Prezentace předmětu: Mediální marketing Vyučující: doc. Ing. Martin Klepek, Ph.D. Název prezentaceNázev projektu Rozvoj vzdělávání na Slezské univerzitě v Opavě Registrační číslo projektu CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400 GRAFIKA JAKO NÁSTROJ MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE. Cílem přednášky je ukázat studentům základní grafické principy a jejich využití při tvorbě vizuálů komerční povahy Martin Klepek Přednášející . Principy grafického designu Vizuální identita značky Logo Barvy Písmo Aplikace Canva Struktura přednášky GRAFIKA JAKO NÁSTROJ MARKETINGOVÉ KOMUNIKACE • V dnešní době existuje mnoho nástrojů pro tvorbu vizuální komunikace značek, které nahrazují činnosti, jež jsme před několika málo lety museli zadávat grafikům. • Neznamená to, že by práce profesionálního grafika ztratila hodnotu, nebo že bychom se bez jeho pomoci obešli. Ba naopak. Posun v odvětví ale umožňuje profesionálům řešit smysluplné projekty s vysokou přidanou hodnotou. • Zpracovat leták na propagační akci, připravit příspěvek na Instagram nebo vytvořit banner pro online reklamní kampaně by si měl každý marketér vyzkoušet aby porozuměl práci grafika. Úvod 4 •Práce grafika se dá shrnout do následující věty: Jeho cílem je najít vizuální řešení marketingového problému skrze projekt. •Pokud chce společnost změnit vnímání značky mezi spotřebiteli, může k tomu dojít několika způsoby. •Jedním z nich je například změna nebo úprava vizuální identity neboli re-branding. Práce grafika 5 •V tomto případě bude realizovat projekt, který bude obsahovat diagnózu stávající situace pomocí výzkumných metod, vytvoří možné alternativy řešení, které prototypuje, vyvine novou identitu a tu po testování implementuje. •Výstupem projektu je tedy zmíněné vizuální řešení marketingového problému. Práce grafika 6 1. Proximita 2. Zarovnání 3. Opakování 4. Kontrast 5. Prostor Principy grafického designu 7 https://www.shockworks.eu/cz/5-nejdulezitejsich-principu-grafickeho-designu •Proximita, neboli blízkost, znamená seskupování elementů dohromady tak, aby vedly čtenáře k různým aspektům vizuálního sdělení. •Váš design může mít mnoho čistého prostoru, avšak když prvky nejsou seskupeny správně, čistý prostor bude mít minimální efekt. Principy grafického designu - proximita 8 •Princip proximity: Principy grafického designu - proximita 9 Zdroj: https://www.shockworks.eu/cz/5-nejdulezitejsich-principu-grafickeho-designu •Vizitka vlevo má mnoho čistého prostoru – její elementy jsou organizované a můžeme říct, že vizitka není „přeplácaná“. Prvky na ní však nejsou seskupeny logicky, takže konečný efekt je velmi slabý. Čtenář je nucen vizitku přezkoumat vícekrát. •Oproti tomu má karta napravo mnohem příjemnější provedení. Čtenář letmým pohledem získá veškeré informace. Seskupení elementů na pravé vizitce je logičtější a přehlednější. Principy grafického designu - proximita 10 •Dalším velice důležitým principem je zarovnávání elementů do estetického, a především přehledného uspořádání. •Mnoho uživatelů rozličných grafických programů často řeší rozvržení stránky tak, že zarovnají vše na střed. •Toto rozvržení ale působí poměrně nezáživně. Principy grafického designu - zarovnání 11 •Princip zarovnání: Principy grafického designu - zarovnání 12 Zdroj: https://www.shockworks.eu/cz/5-nejdulezitejsich-principu-grafickeho-designu •Plakát vlevo pracuje s úpravou zarovnání na střed. •Jak je vidět na příkladu, s množstvím textu se toto zpracování vypořádává jen těžko. •Na první pohled je plakát nepřehledný a pozorovatel musí vynaložit jistou snahu, aby text dočetl. •Stává se tak pro cílovou skupinu naprosto nezajímavým. Principy grafického designu - zarovnání 13 •Stejně jako použití opakujících se slok v písni, tak i opakující se prvky v grafickém designu jsou přirozeně přitažlivé. •U příkladu níže je použit jak běžný odrážkový seznam, tak i prvek zaobleného čtverce opakující se napříč designem celého letáku. Principy grafického designu - opakování 14 •Princip opakování: Principy grafického designu - opakování 15 Zdroj: https://www.shockworks.eu/cz/5-nejdulezitejsich-principu-grafickeho-designu •Opakování těchto geometrických elementů vytváří odvážnější projev. •Obecně se tedy dá říci, že opakování dodává konkrétním prvkům v designu důraz a přitahuje na ně čtenářovu pozornost. Principy grafického designu - opakování 16 •Princip kontrastu: Principy grafického designu - kontrast 17 Zdroj: https://www.shockworks.eu/cz/5-nejdulezitejsich-principu-grafickeho-designu • Kontrast mezi jednotlivými elementy dává prezentaci vyniknout. K ukázce nám nejlépe poslouží opět příklad (předchozí snímek). Prvky na návrhu jsou pěkně seskupeny dohromady, zároveň jsou výrazně zarovnány a dobře použito je i šipek a odrážkového seznamu. • Ačkoliv vidíme dobrou práci s typografií a zajímavého kontrastu máme již docíleno efektivní prací s velikostmi a řezy písma, pro některé účely by mohl být takovýto design poněkud plochý. Přidáním barevného kontrastu učiníme návrh výraznějším a upozorníme na důležité části prezentace. Principy grafického designu - kontrast 18 • Všimněme si ještě dalšího kontrastu: obě šipky v návrhu směřují k symbolu potvrzení v kruhu, který nám zasílá jednoznačnou vizuální zprávu. • Pro přidání ještě většího kontrastu je ideální, aby barva těchto prvků byla také změněna. Principy grafického designu - kontrast 19 Zdroj: https://www.shockworks.eu/cz/5-nejdulezitejsich-principu-grafickeho-designu • Vytvoříme-li ještě funkční kontrast s pozadím, z jednoduchého návrhu nám vzniká zajímavá aplikace s podtržením důležitých částí sdělení. • Kontrast v designu všeobecně je určující pro líbivost i přehlednost. Vždy je však potřeba mít na mysli, že „méně je více“ a držet se určitého konceptu a linie. Principy grafického designu - kontrast 20 Zdroj: https://www.shockworks.eu/cz/5-nejdulezitejsich-principu-grafickeho-designu • Využití prázdného místa (tzv. White Space) bývá často silnou designérskou zbraní. • Záleží samozřejmě vždy na formě prezentace. Všeobecně ale platí, že pokud chceme vytvořit jednoduché, přímé sdělení, je vhodné odlišit se nějakým způsobem od standardu. • V záplavě informací, které můžeme v řadě grafických návrhů v současné době nalézt, je čistý prostor přesně to, co dělá prezentovanou zprávu jasnější a srozumitelnější Principy grafického designu – prázdné místo 21 • Čtenář dané vizitky vidí na první stránce nejprve grafický element a pak název společnosti. • Na druhé stráně pak zcela jednoduše najde jméno majitele, pracovní pozici a následně již nejdůležitější kontaktní informace. • Prvky na vizitce jsou příjemně vyvážené a přehledné. Principy grafického designu - prázdné místo 22 Zdroj: https://www.shockworks.eu/cz/5-nejdulezitejsich-principu-grafickeho-designu • Totéž platí i pro tuto titulní stránku zadání projektu. • Prázdný prostor poskytuje místo písmu nadpisu, grafickým prvkům i seskupenému textu. • Navíc může být také velmi dobrou formou kontrastu. Jednoduchý závěr zní: Nebojte se prázdného místa ve svém designu. Principy grafického designu - prázdné místo 23 Zdroj: https://www.shockworks.eu/cz/5-nejdulezitejsich-principu-grafickeho-designu 1. Proximita 2. Zarovnání 3. Opakování 4. Kontrast 5. Prostor Úkol pro dvojice a trojice 15 minut 24 Najděte ke každému principu jednu ukázku, ve které nebylo těchto principů dodrženo. Připravte si ukázky a komentář k nim, který můžete v několika větách prezentovat kolegům. •Prvním komponentem, bez kterého se žádná značka neobejde, je identita. •Ta vyjadřuje vnitřní hodnoty společnosti, které evokují následnou image značky. •Image pak dotváří symboly značky. Vizuální identita značky 25 • Symboly značky jdou nad rámec grafického designu. • „Symbol lze definovat jako jednoduchý, jasně rozpoznatelný prvek, který reprezentuje něco komplikovanějšího. V našem případě značku. Logo je pouze jedním z mnoha symbolů a značku rozhodně nedělá. Barvy, písmo, slogan a další grafické prvky jsou také symboly, ale stačí se jen chvíli dívat na úspěšné značky a všimnete si, že disponují celým arzenálem symbolů, o které důsledně a hlavně dlouhodobě pečují.“ https://www.mediaguru.cz/clanky/2021/08/symboly-znacky-aneb-spolecna-rec-vyzkumnika-s-grafikem/ Symboly značky 26 Symboly značky 27 Symboly značky 28 Symboly značky 29 Úkol pro dvojice a trojice 15 minut 30 Vyberte jednu ze silných značek, které nebyly uvedeny v příkladech a analyzujte její symboly. Připravte krátké představení s vysvětlením jaké symboly jsou důležité a proč. •Pokud si spojujete značku s konkrétní produktovou kategorií, je to první krok úspěšného brandingu. •Tím druhým je pak to, zda ve vás daná značka vyvolala určité pozitivní asociace. •Jako nástroj fungují také hmotné komponenty identity značky a tím jsou: •Název / logo / písmo / tvary / barvy Vizuální identita značky 31 •Logo - Reprezentuje vizuální ztvárnění grafického prvku, který může obsahovat tvary, objekty, text nebo symboly. •Zásadní pro budování identity značky je rozpoznatelnost loga. Vizuální identita značky - logo 32 •Inspirace a tip: Brandmark • Dnes již existují webové stránky, kde tvorbu loga provede umělá inteligence za vás. Na základě parametrů, které zadáte vygeneruje během několika vteřin nové logo. • Pro náročnější projekty je ale dobré pracovat s lidmi, grafiky, kteří mají schopnost se do zadavatele vcítit. Vizuální identita značky - logo 33 •Další inspirace a tip: Hatchful a Tailorbrands Vizuální identita značky - logo 34 •Stejně jako pečlivě vybraný název i barva nese vnitřní význam. •Ten se stává ústředním bodem identity značky, přispívá k rozpoznání značky a komunikuje požadovaný image. Vizuální identita značky - barvy 35 Zdroj:https://www.canva.com/learn/color-psychology-the-logo-color-tricks-used-by-top-companies/ • Význam jednotlivých barev pro psychologii Vizuální identita značky - barvy 36 Zdroj: https://www.ilincev.com/psychologie-barev-jak-spravne-vybrat-barvu-loga-tlacitka-nebo-reklamy •Inspirace a tip: Colormind • Colormind je generátor barevných schémat, který využívá umělé inteligence. Stačí generovat a případně oblíbenou barvu uzamknout a hledat k ní další komplementární barvy. Vizuální identita značky - barva 37 • Výzkum ukázal, že modrá se používá v logu více než 75% značek kreditních karet v logu 20% značek rychlého občerstvení. • Další výsledky v obrázku: Vizuální identita značky - barvy 38 Zdroj:https://www.canva.com/learn/color-psychology-the-logo-color-tricks-used-by-top-companies/ • Písmo je dalším důležitým komponentem identity značky. • Budete ho používat na webu, v reklamě, v prezentacích na vizitkách nebo ve výroční zprávě. Všude chcete být konzistentní a budovat jednotnou image značky. • Rozhodnout se budete muset nad tím, zda chcete písmo patkové či bezpatkové. • Bezpatkové je vhodné pro nadpisy a slogany, patkové spíše do souvislého textu jako jsou knihy. • Společnost Intel si například nechala vytvořit vlastní originální font. Vizuální identita značky - písmo 39 Zdroj: http://blog.pari.cz/96/patkove-vs-bezpatkove-pismo • Inspirace a tip: Fontjoy • Webová stránka Fontjoy je dalším z řady generátorů, které mohou výrazně usnadnit práci při přípravě vizuální identity. Spojí k sobě tři typy písma pokud potřebujete pro nadpis, podnadpis i text různé fonty. Vizuální identita značky - logo 40 • Billboard • Leták • Web • Vizitka • Obal produktu • Etiketa produktu • Prezentace • Výroční zprávy Oblasti využití grafické práce 41 Zdroj: https://designbundles.net/omegalabs/139220-branding-identity-stationery-pack • Canva je jednoduchá grafický editor, který je dostupný pomocí internetového prohlížeče. • Není nutné jej tedy instalovat do počítače, vše co potřebujeme je přihlásit se pod svým mailem a internetové připojení. • Poskytuje zdarma řadu vzorů a přednastavených templatů: dárkové poukazy, prezentace, posty na Facebook, letáky úvodní fotky k blog, vizitky. Aplikace Canva 42 • Prakticky si nyní práci v aplikaci ukážeme Aplikace Canva 43 Shrnutí přednášky • V této kapitole jsme si představili základní principy grafického designu. Hovořili jsme o proximitě, tedy blízkosti jednotlivých prvků a jejich uspořádání. Dále o zarovnání, které může mít vliv na celkové vnímání vizuálu. Opakování byl další princip, kterým můžeme grafiku vylepšit a osvěžit své návrhy. Kontrast používáme pro zdůraznění hlavních prvků designu. Může to být odlišením velikosti nebo barvy prvku. Princip práce s prostorem a prázdným místem dá vyniknout důležitým částem návrhu. • Následně jsme si vysvětlili, co je vizuální identita značky a jak zapadá do celkové koncepce identity značky. Víme, že ji tvoří logo, písmo, barvy, tvary ale také název. Ten jsme ale detailně nerozebírali, jelikož je jeho tvorba součástí jiných kapitol.