l lŘešení konfliktů MANAGEMENT 4. seminář Ing. Helena Marková, Ph.D. SLU-znacka-OPF-horizont Prokrastinace, timemanagement Ø priority („Ale to je jedno.“) ØNebojte se ptát! Øsebekritika Øodpočinek Ømeditace Ø l l l MANAGEMENT PEM SU OPF Doporučení Ø Týden mozku na fakultě lhttps://www.slu.cz/opf/cz/udalost/15/556 l Øwebinář o osvědčené metodě jak zvládat vysoký výkon bez tlaku a stresu (musíte se přihlásit!) lhttps://pbzlq2v3.k01.konverzky.cz/hlavni-stranka l lObojí je zdarma. l l MANAGEMENT PEM SU OPF Je konflikt k něčemu dobrý? Umíte ho řešit? Jakou strategii řešení volíte? l l MANAGEMENT PEM SU OPF Co je konflikt a proč vzniká? Ø střet zájmů, neshoda, rozpor mezi jedinci, nebo skupinami. lProč vzniká? Øjiné postoje, hodnoty, emoce, osobní problémy Ønedorozumění, špatná komunikace Ørozdílné požadavky na výsledky a očekávání výstupů. l l l MANAGEMENT PEM SU OPF Teorie konfliktů - dříve lTradiční teorie Ø konflikty jsou špatné Ø konflikty způsobují potížisté Ø konfliktům se musí vyhýbat nebo se musí potlačit l MANAGEMENT PEM SU OPF Teorie konfliktů – dnešní pojetí lSoučasná teorie Ø konflikty jsou součástí lidských vztahů Ø konflikty jsou většinou přínosné Ø konflikty jsou přirozeným vyústěním změn Ø konflikty mohou a měly by být zvládnuty Ø l MANAGEMENT PEM SU OPF Jak působí konflikt... lNegativní efekt Øodvádí pozornost od důležitých aktivit Ø podrývá morálku Ø polarizuje zaměstnance a skupiny a tím omezuje spolupráci Ø zostřuje rozdíly Ø vede k nezodpovědnému nebo škodlivému chování jako nadávky a násilnosti l lPozitivní efekte Øvýsledek je vyjasnění důležitých problémů Ø vyúsťuje v řešení problémů Ø zapojuje zaměstnance Ø přináší přirozenou komunikaci Ø uvolní emoce, stres, úzkost Ø pomáhá budovat spolupráci mezi lidmi, tím, že se naučí něco o druhých Ø rozvoj porozumění l MANAGEMENT PEM SU OPF Řešení konfliktu ve studentském týmu lJana a Tomáš jsou studenti na univerzitě. Mají za úkol pracovat na skupinovém projektu pro svou třídu. Dochází však mezi nimi ke konfliktu, který ovlivňuje produktivitu skupiny. l l l lJana se domnívá, že Tomáš nepřispívá k projektu dostatečně. Má pocit, že se pravidelně neúčastní schůzek a neplní své úkoly včas. lTomáš si naopak myslí, že Jana je příliš panovačná a neváží si jeho nápadů. Má pocit, že se neustále snaží projekt kontrolovat a nedává mu dostatek prostoru, aby mohl přispět. l MANAGEMENT PEM SU OPF Proces řešení lKrok 1: Uznání konfliktu lKrok 2: Identifikujte příčinu konfliktu lKrok 3: Nalezení společného základu lKrok 4: Brainstorming řešení lKrok 5: Vyhodnocení řešení lKrok 6: Implementace řešení l (závazek, monitoring) l l l MANAGEMENT PEM SU OPF Nástroje – pomoc při řešení Ømediátor (zkušenost, autorita) l l l l l Øefektivně vedené pracovní porady, schůzky MANAGEMENT PEM SU OPF Jak řešíme konflikty Øsoutěžení, souboj Øspolupráce Økompromis Øochota, vstřícnost, přizpůsobení Øvyhýbání se l Jsou to styly řešení konfliktů. U každého člověka je jeden nebo dva převažující. l l MANAGEMENT PEM SU OPF Na čem záleží? 1.Jak moc Vám záleží na vztahu mezi lidmi v tomto konfliktu 2.Jak moc Vám zaleží na tom vyhrát. l MANAGEMENT PEM SU OPF Spolupráce – vzájemná dohoda obou stran Øsnaha o řešení, které vyhovuje oběma stranám konfliktu (win-win výsledek) Ø vyšší zájem o osobní cíle a také o vztahy Ø používá se, když obě strany mají zájem o řešení konfliktu a chtějí spolupracovat na oboustranně akceptovatelném řešení. Ø nejlepší metoda řešení konfliktu, protože se snaží pokrýt potřeby obou stran l MANAGEMENT PEM SU OPF Kompromis – cílem je najít společnou řeč Øurovnání rozdílů skrz oboustranné ústupky Ø používá se, když lidé na stejné pozici pracují na vzájemně se vylučujících úkolech Ø vyvolává výsledek lose-lose, protože ani jedna ze stran nedostane, to co chce l MANAGEMENT PEM SU OPF Ochota, vstřícnost – cílem je ustoupení Øvysoká úroveň spolupráce a nízká úroveň konfliktu Øvýsledek lose-win, jedna ze stran se musí vzdát své pozice na úkor druhé strany Øpoužití k dočasnému zmírnění problémů, dokud nebude nalezeno lepší řešení nebo k udržení harmonie l MANAGEMENT PEM SU OPF Soutěžení – cíl je vyhrát Øwin-lose styl řešení konfliktu Øvyšší zájem o osobní cíle než o vztahy Økdyž musíme udělat nepopulární, ale důležité rozhodnutí Øjedna strana prosazuje mocenský a agresivní přístup l MANAGEMENT PEM SU OPF Vyhýbání se – cílem je získat čas Økonflikt by měl být ignorován nebo odsunut Øjedna ze stran se nechce účastnit konfliktu nebo nechce vytvářet emocionální napětí Ø výsledek je lose-lose Ø používá se, když problém musí být řešen ihned, nebo když je problém zanedbatelný anebo když je druhá strana neústupná z důvodu rigidního chování nebo postoje. Ø může se také použít jako čas na rozmyšlenou a až obě strany „vychladnou“ může se začít znovu diskutovat. MANAGEMENT PEM SU OPF Shnrnutí Ø…a zpátky k Janě a Tomášovi. MANAGEMENT PEM SU OPF Jací jsme v přístupu ke konfliktu? ØUdělej si Thomas-Kilmannův test řešení konfliktů. ØVyhodnoťte, jaký je Váš převažující styl řešení? ØVzpomeňte si na nějaký konflikt, který opakovaně řešíte a jak ho řešíte? Odpovídá výsledek testu Vaší obvyklé reakci? l MANAGEMENT PEM SU OPF Příští seminář Øřešení konfliktů – praxe Øosobnost lídra l l l MANAGEMENT PEM SU OPF l Děkuji vám za pozornost a přeji příjemný zbytek dne. lDěkuji vám za pozornost, přeji příjemný den. MANAGEMENT PEM SU OPF