Tím, že jedno z kritérií je inovativnost, tak studenti mají tendenci vymýšlet neproveditelné šílenosti typu – létající auta. Inovativnost nespočívá v tom vymyslet co nejsložitější nejvíc futuristické řešení, ale o originalitě, kreativitě a důvtipu. Pokud se budete držet inovativnosti jak je definovaná v popisu seminární práce, neuděláte chybu.